ترکیب تروریست‌ها تجزیه شد/ کوری عصاکش کور دگر!/ واقعا نمی‌فهمید یا خود را به نفهمی زده‌اید؟!

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي تحریم‌های اتحادیه اروپا، آلودگي هواي کلانشهرها، پی‌آمدهای انتخابات در آمریکا،وضعیت3 شاخص رشد اقتصادي، نرخ تورم و نرخ رشد تشکيل سرمايه ثابت ، از بهبود شرایط اقتصاد ایران ، باجگیری از کسب‌وکارهای آنلاین و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز بدرقه تیم ملی فوتبال در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي تحریم‌های اتحادیه اروپا، آلودگي هواي کلانشهرها، پی‌آمدهای انتخابات در آمریکا،3 شاخص رشد اقتصادي، نرخ تورم و نرخ رشد تشکيل سرمايه ثابت ، از بهبود شرایط اقتصاد ایران ، باجگیری از کسب‌وکارهای آنلاین و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

مرگ برجام تورم را 70 درصد بالا برد

روزنامه آرمان امروز: مرکز پژوهش‌هاي مجلس در آخرين گزارش خود درباره3 شاخص رشد اقتصادي، نرخ تورم و نرخ رشد تشکيل سرمايه ثابت اعلام  کرده که در خلال سال هاي 97 تا 99 اين شاخصه ها با رشد مواجه شده است . در واقه در اين گزارش تاکيد شده اجراي برجام مهمترين عامل در رشد اين شاخصه ها بوده به گونه ايکه حتي در شاخص رقابت‌پذيري صنعتي جهان به رتبه‌اي بالاتر از اهداف تعيين شده در برنامه ششم توسعه محقق شده بود اين در حاليست که در طول يک سال و اندي که از دولت سيزدهم مي گذرد مهمترين رشد حاصل شده در شاخصه تورم بوده که با رکورد شکني هاي متعدد همراه بوده است ضمن آنکه دولت رئيسي در ماليات ستاني نيز پيشتازي داشته به گونه ايکه شاهد رشد 69 درصدي درآمدهاي مالياتي بوده ايم.مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي با توجه به اقدام مجلس براي تدوين برنامه هفتم توسعه، در گزارشي وضعيت عمومي صنعت کشور در برنامه ششم توسعه را مورد بررسي قرار داده است.در اين گزارش 3 شاخص رشد اقتصادي، نرخ تورم و نرخ رشد تشکيل سرمايه ثابت مورد بررسي قرار گرفته است در برنامه اول توسعه، نرخ رشد اقتصادي قريب 10 درصد، برنامه دوم حدود 1 درصد، برنامه سوم قريب 5 درصد، برنامه چهارم 4 درصد و طي برنامه پنجم به منفي 5 درصد نزول کرد. اين مرکز در اين گزارش قيد کرد: در سال 1395 پس از نيل به توافق هسته‌اي در سال 1394، اقتصاد کشور به رشد اقتصادي قابل ملاحظه‌اي به ميزان 2 /14 درصد دست يافت. ازسويي با ثبات شرايط اقتصادي پس از توافق هسته‌اي و کاهش انتظارات تورمي، نرخ تورم تک رقمي شد و به 9 درصد رسيد.در حال حاضر بنا بر گزارشات، نرخ تورم قريب 56 درصد است که ايران را جزء 10 کشور داراي بيشترين نرخ تورم در جهان قرار داده است. بر اساس گزارشات منتشر شده فشار‌هاي تورمي تعداد فقراي کشور را به 65 ميليون نفر رسانده است.

 

