مرور و معرفی 20 کتاب به مناسبت سی‌امین دوره هفته کتاب

گزارش‌های کتاب‌فروشی‌ها و سامانه‌های مربوط به فروش کتاب حاکی از آن است که علاقه مردم این روزها بیشتر به سمت مطالعه و خرید کتاب‌های اجتماعی و سیاسی و همچنین تاریخی رفته است. در واقع چنانچه در سال‌های اخیر، کتاب‌های خودیاری و انگیزشی بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص می‌دادند، حالا در این هفته‌ها کتاب‌های تاریخی و اجتماعی هم توانسته‌اند در سبد خرید، جایی بیشتر داشته باشند.

تاریخ مختصر به گند کشیدن جهان

نویسنده: تام فیلیپس

مترجم: زهرا کمالی دهقان

ناشر: نگاه

296 صفحه

95 هزار تومان

کتاب در سال 2018 نوشته شده و مروری است بر رفتارهای احمقانه، کورکورانه، مستبدانه و گاهی مضحک بشر روی کره زمین. درست است که نویسنده کتاب، تام فیلیپس، لحنی طنزگونه در روایت ماجرا دارد، اما این لحن هم گاهی نمی‌تواند تلخی ماجرا را از بین ببرد. رفتارهای بشر در طول قرن‌ها زندگی روی زمین گاهی فجایعی در پی داشته غیرقابل‌ جبران. فیلیپس، روزنامه‌نگار و نویسنده طنزپرداز انگلیسی است. او انسان را مستعد خطا می‌داند و تاریخ بشری را هم از این قاعده مستثنی نمی‌کند.  جالب است در بخشی از کتاب به اشتباه تاریخی سلطان محمد خوارزمشاه اشاره شده است؛ زمانی که چنگیزخان پیامی صلح‌آمیز به سلطان محمد فرستاد اما پادشاه خوارزمی، به حکم محاربه با کفار، تصمیم به نبرد گرفت. بعد از آن هم که حاکم ولایت مرزی ایران، غایرخان، با کشتن تجار و بازرگانان مغول که آنها را جاسوس خوانده بود، مشعل جنگ با چنگیزخان را روشن کرد. این اشتباه وحشتناک سیاسی مساوی بود با لشکرکشی چنگیز به سمت ایران و بر باد رفتن پادشاهی خوارزمی!

به ندای درونت اعتماد نکن

نویسنده: ست استیونز دیوید ویتس

مترجم: رضا اسکندری آذر

ناشر: خزه

272 صفحه

120 هزار تومان

کتاب «همه دروغ می‌گویند» حدود سه سال پیش در ایران ترجمه و منتشر شد و استقبال زیادی هم بین مخاطبان ایرانی داشت. دلیل اصلی هم سوژه جدید مد نظر در کتاب بود؛ کلان‌داده‌ها. بخشی از ماجرا در واقع به باورهایی مربوط است که خیلی از ما از جامعه دریافت و گمان می‌کنیم درست است، اما وقتی پشت پرده علایق جامعه می‌رویم، ناگهان با علاقه‌مندی‌های دیگری مواجه می‌شویم. یکی از راه‌های سرک کشیدن به این پشت پرده‌ها، سرچ گوگل است. ست استیونز در کتاب «همه دروغ می‌گویند» با بررسی سرچ‌های مختلف مردم کشورها، دقیقا به ما نشان می‌داد که علاقه‌مندی‌های مردم گاهی با آنچه گمان می‌کنیم، متفاوت است. حالا در کتاب «به ندای درونت…» نیز با رویکردی دیگر دوباره سراغ کلان‌داده‌ها رفته است: «داده‌ها نشان می‌دهد که رسانه‌ها تصویری تحریف‌شده درباره سن کارآفرینان موفق به ما ارائه می‌کنند. سن کارآفرینان موفق در مجلات کسب و کار، 27 سال است. اما… مورد مطالعاتی اخیر.. معلوم کرد که میانگین سن کارآفرینان موفق 42 سال است و احتمال راه‌اندازی یک کسب و کار موفق تا 60 سالگی وجود دارد.»

