الهام کوچک اف!/ توافق به شرط/ گاز اشک‌آور فرانسوی و باتوم آلمانی!

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي توافق احتمالی آینده ، ادامه لفاظی‌های الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان، روند افزایشی مصرف گاز ، پهپاد‌های ایرانی آمارهاي وزارت صنعت، معدن و تجارت از شرايط فعاليت‌هاي صنعتي و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سفرحجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علي‌اکبري به عنوان نماينده مقام معظم رهبري به سيستان و بلوچستان در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي  توافق احتمالی آینده ، ادامه لفاظی‌های الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان، روند افزایشی مصرف گاز ، پهپاد‌های ایرانی آمارهاي وزارت صنعت، معدن و تجارت از شرايط فعاليت‌هاي صنعتي و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

توافق به شرط

روزنامه آرمان امروز: در توافق احتمالی آینده از امتیازات ایران کاسته خواهد شد آرمان امروز، گروه ديپلماسي: روابط ايران و آمريکا در دهه‌هاي اخير شاهد فراز و نشيب‌هاي بسياري بوده است ولي در سال 2015 اين اختلافات در قالب توافقي به‌نام برجام تغيير پيدا کرد و براي اولين بار بعد از انقلاب 57 شاهد آن بوديم که مسئولان ارشد دولت‌هاي دو طرف در سطح وزير امورخارجه با يکديگر ديدار مستقيم داشتند. بعد از آن بود که بسياري از آينده روشن اين دو کشور و رونق گرفتن روابط ديپلماتيک تهران-واشنگتن صحبت مي‌کردند. اما بعد از روي کار آمدن «دونالد ترامپ» در سال 2016 اين روند با خارج شدن او از برجام به قبل از سال 2015 بازگشت. بعد از مذاکرات بي‌نتيجه که در وين برگزار شد، همچنان رسيدن به توافق در دسترس است ولي تنها به صورت مشروط، که در آن بايد به نکات جديدي که از سوي طرف آمريکايي و طرف ايراني در متن توافق گنجانده شود.در گفت‌وگوها و واکنش‌هاي دو طرف مشاهده مي‌کنيم که از يک سو اين طرف آمريکايي است که خود را به ادامه مذاکرات با ايران نااميد نشان مي‌دهد و همواره تاکيد مي‌کند که نيازي به برجام و يا توافقي در اين راستا نيست ولي در مقابل اين طرف ايراني است که سعي دارد به پيام‌هاي پنهاني آمريکا اشاره کند و مي‌خواهد بگويد که آمريکا بر خلاف ادعاهاي اعلامي خود هنوز مشتاق به نشستن پاي ميز مذاکره است.

 

حل مسائل کشور در مسیر عقلانیت

روزنامه آرمان ملي: علي اکبري نماينده ويژه مقام معظم رهبري: آمده‌ايم تا سلام مقام معظم رهبري را به مردم استان سيستان و بلوچستان برسانيم و اندوه و ناراحتي ايشان را از حوادثي که اتفاق افتاده و تدابير عالي که براي حل مشکلات داشته‌اند و همچنين تدابير تکميلي را با بزرگان استان و گروه‌هاي مختلف در ميان بگذاريم. «حامل سلام و پيام براي دياردوست و دوستان هستيم»؛ اين جمله‌اي بود که حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علي‌اکبري به عنوان نماينده مقام معظم رهبري در بدو ورود به سيستان و بلوچستان بيان کرد. وي ادامه داد: آمده‌ايم تا سلام مقام معظم رهبري را به مردم استان سيستان و بلوچستان برسانيم و اندوه و ناراحتي ايشان را از حوادثي که اتفاق افتاده و تدابير عالي که براي حل مشکلات داشته‌اند و همچنين تدابير تکميلي را با بزرگان استان و گروه‌هاي مختلف در ميان بگذاريم. رئيس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه کشور افزود: همچنين با عزيزاني که در اين حوادث، شهيد، جان‌باخته، جانباز و مجروح شده‌اند ديدار خواهيم داشت و از آن‌ها دلجويي خواهيم کرد. وي ادامه داد: البته در اين ايام، نماينده مقام معظم رهبري در استان و استاندار مسيرهايي را دنبال کرده‌اند اما اين تدبير ويژه مقام معظم رهبري است و اميدواريم منشأ خير و برکت باشد.

