تاریخچه سرقت آثار هنری، از مونالیزا تا جیغ

ارزش روزافزون آثار هنری آنها را به کالایی دلفریب برای سارقان مبدل کرده است

طی قرن گذشته، سرقت آثار هنری، با ارزش افزوده‌ای که این قبیل کالاها در جهان مدرن یافتند، به مشکلی بزرگ برای موزه‌ها، مجموعه‌داران خصوصی و ایضاً نیروهای انتظامی تبدیل شد. به گزارش صدای آلمان، فهرست بلندبالایی از این سرقت‌ها می‌توان تهیه کرد. سرقت‌هایی که در عین ناموفق بودن اکثر آنها، گاهاً به صدمه دیدن اثر هنری منجر شده است.

با دنبال کردن مطلب پیش رو، با برخی از بزرگترین سرقت‌هایی که تاکنون جهان هنر به خود دیده است آشنا می‌شوید.

سرقت مونالیزا زیر شنل

تابلوی لبخند ژکوند، مونا لیزا اثر لئوناردو داوینچی در سال ۱۹۱۱ میلادی از موزه لوور پاریس به سرقت رفت. وینچنزو پروجیا با لباس مبدل کارمندان موزه تابلو را در زیر شنل خود مخفی کرد و به بیرون برد. پلیس او را دو سال بعد در سال ۱۹۱۳ بازداشت کرد و تابلو به موزه بازگشت.

رکوددار بیشترین سرقت

این تابلو که پرتره یاکوب د گین سوم نام دارد تاکنون در سال‌های ۱۹۶۶، ۱۹۷۳، ۱۹۸۱ و ۱۹۸۶ و در مجموع چهار بار به سرقت رفته. اما خوشبختانه هربار پیدا شده است. این تابلوی رامبراند، نقاش معروف هلندی رکورد بیشترین سرقت جهان را در اختیار دارد و به شوخی به «رامبراند برای بُردن» معروف است.

آثاری که رفتند و نیامدند

در سال ۱۹۹۰ دو سارق با لباس مبدل ماموران پلیس وارد موزه ایزابلا استوارد گاردنر شهر بوستون آمریکا شدند. آنها ۱۳ تابلو را با خود بردند. از آن زمان هیچ اثری از تابلو‌ها و سارقان اسرارآمیز یافت نشده است و هنوز هم قاب‌های خالی در موزه آویزان هستند.

خالی کردن موزه ونگوک

مردی در سال ۱۹۹۱ با مخفی شدن در توالت موزه ون گوگ در هلند موفق شد با همکاری یک نگهبان موزه ۳۰ تابلو که در میان آن‌ها این پرتره ون گوگ نیز بود را به سرقت برد. پلیس هلند یک ساعت بعد تابلوهای به سرقت رفته را در اتومبیل سارقان فراری پیدا کرد. سارقان نیز چند ماه بعد دستگیر شدند.

سرقت مادونا از قصر

مادونا با بچه، اثر لئوناردو داوینچی به ارزش ۷۰ میلیون یورو در سال ۲۰۰۳ از قصری در اسکاتلند به سرقت رفت. دو سارق که به‌ عنوان گردشگر به آنجا رفته بودند موفق به خلع سلاح نگهبانان و سرقت تابلو شدند. پلیس بعد از چهار سال جستجو، تابلو را در گلاسگو پیدا کرد.

حمله به اکسپرسیونیست‌ها

سارقان مسلح در سال ۲۰۰۴ با حمله به موزه ادوارد مونک در اسلو در برابر چشمان بازدیدکنندگان دو تابلو جیغ و مادونا، اثر این استاد اکسپرسیونیسم را از دیوار جدا کرده و با خود بردند. پلیس بعدا آثار را پیدا کرد ولی تابلو جیغ در وضعیت نامناسبی قرار داشت که دیگر کاملا قابل ترمیم نیست.

سرقت 180 میلیون فرانکی

بزرگترین سرقت آثار هنری اروپا با سرقت چهار تابلو اثر پل سزان، ادگار دگا، وینست ون گوگ و کلود مونه صورت گرفت. سرقتی به ارزش ۱۸۰ میلیون فرانک سوئیس در سال ۲۰۰۸ و در شهر زوریخ. هر چهار تابلو بعدا پیدا شدند.

سکه طلای 100 کیلویی

این سکه طلا به وزن ۱۰۰ کیلوگرم از موزه بوده شهر برلین در سال ۲۰۱۷ به سرقت رفت. ارزش طلای سکه در آن‌زمان نزدیک به چهار میلیون دلار بود. سارقان از طریق یک پنجره وارد شده و این سکه به قطر ۵۳ سانتیمتر و ضخامت ۳ سانتیمتر را که در کانادا و با چهره ملکه الیزابت ضرب شده، با خود بردند.

دستبرد به گنجینه جواهرات

یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های جواهرات اروپا در موزه Grüne Gewölbe طاق سبز واقع در درسدن، در شرق آلمان، روز ۲۵ نوامبر سال ۲۰۱۹ مورد دستبرد قرار گرفت. سارقان توانستند سه مجموعه گرانبها را از موزه خارج کنند. برخی از قطعات بی‌نظیرند و قیمت‌گذاری بر آنها ممکن نیست.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.