10000 سال هنر

به قلم گروه نویسندگان

مترجم: نرگس انتخابی

ناشر: نشر نو

556 صفحه

600 هزار تومان

در کتاب «10000 سال هنر» می‌توانید با بسیاری از شاهکارهای هنری جهان از 8 هزار سال پیش تا دوران معاصر آشنا شوید. این اثر نوشته گروه نویسندگان فایدن، راهنمایی است که آثار هنری بزرگ تاریخی را معرفی می‌کند و هم‌زمان شرح می‌دهد که در نقاط مختلف جهان چه آثاری خلق شده‌اند. همچنین توضیح داده می‌شود که هر کدام از این آثار چرا اهمیت پیدا کرده‌اند و به چه دلیلی جزو شاهکارهای بشری هستند. به این ترتیب که تصویر اثر مربوطه آمده است و در ادامه، توضیحات آن. مثلا در شرح یکی از نقاشی‌های کتاب می‌خوانیم: «ملازمان، ندیمه‌ها یا لاس منیناس، از شناخته‌شده‌ترین نقاشی‌های دیه‌گو ولاسکز، نقاش بزرگ سده ۱۷ میلادی در اسپانیاست. از این اثر که در موزه دل پرادو نگهداری می‌شود به عنوان «باارزش‌ترین تابلوی اسپانیا» یاد می‌شود. این تابلو از دیرباز یکی از مهم‌ترین نقاشی‌های تاریخ هنر غرب و عصر طلایی اسپانیا دانسته شده و بحث‌ها و تحلیل‌های زیادی را پیرامون فضا، زمان، شخصیت‌ها و واقعی یا غیر واقعی بودن تصاویر نشان داده‌شده در آن، ایجاد کرده‌ است.»

مسند عقاب

نویسنده: کارلوس فوئنتس

مترجم: مهدی سرائی

ناشر: افق

480 صفحه

230 هزار تومان

«بیچاره مکزیک! چقدر دور از خدا و چقدر نزدیک به ایالات متحده.» این جمله تاریخی پورفیریو دیاس، رئیس‌جمهوری مکزیک بود که قریب به 30 سال بر صندلی ریاست‌جمهوری نشست. جمله‌ای که هنوز هم بر سر زبان‌هاست و رئیس‌جمهوری امروز مکزیک هم در دیدار با جو بایدن، تکرارش کرد. واقعیت ماجرا برمی‌گردد به ظلمی که مکزیک بابت این همسایگی متحمل شد؛ ابتدا شکست‌های نظامی و از دست رفتن خاک این کشور و بعد هم مضمحل شدن اقتصاد آن. کار به جایی می‌رسد که قشری مرفه در سیاست مکزیک شکل می‌گیرد که قدرت را به شکل صوری هر شش سال یک‌بار فقط بین هم جابه‌جا می‌کنند. فوئنتس در «مسند عقاب» که برخی منتقدان آن را نمونه داستانی شهریار ماکیاولی می‌دانند، به همین موضوعات می‌پردازد: «فراموش نکن که فساد این سیستم را روغن‌کاری می‌کند. بیشتر سیاستمداران، صاحب‌منصبان، پیمانکاران و غیره و غیره راهی جز این دوره شش ساله برای ثروتمند شدن ندارند، سپس به دست فراموشی سپرده می‌شوند. اما دقیقا به این دلیل می‌خواهند فراموش شوند که کسی متهم‌شان نکند.»

صف

نویسنده: بَسمه عبدالعزیز

مترجم: مهدیه مؤمنی

ناشر: مهرگان خرد

196 صفحه

60 هزار تومان

«صف‌» رمانی نمادین از وضعیت مصر پس از قدرت گرفتن مُرسی است. ماجرا از این قرار است که بهار عربی در تمام کشورهایی که اتفاق افتاد، شرایط مشابهی نداشت. گاهی کشورهای مربوطه نظیر تونس از وضعیت وخیمی که در آن بودند، درآمدند و گاهی هم به وضعیت مصر دچار شدند. مصر بعد از مرسی، با چنان انتقادات سنگینی از سوی مردم مواجه شد که در نهایت کار به مداخله ارتش و کودتایی دیگر کشید. این وضعیت را یکی از زنان نویسنده مصری به نام بسمه عبدالعزیز در رمان «صف» و در قالب داستانی نمادین روایت کرده است. عبدالعزیز از فعالان حقوق بشر، روان‌پزشک و مقاله‌نویس است. او چنان سر نترسی دارد که حتی از سوی رسانه‌ها به «یاغی» ملقب شده است. او در یکی از مصاحبه‌هایش می‌گوید که خاطراتش را نوشته اما این خاطرات چنان وحشتناک است و ممکن است برایش دردسرساز شود که شاید تا پایان عمر هم آنها را منتشر نکند! «صف» نوشته بسمه عبدالعزیز را متأثر از رمان «1984» نوشته جورج اورول دانسته‌اند.

