تروریست‌ها مشغول کارند/ بازگشت به صحنه جرم/ دیگر فرزند ایران نخواهند بود

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي حمله تروریستی در ایذه و اصفهان ، تنش‌زایی تندروها در سیاست‌خارجه ، خواندن سرود اختصاصي تيم‌ملي ، اعلام كانديداتوري ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري 2024 ، فهرست تحریمی جدید اتحادیه اروپا و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز خبر روی آنتن رفتن مستند «غیررسمی5» با موضوع دیدار مقام معظم رهبری با گروه‌های جهادی در روز جمعه این هفته در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي حمله تروریستی در ایذه و اصفهان ، تنش‌زایی تندروها در سیاست‌خارجه ، خواندن سرود اختصاصي تيم‌ملي ، اعلام كانديداتوري ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري 2024  ، فهرست تحریمی جدید اتحادیه اروپا و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

حمله تروریستی در ایذه و اصفهان

روزنامه ایران:حمله تروریستی در شهرستان ایذه استان خوزستان منجر به شهادت 5 نفر از مردم و زخمی شدن شمار دیگری از افراد شد. به گزارش تسنیم، این حادثه در پی ورود یک تیم تروریستی به بازار مرکزی ایذه و تیراندازی به سمت مردم با سلاح کلاشنیکف رقم خورد.  همچنین فارس گزارش داد که تروریست‌ها دو تیم موتور سوار بودند که مردم و نیروهای امنیتی را به رگبار بستند.این حمله تروریستی پیرو فراخوان‌های روزهای گذشته برای برگزاری تجمع اعتراضی و در حالی اتفاق افتاد که حوالی ساعت 30 /17 دیروز  افرادی به‌صورت پراکنده و در دسته‌های ۴۰ تا ۵۰ نفره در برخی نقاط شهر ایذه بویژه در چهارراه هلال احمر تجمع کرده و ضمن سردادن شعارهای هنجارشکنانه اقدام به سنگ‌پراکنی به عوامل انتظامی کرده بودند.در حاشیه همین تجمعات محدود بود که راکبین دو دستگاه موتورسیکلت در اقدامی تروریستی با سلاح جنگی کلاشنیکف ضمن تیراندازی به سمت مردم و مأموران حافظ امنیت موجب شهید و مجروح شدن بیش از 15 نفر شدند که حال برخی مصدومین وخیم است. تا ساعت تنظیم این گزارش  5 نفر  در این حادثه تروریستی به شهادت رسیدند. تصاویر دیگری نیز نشان می‌دهد آشوبگران با سوءاستفاده از وضعیت هرج و مرج به حوزه‌ علمیه شهر ایذه حمله کرده و ساختمان این حوزه را به آتش کشیدند. آشوبگران ضمن سردادن شعارهای ساختارشکنانه به برخی دیگر از اماکن دولتی حمله کردند و موجب وارد آمدن خسارت به اموال بیت المال شدند. در تجمعات ساختارشکنانه شب گذشته ایذه پرچم جمهوری اسلامی ایران مورد هتک اغتشاشگران قرار گرفت.معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان در گفت‌وگو با خبر تلویزیون، با اشاره به برخی از جزئیات حمله تروریستی شب‌گذشته، اعلام کرد که  پس از حضور نیروهای انتظامی، آرامش به شهر ایذه بازگشت.

 