بازگشت بنز ین پتروشیمی؟

روزنامه آرمان ملی: «باز هوا سرد شد و آلودگي هواي کلانشهرها افزايش يافت، ‌گرچه تابستان خوبي هم نبود. گزارش‌ها حاکي از کاهش تعداد روزهاي سالم، توقف نوسازي خودروهاي فرسوده، کم‌توجهي به معاينه فني و محورهاي ديگر برنامه کاهش آلودگي هواست و خبر بازگشت بنزين پتروشيمي آلوده به چرخه توزيع»؛ اين توئيت معصومه ابتکار در روزهاي اخير است. او معاون رياست‌جمهوري و رياست سازمان حفاظت از محيط زيست در دولت‌هاي هفتم، هشتم و يازدهم بوده و حالا در دولت سيزدهم، سمتي ندارد. به گفته برخي اهالي رسانه که تجربياتي در حوزه انرژي داشته‌اند، خبر بازگشت بنزين پتروشيمي آلوده به چرخه توزيع مي‌تواند تامل برانگيز باشد، فارغ از اينکه چه ديدگاهي نسبت به عملکرد اين شخص و مواضعش داشته باشيم و ندانيم که به چه قصدي منتشر شده است. کارشناسان محيط زيست درباره تاريخچه و مضرات اين نوع بنزين، بارها هشدار داده‌اند. در زير، نمونه‌اي از اين اظهار نظرها را مي‌خوانيم؛ «بنزين پتروشيمي اولين بار سال 88 مطرح شد و سال 89 در دولت محمود احمدي‌نژاد روانه بازار شد. آن موقع به دليل کمبود بنزين و فشار تحريم‌ها اتفاقي که افتاد، اعلام کردند بنزين پتروشيمي توليد نمي‌شود اما دو فرآورده پتروشيمي را تلفيق کرده بودند تا بنزين توليد شودو اين بنزين بسيار موجب آلودگي هوا شد. آمارهاي کنترل کيفيت هوا در سال‌هاي 89 و 90 را اگر بررسي کنيد به‌شدت شاهد افزايش آلودگي هوا بوديم که گفته مي‌شد سرطان‌زاست. همان زمان سازمان بهشت زهرا گزارشي منتشر کرد که ميزان مرگ و مير ناشي از سکته قلبي و مغزي در 9 ماهه اول سال 1390، چند برابر بيشتر از سال‌هاي مشابه بوده است. اما مطالعاتي در اين زمينه صورت نگرفت. براي نمونه ما در دهه هفتاد که اوج آلودگي هوا را در کشور داشته‌ايم و کارگروهي براي کاهش آلودگي هوا وجود نداشت، مطالعاتي توسط دانشگاه تهران صورت گرفت که تاثير آلودگي هوا روي تشديدي دخترزايي را بررسي مي‌کرد و نشان مي‌داد آلودگي هوا چه قدر مي‌تواند تناسب جنسيت را به هم بريزد و نتايج آن به وزارت کشور ارسال شده بود. آنچه مشخص است اين است که مطالعه فوق مربوط به ايران بوده اما با يک سرچ عادي مي‌بينيد که هرجا آلودگي هوا بيشتر باشد مي‌تواند تناسب بين جمعيت را به هم بزند.

 

بازی سیاسی با آلودگی‌هوا

روزنامه ایران:در روزهای اخیر، معصومه ابتکار، رئیس اسبق سازمان حفاظت‌محیط زیست در صفحه توئیتر خود نوشت: «باز هوا سرد شد و آلودگی هوای کلانشهرها افزایش یافت، گرچه تابستان خوبی هم نبود. گزارش‌ها حاکی از کاهش تعداد روزهای سالم، توقف نوسازی خودروهای فرسوده، کم توجهی به معاینه فنی و محورهای دیگر برنامه کاهش آلودگی هواست و خبر بازگشت بنزین پتروشیمی آلوده به چرخه توزیع. با مردم صادق باشید.» ریفرمیت پتروشیمی‌ها که برخی آن را به اشتباه بنزین می‌نامند، کاتالیست اصلاحی است که مشابه ریفرمیت پالایشگاهی است و در اوج تحریم‌های غربی پس از امتزاج با محصولاتی مانند نفتا در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شد. به بیان دیگر ریفرمیت، یکی از اصلی‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده بنزین بوده و حدود ۴۵ درصد از بنزین را تشکیل می‌دهد که با ترکیب برخی از مؤلفه‌های بنزین از آن می‌توان به عنوان سوخت استفاده کرد. مقامات دولت یازدهم بارها بر سرطان‌زا بودن این سوخت در فضای رسانه‌ای تأکید کردند و آن را عامل اصلی آلودگی هوا در کلانشهرهایی مانند تهران دانستند. از جمله معصومه ابتکار که در سال 1393 نیز عنوان کرده بود: «موضوع سرطان‌زا بودن ریفرمیت دریافتی از واحدهای پتروشیمی بسیار شفاف و مثل روز روشن است و اسنادی در این رابطه آماده ارائه است.» عباس کاظمی مدیرعامل وقت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز پس از اعلام توقف توزیع ریفرمیت پتروشیمی‌ها عنوان کرد که «آنالیز‌ها نشان می‌دهد که بنزین توزیع شده در تهران و کرج دیگر سرطان‌زا نیست.»البته اسناد این آنالیزها هیچ گاه رسانه‌ای نشد و پیگیری‌های خبرنگار ما نیز نشان می‌دهد که این اسناد در مجموعه وزارت نفت هم قابل ارائه نبوده و نیست، اما مسأله‌ای که مشخص است این است که 4 خطای سهوی یا عمدی در بیان واقعیت وجود داشته و این امر موجب تشویش اذهان و برانگیختن باور جامعه نسبت به این موضوع شد؛ نخست؛ عنوان سرطان‌زا بودن ریفرمیت پتروشیمی، دوم؛ مسأله تظاهر به عرضه مستقیم این تولیدات در جایگاه‌های سوخت، سوم؛ اعلام عرضه آن در کلانشهرهایی مانند تهران و کرج و چهارم؛ حل بحران آلودگی هوا با توقف عرضه این سوخت بود.