دختران زیرزمینی کابل

نویسنده: جنی نوردبرگ

مترجم: آیسان شموسی

ناشر: کوله‌پشتی

368 صفحه

120 هزار تومان

دخترانی که چاره‌ای ندارند برای زندگی، لباس پسران را به تن کنند! چرا؟ جنی نوردبرگ، روزنامه‌نگار سوئدی، در این کتاب فقط به این سوال پاسخ نمی‌دهد، بلکه با شرح زندگی پنهان دختران افغانستان، همه چیز را با دقت به شما ارائه می‌کند. او اشاره دارد که پوشش مردانه دختران در افغانستان سابقه‌ای دیرینه دارد و با عنوان «بچه‌پوش» از آن یاد می‌شود. نوردبرگ هم در این کتاب به شرح چالش‌های این سبک زندگی می‌پردازد. به عنوان مثال، آزیتا که خود نماینده مجلس محسوب می‌شده به ناچار برای دختر چهارم خود، نام مهران را گذاشته و مانند پسرها بزرگش کرده. کتاب، جوایز فراوانی هم برده که از جمله آنها می‌توان به بهترین کتاب سال 2014 به انتخاب پابلیشرز ویکلی، نامزد بهترین کتاب ناداستان سال 2014 به انتخاب گودریدز، جایزه کتاب آنتونی لوکاس در سال 2015 و… اشاره کرد. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «برادر ما در اصل یک دختر است… یکی از بچه‌ها می‌گوید: «درست است، آن پسر، خواهر کوچک‌تر ماست.» به آنها لبخند می‌زنم و می‌گویم: بله، قطعا!»

تصفیه‌های گسترده استالینی

نویسنده: نوح برلاتسکی

مترجم: شهربانو صارمی

ناشر: ققنوس

160 صفحه

65 هزار تومان

اگر کتاب «استالین مخوف» مارتین ایمیس، ترجمه‌ حسن کامشاد را خوانده باشید، از این کتاب هم استقبال خواهید کرد، چون برلاتسکی در این کتاب با اسناد مختلف به دورانی در تاریخ روسیه کمونیستی اشاره می‌کند که از آن دوره با عنوان عصر «پاکسازی بزرگ» یا «تصفیه‌های استالین» یاد می‌شود. این دوره یکی از جنایت‌بارترین صفحات تاریخ روسیه است. زمانی که استالین هر چند وقت یک‌بار تصمیم به پاکسازی می‌گیرد و نه تنها برخی از نزدیکانش را از قدرت کنار می‌گذارد بلکه آنها را ناچار به اعتراف به جاسوسی می‌‌کند! از جمله آنها می‌توان به نیکولای یژوف، یکی از مسئولان پلیس مخفی شوروی اشاره کرد؛ مردی که عبارت «یژوفشینا» به معنای دوران یژو از نام او گرفته شده، چراکه در سال‌های 1936 تا 1938 اقدام به دستگیری و اعدام‌های گسترده کرد. هرچند سرانجام خود یژو هم قربانی شد. او بعدها به دلیل بدبینی استالین، دستگیر شد و تحت شکنجه اقرار کرد جاسوس و عاملی ضدکمونیستی علیه شوروی و مردم خود بوده است! در سال ۱۹۴۰ هم اعدام شد.