اقتدار را قربانی انفعال نکنید امنیت مردم بازیچه نیست

روزنامه کيهان:صبر و متانت نیروهای حافظ امنیت در هفته‌های گذشته اوج  وحشی‌گری اغتشاشگران و داعشی های داخلی را به نمایش گذاشت و گویا این صبر و متانت اغتشاشگران داعشی‌مسلک را در چاه وهم و گمان افکنده و لذا آنها را شرورتر از پیش ساخته و در واپسین لحظات تنظیم این گزارش انتشار خبر تلخ تیراندازی اغتشاشگران در ایذه منتشر شد که تا لحظه مرقوم کردن این سطور تعداد شهدای آن 5 نفر اعلام شده و این اتفاق نیز خود سندی دیگر بر پایان دادن به مماشات با اغتشاشگران است.  با این همه اما در شبکه‌های وابسته به روباه پیر (انگلیس)، شیطان بزرگ (آمریکا)، مرتجعان تکفیری (آل‌سعود) و فاشیست‌های اشغالگر (صهیونیست‌ها) و نیز در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌ها و گروه‌های دنباله‌روی آنها هیچ اشاره و مطلبی در مورد این وحشی‌گری‌ها و خشونت‌های شرم‌آور دیده نمی‌شود که این به خوبی گویای این است که دغدغه این جماعت ملون به هیچ روی پرهیز از خشونت نیست بلکه عکس این حتی آنها خشونت علیه نیروهای حافظ امنیت کشور را بسیار می‌پسندند.  در میان خبرهای تاسف‌آور این روزها اما خبری مضحک از نوع عملکرد اغتشاشگران اوج فضاحت این جماعت و دست‌وپا زدن‌شان را نشان می‌داد. این عده که در توهمات خود که ماحصل القائات کژاندیشانی نظیر «امانوئل ماکرون» است می‌خواهند انقلابی سترگ را با وهم انقلابی تزریقی از سوی بیگانگان فرو ریزند به این فراصت افتادند که اعتصابی را تدارک ببینند.  ماجرا وقتی مضحک‌تر شد که این عده وقتی دیدند بازار و کاسبان شریف آن وقعی به خواسته آنها نمی‌گذارند با قلدری و وحشی‌گری به راه افتادند تا با تهدید مغازه‌دارها به آتش زدن کار و کاسبی آنها در صورتی که مغازه‌هایشان را نبندند مثلا به شهر چهره اعتصاب دهند. غافل از اینکه حتی اگر بر اثر تهدید آنها (به فرض محال) همه مغازه‌دارها هم تعطیل کنند این اسمش دیگر اعتصاب نیست.

 

تندروها با تنش‌زایی سیاست‌خارجه را تهدید می‌کنند

روزنامه آرمان امروز: فعاليت‌هاي افراد تندرو و آنان که در پشت پرده سياست ايران با تئوريي‌هايي مي‌خواهد تا مسير کشور در ريل آنها حرکت کند، همواره باعث به وجود آمدن شرايط حساسي براي کشور بوده‌اند و در هرجايي که به‌نوعي رفتارهاي برخي باعث به‌خطر افتادم منافع ملي مي‌شود رد پاي آنها را مشاهده مي‌کنيم. نه‌تنها در امور داخلي ايران دخالت‌هاي اين شخصيت‌ها که حالا ديگر چهره‌هايشان براي شهروندان شناخته شده است، انتقادهاي زيادي به همراه دارد بلکه نوع واکنش‌ها و البته‌ تئوري‌پردازي‌هايشان در حوزه سياست خارجه باعث شده تا هر روز اختلافات ايران با ساير کشورهاي جهان وارد تنش جديد شود. وضعيت کنوني برجام که باعث قطع روابط ايران با جوامع جهاني شده است يکي از دستاوردهاي اين طيف کم جمعيت ولي تاثيرگذار، محسوب مي‌شود. بررسي اقدامات اين جريان سياسي پرنفوذ در اختلا‌هايي که امور خارجه ايران به وجود آورده‌اند، نياز به تحليل و گزارش جداگانه‌اي دارد. يکي از عوامل به وجود آمدن مشکلات در حوزه ديپلماسي، متوجه همين چهره‌هاي است که منافع سياست خارجي ايران را به آرمان‌هاي ايده‌آل خود گره زده‌اند. حقيقت‌پور فعال سياسي اصولگرا در انتقاد از رفتار و عملکرد طيف‌هاي سياسي مانند پايداري‌چي‌ها، امام صادقي‌ها و البته افراد نزديک به سعيد جليلي معتقد است اين افراد و شخصيت‌ها که همواره براي ايران حادثه‌سازي کرده‌اند بايد خود را در برابر شهروندان معترض قرار دهند و در مورد وضعيت کنوني پاسخگو باشند. در ادامه مشروح گفت‌گو را مي‌خوانيد.

 