 

نشانه‌های امید برای اقتصاد ایران

روزنامه تجارت: پیش‌بینی‌ها از بهبود شرایط اقتصاد ایران در ادامه سال 2022 حکایت دارد. به گزارش «تجارت»، گزارش‌ صندوق بین المللی پول حاکی از رشد اقتصاد ایران است و اگر شرایط رشد را تداوم دهیم و حفظ کنیم حتی در تحریم‌ها رشد خواهیم داشت. صندوق بین‌المللی پول از افزایش ۱۵۰میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید تا پایان سال ۲۰۲۲ خبر داد و تراز حساب‌های جاری ایران در این سال را ۳۲میلیارد دلار پیش‌بینی کرد. بر اساس این گزارش درآمدهای دولت ایران در سال 2022 با رشد 53درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده و به 829 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. درآمد دولت ایران در سال قبل 539 هزار میلیارد تومان برآورد شده بود. هزینه‌های دولت ایران نیز در سال 2022 با رشد 51درصدی مواجه می‌شود و از 826 هزار میلیارد تومان در سال 2021 به 1248 هزار میلیارد تومان در سال جاری می‌رسد. صندوق بین‌المللی پول در بخش دیگری از گزارش خود انتظار دارد تراز حساب‌های جاری ایران در سال 2022 با افزایش 21 میلیارد دلاری نسبت به سال قبل مواجه شود و به 32 میلیارد دلار برسد، این نهاد تراز حساب‌های جاری ایران در سال قبل را 11 میلیارد دلار اعلام کرده است. این گزارش کل خالص بدهی دولت ایران در سال جاری را 2852 هزار میلیارد تومان برآورد کرده است که این رقم نسبت به سال قبل 18 درصد افزایش می‌یابد، خالص بدهی دولت ایران در سال قبل 2410 هزار میلیارد تومان گزارش شده بود.

 

ترکیب تروریست‌ها تجزیه شد

روزنامه جوان:همین دو هفته پیش بود که وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه مشترکی پیرامون حوادث اخیر از پروژه «ویران‌سازی ایران» به دست دشمنان شناخته شده جمهوری اسلامی پرده برداشتند و با اعلام شکست مفتضحانه این پروژه به تبیین حوادث کشور پرداختند. در آن بیانیه با اشاره به حضور تیم سازمان سیا در مقر گروهک‌های ضد انقلاب در شهر اربیل واقع در شمال اقلیم عراق در تاریخ ۲۹ شهریور ماه گذشته و قدردانی این تیم از ادغام گروهک‌های تجزیه‌طلب کردی، از آن‌ها خواسته شده بود در اغتشاشات شهر‌های کردستان ایران بیش از پیش ایفای نقش کنند. این بیانیه همچنین اضافه کرد بود، پیشتر سازمان سیا، سرکرده گروهک کومله را به امریکا فراخوانده و به آن‌ها ابلاغ کرده بود که باید با یکدیگر ادغام شوند و الّا کمک‌های مالی و تسلیحاتی رژیم مافیایی امریکا به هر دو گروهک قطع خواهد شد!با وقوع حادثه درگذشت مهسا امینی، گروهک‌های تروریستی، منافقین و سلطنت‌طلبان که گویی فرصت مناسبی برای آیجاد آشوب و ناامنی در کشور یافته بودند، با بسیج امکانات و پشتیبانی‌های گسترده تسلیحاتی و تبلیغاتی به میدان آمدند، تا به زعم خود پروژه ویران‌سازی و تجزیه ایران را کلید بزنند، اما هوشیاری ملت و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی باعث گردید که تلاش‌های آن‌ها به‌رغم تحمیل هزینه‌های گسترده مادی و معنوی و به شهادت رسیدن ۴۰ نفر از مدافعان امنیت، به ستون محکمی به نام «ملت ایران» بخورد. در این میان نقش گروهک‌های ترویستی کومله و دموکرات که سال‌هاست در اقلیم شمال عراق لانه کرده و با تدارک اسلحه و راه‌اندازی پادگان‌های آموزشی، تحرکاتی را علیه کشور انجام می‌دادند، برکسی پوشیده نبود. چنان‌که جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا در دولت ترامپ هفته گذشته در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی اذعان کرد که مخالفان (اغتشاشگران) در ایران از سوی از طریق کردستان عراق مسلح می‌شوند!