ژنرال‌ها

نویسنده: مایکل هستینگز

مترجم: آتنا شیخ

ناشر: ثالث

519 صفحه

250 هزار تومان

این کتاب به اسرار پشت پرده حمله آمریکا به افغانستان پرداخته است. مایکل هستینگز روایت‌هایی دست اول را از جزییات گفت‌وگوها، هماهنگی‌ها و نقشه‌های آمریکا در مناطق مختلف افغانستان به دست داده؛ طوری که خواننده احساس می‌کند در صحنه‌ها حضور دارد. همچنین در بخش‌های مختلف، به زد و بندهای سیاسی مقامات سیاسی افغانستان و آمریکا پرداخته شده. نویسنده، مایکل هستینگز یکی از گزارشگران خبره در زمینه جنگ است و در بخشی از اتفاقات افغانستان هم حضور داشته. واقعیت از این قرار است که در طول دو دهه جنگ آمریکا در افغانستان که پس از 11 سپتامبر شکل گرفت‌، بیش از ۲۴۱ هزار نفر شامل حدود ۷۱ هزار و ۳۴۴ غیرنظامی کشته شدند. این کشته‌ها البته شامل مرگ و میرهای ناشی از بیماری، فقدان دارو، نبود آب سالم، غذا و… نیز می‌شد. اما پشت پرده این جنگ چه بوده است؟ در کتاب «ژنرال‌ها» می‌توانید به سیاست‌های حمله آمریکا به افغانستان با روایت دست ‌اول از این ماجرا پی ببرید.

روسیه بدون پوتین

نویسنده: تونی وود

مترجم: پیروز اشرف

ناشر: جهان کتاب

232 صفحه

90 هزار تومان

«روسیه بدون پوتین» سال 2018 منتشر شد؛ درست زمانی که پوتین آخرین دوره ریاست‌جمهوری‌اش را تا سال 2024 جشن می‌گرفت. اما نویسنده قصد دارد بداند در تمام مدتی که پوتین، مستقیم و غیرمستقیم، قدرت را در روسیه به دست داشته، چه اتفاقی افتاده است. تونی وود، دکتری تاریخ سیاسی و اجتماعی خود را در سال ۲۰۲۰ از دانشگاه نیویورک گرفته است. او پیش‌تر در سال ۲۰۰۷ کتابی درباره جنگ چچن نوشته بود و حالا سراغ پوتین رفته است؛ هرچند برخی آرای او در این کتاب ممکن است با آنچه رسانه‌ها درصدد القائش هستند متفاوت باشد؛ به‌ویژه رسانه‌های غربی. تونی وود در کلیت بر این باور است که روسیه بدون پوتین و بعد از پوتین، تفاوت چندانی با حال حاضر نخواهد داشت؛ چراکه درهم‌تنیدگی دولت و کلان‌سرمایه‌داران اولیگارش، چیزی نیست که به همین سادگی از ساختار سیاسی یک کشور رخت ببندد. در واقع پوتین نماد واضح این نوع ساختار است که سال‌ها قدرت را به دست داشته و پس از او هم از بین نخواهد رفت، هرچند که نام پوتین در میان نباشد.

مافیای بمب‌افکن

نویسنده: مالکوم گلدول

مترجم: مرتضی بزرگیان

ناشر: آموخته

173 صفحه

92 هزار تومان

ماجرای کتاب به یکی از دوراهی‌های بزرگ در جنگ اشاره دارد؛ کشتن در حد وسیع برای ممانعت از تلفات بیشتر یا اخلاقی جنگیدن؟! بگذریم از این سوال که اصلا اگر جنگ جز برای دفاع باشد، آیا خود ناقض اخلاق است؟ مالکوم گلدول همان دوراهی اخلاقی را در جنگ جهانی دوم و آمریکا دنبال می‌کند؛ زمانی که فرمانده نیروی هوایی آمریکا بر این باور است بمباران در سطح وسیع در ژاپن می‌تواند جنگ را به نفع آمریکا تمام کند. از دیگرسو اما کشتار غیرنظامیان چه می‌شود؟! گلدول روزنامه‌نگار، نویسنده و سخنران کانادایی است که در همپشایر انگلیس به دنیا آمده و فارغ‌التحصیل رشته تاریخ از دانشگاه تورنتو است. در سال 1987 هم به بخش‌های اقتصادی و علمی روزنامه واشنگتن‌پست پیوست و تا سال 1996 در آنجا مشغول بود. گلدول به ژاپن سفر می‌کند تا موزه جنگ را ببیند. با تاریخ‌دان‌ها و کسانی که اطلاعاتی از آن دوران دارند، مصاحبه می‌کند. نقل ‌قول‌هایی از کتاب‌ها می‌آورد و همه ‌چیز را با اسناد و شواهد بیان می‌کند تا جای هیچ شکی نماند.