حاشیه‌های یک سرود

روزنامه آرمان ملی: چند روز پيش، تصوير فوتباليست‌هايي در فضاي مجازي منتشر شد که پيش از اعزام به مسابقات جام‌جهاني، به ديدار مسئولان رده بالاي کشور رفته بودند. البته فوتباليست‌هاي شناخته شده‌اي هم هستند که دست رد به دعوت فيفا براي تماشاي فوتبال در جام‌جهاني زده‌اند.دشواري‌هاي زندگي شهروندان منجر به اين شده که عده‌اي همچون گذشته پيگير تيم فوتبالي که به جام‌جهاني رفته، نباشند و البته اين عدم حمايت، نه تنها از سوي برخي مردم که از سوي برخي چهره‌ها هم صورت گرفته و آن‌ها هم به واسطه ارتباطي که ممکن بود ميان آن‌ها و اين تيم ايجاد شود (مثلا خواندن سرود اختصاصي تيم‌ملي)، از اين کار امتناع کرده‌اند. روز گذشته خبري منتشر شد که محسن چاوشي، خواننده در توييتي نوشته که هيچ‌گونه همکاري‌ با کاروان فوتبال در جام‌جهاني قطر ندارم. او نوشت: «ترانه‌ «خليج‌فارس» قديمي‌ست‌. اينجانب هيچ‌گونه همکاري‌ با کاروان فوتبال در جام‌جهاني قطر ندارم و تاکيد مي‌کنم که هيچ رسانه‌، ارگان، نهاد و… حق استفاده از آثارم را ندارد. فوتبال و ملحقاتش، تنها چيزي‌ست که اين روزها ذره‌اي برايم اهميت ندارد.»در اين شرايط، لبم به صحبت هم باز نمي‌شود چه برسد به آواز خواندن!محمد معتمدي هم خواننده‌ ديگري بود که از هر گونه ارتباطي با اين تيم‌ملي خبر داد. حدود يک ماه پيش از آغاز جام‌جهاني و در حاليکه هنوز فوتباليست‌ها از ايران به قطر نرفته بودند، نامش به عنوان اجراکننده سرود تيم‌ملي ايران در جام‌جهاني در رسانه‌ها منتشر شد اما او با انتشار مطلبي در فضاي مجازي، رسما خبر ساخت قطعه‌اي جديد را رد کرد و نوشت که مطلع شده که به عنوان خواننده رسمي تيم‌ملي انتخاب شده است ولي در اين شرايط لبش به صحبت کردن هم باز نمي‌شود چه برسد به آواز خواندن. همان موقع رسانه‌ها ابراز نگراني کرده و نوشتند که بايد ديد «کارگروه حوزه فرهنگ، هنر و رسانه براي جام‌جهاني 2022 قطر چه اقدامي براي ساخت سرود انجام مي‌دهد و يا اينکه کلا از ساخت يک قطعه موسيقي صرف نظر مي‌کند؟»

 

بازگشت به صحنه جرم

روزنامه اعتماد:دونالد ترامپ چهل و پنجمين رييس‌جمهور ايالات متحده تاكنون اشتباهات زيادي انجام داده، اما اعلام كانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري 2024 در شرايطي كه بسياري از جمهوري‌خواهان او را مقصر نتايج نه چندان خوب حزب در انتخابات مياندوره‌اي كنگره مي‌دانند، شايد بدترين تصميم او باشد.رييس‌جمهور پيشين امريكا از سال 2021 صحبت درباره بازگشت به قدرت و حضور دوباره در انتخابات رياست‌جمهوري را آغاز كرده بود، اما بارها در پاسخ به هواداران يا خبرنگاراني كه از او در خصوص اين مساله سوال مي‌پرسيدند، از اظهارنظر مستقيم در اين باره خودداري مي‌كرد. او سرانجام شامگاه سه‌شنبه در فاصله كوتاهي پس از پايان انتخابات مياندوره‌اي كنگره به صورت رسمي كانديداتوري خود را در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۲۴ اعلام كرد. ترامپ كه در جمع هوادارانش در در ويلاي شخصي خود در ايالات فلوريدا سخن مي‌گفت، قول داد كه «بار ديگر امريكا را بزرگ و باشكوه» خواهد كرد.ترامپ در اين سخنراني به دفاع از كارنامه 4 ساله دولت خود پرداخت، از سياست‌هاي مهاجرتي دولت جو بايدن انتقاد كرد و قول داد تمام تلاش خود را براي مبارزه با «باندهاي جرم و جنايت» به كار ببندد.جو بايدن كه سه‌شنبه شب براي حضور در نشست گروه 20 در اندونزي به سر مي‌برد به اعلام كانديداتوري دونالد ترامپ واكنش نشان داد و با انتشار ويديويي كه به كارهاي بر زمين مانده در دوره رياست‌جمهوري ترامپ اشاره داشت در توييتر نوشت: «ترامپ انتظارات ايالات متحده امريكا را برآورده نكرد.»

 

