گل کارلوس به انگلیس/ تهران «وارونه»/الگوي زاهدان براي تمام ايران؟/ مارش شرقی

مرور روزنامه های صبح کشور

وزنامه های امروز به بررسي دلیل انکار وجود گاز متان در آسمان جنوب تهران ، شباهت‌هاي رخدادهاي اعتراضي آبان 98 با حوادث سال1401 ، جلوگیری قطر از ورود اعضای شبکه تروریستی سعودی (ایران‌اینترنشنال) به جام‌جهانی ،265 روز از جنگ اوکراین ، خرید کتاب و کاشتن درخت به‌جای رفتن به زندان، اتفاق های حاشیه‌ای پیرامون تیم‌ملی و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز دیدار محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور با مراجع عظام تقلید در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي دلیل انکار وجود گاز متان در آسمان جنوب تهران ، شباهت‌هاي رخدادهاي اعتراضي آبان 98 با حوادث سال1401 ، جلوگیری قطر از ورود اعضای شبکه تروریستی سعودی (ایران‌اینترنشنال) به جام‌جهانی ،265 روز از جنگ اوکراین ، خرید کتاب و کاشتن درخت به‌جای رفتن به زندان، اتفاق های حاشیه‌ای پیرامون تیم‌ملی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

بخت جوان، تدبیر پیر

روزنامه آرمان امروز:در تاریخ ایران به خصوص در زمان سلطه مغولان بر ایران که ۱۶۰ سال به طول کشید، به گواهی تاریخ در موج اول حمله مغولان به ایران قتل، غارت، کشتار، سوزاندن و نابود کردن هر آنچه سر راه متجاوزان بود را شاهدیم.اما در ادامه بدلیل «مانایی، پویایی و بالندگی فرهنگ و تمدن ایران» و حضور دانشمندان و عالمان بزرگ چون *خواجه نصیرالدین طوسی، خاندان جوینی، خواجه رشیدالدین فضل اله همدانی، علامه حلی، قطب الدین شیرازی، نظام الدین مراغه ای* و … که همه سهم بزرگی در توسعه علم و دانش داشتند شاهد آن هستیم که مغولان به اسلام و تشیع گرایش پیدا می کنند و دست از غارت، کشتار بر می دارند و به توسعه و عمران شهرها و روستاها می پردازند.رصدخانه مراغه توسط خواجه نصیرالدین طوسی فقط یک نمونه مثال زدنی است. این مهم با خون دل خوردن، مدارا، صبوری و همکاری دانشمندان و عالمان ایرانی بدست آمده است.در حالی که در میان حاکمان مغولی در نسلهای مختلف قدرت یابی با توسل به شمشیر و زور و از میدان بدر کردن رقیب یا رقیبان که بسیاری از آنها از بستگان و خانواده خودشان بوده اند همچنان رایج بوده است.

 