جاسوس میلیارد دلاری

نویسنده: دوید ای هافمن

مترجم: امیر مرزبان

ناشر: خوب

360 صفحه

110 هزار تومان

کتاب «جاسوس میلیارد دلاری» به زندگی آدولف تولکاچف می‌پردازد؛ مردی که بین مأموران کا. گ. ب. تلاش می‌کند اطلاعاتی فوق سری را به مأموران آمریکایی برساند. عجیب اینجاست تولکاچف 6 سال به ارسال اطلاعات ادامه می‌دهد. در این کتاب در واقع خواننده با روش‌های تولکاچف آشنا می‌شود؛ اینکه چگونه اطلاعات را به دست می‌آورد و از چه روش‌هایی برای دور زدن مأموران شوروی استفاده می‌کرد. اما یکی از مهم‌ترین لایه‌های روایی کتاب، دلایل تولکاچف است. چرا او با انواع شیوه‌ها در پی انتقام از شوروی بود؟ ریشه خشمش کجا بود و چرا با وجود خطرات عظیم این کار، همچنان از جاسوسی علیه شوروی دست نمی‌کشید؟ در واقع کتاب، نه فقط یک داستان ماجرایی، معمایی، جاسوسی و پر از فکت‌های سیاسی و تاریخی ا‌‌ست، بلکه علاوه بر همه‌ اینها، به روان‌شناسی این کاراکتر هم پرداخته. نویسنده این کتاب، دوید امانوئل هافمن، روزنامه‌نگار آمریکایی است. او سردبیر روزنامه واشنگتن‌پست است که در سال 2010 برای کتابی درباره میراث مسابقه تسلیحات هسته‌ای، برنده جایزه پولیتزر شد.

تراژدی تن

نویسنده: فاطمه کریمی

ناشر: روشنگران و مطالعات زنان

280 صفحه

300 هزار تومان

وسعت خشونت علیه زنان به گستردگی تاریخ بشر است. خشونت و تهاجم علیه زنان طبقه، نژاد، ملیت، سن، مذهب و نوع باورهای ایدئولوژیک نمی‌شناسد. این پدیده اساسا همه مرزها را درمی‌نوردد و به اشکال مختلف اعمال می‌شود. هرچند می‌توان گفت که خشونت علیه زنان، پدیده‌ای جهانی است، اما برخی از شیوه‌های آن بنا به ویژگی‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هر محل و مکانی متفاوت است. کتاب «تراژدی تن» نوشته فاطمه کریمی، نتیجه پژوهشی است که در سال ۱۳۸۷ در استان کرمانشاه ایران صورت گرفته‌ است و حاوی نتایج بررسی تجربیات زنانی است که مورد عمل قطع آلت تناسلی زنان قرار گرفته‌اند. کتاب نه تنها شامل بررسی آماری و مصاحبه چهره به چهره با قربانیان است، بلکه به مبانی نظری و تئوریک این موضوع هم پرداخته. روشن است که این عمل بر بهداشت جنسی و باروری زنان تاثیر منفی داشته و علاوه بر آن زنان را با مشکلات روانی بسیار زیادی از جمله ترس شدید، کابوس، اضطراب، اختلالاتی مثل PTSD، بیماری سایکوسوماتیک، جنون، افسردگی و… روبه‌رو می‌کند.

