گروسی:فعالیت‌های ایران تحت کنترل است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی درباره قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و تروئیکا علیه ایران گفت که این مساله تاثیری بر کار او برای حل و فصل موضوعات باقی مانده در خصوص مسائل ادعایی پادمانی ندارد.

به گزارش شهروند آنلاین، رافائل گروسی روز چهارشنبه در حاشیه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرنگاران گفت: از ایران می‌خواهیم که با ما همکاری کند و من بارها گفته‌ام که این مسائل ناپدید نمی‌شود. چه قطعنامه صادر بشود چه نشود آنها متعهد هستند تا اطلاعاتی را که نیاز داریم در اختیار ما قرار دهند. ما به دنبال راهکارها و مکانیسم‌هایی هستیم [تا این مساله حصل و فصل شود]

او ادامه داد: اینکه صدور قطعنامه در این رابطه تاثیری داشته باشد به من ارتباطی ندارد. تا الان خیلی موفق نبودیم و مستقیما با آنها (ایران) به این موضوع می‌پردازیم. اگر قطعنامه‌ای صادر نمی شد، باز هم از آنها می خواستم که با من همکاری کنند. بنابراین این حدس و گمان است که یک قطعنامه چه نوع تأثیری می تواند داشته باشد.

گروسی ادعای خارج شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران از کنترل آژانس را رد کرد و گفت: «اما چیزی که می‌خواهم بگویم این است که این برنامه همچنان درجه‌ای از پیشرفت را نشان می‌دهد، چیزی که ما متوجه آن هستیم و این مساله اهمیت همکاری ایران را بیشتر می‌کند.»

او با اشاره به پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادعا کرد: «البته این فعالیت‌ها می‌تواند انجام شود، اما وقتی آن را انجام می‌دهید، باید با همکاری کامل آژانس صورت گیرد، نه با اکراه یا محدود کردن دسترسی یا با چیزهایی که دیده‌اید. بنابراین ما امیدواریم که در نهایت بتوانیم با ایران بنشینیم و هر چه زودتر گفت‌وگو با آنها را ازسربگیریم.»

مدیرکل آژانس درباره تدابیر جبرانی ایران در برجام که در نتیجه خروج یکجانبه آمریکا از توافق، بی‌عملی طرف‌های مشارکت کننده و صدور دو قطعنامه اخیر شورای حکام صورت گرفت گفت: از فوریه گذشته دوربین‌ها تصاویر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را ضبط کرده اما از تابستان امسال دوربینی در کار نبوده است. از این حیث فعالیت‌های زیادی وجود دارد که ما اطلاعاتی درباره آن نداریم . اگر نسبت به بازگشت به برجام خوش‌بین باشیم و بخواهیم  به مشارکت کنندگان (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران اطمینان بدهیم باید با ایران توافقی داشته باشیم چون بر اساس اطلاعاتی که ما داریم این امکان وجود ندارد.

او افزود: آژانس باید درباره شش شکاف اطلاعات با ایران صحبت، سوابق را بررسی و آنچه پازل اطلاعات نامید بازسازی کند.  گروسی ادعا کرد که این کار غیرممکن نیست  «اما خیلی دشوار است.»

گروسی در پاسخ به سوالی درباره سطح خوش‌بینی او نسبت به ازسرگیری اجرای برجام گفت: اطمینان ندارم عبارت خوش‌بین درست باشد؛ اما من مصمم هستم به تلاش‌هایم برای ترغیب ایران به همکاری با آژانس ادامه دهم.

مدیرکل آژانس با بیان اینکه ایران یک کشور مستقل است اذعان کرد: البته من نمی‌توانم آنها را مجبور کنم اما آنها طبق موازین بین‌المللی باید با ما همکاری کنند.او با بیان این ادعا که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ دستور کار سیاسی در این زمینه دنبال نمی‌کند افزود: «ما طبق ماموریتی که داریم عمل می‌کنیم و آنها (ایران) هم تعهداتی دارند که باید به آن عمل کنند. این مبنای فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز در جهان است »

مدیرکل آژانس یا چشمپوشی از زرادخانه‌هایی مملو از کلاهک‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی گفت: هنگامی که شما در زمینه اتمی فعالیت می‌کنید، باید مطابق با قوانین رفتار کنید. اگر چیزی پیدا شده که نباید باشد باید توضیح دهید. ارتباطی به سیاسی‌کردن مسائل ندارد.

او بر همین اساس ادامه داد: این تنها راهی است که ایران می‌تواند اعتمادی را که می‌خواهد به دست آورد. چون بدون آن، اطمینان حاصل نمی شود و امیدوارم‌ آنها همکاری کنند.

به گزارش ایرنا، آخرین نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال جاری میلادی، ساعاتی پیش در سایه تداوم رویکرد دوگانه تروئیکای سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان و ایالات متحده برای اهرم‌سازی از این جلسه و صدور قطعنامه علیه ایران در خصوص مسائل ادعایی پادمانی آغاز به‌کار کرد.

در این نشست سه روزه که با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو شورا برگزار می‌شود مسائل مختلف درباره ایمنی هسته‌ای، اجرای توافقنامه پادمان و تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی آژانس در دستور کار قرار دارد. فعالیت‌های هسته‌ای ایران و برجام از دیگر موضوعات عنوان شده در دستور کار اعضای شورا است و طبق برنامه اعلام شده راستی‌آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان بررسی خواهد شد./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.