فارغ التحصیلان در دام بیکاری

روزنامه تجارت: بر اساس آمار اعلام شده ۹۵۵ هزار و ۳۹۸ نفر از جمعیت فارغ‌التحصیلان کشور، بیکار هستند. بررسی آمار مربوط به وضعیت نیروی کار در تابستان سال جاری که از سوی مرکز آمار ایران ارائه شده، نشان می‌دهد که ۹۵۵ هزار و ۳۹۸ نفر از جمعیت فارغ‌التحصیلان کشور، بیکار هستند؛ یعنی در تابستان امسال، ۱۳.۲ درصد از کل جمعیت فعال فارغ‌التحصیل آموزش عالی، بیکار بوده‌اند که نسبت به تابستان سال ۱۴۰۰، معادل ۱.۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد. البته نسبت به بهار سال جاری تعداد فارغ التحصیلان بیکار بیش از ۴ هزار نفر افزایش یافته است. همچنین در حال حاضر ۲ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۴۵۷ نفر بیکار در کشور داریم که بررسی سهم «جمعیت بیکار تحصیل کرده از مجموع جمعیت بیکار کشور» حاکی از آن است که ۴۰.۹ درصد بیکاران کشور، در گروه فارغ‌التحصیلان آموزش عالی قرار دارند که این سهم در تابستان سال ۱۴۰۰، معادل ۴۰.۶ درصد بود که بیانگر رشد ۰.۳ درصدی تعداد فارغ التحصیلان بیکار است. البته سهم «جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل از کل شاغلان» با رشد مواجه بوده به طوری که این سهم ۰.۹ درصد افزایش داشته و از ۲۵.۶ درصد در تابستان سال ۱۴۰۰ به ۲۶.۵ درصد در تابستان سال ۱۴۰۱ رسیده است. بر اساس اطلاعات مبتنی بر داده‌های سامانه ملی اشتغال، تعداد بیکاران فارغ‌التحصیل دانشگاهی زیر 40 سال در سال 1399 بیش از 1.7 میلیون نفر بوده‌اند که 82 درصد آنها مجرد و بیش از 90 درصد آنها در کنار خانواده زندگی می‌کردند. چند سال است که مساله بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در میان مردم و محافل عمومی به یک مساله شناخته‌شده و بحث‌برانگیز تبدیل شده است و خانواده‌های بسیاری در جامعه وجود دارند که لااقل یکی از فرزندان آنها در دانشگاه‌ها و موسسات مختلف آموزش عالی تحصیل کرده و در این معضل گرفتار باشد. برآوردهای مبتنی بر داده‌های سامانه ملی اشتغال حاکی از این است که در سال 1399، در اقتصاد ایران بیش از یک‌میلیون و 711 هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی زیر 40 سال بیکار وجود داشته که 82 درصد آنها مجرد بودند و غالباً به‌عنوان فرزند در کنار خانواده زندگی می‌کردند.

 

پاسخ دندان‌شکن به خبرنگار اجیر شده

روزنامه جوان:کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران خوب می‌داند چگونه باید تیمش را از حاشیه دور نگه دارد. کی‌روش در اولین صحبت‌های خود در قطر بار دیگر نشان داد چگونه به تیم و کشوری که برای آن کار می‌کند، تعصب دارد و اجازه نمی‌دهد شیطنت‌های ریز و درشت، آرامش او و شاگردانش را برهم بزند.  برخورد جالب توجه مرد پرتغالی با خبرنگاری که اجیر شده بود تا جو تیم ملی را به‌هم بریزد و سؤالات غیرفوتبالی و سیاسی مطرح کند، باز هم ما را یاد تعصب مثال‌زدنی کی‌روش به ایران در برخورد با سرمربی کره‌جنوبی در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل انداخت، جایی که چنان سرمربی وقت کره‌جنوبی را سر جایش نشاند که دیگر هیچ حرفی برای گفتن نداشت. کی‌روش همان بلا را سر خبرنگار اسکای اسپورت آورد و اجازه نداد حتی او بتواند حرف در دهانش بگذارد. سرمربی ایران کاری کرد که بعید است دیگر خبرنگاری جرئت پرسیدن سؤال غیرفوتبالی از او در قطر را داشته باشد. تیم‌ملی در قطر است و آخرین بازی دوستانه‌اش با تونس را نیز پشت سر گذاشت. جدا از بحث‌های فنی و اینکه چطور قرار است در سه بازی حساس پیش‌رو با چه تاکتیکی به میدان برویم، حواشی غیرفوتبالی نیز پیرامون تیم کشورمان زیاد است.  مصاف با تیم آفریقایی به دستور کارلوس کی‌روش پشت در‌های بسته انجام شد تا مثل همیشه شیوه بازی تیم لو نرود و حریفان نتوانند بازیکنانمان را آنالیز کنند. تنها چهار روز دیگر تا اولین دیدار ایران با انگلیس باقی مانده و در این زمان اندک حفظ روحیه و اتحاد تیمی یکی از اهداف مهم کادرفنی است.  شاگردان کارلوس کی‌روش دیروز در مقابل یکی از تیم‌های آماده قاره آفریقا به میدان رفتند و درنهایت با دو گل که در آخرین دقایق دریافت شد، بازی را به تونس واگذار کردند. نیمه اول بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید، اما در نیمه دوم و در دقایق پایانی تونس موفق شد دو بار دروازه ایران را باز کند. گل‌های تونس در دقایق ۰۹ و ۲۹ به ثمر رسید