دلیل انکار وجود گاز متان چیست؟

روزنامه آرمان ملی:چندي پيش، محققان ناسا، گفتند که ابري از گاز متان به طول 5 کيلومتر، در آسمان جنوب تهران و بر بالاي يک مجتمع دپوي زباله شناسايي شده است. بنا به اعلام سازمان جهاني هواشناسي، گاز متان از گاز‌هاي گلخانه‌اي مخرب به شمار مي‌رود که در سال 2021، به بالاترين حد خود از سال 1984 تاکنون رسيده است. نکته اما پرداختن به مضرات گاز متان و آسيب‌هاي آن نيست. آن چه جالب است، واکنش‌هاي مسئولان شهري به ويژه شهردار و رئيس شوراي شهر در اين خصوص است. مهدي چمران در اولين واکنش خود در اين باره گفت که ناسا هميشه دروغ مي‌گويد و اصلا کارش دروغ گفتن است. عليرضا زاکاني، شهردار تهران در پاسخ به سوالي در خصوص انتشار عکس ناسا مبني بر تشکيل ابري از گاز متان در جنوب تهران، گفت که هنوز از سوي دستگاه‌هاي بالادستي چيزي به ما اعلام نشده است و البته براي بار ديگر تاکيد کرد که ناسا همه چيزش دروغ است و اين هم دروغ است. او در حاشيه آيين‌ بهره‌برداري از پنج پروژه توسعه و نگهداشت شبکه اصلي مديريت آب‌هاي سطحي پايتخت در جمع خبرنگاران اين صحبت‌ها را مطرح کرد. همچنين پرويز سروري، نايت رئيس شوراي شهر تهران در اظهار نظري جالب با واکنش به انتشار گزارش ناسا در رسانه‌ها، گفته: نمي‌توانم بگويم که امکان توليد گاز متان هست يا نه. واقعيت اين است که من نسبت به رسانه‌اي که اين گزارش را منتشر کرده، مشکوک هستم، زيرا ممکن است اين خبر سياسي باشد تا محيط‌زيستي. حالا هم مهدي چمران، شهردار تهران هم درباره توده گاز متان تهران، نظر داده و قضيه را از بيخ منکر شده. او گفته: عکس ناسا براي يک کشور ديگر است!

 

الگوي زاهدان براي تمام ايران؟

روزنامه اعتماد:تفاوت‌ها و شباهت‌هاي رخدادهاي اعتراضي آبان 98 با حوادث سال1401 چيست؟رخدادهاي اعتراضي اخير تا چه زماني تداوم خواهد داشت؟آيا مي‌توان الگوي اصلاحي سيستان و بلوچستان را براي سراسر كشور به كار برد؟ در صورت اجراي چنين راهبردي چه تحولاتي در فضاي عمومي جامعه به وقوع مي‌پيوندد؟ اين پرسش‌ها و پرسش‌هاي ديگري از اين دست، اين روزها به تناوب در فضاي عمومي و فضاي مجازي مطرح مي‌شوند، اما پاسخي درخور به آنها داده نمي‌شود. در شرايطي كه برخي طيف‌هاي تندروي جناح راست همچنان از بگير و ببند و سركوب و ايجاد محدوديت سخن مي‌گويند، برخي عقلاي قوم و دلسوزان كشور به دنبال تهيه نسخه‌هايي هستند كه از يك طرف مطالبات مردم در بطن آنها تحقق پيدا كنند و از سوي ديگر، كشور با خطراتي چون فروپاشي اجتماعي، تجزيه و انهدام مواجه نشود. راهكاري كه بيژن عبدالكريمي، فيلسوف و استاد دانشگاه در اين حوزه مطرح مي‌كند «شناخت ديگري است»؛ سلوكي كه عبدالكريمي معتقد است اگر نظام به آن تاسي جويد و باب گفت‌وگو با آنان كه متفاوت مي‌انديشند را باز كند، خود و كشور را نجات داده و اگر از اجراي آن پرهيز كند، سرنوشت ايران و ايراني را به عرصه‌هاي هراس‌انگيز رهنمون شده است. او با يادآوري اين نكته كه تحولات جامعه از نوع امكاني است، اعلام مي‌كند همان‌طور كه تا 2ماه قبل كسي باور نمي‌كرد زنان در خيابان‌هاي كشور بتوانند آزادانه و بدون حجاب حداكثري تردد كنند و اين اتفاق رخ داده در افق پيش‌رو نيز كسي نمي‌داند چه رخدادهايي كمين كرده‌اند. از منظر اين استاد دانشگاه، تنها نكته «غيرقابل تغيير»، مطالبه «تغييري» است كه در جامعه ايراني شكل گرفته و اين جامعه هرگز به عقب بازنمي‌گردد.