 

همسایه دردسرساز

روزنامه ابتکار: الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان در ادامه لفاظی‌های خود این بار طی سخنانی تامل برانگیز در نهمین اجلاس سران سازمان کشور‌های تُرک در سمرقند ازبکستان، مدعی شد: ما به تلاش خود ادامه خواهیم داد تا هموطنان ما که به سرنوشت تلخ از کشور آذربایجان جدا شده‌اند، زبان و سنت و فرهنگ ما را حفظ کنند و به اندیشه آذربایجانی گری وفادار بمانند.این نخستین بار نیست که علی‌اف در مورد ایران چنین صحبت‌های را مطرح می کند و در طول چند سال اخیر و به موازات پشت گرمی خود از ترکیه، چند بار چنین جملات و لفاظی‌هایی را مطرح کرده است. علی‌اف همچنین به موازات اقدامات تنش آمیز خود از سال 2020 جنگی را با ارمنستان کلید زده و به فکر رویای تحقق نشدنی تغییر مرزها میان ایران، ارمنستان و آذربایجان است.البته طی هفته‌های اخیر ایران با انجام رزمایشی بزرگ در مرزهای شمالی به صورت تلویحی به علی‌اف بابت عبور کردن از خط قرمزهای همسایگی هشدار داده بود. با این حال رئیس‌‌‌ جمهوری آذربایجان در مراسم روز پیروزی این کشور مدعی شد که برگزاری رزمایش‌‌‌ها در مرز جمهوری آذربایجان موجب ترس باکو نخواهد شد. اشاره علی اف به رزمایش ارس است که اخیرا در مرزهای شمالی کشور برگزار شد؛ این رزمایش سه روزه و بزرگ اقتدار نیروی زمینی سپاه از ۲۵ مهر ماه در منطقه عمومی ارس برگزار شد. در این رزمایش برای نخستین‌‌‌بار جمهوری اسلامی توانست روی رودخانه مرزی ارس، پل شناور ایجاد و انتقال سلاح و ادوات نظامی را به آن سوی رودخانه تمرین کند. همچنین موشک‌‌‌‌‌‌های نقطه‌‌‌‌‌‌زن فتح ۳۶۰ با دوربرد ۱۲۰ کیلومتر هم از دیگر سلاح‌‌‌‌‌‌های نظامی بود که در این رزمایش مورد توجه قرار گرفت.

 

گاز رایگان برای یک میلیون مشترک

روزنامه ایران:در هفته‌های اخیر کشور وارد فصول سرد سال شده و همزمان با این تغییر دما، روند افزایشی مصرف گاز نیز آغاز شده است. به طوری که هفته گذشته مصرف گاز در بخش خانگی۱۰۰ درصد افزایش داشت و پیش‌بینی می‌شود که این هفته و هفته آینده نیز این روند ادامه‌دار باشد. اما در همین شرایط مدیران ارشد وزارت نفت و صنعت گاز از ناترازی روزانه بیش از ۲۵۰ میلیون مترمکعب بین تولید و مصرف گاز خبر می‌دهند که از 3 سال قبل تاکنون رخ داده است و سبب استفاده از سوخت مایع در صنایع و نیروگاه‌ها می‌شود. سال گذشته سعی شد که این ناترازی به نحوی مطلوب کنترل شود تا خاموشی‌های زمستان 1399 تکرار نشود. امسال نیز از همان ماه‌های گرم سال تلاش صنعت نفت و گاز آغاز شد تا زمستان امسال هم برای مشترکان بخش خانگی بدون دغدغه و قطعی گاز سپری شود؛ از افزایش تولید گاز که جواد اوجی، وزیر نفت درباره آن اعلام کرده «امسال مرحله نخست طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به همت کارکنان پتروپارس و شرکت ملی نفت ایران با برداشت روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب به بهره‌برداری می‌رسد» تا ذخیره‌سازی سوخت در نیروگاه‌ها و صنایع که چند وقتی است آغاز شده است. اما مسأله اینجاست که گاز ارزان در ایران برای برخی از مشترکان سیگنال اشتباهی ارسال می‌کند و نتیجه آن چیزی جز افزایش مصرف نیست.