 

تولید ثروت و کیفیت زندگی

روزنامه خراسان: در افق زمانی سال ۱۴۱۲، «پیشرفت‌های فناوری نانو در کشور ما، با تأثیرگذاری در آبادانی کشور و تولید ثروت، موجب بهبود کیفیت زندگی و اثرگذاری اجتماعی می‌شود»؛ این چشم اندازی است که در سند ملی توسعه علوم و فناوری نانو تعیین شده، سندی که در جلسه سه‎شنبه شب شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.بررسی فناوری نانو کمی تخصصی و پیچیده است؛ اما تعریف ساده‎اش این‎که، می‎توان مواد را در ابعاد نانومتری ساخت و تغییراتی در آن ایجاد کرد و کارایی و عملکرد آن‎ را ارتقا داد. درباره ظرافت و تخصص ویژه فعالیت در این فناوری هم همین بس که بدانیم، یک نانو متر، یک‎میلیاردم متر است. این میزان دقت و اثرگذاری به خوبی مشخص می کند که کاربرد فناوری نانو می‎تواند بسیار گسترده باشد از صنعت خودرو و ساختمان بگیرید تا داروسازی، از صنعت نفت و گاز تا کشاورزی.در کشور ما از سال 79 فعالیت در حوزه نانو رسمیت یافت و در سال 82 ستاد ویژه توسعه این فناوری تشکیل شد. مرداد 84 زمانی بود که اولین سند 10 ساله توسعه فناوری نانو (١٣٩٣-۱۳۸۴)  به تصویب دولت وقت رسید و تلاش‎ها برای «ارتقای علمی جایگاه ایران در حوزه فناوری نانو»، «توسعه، تأمین و تربیت نیروی انسانی و متخصصان فناوری نانو» و «تأمین زیرساخت‎های توسعه فناوری نانو» با جدیت بیشتری دنبال شد. سند 10 ساله دوم توسعه فناوری در ایران هم در 29 آذر 96 تصویب شد تا در ادامه مسیر طی‎شده در سند اول، تحقق هدف‎های مهم‎تری نیز دنبال شود، از جمله: «تجاری‏ سازی فناوری‏ ها»، «صنعتی‌سازی و تولید محصولات نانو»، «بازاریابی بین‌المللی، صادرات محصولات و فناوری» و «توسعه همکاری علمی، فناوری و صنعتی در سطح بین‌المللی».

 

پدرسوخته‌بازی زلنسکی!

روزنامه وطن امروز: در پی سقوط ۲ موشک در یک روستای مرزی لهستان، دست‌کم ۲ شهروند لهستانی کشته شدند. پس از این واقعه اوکراین در اقدامی یکجانبه روسیه را متهم به این حمله کرد اما خیلی زود مشخص شد موشک «اس300» کی‌یف باعث کشته شدن ۲ لهستانی شده است. منابع خبری اعلام کردند ۲ موشک به روستای لهستانی Przewodów در نزدیکی مرز اوکراین اصابت کرد. در پی این رویداد، رئیس‌جمهور لهستان نشست فوری شورای امنیت ملی این کشور را برگزار کرد. در این میان منابع خبری غربی تلاش دارند شلیک این موشک‌ها را به روسیه نسبت دهند و اینگونه وانمود کنند که روسیه به یکی از کشورهای عضو ناتو حمله کرده است. شب گذشته خبری به سرعت به تیتر اول رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شد و چشم‌ها را به‌ خود خیره کرد که بر اساس آن ۲ موشک روسیه به خاک لهستان اصابت کرده و ۲ نفر هم کشته شده‌اند. شاید در نگاه اول طبیعی به‌ نظر می‌رسید که در جریان درگیری‌های مرتبط با جنگ اوکراین و حملات سنگین موشکی روز گذشته روس‌ها به زیرساخت‌های اوکراین، موشکی به اشتباه به خاک یک کشور همسایه اصابت کرده باشد اما نکته اینجا بود که این کشور همسایه عضو ناتو است. شبکه «سی‌بی‌اس» به نقل از یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا مدعی شد موشک‌های روسی به خاک لهستان اصابت کرده‌اند. وزارت دفاع روسیه اما این خبرها را تکذیب و آن را تلاش برای بدتر شدن اوضاع توصیف کرد. وزارت دفاع آمریکا البته محتاطانه با خبر برخورد و اعلام کرد در حال بررسی موضوع است اما خبرگزاری آسوشیتدپرس صبح دیروز آب سردی بر آتش خبرهای شب قبلش ریخت و به نقل از مقامات آمریکایی نوشت یافته‌های اولیه نشان می‌دهد موشک برخورد کرده به خاک لهستان، توسط نیروهای اوکراینی برای رهگیری موشک‌های روسی شلیک شده و موشک پدافندی بوده است. بایدن هم گفت: اطلاعات اولیه‌ای هست که خلاف این مساله (شلیک موشک توسط روسیه) را نشان می‌دهد.