 

گزارش کار به مراجع عظام تقلید

روزنامه ایران:محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور صبح دیروز (سه‌شنبه) به منظور دیدار با علمای حوزه علمیه، وارد شهر قم شد. وی در‌ این سفر یکروزه علاوه بر زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، با برخی از مراجع عظام تقلید دیدار و در خصوص مسائل کشور و برنامه‌های دولت گفت‌و‌گو کرد.معاون اول رئیس‌جمهور در اولین برنامه از سفر خود، به دیدار آیت‌الله جوادی آملی رفت. مخبر در این دیدار کشور را دارای مزیت‌ها و نعمت‌های خدادادی کم‌نظیر دانست که با اتکا به هر یک از آنها می‌توان کشور را بخوبی اداره کرد. وی به اقدامات دولت در خصوص تأمین کالاهای اساسی، فروش نفت، اصلاح یارانه‌ها، انتقال آب، تأمین انرژی، سرمایه‌گذاری خارجی، دیپلماسی منطقه‌ای، مسکن و اشتغال اشاره و برنامه‌های دولت را برای کنترل تورم و رشد اقتصادی کشور تشریح کرد. معاون اول رئیس‌جمهور با تقدیر از مواضع مراجع و علما در حمایت از دولت، افزود: تدابیر و نظرات مراجع معظم راهگشای دولت در مسیر حل مشکلات مردم و پیشرفت کشور خواهد بود. آیت‌الله جوادی آملی هم در این دیدار گزارش معاون اول رئیس‌جمهور را گزارشی نافع و امیدبخش دانست و بر تلاش و خدمت بیشتر برای رفع مشکلات قشرهای مختلف مردم تأکید کرد.

 

مذاکرات مخفیانه آلمان برای خرید نفت ایران

روزنامه تجارت: در روزهایی که اتحادیه اروپا به دنبال اعمال تحریم های جدید علیه اقتصاد جمهوری اسلامی است، یک رسانه اسرائیلی از قول یکی از کارشناسان ارشد بانک دولتی LBBW آلمان اعلام کرده است که مذاکرات گسترده‌ای در پشت‌پرده با ونزوئلا، ایران و الجزایر جهت تامین نیاز آلمان به نفت و بنزین در جریان است. روزنامه صهیونیستی جروزالم پست طی گزارشی نوشت طبق گفته‌ اقتصاددان ارشد بانک نیمه‌دولتی لاندس‌بانک (LBBW) آلمان در ایالت بادن-وورتمبرگ، این کشور درحال برگزاری مذاکرات مخفیانه با ایران جهت خرید نفت از این کشور است. آنطور که تسنیم گزارش داده؛ موریتز کرامر گفت:«مذاکرات گسترده‌ای در پشت‌پرده با ونزوئلا، ایران و الجزایر جهت تامین نیاز آلمان به نفت و بنزین در جریان است». این اظهارات در پاسخ به این سؤال مطرح‌شده که آلمان چطور قصد دارد نیازهای انرژی خود را در تلاش برای دور شدن از وابستگی به گاز روسیه تامین کند. سخنگوی بانک LBBW در مورد اظهارات اقتصاددان ارشد خود گفت این بانک هیچ کسب‌وکاری مربوط به ایران را اجرا نمی‌کند. وی تاکید کرد کرامر در مورد اقتصاد ملی صحبت کرده نه کسب‌وکار این بانک.

 