 

بدرقه تیم ملی فوتبال با دعای خیر مادرانه

روزنامه خراسان: پس از اعلام اسامی تیم ملی و حضور ملی پوشان در هتل المپیک، کاروان ایران روز گذشته برای حضور در بیست و دومین دوره جام جهانی راهی قطر شد. مراسم بدرقه تیم ملی فوتبال ایران برای شرکت در جام جهانی ۲۰۲۲ دیروز در هتل المپیک برگزار شد و مادر شهیدان خالقی‌فر برای بازیکنان تیم ملی ایران صحبت کرد. سپس بازیکنان از زیر قرآنی که در دستان این مادر شهید بود، عبور کردند. فروغ‌خانم، سه دسته‌گلش را به نام‌های داوود، رسول و علیرضا خالقی برای امنیت من و شما تقدیم ایران، اسلام و انقلاب کرده است. او دیروز، این‌طور عاشقانه، قرآن بر سر بچه‌های تیم ملی فوتبال کشورمان گرفت و آنان را برای حضور در جام جهانی قطر، بدرقه کرد. او که یک پیراهن تیم ملی از ملی پوشان یادگاری گرفته بود، همین‌طور که بچه‌ها را از زیر قرآن رد می‌کرد، خطاب به آن‌ها گفت: «پیراهن را در کفن خود می‌گذارم. تک تک شما فرزندان من هستید. دلم برای تک تک شما می‌تپد. اگر اجازه بدهند دستانتان را می‌بوسم زیرا همه شما فرزندان من هستید. شما چشم و چراغ این ملت هستید. به من قول بدهید همان طور که زیبا بازی می‌کنید، با اخلاق ورزشی پرچم ایران را به دنیا بشناسانید. ما خانواده ایران بزرگ هستیم. در یک خانواده ممکن است تنش ایجاد شود. هر خانواده کمبودهایی دارد و همه می‌دانیم مشکلاتی هست اما اعضای خانواده مشکلات را در بیرون نشان نمی‌دهند.  قول بدهید حرف خانوادگی در دنیا پخش نشود.  می‌خواستم این جا اسفند دود کنم و نوازشتان کنم اما قول می‌دهم اگر زنده بودم در بازگشت شما به استقبالتان بیایم.» پس از بدرقه مادرانه، ملی پوشان راهی نهاد ریاست جمهوری شدند تا دیداری با رئیس‌جمهور داشته باشند و پس از آن  به فرودگاه بروند و راهی قطر شوند. ملی پوشان ساعت 12:30 با رئیس‌جمهور دیدار و گفت وگو کردند. در این جلسه ابراهیم رئیسی خطاب به بازیکنان و کادر فنی گفت: با وحدت و همدلی و موفقیت تیم ملی در جام جهانی به دنبال شادی دل مردم ایران باشید.

 

واقعا نمی‌فهمید یا خود را به نفهمی زده‌اید؟!