 

«پرس‌تی‌وی» قربانی خفقان‌اروپایی

روزنامه جام جم:شامگاه دوشنبه دوباره نام پرس‌تی‌وی در گستره‌‌ای جهانی مطرح شد. بهانه‌اش فهرست تحریمی جدیدی بود که اتحادیه اروپا منتشر کرد تا به‌زعم خودش مسیر روایتگری واقعی پرس‌تی‌وی از اتفاقات چند هفته گذشته ایران را سد کند؛ اتفاقی که نه غیرمنتظره بود و نه مأیوس‌کننده. بگذریم که اعلام رسمی دومین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه اشخاص و نهادهای ایرانی از ابتدای اغتشاشات در ایران که این‌بار شبکه خبری انگلیسی‌زبان پرس‌تی‌وی را هم هدف گرفته، آن‌قدرها که تصور می‌شد، گردانندگان تحرکات‌ اخیر ضدایرانی را نیز خوشحال نکرد.خیل رسانه‌های معاند فارسی‌زبان و غیرفارسی‌زبانی که از اواخر شهریور تاکنون، مدام بر طبل خشونت‌ورزی علیه جان، امنیت و تمامیت اکثریت ناهمسو با اغتشاشگران ایران در داخل مرزهای این کشور می‌کوبند، در پرتو حمایتگران حقیقی و حقوقی خارجی فعالیت می‌کنند که اتحادیه اروپا نیز یکی از آنان است. حالا شمایل کلی این حرکت، وضوح ‌یافته و همه می‌دانند برای اتحادیه اروپا رضایت‌بخش آن است که با سکوت معنادار یا اقدامات مثلا محدودکننده خود علیه پرس‌تی‌وی، از شبکه‌هایی مثل ایران‌اینترنشنال حمایت کند تا تصویری واژگون، اغراق‌شده و دروغین از واقعیت آنچه در ایران در جریان است، نشان بدهند. غیرمنطقی است اگر منتظر باشیم اعضای اتحادیه‌ای که به‌واسطه پیوندهای عمیق با ساختار حاکمیتی آمریکا و نیز ارتباطات علنی با بنای مجعول رژیم‌صهیونیستی، از هر اقدام ریز و درشتی علیه جمهوری اسلامی ایران جانبداری می‌کنند، از بازنمایی حقیقی اوضاع ایران و نگاه و خواسته بدنه قاطع ملتش یا افشای پشت‌پرده‌های شوم طرح‌ریزی‌شده توسط بیگانگان از قاب شبکه‌ای چون پرس‌تی‌وی حمایت‌کنند.

 

دیگر فرزند ایران نخواهند بود

روزنامه شرق: قانون سازمان ملی مهاجرت ایران بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان در روز یکشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۱ به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید. زمزمه‌های تشکیل این سازمان از سال ۱۳۹۷ در دولت شروع شد. لایحه ۱۷ ماده‌ای تشکیل «سازمان مهاجران اتباع خارجی» در سال ۱۳۹۹ از دولت به مجلس ارسال شد. لایحه‌ای که وظایف و مأموریت‌های تعریف‌شده‌اش برای سازمان مهاجرت همان‌هایی بود که اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در حال اجرای‌شان است. تنها تفاوت این بود که آن اداره قرار بود به سازمان تبدیل شود. همین امر باعث شد تا نمایندگان طرح ۳۵ ماده‌ای «تشکیل سازمان ملی اقامت» را در سال ۱۴۰۰ مطرح کنند. عدم توجه مطلق به ایرانیان خارج از کشور به عنوان مهاجران ایرانی در هر دو پیشنهاد مشهود بود. به هر حال، قانونی که در روزهای گذشته به تصویب نمایندگان مجلس رسید، ترکیبی از لایحه دولت و طرح نمایندگان بود. قانونی با ۴۲ ماده که تمرکزش فقط بر مهاجران ورودی به ایران است.در یک نگاه ظاهری به نظر می‌رسد این قانون با ارائه اقامت‌های سه‌ساله و پنج‌ساله و هفت‌ساله نظامی امتیاز‌محور را برای پذیرش مهاجران در ایران مطرح کرده است. اما با مطالعه دقیق‌تر مواد و تبصره‌ها متوجه می‌شویم که این اقامت‌های مدت‌دار شامل حال درصد بسیار اندکی از مهاجران ورودی به ایران خواهد شد. در حقیقت خروجی نهایی این قانون تغییر چندانی در وضعیت اقامت و ورود مهاجران ایجاد نخواهد کرد. نظام ساماندهی و کنترل مهاجران در این قانون، همان نظامی است که در حالت فعلی اجرا می‌شود: تلاش برای شناسایی مهاجرانی که به انحای گوناگون غیرقانونی هستند، رد مرز آنها و سپس ورود غیرقانونی آنها و تکرار چرخه ورود، دستگیری، رد مرز، ورود. در حقیقت این قانون با افزایش دایره مجرم‌انگاری مهاجران و نیز ایرانیان در نهایت باعث تقویت این چرخه باطل و پرهزینه خواهد شد. تعریف شماره شناسایی ۱۰رقمی برای همه مهاجران قانونی از نکات برجسته‌ و قابل قدردانی این قانون است که البته با توجه به تعارضات بین دستگاهی موجود باز هم اجرائی‌شدنش در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 