برآمدن اقتدارگرایی

نویسنده: گری وینر

مترجم: شهریار خواجیان

ناشر: ققنوس

206 صفحه

85 هزار تومان

هیتلر از دل یک انتخابات کاملا دموکراتیک بیرون آمد. موسیلینی در کشورش محبوبیت فراوانی داشت. حتی زمانی که استالین در اوج تصفیه‌های سیاسی در حال شکنجه و قتل و تبعید مخالفانش بود، مردم همچنان گمان می‌کردند از این کشت و کشتار بی‌خبر است! پس دلایلی وجود دارد که دیکتاتورهای تاریخ گاهی به خواست مردم به قدرت می‌رسند؛ هرچند اکثریث آنها در تاریخ نشان داده‌اند که آینده همان مردمی را که به آنها اعتماد کرده‌اند، به ورطه نابودی می‌کشانند. اما مثال‌هایی که آوردیم مربوط به اوایل و اواسط قرن بیستم بود. امروز در دنیا چه می‌گذرد؟ کتاب «برآمدن اقتدارگرایی» به این سوال پاسخ می‌دهد و شامل جستارهایی است درباره چگونگی و چرایی بازگشت اقتدارگرایی در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست‌ویکم. همچنین نگرش‌هایی در این‌باره به دست می‌دهد که چرا برخی مردم طرفدار اقتدارگرایی می‌شوند و حتی به آن رأی می‌دهند. سرانجام این کتاب دیدگاه‌هایی در مورد چگونگی مقابله با اقتدارگرایان و شکست آنان با استفاده از روش‌های آزموده و موثر ارائه می‌دهد.

در بازار اسیران

نویسنده: دنیا میخائیل

مترجم: سید مهدی حسینی‌نژاد

ناشر: نیماژ

224 صفحه

29 هزار تومان

این کتاب اولین‌بار در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. از همان ابتدا هم یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های بازار آمریکا بود. صدرنشینی این رمان تکان‌دهنده در سال ۲۰۱۸ هم ادامه یافت تا جزو کتاب‌های پدیده سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ شود. ماجرای کتاب اما به سرگذشت تکان‌‌دهنده‌ زنانی اختصاص دارد که همچون بردگان در دستان داعش اسیر بودند و به‌‌طور متناوب به سربازان و درجه‌‌داران داعش فروخته می‌شدند و بعد از کشته‌ شدن سرباز مذکور، با قیمت‌‌گذاری جدید دست‌ به‌ دست می‌شدند. کتاب «در بازار اسیران» ترجمه فارسی کتاب عربی «فی سوق السبایا» است که در اختیار فارسی‌زبانان قرار گرفته‌. این کتاب به زبان‌های بسیاری از جمله ترکی، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه شده است. دنیا میخائیل، نویسنده‌ آشوری‌‌تبار و متولد بغداد است که تحصیلاتش را در دانشگاه وین‌ استیت آمریکا به‌ پایان رسانده و اکنون در دانشگاه اوکلند، زبان و ادبیات عربی تدریس می‌کند. او تاکنون جوایز زیادی از جمله کوکنهایم، نایتز فاوندیشن، کریسکی، پن و جایزه‌ کتاب سال عربی‌-آمریکایی را از آن خود کرده است.

کشتن کتاب‌فروش

نویسنده: سعد محمد رحيم

مترجم: محمد حزبایی‌زاده

ناشر: نیماژ

200 صفحه

49 هزار تومان

ماجرای کتاب به روزنامه‌نگاری برمی‌گردد به نام ماجد بغدادی که با تماسی از سوی مردی ناشناس و ظاهرا بانفوذ و ثروتمند، مأمور می‌‌شود تا با پیش‌‌پرداختی کلان، گزارشی دقیق درباره‌ قتل کتاب‌فروشی هفتاد ساله تهیه کند. دفتر یادداشت‌های روزانه مقتول و نامه‌هایی که میان او و زنی فرانسوی به نام ژانت رد و بدل شده، پرده از رازهای شخصیت مبهم و زندگی سیاسی، هنری و فکری مقتول برمی‌دارند. نویسنده کتاب، سعد محمد رحیم، متولد سال ۱۹۵۷ در شهر دیالی عراق است که سال 2018 بر اثر سکته قبلی درگذشت. او در رشته‌ اقتصاد تحصیل کرده بود و علاوه بر تدریس، روزنامه‌نگاری می‌کرد. از او تابه‌حال تعدادی پژوهش سیاسی، 6 مجموعه‌ داستان و سه رمان منتشر شده است. کتاب او با نام «گرگ‌‌ و میش آبچران» در سال ۲۰۰۰ برنده‌ جایزه‌ نخست نوآوری رمان عراق شد. در سال ۲۰۱۰ جایزه‌ خلاقیت در داستان کوتاه را برای مجموعه داستان «گل بادام» گرفت. «کشتن کتاب‌فروش» هم که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، یک سال بعد به فهرست نهایی جایزه بوکر عربی راه پیدا کرد.

