واردات ۶ میلیون دز آنتی بیوتیک تا آخر هفته

عین اللهی گفت: در صورتی که تولیدات داخلی نیاز کشور را برطرف نکند، چون سلامت مردم برای ما مهم است، مجبور به واردات هستیم و تا آخر این هفته ۶ میلیون دُز آنتی‌بیوتیک وارد کشور می‌شود.

به گزارش شهروند آنلاین،وزیر بهداشت پس از قرائت گزارش کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس در خصوص طرح دارویار اظهار داشت: در قانون بودجه ۱۴۰۱ این اختیار به وزارت بهداشت داده شد که بتواند طرح دارویار را اجرا کند. در این طرح موضوع اصلاح سیاست‌های ارزی در تامین دارو ملزومات و تجهیزات پزشکی مورد نظر بود و با اجرای این طرح در مرحله انتقال از یک وضعیت موجود به یک وضعیت انقلابی هستیم.

او افزود: با اجرای طرح دارویار از فساد و رانت در حوزه دارو جلوگیری شده است. هدف از طرح یاد شده این است که وابستگی به ارز ترجیحی و رانت ناشی از آن به یک تولید پویا و غیروابسته به رانت ارز نیمایی برگردد. مشکل ما این بود که ارز‌های ترجیحی بدون حساب و کتاب تخصیص داده می‌شد.

عین اللهی  گفت: گاهی اوقات پیش فاکتور‌ها واقعی نبودند و برخی تولیدکنندگان بیش از حد نیاز ارز ترجیحی دریافت می‌کردند. هدف دیگر این طرح، شکوفایی و خروج از انحصارطلبی‌ها بود و باید یارانه، مستقیما به مصرف‌کننده می‌رسید که این موضوع در طرح دارویار پیش بینی شده است.

او در خصوص تاثیر طرح دارویار بر محدودسازی قاچاق دارو تصریح کرد: علاوه بر مصرف‌کنندگان داخلی، ۴۰۰ میلیون نفر از اطراف کشور نیز از دارو‌ها به صورت قاچاق استفاده می‌کردند که با اجرای این طرح، جلوی آن گرفته شد.

وزیر بهداشت با اشاره به نتایج اجرای طرح دارویار در بحث صدور نسخه الکترونیک گفت: طرح دارویار باعث اجرای ۹۸ درصدی نسخه الکترونیک شد. از طریق نسخه الکترونیک، یارانه جدیدی تحت عنوان یارانه سلامت برای بیماران در نظر گرفته شد که اختلاف ارز ترجیحی و ارز نیمایی به خود بیمار تعلق می‌گرفت.

او ادامه داد: طرح دارویار نتیجه همکاری میان همه دستگاه‌ها بود. تولید و تامین دارو فرآیند بین دستگاهی است و اگر همه سازمان‌ها هماهنگ باشند موفقیت حاصل می‌شود. وزارت بهداشت در این خصوص سیاستگذار، برنامه‌ریز و بهره‌بردار است.

عین‌اللهی با اشاره به تشکیل قرارگاه تدابیر ویژه دارویی گفت: از سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، بیمه‌گران و نهاد‌های نظارتی دعوت کردیم و یک عرصه مشارکت ایجاد شد. مساله دیگر تخصیص کامل و به هنگام اعتبارات در بودجه ۱۴۰۱ به میزان ۷۳ هزار میلیارد تومان و همچنین پنج هزار میلیارد تومان برای بیماران خاص و ۶ هزار میلیارد تومان برای پوشش کامل بیمه همگانی بود و این بیمه همگانی نیز از موفقیت‌های ما است.

او سپس در خصوص سیاست‌گذاری کلی وزارت بهداشت، اظهار داشت: هدف اصلی در این وزارتخانه پوشش کامل خدمات بهداشتی و درمانی با نگاه عدالت محور و مبارزه با هرگونه فساد و رانت و تعارض منافع است. ما در کنترل بیماری کرونا یکی از کشور‌های موفق در منطقه بودیم. اثرات عواملی مانند تحریم‌های ناجوانمردانه در تامین دارو‌های کشور را باید در نظر بگیریم. با این وجود و علیرغم تحریم‌های ناجوانمردانه، تلاش‌های شرکت‌های دارویی و دانشگاه‌ها و دانشمندان بوده که ما توانستیم اقدامات را انجام دهیم.

وزیر بهداشت همچنین گفت: شیوع آنفلوآنزا در این زمان از سال غیر قابل پیش بینی است. طی هفت ماه اخیر به اندازه ۱۲ ماه سال گذشته آنتی بیوتیک تولید شده و به تولیدکننده‌های دارو گفتیم که سه برابر سال گذشته تولید انجام دهند.

او افزود: رفع مشکلات بخش تامین مالی شرکت‌های دارویی و تخصیص ۱۵ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های فعال دراین بخش را انجام دادیم و همه تسهیلات و امکاناتی که می‌توانستیم برای تولید داخلی انجام دهیم را انجام دادیم. در این چند ماه تقریباً در تمام داروخانه‌های کشور حداقل یک بار نظارت صورت گرفت که با متخلفان هم قطعاً برخورد می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: در صورتی که تولیدات داخلی نیاز کشور را برطرف نکند، برای اینکه سلامت مردم برای ما مهم است، با عرض شرمندگی مجبور به واردات هستیم و تا آخر این هفته شش میلیون دُز آنتی‌بیوتیک مورد نیاز کشور وارد می‌شود و تا هفته آینده به طور کلی مشکل ما در مورد آنتی‌بیوتیک و سرم حل می‌شود و هر دارویی که تولیدات داخلی نتوانند مشکلات مردم را حل کند، ما موظف به واردات هستیم.

او با اشاره به اقدامات حمایتی وزارت بهداشت از بخش‌های دانش بنیان اظهرا داشت: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان باعث افزایش ۴۸ درصدی تولیدات در این بخش شده. ما که مجری قانون رفع موانع تولید هستیم به این قانون پایبندیم، اما تولید داخل نیز باید بتواند نیاز کشور را تأمین کند.

وزیر بهداشت در پایان با اشاره به ضرورت اخذ مالیات از سیگار گفت: خواهشمندیم در بودجه سال آینده نسبت به اخذ مالیات از سیگار اقدام شود که این موضوع باعث ۱۳ درصد از مرگ و میر کشور است و در همه دنیا برای این کالا مالیات تعیین کرده‌اند در حالی که در ایران این عدد، صفر است./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.