رهبر جهادگر

روزنامه همشهری:  یکی از برنامه‌های مستمر رهبر انقلاب در طول سالیان گذشته، برگزاری جلسات متعدد و متنوع با طیف‌های مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری بوده است؛ جلساتی که در فضایی صمیمانه برگزار شده و رهبر انقلاب پای نظرات و درددل‌های حاضران می‌نشینند. بخشی از این جلسات از سال1395 در قالب جلسات «پنجشنبه‌شب‌ها» برگزار شده است که مجموعه مستند «غیررسمی» به روایت آنچه در این جلسات بیان شده پرداخته است. تاکنون 4مستند «غیررسمی» ساخته علی صدری‌نیا از تلویزیون به نمایش درآمده و قرار است جمعه این هفته نیز مستند «غیررسمی5» با موضوع دیدار مقام معظم رهبری با گروه‌های جهادی به روی آنتن برود. عصر دوشنبه، مراسم اکران این مستند که ویژه رسانه‌ها بود در دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با حضور ایمان عطارزاده، رئیس حوزه ریاست دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و سیدمحمدعلی صدری‌نیا، کارگردان این مجموعه برگزار شد که در ادامه، گزارش این جلسه آمده است.فضایی که در جلسات دیدار گروه‌های مختلف با مقام معظم رهبری وجود دارد، فضایی صمیمی است که به حاضران فرصت می‌دهد درددل‌های خود را به ‌طور مستقیم با رهبری در میان بگذارند. در این نشست‌ها از گزارش‌های رسمی و اداری خبری نیست و حاضران به زبان خودشان مشکلات را با رهبری مطرح می‌کنند و ایشان نیز با ارائه راهکارها و توصیه‌های راهگشا شیوه حل مشکلات را به آنها نشان می‌دهند. «غیررسمی1» به دیدار مقام معظم رهبری با راویان هشت سال دفاع‌مقدس اختصاص داشت؛ «غیررسمی2» روایت دیدار ایشان با تعدادی از فعالان فرهنگی و هنری بود؛ قسمت سوم این مجموعه روایتی از دیدارهای پنجشنبه‌ای فعالان حوزه علم و فناوری با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود؛ در «غیررسمی4» شاهد دیدار مقام معظم رهبری با طنزپردازان بودیم. از میان این 4مستند، قسمت دوم که به دیدار با فعالان فرهنگی و هنری ازجمله سینماگران اختصاص داشت، بازتاب بیشتری در رسانه‌ها و فضای مجازی یافت و در واقع از همان‌جا بود که بِرَند «غیررسمی» جلب توجه کرد.

 