روزها و شب‌های عشق و جنگ

نویسنده: ادواردو گالیانو

مترجم: سهراب معینی

ناشر: خزه

216 صفحه

80 هزار تومان

ادواردو گالیانو، نویسنده و روزنامه‌نگار سرشناس اروگوئه‌ای در کتاب «روزها و شب‌های عشق و جنگ»، شرحی شاعرانه و غمناک ارائه می‌دهد از تجربیات و مشاهداتش درباره تبعید، تهدید،‌ شکنجه و سرکوب روزنامه‌نگاران و به تعطیلی کشاندن رسانه‌ها در کشورهای آمریکای لاتین؛ وضعیتی که در بسیاری از نقاط جهان، نمونه‌های مشابهی دارد و آشناست. البته او با هوشمندی یک داستان‌نویس کارکشته، اجازه نمی‌دهد که فضای کتابش سراسر تلخی و سیاهی باشد و هرازگاهی نقبی می‌زند به شادی‌ها و روشنایی‌های کوچکی که شعله مقدس امیدواری را در دل آنها زنده نگه می‌داشته. اساسا باید «روزها و شب‌های عشق و جنگ» را کتابی در ستایش عشق، آزادی و امید دانست. در بخشی از رمان آمده: «با روشن شدن هوا، او را از اتومبیل پرت کردند بیرون. مقابل درختی قرارش دادند، صورتش مقابل درخت قرار گرفته بود و چشمانش هم چشم‌بند داشتند. احساس کرد که چند نفر از آنها به خط شدند و زانو زدند. صدای گلنگدن تفنگ‌هایشان را شنید. عرق از گردنش پایین می‌آمد. بعد صدای شلیک آمد. پس از آن متوجه شد که هنوز زنده است…»

ناهنجاری

نویسنده: اروه لو تِلیه

مترجم: نرگس کریمی

ناشر: افق

447 صفحه

95 هزار تومان

اروه لو تِلیه، متولد 1957، نویسنده و زبان‌شناس فرانسوی است. او در رشته ریاضیات و روزنامه‌نگاری تحصیل کرده است و علاوه بر آن در رشته زبان‌شناسی، مدرک دکتری دارد. او در سال 2019 به ریاست نهضت ادبی اولیپو برگزیده شد. رمان «ناهنجاری»، به اعتقاد کارشناسان، یکی از مهم‌ترین آثار ادبیات معاصر فرانسه است. این کتاب در سال 2020 برنده جایزه گنکور شد. ماجرای رمان «ناهنجاری» از این قرار است که در ژوئن 2021، رویدادی غیرقابل درک زندگی صدها مرد و زن را که همه مسافران پرواز پاریس به نیویورک هستند، زیر و رو می‌کند؛ از جمله بلیک، مرد خانواده‌دار محترمی که در واقع قاتلی قراردادی است و اسلیم‌بوی، ستاره پاپ نیجریه‌ای که از زندگی دروغین خود خسته شده. همچنین ژوانا، وکیل توانمندی که گرفتار مسائل شخصی خود است و ویکتور میزل، نویسنده‌ای معتبر که کتاب‌هایش بازاری ندارند، ولی ناگهان به قله شهرت و موفقیت می‌رسد. همه آنها باور داشتند که زندگی پنهانی هم دارند، اما هیچ یک تصورش را نمی‌کرد که این مساله تا چه حد اهمیت و وسعت دارد.

