از کمبود آمبولانس تا پایگاه بین جاده ای؛ 3400 آمبولانس از رده خارج شده است

مسئولان هلال احمر و اورژانس به «شهروند» از ضرورت نوسازی ناوگان آمبولانس کشور می‌گویند

کمبود آمبولانس به عنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزات حوزه امدادونجات امروز به عنوان چالشی اساسی پیش روی اورژانس و جمعیت هلال‌احمر در پایگاههای امدادجاده‌ای مطرح است. موضوعی که بارهاوبارها از سوی روسای هر دو بخش به هنگام تصویب بودجه‌های سالانه مورد تاکید قرار گرفته اما متاسفانه راه به‌جایی نبرده است. رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه این جمعیت در مجموع به ۶هزار آمبولانس و خودروی نجات نیاز دارد و این موارد را به دولت اعلام کرده‌می‌گوید دولت خوشبختانه با خرید این تجهیزات موافقت کرده‌ و باید تامین منابع انجام شود تا بتوانیم هرسال تعدادی تجهیزات را به ناوگان اضافه کنیم. به گفته پیرحسین کولیوند برای خرید ۹۰۰ دستگاه آمبولانس و خودروی نجات اقدام شده و به امید خدا تا پایان سال بیشتر این تجهیزات به ناوگان اضافه خواهد شد.او البته کمبود بالگردهای امدادی را هم یکی دیگر از مشکلات حوزه امدادونجات برمی‌شمارد و می‌گوید: «یکی از مشکلات جدی هلال‌احمر تامین بالگرد است، تعدادی از بالگردها زمینگیر است و بهترین راهکار این است که در بودجه سال ۱۴۰۲ از سوی دولت و مجلس به ما کمک شود تا بتوانیم این بالگردها را بازسازی و بالگرد جدید به ناوگان اضافه کنیم.» او با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت هلال‌احمر بالگرد دید در شب ندارد، می‌گوید اگر تامین بودجه انجام شود، حتما بالگرد دید در شب نیز به مجموعه ناوگان هوایی اضافه خواهد شد، البته رئیس سازمان مدیریت بحران نیز در این خصوص وعده کمک داده است. در هفته‌ای که گذشت پیشنهاد تخصیص 50 درصد از مجموع 5/1 درصد پولی که قرار است از محل نوسازی ناوگان حمل‌ونقل سنگین به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته کشور واریز شود به خریدآمبولانس برای اورژانس و هلال‌احمر از سوی دو تن از نمایندگان ارائه شد. هرچند در مرحله نخست این پیشنهاد به تصویب نمایندگان نرسید اما تلاش برای تحقق این مهم همچنان ادامه دارد.

فاطمه عسگری نیا- شهروند آنلاین:سیدمحمد پاک‌مهر، نماینده خراسان شمالی پیشنهاددهنده این طرح بود.کسی که معتقد است در بحث نوسازی خودروها در کشور مهم‌ترین مقوله نوسازی ناوگان امدادونجات کشور است و نباید با تنگ‌نظری مانع تحقق این مهم شد. به گفته او در حال حاضر تولید و واردات خودروهای سنگین با چالش‌های فراوانی روبه‌روست که دولت برای برون‌رفت فعالان این حوزه از چالش‌های مذکور لایحه‌ای را برای پیشگیری از تعطیلی خط‌تولید خودروهای سنگین به مجلس ارائه کرده و اظهار داشته در صورت نبود گواهی اسقاط، تولیدکنندگان می‌توانند یک‌ونیم درصد قیمت هر خودرو را به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته کشور واریز کنند. پولی که براساس شروط لایحه باید صرف تسهیلات بانکی برای خودروهای سنگین و کمک های بلاعوض اسقاط خودرو شود:«ما در برابر این موضوع پیشنهاد دادیم با توجه به شرایط نامطلوب آمبولانس‌ها در پست‌های امداد جاده‌ای و مستهلک بودن آنها، این پول در اختیار هلال‌احمر و اورژانس قرار بگیرد تا ناوگان آمبولانس خود را به‌روزرسانی کنند.»

جان مردم بر حمل کالا ارجحیت دارد

او با اشاره به اهمیت موضوع نوسازی ناوگان حمل‌ونقل سنگین کشور می‌گوید:«ما امروز سنگ ناوگانی را به سینهمی‌زنیم که در حوزه جابه‌جایی بار فعالیت می‌کند و از آمبولانس‌هایی که با جان مردم سروکار دارند غفلت کرده‌ایم.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت توجه مجلس به جان انسان‌ها و اولویت‌بخشی نوسازیآمبولانس‌ها به سایر طرح‌های پیشنهادی اعم از نوسازی خودروهای سنگین به «شهروند» می‌گوید:«قطعا همه مردم در برابر دو طرح نوسازیآمبولانس‌ها و سرعت بخشیدن به نجات جان انسان‌ها و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی گزینه اول را انتخاب می‌کنند.»