اخراج مفتضحانه اینترنشنال

روزنامه جوان:خبر ویرانگر و عبرت‌آموز بود: قطر از ورود اعضای شبکه تروریستی سعودی (ایران‌اینترنشنال) به جام‌جهانی جلوگیری و از صدور کارت برای خبرنگاران این سازمان تروریستی خودداری کرده است. همان شبکه تروریستی که دو ماه است تبلیغ و تلاش می‌کند تا تیم‌ملی فوتبال ایران از جام‌جهانی حذف شود، بدون آنکه دغدغه از دست دادن مخاطبانش را داشته باشد، چه اصولاً آن‌ها به‌خوبی می‌دانند مخاطبان اصلی و حرف‌گوش‌کن این شبکه در ایران، بسیار اندک و از جنس آشوبگر، وطن‌فروش و جوزدگان فریب‌خورده هستند و هویتی به نام ایران و تیم ملی ایران برای آنان اهمیتی ندارد. احتمالاً این شبکه تروریستی تلاش‌های خود را برای حضور در جام‌جهانی می‌کند، اما «جوان» با خبر شد که خبرنگاران بی‌بی‌سی نیز از هتل محل اقامت تیم ملی فوتبال ایران رانده شده‌اند و قطر ۵ هزار بلیت مسابقه و رزرو هتل گروهک منافقین و تجزیه‌طلبان را که برای بازی‌های ایران خریداری کرده‌بودند، باطل و لغو کرده است. ورود جیمی‌جامپ‌های آموزش‌دیده منافقین هم منتفی شد و هرگونه پرچم غیر از پرچم رسمی کشور نیز جایی در بازی‌های ایران نخواهد داشت.

 

کوچ طبیعی به جای کوچ اجباری

روزنامه خراسان:بیش از دو ماه است که فیلترینگ گسترده و محدودیت‌های اینترنتی نه تنها کسب‌وکارها و معیشت میلیون‌ها نفر را هدف گرفته، بلکه انجام بسیاری از امور روزمره و ارتباطات ساده را مختل کرده است. در یکی دو ماه گذشته، وزیر ارتباطات به عنوان متولی این بخش، بارها درباره حمایت از کسب و کارهای اینترنتی روی بسترهای داخلی، جرم انگاری فیلترشکن ها و… صحبت کرده که البته برای فعالان کسب و کارهای مجازی قانع کننده نبوده است ، موضوعی که دیروز هم انتقاد رئیس مجلس را به دنبال داشت. قالیباف پس از بررسی سوال مجتبی رضاخواه از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و پلتفرم های داخلی خطاب به وزیر ارتباطات گفت:  انتقال کاربران از یک پلتفرم خارجی به پلتفرم داخلی به صورت دستوری امکان پذیر نیست و این انتقال باید به صورت کوچ که توام با تسهیل گری و انگیزه است، انجام شود که امروز این تسهیل گری و انتقال را کم می بینیم، یعنی برخی دستگاه ها موانعی می گذارند که سزاوار نیست و باید رفع شود. مطمئناً اگر این پلتفرم ها سرعت و امنیت شخصی داشته باشند، همه ما می خواهیم که یک پلتفرم داخلی این کار را انجام دهد. وی افزود:نکته دوم مربوط به پیام رسان است؛ بخشی از کارهای ما به پیام رسانی نیاز دارد که دسترسی بخش خارجی نیز داشته باشد؛ به طور مثال حوزه علم و دانش ما، دانشگاه ما، دانشجوی ما، تاجران ما و آن هایی که کار بخش اداری انجام می دهند، که باید به این بخش حوزه پیام رسان نیز تسلط داشته باشیم و آن را دنبال کنیم. اظهارات متفاوتی که در یکی دو ماه گذشته و همزمان با محدودیت های اینترنتی، کمتر از مسئولانی در سطح روسای قوا شنیده شد و با واکنش مثبت بسیاری از فعالان فضای مجازی و کسب و کارهای اینترنتی همراه بود. اکنون سوال این است که  مقدمات کوچ طبیعی به پلتفرم ها چیست؟

 