روزنامه کيهان:یک سایت غربگرا در قیاسی مع الفارق و مغالطه‌آمیز، خواستار تبرئه عناصر جنایتکار در اغتشاشات اخیر شد. عصر ایران در متنی با عنوان، «دو ماجرای سیاسی- حقوقی در غرب و یک سؤال از قوه قضائیه: درباره دستگیر شدگان چگونه رأی خواهید داد؟»، می‌نویسد: «چند سال‌ها قبل شهروندی در یکی از کشورهای غربی، به سمت یک مقام بلندپایه سیاسی تخم مرغ پرتاب کرده و به کت او خورده بود. فرد مهاجم را به دادگاه بردند و قاضی چنین رأی داد: اصل اقدام این شهروند، یک حرکت اعتراضی بود و اعتراض، حقی است همگانی و نمی‌توان فردی را به خاطر اعتراض، مجازات کرد. اما چون تخم مرغ، کت مقام سیاسی  را کثیف کرده و به او زیان شخصی وارد کرده است، مهاجم محکوم می‌شود به پرداخت هزینه شست و شوی یک کت طبق قیمت روز خشکشویی (متاسفانه نام کشور را به خاطر نمی‌آورم). چند روز قبل هم در بریتانیا، یک جوان دانشجو به سمت پادشاه این کشور و همسرش تخم مرغ پرتاب کرد؛ او هنگام حمله فریاد می‌زد: این کشور روی خون برده‌ها ساخته شده است. هیچ کدام از تخم مرغ‌ها به آنها اصابت نکرد. پلیس او را بازداشت کرد و همان شب آزاد شد، مشروط بر این که بعد از این، همیشه بیش از 500 متر با پادشاه فاصله داشته باشد و در انظار عمومی تخم‌مرغ حمل نکند. البته بخت با این جوان یار بود که تخم مرغ‌ها، لباس‌های شاه و ملکه را نیالودند و الا باید هزینه خشکشویی هم پرداخت می‌کرد! غرض از نوشتن این دو مصداق، طبیعتاً تمجید و تبلیغ برای غرب نیست؛ نیک می‌دانم که همین غربی‌ها در ارتکاب اقدامات ضد حقوقی علیه کشورهای جهان سوم، ید طولایی دارند ولی به هر روی آنچه درون مرزهایشان انجام می‌دهند، می‌تواند در بسیاری از موارد آموزنده باشد. غربی‌ها با کیاست تمام دریافته‌اند که اگر می‌خواهند نظام‌های سیاسی شان دوام و بقا داشته باشد، باید به شکلی آشکار و اجتناب ناپذیر قوانین و قواعد حقوقی را بر رابطه بین ملت و حکومت، حاکم کنند.  یکی از قواعد حقوقی که مورد قبول عموم حقوقدانان است، «تفسیر به نفع متهم» است.

 

کوری عصاکش کور دگر!

روزنامه وطن امروز: برخی کشورهای اروپایی تصمیم گرفته‌اند با کنار زدن ملاحظات دیپلماتیک و بدون هیچ پرده‌پوشی با مداخله در امور داخلی کشورمان، ایران را وارد بی‌ثباتی کنند. غربی‌ها در کنار مواضع دخالت‌جویانه در امور ایران و ترتیب دادن دیدارهای کمیک و مضحک با عناصر دسته چندمی که خود را رهبران خودخوانده یک انقلاب فرض شده می‌خوانند، با وضع تحریم‌های جدید ضدایرانی، اثبات کردند علاوه بر اینکه همچنان درک درستی از ایران و تحولات آن ندارند، طرف‌های غیرقابل اعتمادی نیز هستند.  بر این اساس، اتحادیه اروپایی روز دوشنبه با اتهاماتی مداخله‌جویانه 29 فرد و 3 نهاد ایرانی را وارد لیست تحریم‌های خود کرد. «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در کنار مردم ایران می‌ایستیم و از حق آنها برای تظاهرات مسالمت‌آمیز و صدا زدن خواسته‌ها و دیدگاه‌های‌شان به صورت آزادانه حمایت می‌کنیم». از جمله کسانی که در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپایی قرار گرفته‌اند «احمد وحیدی» وزیر کشور ایران است. از جمله اشخاص دیگری که در این فهرست قرار گرفته‌اند امیرکیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سردار وحید مجید رئیس پلیس سایبری هستند. فرماندهان نیروی انتظامی استان‌ها نیز تحت تحریم‌های اتحادیه اروپایی قرار گرفته‌اند. همچنین شبکه خبری برون‌مرزی پرس‌تی‌وی نیز تحت تحریم قرار گرفته است. این در حالی است که «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان دوشنبه پیش از ورود به نشست شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپایی در بروکسل گفت: «بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپایی علیه ایران اعمال می‌شود که حلقه داخلی سپاه پاسداران [انقلاب اسلامی] را هدف می‌گیرد». وی در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران، مدعی شد: «آنها نمی‌توانند. جهان و اروپا نظاره‌گر است. تحریم‌های جدید، به‌صورت خاص، حلقه داخلی قدرت در سپاه و ساختارهای تأمین مالی آنها را هدف قرار می‌دهد». دولت انگلیس اعلام کرد به بهانه نقض حقوق بشر در ایران و در حمایت از اغتشاشگران 24 فرد و نهاد ایرانی را در فهرست تحریم‌های خود قرار می‌دهد.