پاک‌مهر با اشاره به واریزی  5/1 درصد قیمت تمام شده خودروهای نوسازی شده در حمل‌ونقل سنگین در صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته کشور بر پیشنهاد خود به مجلسی‌ها تاکید می‌کند و می‌گوید:«‌اگر تنها 50 درصد ازاین واریزی به نوسازی ناوگان آمبولانس‌های ما اختصاص پیدا کند ما می‌توانیم بعد از سال‌ها شاهد تحولی بزرگ در این بخش باشیم.آمبولانس‌هایی که هرچه تعدادشان بیشتر باشد امید به زندگی در حوادث جاده‌ای ما بیشتر خواهد شد.»

او معتقد است پیشنهادش به مجلس به نفع همه مردم کشور است و منفعت شخصی در آن وجود ندارد که با مخالفت نمایندگان روبه‌رو شده است و با درک این حقیقت باید بسترهای افزایش ضریب سلامت در جاده‌ها را بالا برد:«‌حادثه جزء لاینفک زندگی ماست و هیچگاه هم خبر نمی‌کند. بنابراین، این وظیفه مجلس و دولت است که با ارائه طرح‌ها و تصویبآنها از بروز حوادث تلخ و مرگ انسان‌ها در جاده‌ها جلوگیری کنند.»

پاک‌مهر با ابراز گلایه از تصویب نشدن طرح پیشنهادی‌اش در مجلس گفت هنوز امیدوارم که این طرح با قدرت از سوی نمایندگان مردم به نفع مردم تصویب شود:«هرچند برای خریدآمبولانس در قانون بودجه سال 1402 پیش‌بینی‌هایی کرده‌ایم اما قطعا با توجه به حجم نیازها این اعتبار جوابگو نیست و با توجه به ماموریت‌های سخت هلال‌احمر و اورژانس باید شاهد تصویب اعتبارات جدید باشیم.»

 

3 هزار دستگاه آمبولانس اورژانس بالای 15 سال عمر دارند

دکتر جعفر میعادفر، رئیس اورژانس کشور هم می‌گوید 3 هزار دستگاه از مجموع  5700 آمبولانسی که در مرکز فوریت‌های پزشکی 115 کشور وجود دارد بیش از 15 سال عمر دارند و طبق مصوبه قانونی باید از رده خارج شوند. او می‌گوید:«‌2700 آمبولانس دیگر اورژانس کشور هم 5 سال از عمر مفیدشان گذشته است و نیازمند به‌روزرسانی هستند.»

رئیس اورژانس کشور البته تعداد پایگاه‌های اورژانس را هم در جاده‌ها کافی نمی‌داند ومی‌گوید در حال حاضر  3100 پایگاه اورژانس در کشور فعال است که هرکدام‌شان داراییک دستگاه آمبولانس هستند و در هر سه پایگاه بایدیک دستگاه آمبولانس به صورت رزرو وجود داشته باشد تا در زمان عدم وجود امکان ارائه خدمات توسط آمبولانس‌های هر پایگاه خللی در روند ارائه خدمات ما به مردم حادثه‌دیده وجود نداشته باشد.»

به گفته میعادفر از آنجا که تمامی عملیات‌های فوریت‌های پزشکی در شهرها و جاده‌ها در ابتدا برعهده اورژانس کشور است و این مرکز باید در سریع‌ترین زمان ممکن، مصدومان و حادثه‌دیدگان را به بیمارستان انتقال دهد، توجه به نوسازی ناوگان آمبولانس‌های اورژانس یک ضرورت است:«‌اورژانس در خط‌مقدم ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی به مصدومان و حادثه‌دیدگان قرار دارد و بعد از اورژانس نوبت به دیگر مراکز خدمات‌رسان اعم از هلال‌احمر می‌رسد، بنابراین با توجه به این جایگاهنیاز است تا تخصیص بودجه به نوسازی آمبولانس‌های اورژانس و هلال‌احمر به صورت پیوسته صورت بگیرد، تاکید کرد:«‌ما علاوه بر نوسازی ناوگان آمبولانس‌های فعال خود در پایگاه‌ها، نیازمند اورهال ناوگان هوایی اورژانس برای خدمت‌رسانی به مردم در مناطق صعب‌العبور و عشایرنشین کشور هم هستیم. حوزه‌ای که بخش قابل‌توجهی از ماموریت‌های اورژانس را شامل می‌شود و نمایندگان مجلس باید با درک این شرایط نسبت به تصویب و تخصیص اعتبارات کافی اقدام و ما را در ارائه خدماتی که تماما به صورت رایگان به مردم انجام می‌شود،یاری رسانند.»

رئیس اورژانس کشور با اظهار تاسف از بی‌ثمر بودن تلاش‌های سال گذشته اورژانس کشور در متقاعد کردن نماینده‌های مجلس برای تخصیص این اعتبارات به «شهروند» می‌گوید:«در اعتراضات اخیر 150 دستگاه از آمبولانس‌های اورژانس خسارت دیدند که بخش زیادی از آنها از رده خارج شدند و بخش دیگر هم نیازمند تعمیر برای ورود دوباره به چرخه خدمت هستند. امر مهمی که بدون پشتوانه مالی امکانپذیر نیست و ما نیاز داریم تا با اختصاص 50 درصد از درآمدهای صندوق پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از محل طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل سنگین کشور هزینه‌های لازم براینوسازیآمبولانس‌ها را تامین کنیم.»