آمریکا یا روسیه کدام طرف کوتاه می‌آید؟

روزنامه کيهان:  درست 265 روز از جنگ اوکراین می‌گذرد و طبق آخرین گزارش‌های رسمی که منتشر شده، چیزی بالغ بر 200 هزار نظامی از دو طرف کشته شده و چند برابر این تعداد نیز زخمی شده‌اند. این سوای از تلفات غیرنظامیان و خسارت‌های سنگین اقتصادی جنگ اوکراین است. خسارت‌ها نیز اگر محاسبه و اعلام شود، قطعا عدد حیرت‌انگیزی خواهد بود. پیچیده‌‌ترین روش‌ها در این جنگ ترکیبی به کار گرفته شده و به شکل گسترده و عمیق همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، نظامی، اطلاعاتی، فرهنگی، رسانه‌ای، ورزشی و…را درگیر کرده است. به دلیل همین خسارت بالا- که در ادامه آن را بیشتر باز خواهیم کرد- و صدالبته طولانی شدن جنگ، چند صباحی است خبرهای متفاوتی به گوش می‌رسد. خبرهایی که نشان می‌دهد، یکی از طرف‌های این جنگ، احتمالا آماده بالا بردن پرچم سفید به شکلی «آبرومندانه» و «توافقی» می‌شود.شاید بتوان گفت مهم‌ترین، علنی‌‌ترین و واضح‌‌ترین این خبرها، به اظهارات «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا خطاب به «ولودیمیر زلنسکی» کمدین سابق و رئیس‌جمهور فعلی اوکراین مربوط می‌شود که بنا بر اعلام دو روز پیش روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» حالتی «دستوری» داشته است. این روزنامه به نقل از «منابع مطلع» نوشته جیک سالیوان «ضروری» بودن مذاکره با روسیه را به زلنسکی گوشزد کرده و گفته که او باید منطقی بوده و شبه‌جزیره کریمه را هم برای همیشه فراموش کند. درست همزمان با انتشار این گزارش مهم، رسانه‌های آلمانی هم خبر مهم دیگری را منتشر کردند که به نوعی، همراستا با اظهارات «سالیوان» بود: اظهارات «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان درباره لزوم مذاکره با روسیه.

 

گل کارلوس به انگلیس

روزنامه وطن امروز:روز گذشته چند اتفاق حاشیه‌ای پیرامون تیم‌ملی رخ داد. نخست، استوری عجیب یحیی گل‌محمدی بود که اهانت بزرگی به ملی‌پوشان انجام داد که بعد از واکنش باشگاه پرسپولیس مجبور به پاک کردن استوری خود شد، سپس حاشیه‌آفرینی خبرنگار انگلیسی اسکای اسپورت بود که با واکنش کوبنده و مناسب کارلوس کی‌روش مواجه شد، آخرین خبر هم مربوط به ممنوع‌الورودی شبکه سعودی اینترنشنال به جام‌جهانی است.    پاسخ کی‌روش به خبرنگار انگلیسی کارلوس کی‌روش با جمله‌ای جالب، به رفتار و سوال سیاسی خبرنگار رسانه انگلیسی پاسخ داد. دیروز در نشست خبری سرمربی تیم ملی، سماجت و رفتار سیاسی خبرنگار انگلیسی اسکای‌‌ اسپورت در طرح سوالات سیاسی با واکنش هوشمندانه کارلوس کی‌روش همراه شد. این خبرنگار که با وجود طرح ادعایی درباره فشار به بازیکنان و کادر فنی تیم‌ملی برای سکوت در مقابل اتفاقات اخیر در ایران، با پاسخ کی‌روش روبه‌رو شده بود، با سماجت و در حالی که میکروفن در اختیار خبرنگار دیگری بود، به سوال‌های سیاسی خود ادامه داد و در سوالی توهین‌آمیز به کی‌روش گفت: سرمربیگری تیم کشوری که حقوق زنان در آن رعایت نمی‌شود، چه منفعتی برای شما دارد؟ کی‌روش در واکنش به این صحبت‌ها گفت: شما که خبرنگار یک کمپانی خبری خصوصی هستید، چه مبلغی برای این سوال دریافت می‌کنید؟! لطفا حرف یا اقدامی را که من نکرده‌ام، به من منتسب نکنید. پس از این صحبت‌ها و با اتمام نشست خبری، کی‌روش خطاب به این خبرنگار گفت: به حرف‌های من فکر کنید! کی‌روش در انتهای نشست خبری با طعنه به خبرنگار انگلیسی گفت: از کشور خودتان چه خبر؟!

