مغز‌ کاملِ 35‌ساله

عقل انسان از چه زمانی رو به زوال می‌رود؟

محققان دانشگاه لودویک مکسی میلیان مونیخ آلمان بیش از 24 هزار مسابقه شطرنج حرفه‌ای از سال 1890 تا 2004 را مطالعه و آنالیز کردند. آنها می‌‌گویند مغز انسان 35ساله به اوج سطح شناختی خود می‌رسد؛ در این زمان مغز در بالاترین نقطه قدرت قرار دارد.

راضیه زرگری- این مطالعه شامل 1.6 میلیون حرکت در بازی و مقایسه این حرکات با حرکات ایده‌آل بود که نشان داد عملکرد شطرنج‌بازان در 125سال گذشته بهبود یافته‌ است؛ یکی از دلایلش دسترسی آنلاین به بازی شطرنج است.

این مطالعه می‌گوید مغز انسان در سی‌وپنج سالگی قدرتمندترین است و به مرحله «اوج شناختی» خود می‌رسد؛ اما ذهن یک‌دهه بعد یعنی در اواسط چهل سالگی شروع به زوال می‌کند.

محققان از سال 1890 بیش از 24 هزار بازی شطرنج حرفه‌ای را تجزیه‌وتحلیل کردند. آنها دریافتند که در طی بیش از یک‌دهه گذشته عملکرد مغزی در بین بازیکنان بهبود یافته که با ورود به دنیای دیجیتال و دسترسی آنلاین به بازی بی‌ارتباط نیست.

محققان دانشگاه لودویگ مکسی میلیان مونیخ هزاران بازی شطرنج را بررسی کردند تا ببینند مغز ما با افزایش سن بهبود می‌یابد یا خیر.

محققان از سال 1890 بیش از 24هزار بازی شطرنج حرفه‌ای را تجزیه‌وتحلیل کردند. آنها دریافتند که در طی بیش از یک‌دهه گذشته عملکرد مغزی در بین بازیکنان بهبود یافته که با ورود به دنیای دیجیتال و دسترسی آنلاین به بازی بی‌ارتباط نیست

آنها یک منحنی قوزی‌شکل در عملکرد شناختی انسان در طول عمر متوسط پیدا کردند که تا بیست سالگی به‌شدت افزایش می‌یابد، در سی‌وپنج‌سالگی به حداکثر می‌رسد و از چهل‌وپنج سالگی به بعد به تدریج رو به کاهش می‌رود.

در طول 125سال گذشته هوشمند‌تر شده‌ایم

بیش از 1.6 میلیون حرکت در بیش از 24هزار بازی شطرنج حرفه‌ای که بین سال‌های 1890 تا 2014 انجام شده، در این مطالعه دانشگاهی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته است.

به گفته این تیم که بهبود عملکرد انسان در شطرنج را کشف کرده‌اند، ما انسان‌ها به‌طور کلی نیز هوشمندتر شده‌ایم.

یکی از اعضای تیم می‌گوید: «مغز شما در سی‌وپنج سالگی به «اوج شناختی» خود می‌رسد؛ یعنی در آن زمان قدرتمندترین ذهن را دارید؛ روندی که اواسط چهل سالگی شروع به کاهش می‌کند.»

نتایج نشان می‌دهد فرآیند تحلیل ذهنی بازیکن از اولین مسابقه مورد مطالعه در سال 1890 تا مسابقه‌ای در سال 2004 پیشرفت قابل توجهی داشته‌ است. با این حال درباره چگونگی تغییر الگوی سنی در عملکرد فرد حین انجام وظایف شناختی در طول قرن گذشته، اطلاعات کمی در دست است.

تیم آلمانی دریافت که در طول 125سال گذشته شاهد افزایش تجربه نیز بوده‌ایم، مثلا در تعداد بازی‌های شطرنج حرفه‌ای. ظهور موتورهای شطرنج و فرصت‌های بازی آنلاین در سال‌های اخیر می‌تواند بازیکنان را قادر به ارتقای دانش و آمادگی بیشتر در بازی در سنین پایین‌تر زندگی خود کند

یافتن معیاری قابل اعتماد و قابل قیاس در طول زمان

مشکل اصلی برای اندازه‌گیری چنین الگوهای عملکردی در چرخه زندگی و پویایی آن در طول زمان، به ساختار معیاری قابل اعتماد بستگی دارد.

به گفته محققان، این معیار باید در بین افراد و با گذشت زمان قابل مقایسه باشد؛ به بیان بهتر نباید تحت‌تأثیر تغییرات فناوری یا سایر عوامل محیطی قرار گیرد.

محققان آلمانی با تجزیه‌وتحلیل عملکرد حرکت به حرکت فردی از سال 1890 از الگوهای پویایی موجود در هزاران بازی حرفه‌ای شطرنج استفاده کردند.

یکی از اعضای این تیم می‌‎گوید: «این روش، اندازه‌گیری دقیق و قابل مقایسه‌ای از عملکرد انفرادی را برای هر فرد در سنین مختلف در مدت زمان طولانی فراهم می‌کند. با بهره‌گیری از مزیت یک فرآیند کاملا قابل مقایسه و همچنین مقایسه با معیار عملکرد یکسان این کار انجام می‌شود.»

محققان آلمانی با تجزیه‌وتحلیل عملکرد حرکت به حرکت فردی از سال 1890 از الگوهای پویایی موجود در هزاران بازی حرفه‌ای شطرنج استفاده کردند

وقتی مغز انسان مقابل رایانه قرار گرفت

نتایج تحقیق می‌گوید: «طی 125سال گذشته، عملکرد مغز به‌ویژه برای افراد کمتر از 20سال بهبود یافته است.»

به‌طور خاص، عملکرد ذهن در طی دهه 1990 ، زمانی که موتورهای شطرنج در رایانه‌های خانگی به‌طور گسترده‌تری در دسترس قرار ‌گرفت، با بیشترین شیب صعودی روبه‌رو شد.

در واقع بازیکنان ناگهان توانستند خود را در مقابل ماشینی به چالش بکشند که در هر شرایطی بهترین حرکت ممکن را بلد است و می‌تواند بازی را پیش ببرد.

به‌طور خاص، عملکرد ذهن در طی دهه 1990، زمانی که موتورهای شطرنج در رایانه‌های خانگی به‌طور گسترده‌تری در دسترس قرار‌ گرفت، با بیشترین شیب صعودی روبه‌رو شد

تیم آلمانی دریافت که در طول 125سال گذشته شاهد افزایش تجربه نیز بوده‌ایم، مثلا در تعداد بازی‌های شطرنج حرفه‌ای. ظهور موتورهای شطرنج و فرصت‌های بازی آنلاین در سال‌های اخیر می‌تواند بازیکنان را قادر به ارتقای دانش و آمادگی بیشتر در بازی در سنین پایین‌تر زندگی خود کند.

یافته‌های این مطالعه در مجله Proceedings of the National Academy of Science منتشر شده است.

 

مشاهده متن اصلی در اینجا

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.