 

خودکفایی پهپادی با نخبگان شریف

روزنامه جوان:این روز‌ها پهپاد‌های ایرانی در بسیاری از اخبار نظامی و مخصوصاً درباره جنگ اوکراین بر سر زبان خارجی‌ها افتاده و از توانمندی‌های آن‌ها گفته می‌شود. فقط در بخش نظامی نیست که از پهپاد‌های ایران استفاده می‌شود و سازنده این پرنده‌ها هم فقط در بخش نظامی نیستند. یکی از تولید‌کننده‌های پهپاد‌های تجاری در ایران شرکت دانش بنیان فاتح آسمان شریف است که مجموعه‌ای از نخبگان جوان دانشگاه‌های برتر کشور را دور هم جمع و اخیراً از یکی از محصولات خود به نام هدهد ۵ هم رونمایی کرده‌است. برای آشنایی بیشتر با این شرکت، هدهد ۵ و دیگر محصولات شرکت با سینا فاتحی، مسئول بازرگانی شرکت فاتح آسمان شریف گفتگو کرده ایم. مختصری از شرکت فاتح آسمان شریف بفرمایید.شرکت فاتح آسمان شریف از یک گروه دانشجویی سال ۸۸ شروع به کار کرده‌است. در آن زمان جمعی از بچه‌های دانشگاه شریف و دانشگاه‌های برتر تهران برخی از پروژه‌ها و کار‌ها را در حوزه‌های هوا و فضا انجام می‌دهند و از سال ۹۲ شرکت به عنوان فاتح آسمان شریف به ثبت رسید.الان شرکت حدود یکصد نفر نیرو دارد که بیشتر آن‌ها را مهندس‌ها تشکیل می‌دهند. دلیل آن نیز این است که شرکت همچنان توانمندی تحقیق و توسعه خود را حفظ کند، اکنون نیز بیشتر این نیرو‌ها دانشجویان دانشگاه‌های شریف، تهران و امیرکبیر هستند. حوزه اصلی کار شرکت شما چیست؟

 

نوسازی قانون 90 ساله اتباع

روزنامه خراسان:نمایندگان مجلس با تصویب کلیات طرح «تاسیس سازمان ملی اقامت»، به‌روزرسانی قانون مهمی را آغاز کردند که 91 سال از تصویب آن گذشته و با وجود افزایش جمعیت مهاجران در ایران به بیش از 5 میلیون نفر، ساز و کارهای قانونی آن متناسب‌سازی نشده است. از لایحه دولت تا طرح مجلس سال‌ها میزبانی ما از اتباع خارجی، کارنامه‌ای روشن دارد و رضایت نسبی آن‌ها از سکونت در ایران هم نشان می‌دهد که نمره ما در این حوزه، اگر نه عالی، اما حتما قابل قبول بوده است. با این حال ضرورت به‌روز بودن قوانین میزبانی از اتباع خارجی هم یک ضرورت است که حتما باید به آن توجه داشت.  اهمیت به‌روزرسانی قوانین اقامت اتباع خارجی در کشور، طی چند سال اخیر بارها مطرح شده و دولت و مجلس را هم برای انجام آن پای کار آورده است. شهریورماه سال 1399، هیئت وزیران دولت دوازدهم لایحه «تشکیل سازمان مهاجران اتباع خارجی» را تصویب و به مجلس ارسال کرد اما ارائه طرح مشابه مجلس در این زمینه، سبب شد زمانی برای بررسی همزمان این طرح و لایحه درنظر گرفته شود و حالا آن‌طور که نماینده دولت اعلام کرده، طرحی که کلیات آن در جلسه علنی روز گذشته مجلس به تصویب رسید، ادغام لایحه دولت و طرح مجلس است.