 

تهران «وارونه»

روزنامه شرق: می‌گویند اتوبوس‌های فعال تهران به سه‌هزار دستگاه رسیده، اما به گفته سیدجعفر تشکری‌هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شهر تهران آمار اتوبوس‌های فعال تهران هزارو600 تا هزارو700 دستگاه است. شهردار تهران وعده داده تا پایان سال آمار اتوبوس‌های فعال را به پنج هزار و 500 دستگاه خواهد رساند اما نه خبری از اتوبوس‌های تازه‌نفس دولتی در ایستگاه‌های اتوبوس است و نه اتوبوس‌های تعمیر‌شده سبب شده مسافران در ایستگاه‌های اتوبوس کمتر منتظر بمانند. روز گذشته شهردار تهران مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی را هم برکنار کرد و معاون حمل‌ونقل و ترافیک را با حفظ سمت به سرپرستی این شرکت منصوب کرد، تغییری که نشان می‌دهد شهردار تهران هم از وضعیت اتوبوسرانی پایتخت رضایت کافی ندارد. در میان انبوه وعده‌های حمل‌ونقلی شهرداری تهران از خرید اتوبوس‌های برجامانده جام جهانی تا افتتاح 12 ایستگاه مترو تا پایان سال، شهردار تهران وعده ایجاد یک خط تراموا هم به تهرانی داده است.علیرضا زاکانی به رسانه‌ها گفته است: به دنبال این هستیم که از الگوهای متفاوت حمل‌ونقلی نیز استفاده کنیم؛ برنامه‌ریزی جدی برای استفاده از تراموا در شهر به‌عنوان ظرفیت پاک و الگوی پیشرفته ارائه خدمات انجام می‌دهیم با این اقدام می‌توانیم دوسوم خدمات مترو را با تراموا ارائه دهیم و می‌توانیم با همان میزان سرمایه ۳.۵ برابر ظرفیت ایجاد کنیم. اقدامات در ‌حال انجام است که یک خط آن اجرا شود.

 

خرید کتاب و کاشتن درخت، به‌جای رفتن به زندان

روزنامه همشهری:26متهم که در پرونده‌های مختلف مجرم تشخیص داده شده بودند، با رأی قضات دادگاه به‌جای رفتن به زندان به خرید کتاب محکوم شدند. این رأی در شرایطی صادر شد که در پرونده‌ای دیگر نیز یک محکوم به‌جای رفتن به زندان به کاشتن درخت محکوم شد.به‌گزارش همشهری، از چندی قبل تعدادی از قضات دادگستری آذربایجان غربی در برخی پرونده‌هایی که جرایم رخ‌داده کم‌اهمیت بود و متهمان سابقه کیفری نداشتند یا رضایت شاکی خصوصی را جلب کرده بودند، آنها را به‌جای فرستادن به زندان، به خرید کتاب و تجهیز کتابخانه‌ها به‌عنوان مجازات جایگزین محکوم کردند. این روند در ماه‌های گذشته ادامه داشت تا اینکه شمار متهمانی که به تجهیز کتابخانه‌ها محکوم شده بودند به 26نفر رسید و این کتابخانه‌ها در مجموع با کتاب‌هایی به ارزش 100میلیون تومان تجهیز شدند.ناصر عتباتی، رئیس‌کل دادگستری استان آذربایجان‌غربی در این‌باره گفت: قضات خوش‌ذوق و خلاق دادگستری استان در ۷ماه ابتدایی امسال با صدور ۲۶رأی جایگزین حبس در جهت تجهیز کتابخانه‌های استان با ارزش یک‌میلیارد ریال اقدام شایسته‌ای انجام داده‌اند. این قضات فرهیخته به‌جای صدور آرای مجازات حبس که دارای آثار بسیار مخربی هستند، رأی به خرید کتاب و تجهیز کتابخانه‌های استان دادند. او ادامه داد: براساس قانون مجازات اسلامی، مجازات‌های جایگزین حبس عمدتا در جرایم غیرعمد و کم‌اهمیت و درخصوص افرادی که سابقه کیفری نداشته و یا رضایت شاکی خصوصی را اخذ کرده‌اند صادر می‌شود.

