ویدیو/ از انفجار استقلال تا آزادی خرسون

جهان در هفته‌ای که گذشت از 7 تا 13 نوامبر

از انفجار در خیابان استقلال ترکیه تا آزادی شهر خرسون در اوکراین، از 7 تا 13 نوامبر در جهان چه گذشت؟

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ سر خط خبرهای جهان از ۷ تا ۱۳ نوامبر

دوشنبه ۷ نوامبر:

خون مصنوعی که از سلول‌های بنیادی کشت‌شده در آزمایشگاه تولید شده بود برای نخستین بار به بیماران انسانی تزریق شد. تولید سلول‌های خونی در آزمایشگاه می‌تواند به نجات جان انسان‌ها به‌ ویژه مبتلایان به اختلالات خونی کمک کند.

اوکراین اعلام کرد سامانه‌های پدافند هوایی ناسامز و آسپاید را از ایالات متحده، اسپانیا و نروژ دریافت کرده است. وزارت دفاع اوکراین گفت این سلاح‌ها ارتش اوکراین را برای مقابله با بمباران گسترده زیرساخت‌های حیاتی‌اش از سوی ارتش روسیه تقویت خواهد کرد.

سه‌شنبه ۸ نوامبر:

روسیه نفتکش یخ شکن «واسیلی دینکوف» را از طریق قطب شمال راهی چین کرد تا محموله‌های خریداری شده نفتی را سریع‌تر تحویل این کشور دهد. این دومین بار است که روس‌ها با مسیر‌گشایی در میان یخ‌های قطب شمال در پی صادرات نفت خام و تحویل سریع محموله‌های نفتی به خریداران آسیایی هستند.

وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر از کشف یک تونل حفاری شده در عمق ۱۳ متری زیر معبد «تاپوسیریس مگنا»، واقع در غرب اسکندریه خبر داد که بیش از ۱۳۰۰ متر امتداد دارد. کاوشگران در این تونل به ظروف و گلدان‌های سرامیکی و همچنین دو مجسمه به شکل سر انسان برخوردند و احتمال می‌دهند که انتهای آن به مقبره‌ی گمشده‌ی ملکه «کلئوپاترا» برسد.

چهارشنبه ۹ نوامبر:

طرفداران حزب کمونیست روسیه در میدان سرخ مسکو صد و پنجمین سالگرد انقلاب اکتبر را گرامی داشتند. آن‌ها با اهدای دسته‌های گل به مقبره لنین نسبت به او ادای احترام کرده و با در دست داشتن پرچم‌های سرخ و تصاویری از لنین و استالین از کنار دیوار کرملین عبور کردند.

عمرو درویش، نماینده پارلمان مصر، پس از آنکه از بازداشت علاء عبدالفتاح، فعال دموکراسی‌خواه بریتانیایی‌-مصری دفاع کرد، از کنفرانس مطبوعاتی نشست آب و هوایی «کوپ ۲۷» بیرون رانده شد. او در جریان سخنانش گفت: «عبدالفتاح زندانی سیاسی نیست و یک جنایتکار است»

پنجشنبه ۱۰ نوامبر:

طالبان ورود زنان را به پارک‌ها و شهربازی‌های کابل ممنوع کرد. پیش‌تر هم طالبان تردد زنان بدون همراهی یک فرد مذکر خانواده را ممنوع و زنان را مجبور به استفاده از پوشش برقع در خارج از منزل کرده بود.

باستان‌شناسان اسرائیلی کتیبه نادری با قدیمی‌ترین الفبای جهان یافته‌اند که بر روی شانه‌ای از جنس عاج فیل حکاکی شده و نشان از رایج بودن زبان کنعانی در حدود ۳۷۰۰ سال پیش دارد. ظاهراً این کتیبه وردی بوده است برای طلسم کردن شپش‌ها با این مضمون: «باشد که با این عاج، شپش مو و ریش، ریشه کن شود.»

جمعه ۱۱ نوامبر:

بعد از خروج نیروهای روسیه از خرسون، مردم این شهر با پرچم اوکراین، در خیابان‌ها به جشن و پایکوبی پرداختند. روسیه اعلام کرد که بیش از ۳۰ هزار سرباز خود را از خرسون خارج و به سمت کرانه شرقی رودخانه دنیپرو منتقل کرده است. خرسون دروازه‌‌ای به کریمه است و باز پس‌گیری آن، راه را برای فتح مجدد کریمه هموار خواهد کرد.

هزاران کارگر اتحادیه‌های کارگری در پاریس راهپیمایی کرده و خواستار افزایش دستمزدها برای مقابله با تورم شدند. تظاهرات در پایتخت فرانسه بخشی از اعتصابات سرتاسری در بخش حمل و نقل عمومی و سایر بخش‌های دولتی بود که باعث اختلال در رفت و آمد شد.

شنبه ۱۲ نوامبر

ده‌ها هزار نفر از ملی‌گرایان و اعضای گروه‌های راست افراطی لهستان به مناسبت اعلام استقلال این کشور در ورشو راهپیمایی کردند. در این راهپیمایی که هم‌زمان با سالگرد پایان جنگ جهانی اول برگزار شد، هواداران جناح راست افراطی علیه اوکراین و اتحادیه‌ اروپا شعار دادند.

«مهران کریمی‌ ناصری»، مرد ایرانی که به مدت ۱۸ سال در ترمینال فرودگاه شارل دوگل پاریس زندگی می‌کرد، در سن ۷۷ سالگی در همین فرودگاه درگذشت. زندگی و سرنوشت او الهام‌بخش فیلم «ترمینال» اثر استیون اسپیلبرگ و با بازیگری «تام هنکس» در سال ۲۰۰۴ بود.

یکشنبه ۱۳ نوامبر:

بیش از ۷۰ هزار گلوله و ۷۰ نارنجک از یک پایگاه نظامی اسرائیل در بلندی‌های جولان به سرقت رفت. ارتش اسرائیل سال‌هاست که با معضل دزدیده شدن تسلیحات نظامی از پایگاه‌های خود مواجه است که اغلب با همکاری سربازان این کشور و پیمانکاران غیرنظامی این پایگاه‌ها انجام می‌شود.

یک انفجار در خیابان استقلال در قلب استانبول دست کم ۶ کشته و ۸۱ مجروح بر جای گذاشت. معاون رئیس جمهوری ترکیه گفت که این یک حمله تررویستی بوده و گمان می‌رود یک زن پشت این حمله است. نیروهای پلیس و امداد در محل حادثه حاضر شده‌ و خیابان استقلال تحت تدابیر شدید امنیتی قرار گرفته است.

گوینده و گزارشگر: مهرناز الماسی
تدوینگر: عسل اصفهانی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.