زندگی بر بال‌های خیال

نویسنده: آریل دورفمان

مترجم: مرجان قورچیان

ناشر: هیرمند

374 صفحه

115 هزار تومان

«مرگ و دوشیزه» یکی از فیلم‌هایی بود که بعد از اکران در سال 1994، موجب شهرت هرچه‌ بیشتر آریل دورفمان شد. کارگردان فیلم، رومن پولانسکی،‌ از سینماگران مطرح جهان بود و فیلمش را بر اساس نمایشنامه دورفمان نوشته بود؛ وضعیت رویارویی زنی آزاردیده با شکنجه‌گرش بعد از روزهای دیکتاتوری شیلی. از این نویسنده رمان فوق‌العاده دیگری هم در ایران ترجمه شده با عنوان «اعتماد» (ترجمه عبدالله کوثری) که به اختناق سیاسی در حکومت‌های دیکتاتوری می‌پردازد. دورفمان در کتاب «زندگی بر بال‌های خیال» تلاش خود و مردم شیلی را برای حرکت به سمت آزادی روایت می‌کند. دورفمان البته متولد بوئنس‌ آیرس است اما در 10 سالگی به همراه خانواده به ایالات متحده رفت، بعد هم به شیلی. حالا هم تبعه این کشور است؛ کشوری که در سال 1973 کودتای وحشتناک پینوشه علیه دولت آلنده را تجربه کرد و مردم را تا سال‌ها در چنگال دیکتاتوری دید. هزاران نفر در آن سال‌ها به زندان افتادند و قتل عام شدند و دورفمان در آثارش در واقع صدای همین قربانیان است.

از آسمان به گل سرخ

نامه‌های عاشقانه آنتوان و کنسوئلو، دوست اگزوپری

مترجم: ابوالفضل الله‌دادی

ناشر: نشر نو

347 صفحه

190 هزار تومان

اگزوپری را همه می‌شناسیم؛ خالق داستان ماندگار «شازده کوچولو». زندگی او هم اما فرازهای جالبی دارد. از جمله اینکه خلبان هواپیمای تجاری بود، اما هواپیمایش در سال 1944 در یک پرواز شناسایی بر فراز دریای مدیترانه ناپدید شد و اعتقاد بر این است که در همان زمان کشته شد. اما در کتاب «از آسمان به گل سرخ» وجوه رمانتیک زندگی‌اش مد نظر بوده؛ نامه‌های عاشق و معشوقی به هم. اگزوپری و کنسوئلو اولین‌بار در آرژانتین دیدار کردند و عاشق هم ‌شدند. آنتوان دعوتش کرد سوار هواپیما بر فراز آسمان پرواز کنند. طی همین پرواز نمایشی هم بود که آنتوان از کنسوئلو که از ترس می‌لرزید خواستگاری کرد و این آغاز قصه‌ای شد عاشقانه و پرفراز و نشیب که لحظاتش در این کتاب ثبت است. نامه‌های این کتاب روایت دو زندگی است؛ زندگی زنی که از پسِ پرده‌های زمان به ‌زیبایی پدیدار شده است، و زندگی نویسنده‌ای خلبان که آن‌طور که خود می‌گفت تنها با مرگ به آرامش می‌رسید و وعده می‌داد که در ابدیت چشم انتظار گل سرخ زندگی‌اش است.

سنگ، کاغذ، قیچی

نویسنده: آلیس فینی

مترجم: سحر قدیمی

ناشر: نون

296 صفحه

125 هزار تومان

«سنگ، کاغذ، قیچی» چهارمین رمان آلیس فینی است و خیلی زود توانسته موفقیت رمان اول نویسنده را تکرار کند و به فهرست پرفروش‌های بین‌المللی راه یابد. شخصیت‌های این رمان در فضایی برفی و وهم‌آلود که یادآور فیلم هیجان‌انگیز درخشش، اثر استنلی کوبریک، است به‌تدریج رازهای زندگی یکدیگر را کشف می‌کنند. آدام و آملیا به اسکاتلند سفر می‌کنند تا در هتلی کنار دریاچه بلک‌واتر، دور از هیاهوی لندن، مشکلات‌شان را حل کنند. این هتل زیبا در واقع کلیسایی قدیمی است، با منظره‌ای خیره‌کننده در دل طبیعتی دست‌نخورده، اما اوضاع آن‌طور که این زوج انتظار دارند پیش نمی‌رود: آب و برق قطع می‌شود، سروصداهای عجیبی از گوشه‌ و کنار کلیسا به گوش می‌رسد، درها بی‌جهت باز و بسته می‌شوند، امکان تماس با هیچ‌کس وجود ندارد و انگار کسی این زوج را زیر نظر گرفته است. به‌علاوه، مشخص می‌شود سرداب کلیسا محل دفن جادوگران بوده و ارواح آنها مدام در آن اطراف پرسه می‌زنند… وجوه دراماتیک و جذاب این رمان باعث شده نتفلیکس هم سراغش برود و در حال ساخت سریالی بر اساس آن است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. دلداره می‌گوید

    یا خدا همرو خوندین شما؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.