 

خوف و رجاء هسته‌ای

روزنامه شرق: پس از انتشار خبر تلاش تروئیکای اروپایی و آمریکا برای تصویب قطع‌نامه ضدایرانی در نشست پیش‌روی شورای حکام شاهد برخی اظهارنظرها پیرامون برجام و مذاکرات وین هستیم. مجموعه این شرایط نشان از این دارد که ازسرگیری گفت‌وگوهای وین و حصول توافق با آینده چندان روشنی همراه نیست. بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، پیش‌نویس این قطع‌نامه در روز جمعه (20 مرداد) به ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی ارسال شده است. رویترز با ادعای رؤیت متن پیش‌نویس، عنوان کرد که در این پیش‌نویس آمده است: «الزامی و اضطراری است که ایران در جهت تحقق وظایف قانونی‌اش عمل کند و بدون تأخیر اقداماتی انجام دهد. ارائه توضیح معتبر درخصوص ذرات اورانیوم، ارائه اطلاعات، اسناد و پاسخ‌های مورد نیاز آژانس اتمی، اجازه دسترسی به اماکن و مواد مورد نیاز آژانس و اجازه نمونه‌برداری از سوی آژانس اتمی از جمله اقداماتی است که ایران مطابق با این متن، باید به آنها عمل کند».در متن مذکور قید شده است: «این شورا (حکام) نگرانی‌های جدی درخصوص مسائل پادمانی مرتبط با سه سایت اعلام‌نشده (در ورامین، تورقوزآباد در حومه تهران و در مریوان در استان کردستان) دارد که به دلیل ناکافی‌بودن همکاری اساسی توسط ایران حل‌نشده باقی مانده است». آن‌گونه که مطرح شده است علاوه بر این سه مکان اعلام‌نشده، آژانس سؤالاتی هم درباره فعالیت آزمایشگاه جابر بن حیان دارد. پیرو این مسئله و با وجود همکاری‌های تهران در ابتدای سال جاری درخصوص این آزمایشگاه، مجددا رافائل گروسی در مقام مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یکی از سخنرانی‌های خود سؤالاتی را درباره این موضوع طرح کرد؛ بنابراین افزون بر سه سایت ورامین، تورقوزآباد و مریوان به نظر می‌رسد آزمایشگاه جابر بن حیان هم به عنوان چالش چهارم خود را به دایره اختلافات ایران و آژانس کشانده است.

 

باجگیری از کسب‌وکارهای آنلاین

روزنامه همشهری :یک منبع آگاه به همشهری اطلاع داده که بعضی از استارت‌آپ‌ها در شرایط کنونی از طریق روش‌های متفاوت ارتباطی در معرض اخاذی و باجگیری قرار گرفته‌اند. اخاذان به استارت‌ آپ‌ها 2موضوع را پیشنهاد می‌دهند؛ «در فضای مجازی با دریافت حق‌الزحمه از شما حمایت می‌کنیم.» این نخستین پیشنهاد است. اما اگر استارت‌آپ از پرداخت مبلغ سر  باز بزند، با جمله بعدی روبه‌رو می‌شود: «اگر پول را پرداخت نکنید، علیه شما محتوای منفی منتشر می‌کنیم و کمپین تحریم استارت‌آپ شما را کلید می‌زنیم.» اگرچه در 2ماه گذشته، تعدادی از استارت‌آپ‌ها هدف تحریم بعضی از کاربران که عمدتا دارای اکانت‌های ناشناس هستند، قرار گرفته‌اند، اما تهدید و اخاذی و به‌عبارتی قلدری مجازی(cyber bullying) سابقه‌ای به تاریخ تولد اینترنت دارد. اخاذان حرفه‌ای در فضای مجازی عموما درخواست‌های مالی خود را به‌صورت رمزارز مطرح می‌کنند و درصورت تمکین‌نکردن سوژه هدف، تهدید خود را عملی می‌کنند. اما اتفاق اخیر، در حالی صورت می‌گیرد که تحریم بعضی از استارت‌آپ‌های معروف، بعضی از مجرمان را برای اخاذی از استارت‌آپ‌‌های کمتر شناخته‌شده وسوسه کرده است. اطلاعاتی که به‌دست همشهری رسیده، حاکی از این موضوع است که طی 2ماه اخیر حدود 82استارت‌آپ، کسب‌وکار آنلاین و حتی مجموعه‌های زنجیره‌ای به نوع هدف باجگیرهای سایبری قرار گرفته‌اند.این افراد با سوءاستفاده از فضای مجازی و ناآرامی‌های اخیر، از طریق تماس‌های تلفنی با سیم‌کارت‌های متعدد، ارسال پیام از طریق سیم‌کارت و پلتفرم‌های مختلف از مدیران استارت‌آپ‌ها و شرکت‌ها می‌خواهند که تن به خواسته آنها بدهند.