 

           2345 دستگاه آمبولانس برای انجام تکالیفمان نیازمندیم

در هلال‌احمر هم اوضاع بهتر از اورژانس نیست چراکه مهدی علی‌پور، رئیس سازمان امدادونجات کشور به «شهروند» می‌گوید :« ما طبق استانداردهای موجود باید 2918 دستگاه آمبولانس در اختیار داشته باشیم تا هم سرعت ارائه خدمات‌مان در هنگام وقوع حوادث زیاد شود، هم رضایت‌مندی مردم بیشتر شود. این در حالی است که موجودیآمبولانس‌های ما تنها956 دستگاه است و از این تعداد هم 383 دستگاه فرسوده و از رده خارج هستند.»

او توضیح می‌دهد :«یعنی طبق استاندارد اگر بخواهیم حساب کنیم ما امروز به 2345 دستگاه آمبولانس برای ارائه خدماتی که طبق قانون مدیریت بحران بر عهده ما گذاشته شده است، نیازمندیم.»

او از آمبولانس به عنوان یکی از ابزارهای اصلی هلال‌احمر در پاسخگویی به حوادث و سوانح و سرعت بخشیدن به عملیات‌ها یاد  می‌کند و ادامه می‌دهد:«در حالی به 11 هزار و 124 دستگاه  انواع خودروهای امدادی از سبک‌تاسنگین، نیمه‌سنگین و موتورسیکلت  نیاز داریم که تنها دارایی‌مان در این بخش 4200 دستگاه است. از این تعداد هم 1673 دستگاه فرسوده و از رده خارج هستند.»

تنها 600 پایگاه بین جاده‌ای داریم

این همه مشکلات پیش روی جمعیت هلال‌احمر در حوزه امدادرسانی نیستچراکهولی‌پور می‌گوید ما در بخش پایگاه‌های امدادونجات هم از لحاظ تعداد استاندارد با مشکل روبه‌رو هستیم:«براساس مطالعات طرح آمایشی که در سازمان امدادونجات انجام دادیم ما باید در تمام 3 هزار نقطه آسیب‌خیز کشورمان آمبولانس و نیروی انسانی داشته باشیم اما امروز ما تنها در 600 نقطه حادثه‌خیز کشور پایگاه و آمبولانس داریم و باید در برنامه توسعه هفتم فکر اساسی در این رابطه کنیم.»

به گفته او شاید اگر در سال 97 مدیریت بحران کشور یکسری از وظایف و ماموریت‌ها را به گردن هلال‌احمر نمی‌انداخت امروز این جمعیت با چنین چالشی روبه‌رو نبود:«امدادرسانی در مسیرهای صعب‌العبور و بروز حوادث در نقاطی که دسترسی ساده‌ای به آن نیست، باعث شده تا امداد هوایی به یکی از ضروریات حوزه امداد تبدیل شود. ما امروز با چالش‌های جدی روبه‌رو هستیم در حالی که کل بالگردهای ما 22 فروند است 4 فروند زمینگیر و غیرفعالند و 18 فروند دیگر در استان‌ها مستقر شده‌اند. بالگردهایی که تماما نیازمند اورهال و صرف هزینه‌های هنگفت برای تعمیر و نگهداری هستند.»

رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر هزینه تعمیر هر بالگرد میل را 3 هزار دلار اعلام می‌کند و می‌گوید:‌ «هزینه خرید هر دستگاه بالگرد میل به ناوگان امداد هوایی کشور 20 میلیون دلار است.»

به گفته او در گذشته مجوز تهیه و واردات 900 دستگاه خودروی امدادی که بخشی از آن را آمبولانس‌ها هم تشکیل می‌دهند از دولت گرفته و مقرر شد تا سه سال بعد اجرایی شود حالا موعد این تاریخ رو به اتمام است و اگر در اندک زمان باقی‌مانده کاری برای جذب این اعتبارات نشود ارزش و اعتبار خود را از دست می‌دهد:«10‌ سال است ناوگان امدادونجات ما نوسازی نشده است و این مسأله باعث شده تا با چالش‌های جدی روبه‌رو بوده و به شدت نیازمند کمک مجلس و دولت برایتخصیص اعتبارات لازم در این بخش باشیم. طرح خرید 6500 دستگاه خودروی امدادونجات و آمبولانس را آماده کرده‌ایم و نیازمند طرح در دولت برای تصویب و تامین اعتبار است تا نبض سیستم امدادونجات به درستی بزند.»

پیشنهاد سیدمحمد پاک‌مهر، نماینده خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی همچنان مطرح است و او تلاش می‌کند تا با توجه به همه ضرورت‌هایی که هست نظر نمایندگان مجلس را در رأی دادن به این طرح جلب کند و برای این کار امید بسیاری به رسانه‌ها دارد.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.