افزایش ۲۳ درصدی عرضه ارز پتروشیمی‌ها در سامانه نیما

دبیر کل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی گفت: فروش ارز صادراتی پتروشیمی در به نیما در ۷ماهه سال گذشته ۷.۹ میلیارد دلار بوده و امسال به ۸.۷ میلیارد دلار رسیده است. با این حساب عرضه ارز پتروشیمی در نیما امسال ۲۳ درصد بیشتر بوده است.

به گزارش شهروند آنلاین، «احمد مهدوی ابهری» امروز در نشستی خبری با بیان اینکه صنعت پتروشیمی صنعت پر مزیت کشور به شمار می‌رود، افزود: برای توسعه پایدار باید توجه ویژه به این صنعت داشته باشیم.

او ادامه داد: این صنعت بود که در ابتدای دهه ۹۰ و در زمان تحریم‌ها و بعد از خروج آمریکا از برجام، توانست با تولید و صادرات محصولات پتروشیمی ارزآوری داشته و به کمک اقتصاد کشور بیاید.

مهدوی با تاکید بر اینکه تولیدات پتروشیمی به دلیل نیاز دنیا صادر می‌شود، گفت: در مواردی صادرات محصولات پتروشیمی مانند اوره پیش‌فروش می‌شود. دنیا امروز به سمت استفاده از تکنولوژی‌های جدید و فناوری‌های نوین می‌رود و صنعت پتروشیمی در اقتصاد و زندگی جهان جایگاه خاصی دارد.

دبیر کل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی تاکید کرد: هر روز مصرف و نیاز دنیا به محصولات پتروشیمی بیشتر می‌شود. پلیمرها جای چوب را در دنیا می‌گیرد و روز به روز گسترش پیدا می‌کند.

او افزود: ایران با توجه به منابع گسترده هیدروکربنی که در اختیار دارد باید صنعت پتروشیمی را توسعه دهد.

به گفته مهدوی، ۳۹.۶ درصد صادرات غیرنفتی در ۶ماهه امسال متعلق به پتروشیمی است. این جایگاه باید توسعه پیدا کند.

دبیر کل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی ادامه داد: مجموع صادرات غیرنفتی در ۶ماهه امسال ۲۴.۲ میلیارد دلار بوده که ۹.۶ میلیارد دلار مربوط به پتروشیمی‌ها است.

مهدوی تاکید کرد: صادرات غیرنفتی ایران به جز پتروشیمی رشدی نداشته؛ اما صادرات محصولات پتروشیمی از ۶.۹ میلیارد دلار در ۶ماهه سال ۱۴۰۰ به ۹.۶ میلیارد دلار در ۶ماهه امسال رسیده است.

او با بیان اینکه در ۷ماهه ۱۴۰۰ حدود ۳۸.۶ میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی بوده که این عدد در ۷ماهه امسال به ۴۱.۵ میلیون تن رسیده که ۷ درصد تولید افزایش داشته است، گفت: از ۱۵.۵ میلیون تن صادرات در ۷ماهه سال ۱۴۰۰ به ۱۷.۵ میلیون تن در ۷ماهه امسال رسیده‌ایم که رشدی ۱۳ درصدی داشته است.

دبیرکل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی ادامه داد: ۸.۳ میلیارد دلار ارزش صادرات محصولات پتروشیمی در ۷ماهه سال ۱۴۰۰ بوده که این رقم در ۷ماهه امسال به ۱۰.۸ میلیارد دلار رسیده که معادل رشدی ۳۰ درصدی است.

او گفت: فروش ارز صادراتی پتروشیمی در به نیما در ۷ماهه  سال گذشته ۷.۹ میلیارد دلار بوده و امسال به ۸.۷ میلیارد دلار رسیده است. با این حساب عرضه ارز پتروشیمی در نیما امسال ۲۳ درصد بیشتر بوده است.

مهدوی افزود: تا ۲۲ آبان امسال ۹.۶ میلیارد دلار به نیما ارز تزریق کردیم.

دبیر کل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۴ باید به ظرفیت تولید ۱۴۵ میلیون تن در صنعت پتروشیمی برسیم، ادامه داد: بیش از ۱۷ هزار واحد صنعتی پایین دستی پتروشیمی وابسته به صنعت پتروشیمی است بین ۶ تا ۷ میلیارد دلار محصول در داخل به صنایع تکمیلی می‌فروشیم تا کالای نهایی تولید کنند.

او گفت: بنابراین به جای فروش نفت و گاز خام، باید در صنعت پتروشیمی به ارزش افزوده تبدیل کنیم و نگران نوسان قیمت دلار نباشیم.

مهدوی اضافه کرد: امسال حدود ۱۵ میلیارد دلار ارز در نیما عرضه شود و مجموع و صادرات پتروشیمی نیز به ۱۷.۵ میلیارد دلار برسد.

دبیر کل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه به دلیل جنگ روسیه و اوکراین نوسان قیمت ایجاد شده و ایران نیز به دلیل تحریم با مشکلاتی روبه‌رو است، ادامه داد: در حالی که قیمت گاز در جهان رو به افزایش است، قیمت متانول صادراتی ایران در چین کاهشی بوده است.

او تاکید کرد: در اینجا حاکمیت باید به کمک این صنعت بیاید تا از این مرحله عبور کنند و بازارهای صادراتی خود را از دست ندهند.

مهدوی با بیان اینکه ایران در آینده قطب تولید متانول در دنیا خواهد بود و باید این را به فرصت تبدیل کند، گفت: ما اعتقادی به خام فروشی و نیمه خام فروشی نداریم و صنعت پتروشیمی در کل مخالف خام فروشی است.

دبیر کل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی بیان کرد: ۳۰ هزار میلیارد تومان برای تحویل کود اوره از دولت طلبکاریم و سالانه ۲.۵ میلیون تن اوره تامین می‌کنیم.

او به موضوع قیمت خوراک گاز پتروشیمی اشاره کرد و گفت: تراز گازی کشور در زمستان منفی است و برای حل این مشکل ۲ راه وجود دارد که شامل سرمایه‌گذاری در میادین گازی و صرفه جویی است.

دبیر کل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی تاکید کرد: در خصوص سرمایه گذاری برای توسعه میادین گازی صنعت پتروشیمی اولین صنعت بود و امروز کار در حال انجام است.

مهدوی افزود: اگر خانوار و یا صنایع مصرف گاز خود را از آذر تا اسفند ماه را کاهش دهند معادل آن هر متر مکعب گاز را ۳ هزار تومان می‌خریم و پتروشیمی زیرساخت را با بانک‌ها آماده می‌کنیم و پول به حساب افراد واریز می‌شود. وی ادامه داد: اگر با این روش تنها ۳ درصد صرفه جویی در بخش خانگی ایجاد شود روزانه حدود ۱۵ میلیون متر مکعب در روز گاز برای خوراک پتروشیمی تامین می‌شود و به این صورت گاز پتروشیمی‌ها در زمستان قطع نخواهد شد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.