 

پی‌آمدهای انتخابات در آمریکا

روزنامه اطلاعات :بنابر عرف سیاسی، انتخابات هر کشوری، نمایه آینده را هرچند به‌طور نسبی آشکار می‌سازد. در کشورهایی که قاعده سیاست‌ورزی براساس تشکیل احزاب و رقابت‌ آنها در شناخت مشکلات جامعه و ارائه برنامه برای حل مشکلات است تا رأی اکثریت مردم را بدست آورند، اولین پی‌آمد آن چرخش قدرت سیاسی است. اما این قاعده که سنت قانونی حاکمیت در غرب است بعد از سال‌های طولانی، اینک در سلطه سرمایه‌های کلان سرمایه‌داران بزرگ قرار گرفته است. در این تقابل، رسانه‌های عمومی نقش تعیین‌کننده‌ای دارند و جهت‌گیری‌های آنها بر فضای انتخاباتی و تقابل احزاب تأثیر مستقیم می‌گذارد. بسیاری از جامعه‌شناسان اکنون بر این باورند که فراگیری تکنولوژی رسانه‌ای، مهم‌ترین قدرت افکارسازی را پیدا کرده است. این قدرت رسانه است که تقابل احزاب را شاخص دمکراسی در غرب ترسیم می‌کند تا حزبی پیروز و حزب دیگری شکست انتخاباتی را پذیرا شود.سال‌های سال است که سرمایه‌داران بزرگ صهیونیست در آمریکا و اروپا، سرمایه‌های کلان مالی خود را معطوف به رسانه‌سازی و چرخه مدیریت «گفتمان» برای هدایت افکار عمومی و انتخاب آنها قرار داده‌اند. در زمان انتخاب و در میدان مبارزات نمایندگان و نامزدهای انتخاباتی از احزاب رقابت براساس ارائه برنامه‌ها برای حل و فصل مشکلات و گامی به جلو برداشتن در همه گزارش‌های صوتی و تصویری رسانه‌ها چنان به نمایش درمی‌آید که رأی دهنده به اوج تصمیم‌گیری و انتخاب «آینده بهتر» برسد. اما اکنون در اغلب کشورهای غربی و به‌ویژه در آمریکا مردم بعد از سال‌ها تجربه بر این باورند که سیاست و سیاستمداری از اساس،‌کثیف است و انحصار قدرت، مهم‌ترین شاخصه آن است و این حزب یا آن حزب، به خودی خود از دیکتاتوری اجتناب نمی‌کند و همچنین رأی عموم مردم را در تعریف قدرت و البته کنترل آن براساس قانون امکان‌پذیر می‌سازند.