 

گاز اشک‌آور فرانسوی و باتوم آلمانی!

روزنامه کيهان:  «واقع‌بینی» و «آینده‌نگری» دو ویژگی بسیار مهمی است که اگر در کنار هم قرار بگیرد، نتایج بسیار خوبی در پی خواهد داشت. رویکرد مبتنی بر «واقع‌بینی و آینده‌نگری» به ما می‌گوید همان‌قدر که باید از امید کاذب و فریبنده‌ دوری جست، به همان میزان نیز باید از ناامیدی بی‌جا و ترس کاذب اجتناب کرد.این دیدگاه دقیقا در نقطه مقابل عملیات روانی پیچیده دشمن تعریف می‌شود. دستگاه تبلیغاتی دشمن این‌گونه القاء می‌کند که بر روی کره زمین، این فقط مردم ایران هستند که با مشکلات مختلف و از جمله مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم کرده و شهروندان سایر نقاط جهان و به‌خصوص شهروندان اروپایی و آمریکایی نه‌تنها هیچ مشکلی اعم از مشکلات اقتصادی ندارند بلکه از خوشی زیاد نمی‌دانند چه کنند!رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب تاکید کردند:«در طول این چهل سال- و اکنون مانند همیشه- سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعال‌‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌‌سازی مردم و حتی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه‌ نشان دادن واقعیت‌ها، پنهان‌کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان ‌دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه‌ همیشگی هزاران رسانه صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملت ایران است؛ و البته دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت می‌کنند.»

 

واکنش‌های عجیب علیرضا دبیر در مواجهه با سیاست

روزنامه شرق:علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی ایران، این روزها هرطور شده می‌خواهد ثابت کند که کشتی‌گیرانش باید از فضای سیاسی دور باشند. او بعد از اینکه گفته بود شرعا ایراد دارد که کشتی‌گیران درباره مسائل سیاسی صحبت کنند، به‌تازگی خوشحالی‌نکردن کشتی‌گیران تیم ملی فرنگی ایران را هم به شکست چند نفر آنها در بازی نهایی مرتبط کرده و شایعاتی را که می‌گویند آنها به دلیل حمایت از اعتراضات خوشحالی نکرده‌اند، رد می‌کند. دبیر که خودش یکی از سیاسی‌ترین چهره‌های کشتی ایران است و حتی سابقه عضویت در شورای شهر تهران را دارد، پیش‌تر از سوی منتقدانش مورد نقد قرار گرفته بود که کشتی‌گیران تحت امر او در ماجرای اتفاقات اخیر در ایران، در فضای مجازی واکنشی نشان نداده‌اند. این موضوع دلیلی شد تا او در مراسم تقدیر از تیم‌های ملی که در حضور اسپانسر برگزار شد، بگوید حرف سیاسی‌زدن از طرف کشتی‌گیران شرعا ایراد دارد: «ما در همه حوزه‌ها کارشناس نیستیم و باید در حوزه‌ای که تخصص داریم حرف بزنیم. چند روز پیش دکتری در فرودگاه گفت کشتی را از من بهتر می‌فهمد، گفتم «دروغ می‌گویی»، چه معنی دارد بچه‌های ما در حوزه‌ای که تخصص ندارند، صحبت کنند. باید در حوزه کشتی حرف بزنند. اصلا شرعا مشکل دارد بچه 23، 24ساله درباره چیزی که نمی‌داند حرف بزند. تا روزی که کشتی می‌گیرید فقط به کشتی فکر کنید. خانواده و تغذیه‌تان کشتی باشد.