دیون انباشته

روزنامه اطلاعات:مجموعه‌ی عروسکی «کلاه‌قرمزی» برای متولدین دهه‌ی شصت، حرف اول را در تولیدات کودک سیما داشت و نزدیک به دو دهه دوام آورد. ظرافت‌های هنری و‌ نیز زیرساخت‌های فکری این مجموعه در چشم ریزبینان آن‌قدر دقیق و جذاب و حساب‌شده بود، که علاوه بر کودکان، بزرگ‌سالان را نیز به پای آن‌می‌نشاند. کودکان با دو شخصیت اصلی آن، هم‌ذات‌‌پنداری داشتند؛ چرا که با گفتمان زمانه منطبق بود:پسر خوب و پسر بد، کودک سربه‌فرمان و بچه‌ی شیطان، کار خوب و کار بد، گوش شنوا به نصیحت و گوش ناشنوا به پند و اندرز؛ که بالاخره همان گوش ناشنوا عبرت می‌پذیرفت و سر به طاعت گفتمان بزرگ‌سالانه می‌نهاد!امروز همان سبک و سیاق کلاه‌قرمزی را جلوی کودکان دهه‌ی نود بگذارید و واکنش آن‌ها را نظاره کنید! نه ادبیات آن، نه دیالوگ‌های آقای مجری، نه علایقِ نمایش‌داده‌شده در آن فضا و نه حتی دکو‌پاژ مجموعه، هیچ‌کدام هیچ قرابتی با ذائقه و درک و احساس کودک امروز ندارد.آیا این بیگانگی معلول بی‌کیفیتی آن مجموعه است؟ آیا به سبب موتاسیون و جهش در ژن آفرینشیِ کودکِ امروز است؟ آیا به سبب بی‌سلیقگی و شلختگی در ساخت آن مجموعه است؟ انصاف دهیم که هیچ‌کدام.این بیگانگی و عدم برقراری ارتباط، به سبب تنوع و حرکت جوهری زمانه است، که بسیار کسان به این سیَلان در جوهر قائل نیستند و جزمیّت علایق و سلایق خود را آخرین نسخه‌ی نجات‌بخش برای بشریت در هر زمانه‌ای می‌پندارند.یکی از دولتمردان، که پیشینه‌ای دیرین در سیاست و فرهنگ دارد، اخیرا بدین مضمون سخن کرده که : «در گفت‌وگو با یکی از بازجویان، از وی شنیدم، که نه ما سخن این بچه‌ها را می‌فهمیم و‌ نه آن‌ها ما را !»

 

تروریست‌ها مشغول کارند

روزنامه فرهیختگان:پیرو فراخوان‌های روزهای گذشته برای برگزاری تجمع اعتراضی، روز چهارشنبه ۲۵ آبان‌ماه ساعت ۱۹ شب، افرادی به صورت پراکنده و در دسته‌های ۴۰ تا ۵۰ نفره در برخی نقاط شهر به‌ویژه در چهارراه هلال‌احمر ایذه تجمع کرده و ضمن سردادن شعارهای هنجارشکنانه اقدام به سنگ‌پراکنی به عوامل انتظامی نموده که متعاقبا عوامل حاضر در صحنه با شلیک گاز اشک‌آور نسبت به متفرق کردن تجمع‌کنندگان اقدام نمودند. در حاشیه همین تجمعات محدود، راکبین دو دستگاه موتورسیکلت در اقدامی تروریستی با سلاح جنگی کلاش ضمن تیراندازی به ماموران حافظ امنیت موجب شهادت و مجروح شدن تعدادی از مردم شدند که حال برخی از آنها نیز وخیم گزارش شده است. تا زمان تنظیم این خبر تعداد شهدای این حادثه 5 نفر اعلام شده است که یک کودک و یک پیرزن نیز در بین شهدا حضور دارند. در ادامه آشوب‌های شب گذشته ایذه همچنین به حوزه علمیه خوزستان نیز حمله شد و ساختمان آن به آتش کشیده شد. اتفاقات شب گذشته ایذه بعد از آن رخ داد که جریان برانداز به پشتوانه جبهه رسانه‌ای خارج‌نشین فراخوان گسترده‌ای را برای دعوت به اعتصابات سراسری منتشر کرده بودند. دعوت معاندین به اعتصابات اما نهایتا به شکست انجامید. شکستی که تصاویر شلوغی‌ بازارهای شهرهای مختلف گویای آن است. مدعیان شعار آزادی اما با هدف روشن نشان دادن چراغ اغتشاشات هرحربه‌ای را برای بازنمایی تصویری ساختگی از اعتصابات به‌کار گرفتند. حربه‌ای که کسبه بازار آن را پایین کشیدن زوری کرکره‌ها توصیف می‌کنند. در این روش عده‌ای به سمت بازاریان هجوم برده و با تهدید به آتش زدن مغازه‌ها آنها را وادار به بستن مغازه‌ها می‌کنند. بعد از آنکه مغازه‌داران برای حفظ جان و مال خود موقتا مغازه را بسته و دستفروشان نیز جمع کردن بساط و متواری شدن را به اجبار به خود تحمیل می‌کنند؛ دوربین به‌دستان وارد عرصه شده و تصاویر را برای بازنشر حداکثری به ادمین‌های لندن‌نشین اینترنشنال و بی‌بی‌سی فوروارد می‌کنند تا آنها با عبارت «تیتر فعلا این باشه» دروغ اعتصابات سراسری را دو چندان ضریب دهند. با تمام اینها اما پروژه اعتصابات شکست خورد تا اپوزیسیون ناچار شود گام بعدی خود را برای وادار کردن مردم به اعتصاب اجباری بردارد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.