 

زمستان سرد روابط ايران و اروپا

روزنامه اعتماد:زمستاني كه در سايه جنگ اوكراين و روابط تنش‌آلود مسكو و پايتخت‌هاي اروپايي قرار بود دامن اروپا را بگيرد، روابط ايران و اتحاديه اروپايي را سرد كرده است.دو سال قبل در نوامبر 2020، زماني كه نتايج انتخابات ايالات متحده نشان داد دونالد ترامپ رييس‌جمهور وقت امريكا بايد تا مدتي ديگر از كاخ سفيد برود و جو بايدن، كانديداي حزب دموكرات رييس‌جمهور بعدي ايالات متحده خواهد بود، موجي از اميد در ايران و اروپا شكل گرفت. ايران و اروپا اميدوار بودند با بازگشت دموكرات‌ها به قدرت امكان احياي توافق هسته‌اي سال 2015 كه در زمان اجرا تنش‌ها ميان تهران و غرب را تا حد قابل توجهي كاهش داده بود فراهم شود.دو سال بعد از نوامبر 2020، روابط ايران و كشورهاي اروپايي بدترين روزهاي خود طي دهه گذشته را تجربه مي‌كند؛ توافق برجام احيا نشده و سرنوشت آن در هاله‌اي از ابهام قرار دارد، اروپايي‌ها ايران را به نقش‌آفريني عليه غرب در جنگ اوكراين متهم مي‌كنند و اتحاديه اروپايي استفاده از گزينه تحريم عليه ايران را دوباره به روي ميز بازگردانده است.شوراي اروپا روز دوشنبه 14 نوامبر با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد 29 فرد و سه نهاد ايراني را تحريم كرده است. در اين بيانيه دليل اعمال اين تحريم‌ها مسائل حقوق بشري ذكر شده و نام احمد وحيدي وزير كشور، كيومرث حيدري فرمانده نيروي زميني ارتش، سردار وحيد مجيد رييس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات و شبكه خبري پرس‌تي‌وي به همراه تعدادي از فرماندهان سپاه پاسداران در ليست تحريم‌شدگان ديده مي‌شود. در اين بيانيه آمده است كه تحريم‌ها شامل مسدودسازي حساب‌هاي بانكي، ممنوعيت سفر، ممنوعيت تامين مالي نهادهاي مورد اشاره و ممنوعيت صادرات تجهيزاتي است كه ممكن است براي مقابله با اعتراضات يا نظارت روي ارتباطات به كار روند.

 

جوکر الیزه

روزنامه فرهیختگان: رئیس‌جمهور کشوری که از سال 1789 تا 1958، پنج جمهوری، دو پادشاهی، دو امپراتوری و یک نظام دیکتاتوری را آزموده‌ و تجربه 15 قانون اساسی گوناگون را دارد، اعتراضات در ایران را «انقلاب» خوانده و ادعا کرده است که اعتراضات در ایران رسیدن به توافق احیای برجام را «دشوارتر می‌کند.» امانوئل مکرون درحالی‌که کمتر از یک ماه پیش خیابان‌های پاریس زیر پای ده‌ها هزار معترض به وضعیت اقتصادی بود، توافق هسته‌ای را به وضعیت داخلی کشور گره زده است و با توجه به آن، توافق را «به‌شدت شکننده» خوانده و گفته که فکر نمی‌کند «پیشرفت جدیدی وجود داشته باشد.» او که کشورش مهد اعتراض، اغتشاش، آشوب و زورآزمایی‌های خیابانی است و در میان کشورهای اروپایی به «ناپایداری نظام سیاسی» شهره است، در گفت‌وگو با رادیو فرانسه در پاسخ به این سوال که آیا فکر ‌می‌کند مذاکرات احیای توافق هسته‌ای میان تهران و قدرت‌های جهانی، پس از وقفه‌ای چند ماهه از سر گرفته شود، گفت: «من هنوز در این‌باره بسیار محتاطم. فکر نمی‌کنم هرگونه پیشنهادی که در حال حاضر مطرح شود، بتواند توافق هسته‌ای را حفظ کند.» رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه‌اش درباره اتفاقات اخیر ایران ادعا کرد که وضعیت سیاسی موجود در داخل ایران که اعتراضاتی در جریان است، وضعیت [پیرامون توافق هسته‌ای] را «تا حد زیادی» تغییر داد و احتمال دست یافتن به توافقی با ایران را «تضعیف کرد.» او با این وجود، ابراز امیدواری کرد که نشستی بین‌المللی با حضور قدرت‌‌های منطقه از جمله ایران تا پایان سال جاری تشکیل شود. به نظر او، هیچ‌گونه طرح پیشنهادی جدیدی نمی‌تواند در آینده نزدیک موجب احیای توافق هسته‌ای شود و احتمالا «چهارچوب جدیدی» برای پرداختن به این موضوع لازم خواهد بود.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.