 

عقب‌نشيني سرمايه از صنعت

روزنامه اعتماد:آمارهاي وزارت صنعت، معدن و تجارت از شرايط فعاليت‌هاي صنعتي، نشانه‌هايي از «فرار سرمايه» را در خود دارد. در اين گزراش دو شاخص «صدور جواز صنعتي» و «پروانه بهره‌برداري» مورد نظر قرار گرفته شده است. مطابق آمارها هر دو اين شاخص‌ها طي 5 ماهه منتهي به مرداد ماه سال جاري رو به سقوط گذاشته است. اتفاقي كه به نظر مي‌رسد در 3 ماه بعد، با بروز بحران‌هاي اجتماعي، تداوم هم داشته است.نگاهي كلي به اين آمارها نشان مي‌دهد، در 5 ماهه منتهي به مرداد ماه امسال، ۹ هزار و ۱۷۹ فقره جواز تاسيس صنعتي در كشور صادر شده كه نزديك به 39درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت كرده است. در مقابل، پروانه بهره‌برداري ايجادي و توسعه‌اي در كشور نيز در اين مدت زمان 2 هزار و 544 فقره بوده كه در اين شاخص هم 12.2درصد كاهش ديده مي‌شود.براساس آمار اعلام شده از سوي وزارت صمت، جواز تاسيس افتي 38.6درصدي داشته است. از سوي ديگر ارزيابي‌ها نشان‌دهنده آن است كه در اين مدت پروانه‌هاي بهره‌برداري نيز در مدت زمان مورد بررسي افتي 12.1درصدي داشته است. افت مجوزهاي صادره در مدت زمان مورد بررسي درحالي ثبت شده كه در اين دوره زماني سرمايه‌گذاري پيش‌بيني شده براي جوازهاي صنعتي رشدي 5.3درصدي داشته است. داده‌ها نشان مي‌دهد سرمايه‌گذاري پيش‌بيني شده حدود پنج هزار و ۲۱۵ هزار ميليارد ريال بوده، اين در شرايطي است كه سرمايه‌گذاري محقق شده در اين دوره افتي 47درصدي داشته است. با اين شرايط مي‌توان گفت اندك سرمايه‌اي كه در مدت زمان مورد بررسي سر از ايجاد واحدهاي صنعتي در آورده صرف صنايع كوچك و بعضا متوسط شده است. مجموع سرمايه‌گذاري صرف شده در اين مدت برابر با ۷۰۷ هزار و ۱۲۷ ميليارد ريال بوده است.

 

کی روش در خیریه، ۱۰۰ خبرنگار در بهت 

روزنامه اطلاعات: دیروز کنفرانس خبری سرمربی تیم ملی فوتبال بعد از ۵۰ دقیقه معطلی خبرنگاران در سالن کنفرانس کمپ تیم ملی به دلیل حاضر نشدن کی روش و در میان بهت خبرنگاران لغو شد.حدود ۱۰۰ خبرنگار و عکاس برای پوشش خبری این مصاحبه حضور داشتند ولی بعد از مدت طولانی مدیر رسانه‌ای تیم ملی بدون ذکر دلیل خاصی، اعلام کرد این کنفرانس لغو و به امروز موکول شده است.اینکه سرمربی تیم ملی به همین راحتی کنفرانس خبری را بدون اعلام قبلی و بعد از گذشت ۵۰ دقیقه لغو می‌کند نشان می‌دهد اهمیتی برای رسانه متصور نبوده و نگران تبعات این اقدام نیست زیرا بعد از یک ساعت، خبر حضور کی روش همراه بازیکنان تیم ملی در یک موسسه خیریه منتشر می‌شود.مشکل فنی دقیقاً چه بوده است که بلافاصله بعد از لغو کنفرانس خبری رفع شده و کی روش همراه بازیکنان تیم ملی توانسته است از یک مرکز خیریه بازدید کند؟لغو کنفرانس خبری در گذشته بارها این اتفاق افتاده است و امری غیر عادی نیست ولی معمولاْ قبل از اینکه خبرنگاران مسافت طولانی را همراه با تجهیزات و زحمت فراوان طی کنند تا بموقع در محل کنفرانس حاضر شوند، از طریق سایت فدراسیون و سایر وسایل ارتباطی خبر و دلیل لغو جلسه را به اطلاع مدعوین می‌رسانند.جالب اینجاست که نه فدراسیون فوتبال و نه کی روش به خاطر لغو کنفرانس خبری از اصحاب رسانه عذرخواهی نکرده و فقط مدیر رسانه‌ای تیم ملی اعلام کرد که کنفرانس خبری به امروز موکول شده است.