 

مبادا اخلاق را ببازیم

روزنامه اطلاعات:به همان نسبت که نظام باید دریابد که تغییر در نحوه حکمرانی و انجام اصلاحات اساسی ضروری است و لازم است که صدای اعتراض و گلایه و نارضایتی مردم را بشنود و به ویژه نسل جوان را باید درک و به مطالبات آنان توجه و زمینه تفاهم و گفتگو و تعامل با آنان را فراهم آورد،‌بخش معترض جامعه هم باید نشان دهد که دارای ظرفیت پذیرش و همراهی مناسب برای حرکت در مسیر بسط آزادی‌های مدنی هست و خواستار افراط و بی‌اخلاقی و تندروی نیست. این فهم دوجانبه که قطعاً در صورت حذف افراطیون هر دو سو می‌تواند در این مسیر امید به حل بحران‌های اجتماعی را فزونی بخشد، در شرایط کنونی بسیار ضروری است. بی‌تردید از جانب بخشی از حاکمیت تفکری وجود دارد که خواستار استمرار روش‌های گذشته و تصلّب و برخورد است. از سوی دیگر هم گروهی هستند که به استمرار آشوب و ناامنی و اغتشاش می‌اندیشند و اصولاً اصلاحات را مانعی در سر راه رسیدن به مقصود خویش که براندازی است می‌دانند و این تفکر به خودی خود آن قدر خطرناک هست که افراطیون هر دو سو را به اجتناب از هر تغییر و مدارا تفاهم و سلوکی تشویق کند. حال چرا این مقدمه گفته آمد؟ اجازه دهید با یکی دو مصداق به روشنتر شدن بحث کمک کنیم.

 

مارش شرقی

روزنامه فرهیختگان:اواخر دهه 80 که «جومونگ» و یارانش پا به تلویزیون گذاشته بودند، موج عجیب طرفداری از این سریال بین ایرانی‌ها به راه افتاده بود تا حدی که زمان پخش افسانه جومونگ، خیابان‌های شهر خلوت می‌شد. بازار شایعات و خبر هم درباره اتفاقات و حواشی پخش این سریال هم گرم بود، مثلا گفته بودند یک جوان یاسوجی به خاطر علاقه به «سوسانو» هنرپیشه زن سریال جومونگ و مخالفت پدرش برای ازدواج با این زن، اقدام به خودکشی کرده یا مثلا خبری منتشر شده بود که نگهبان یک دامداری به علت تماشای سریال افسانه جومونگ غفلت کرده و همین باعث شده که 90 رأس از گوسفندهای او را بدزدند. فارغ از اینکه چقدر این خبرها و شایعات درست بودند و اینکه اصلا چرا باید همه این تقصیرها را گردن جومونگ بیچاره انداخت، اتفاقاتی که در متن جامعه ایران رخ می‌داد هم از منظر فرهنگ عامه و هم از منظر رسانه‌ای محل بحث و جدل شد. پخش این سریال واکنش طیف‌های متنوع اجتماعی و سیاسی کشور ما را برانگیخت و به تفاسیر مختلف دامن زد. یک عده‌ای گفتند مگر خودمان کم افسانه و اسطوره داریم که رفتیم سراغ کره‌ای‌ها و حتی معتقد بودند که باید مانع پخش این سریال‌های کره‌ای شد. اما یک عده هم بودند که در موافقت پخش این سریال‌ها می‌گفتند در دنیای امروز نمی‌شود که درهای خانه‌ را به روی فرهنگ دیگری بست و اگر دری را ببندی از پنجره می‌آیند و جومونگ هم یکی از آنهایی بود که به خانه ما ایرانی‌ها آمده است.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.