 

الهام کوچک اف! 

روزنامه فرهیختگان:حکومت باکو چه در زمان پدر و چه در زمان پسر، ناتوان‌تر از آن بوده است که روی پای خودش بایستد. تاریخ 30 سال گذشته کشور تازه‌تاسیس جمهوری آذربایجان نشان داده که دست «علی‌اف»ها همیشه به‌زانوی دیگران بوده است. پدر این ضعف را با «زیرکی» خاصی که داشت پوشش می‌داد اما پسر که از آن زیرکی بی‌بهره است، گمان می‌کند با گنده‌گویی می‌تواند پا در راهی بگذارد که پدر گذاشته بود. درست آبان‌ماه 29 سال پیش از آنکه الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان برای ایران خط‌ونشان بکشد، پدرش «حیدر علی‌اف» که ناتوان از جنگ با ارمنستان بود، با توجه به اینکه سرزمین آذربایجان متعلق به ایران است، از تهران خواسته بود وارد جنگ با ارمنستان شود و آذربایجان را اداره کند. تهران که به ناتوانی علی‌اف در جنگ آگاه بود و می‌دانست او به‌دنبال کشیدن پای یک کشور دیگر به جنگ است، این پیشنهاد را نپذیرفت، اما در بالاترین سطح برای آتش‌بس بین طرفین تلاش کرد و توانست علی‌اف را از مهلکه نجات دهد. همان زیرکی حیدر علی‌اف باعث شد او متوجه جایگاهش در منطقه باشد، اما محرومیت پسر از این زیرکی، او را به سمت پرتگاه هولناکی هدایت می‌کند. علی‌اف به‌ویژه پس از جنگ قره‌باغ که بیش از ارتش آذربایجان، مرهون تروریست‌های تکفیری انتقالی از سوریه توسط ترکیه و حمایت‌های تسلیحاتی و لجستیکی این کشور است، واقعیت‌ها را فراموش کرده و غافل از آن است که زانویی که به آن تکیه ‌زده و برخاسته، زانوی دیگری است. او غافل از این است که اظهاراتش بسیار بزرگ‌تر از ابعاد وجودی‌اش هستند. علی‌اف توان آن را دارد که وزنه‌های ناچیز را آن ‌هم درکنار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بالای سر ببرد. رئیس‌جمهور آذربایجان اکنون در روزهایی که برخی مقامات آمریکایی و اروپایی با هدف تنفس مصنوعی به جریان آشوبگر در ایران، علیه تهران سخن می‌گویند، احساس کرده است، او نیز می‌تواند به بازی بزرگان ورود داشته باشد و خودی نشان دهد. تهران که هم «الهام» را دیده و هم پدرش «حیدر» را و با اندازه و وزن هر دو آشناست، تلاش می‌کند گنده‌گویی‌های پسر محروم از زیرکی پدر را با کمی طمانینه پاسخ دهد اما بی‌پروایی بیشتر می‌تواند برای پسر پرهزینه تمام شود.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.