خاموشی خانه‌عنکبوت/ سلطان واسطه ها در تهران/ ابهام‌هاي قتل كودك ايذه‌اي

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي قطعنامه‌ شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بر عليه ايران ، آدم‌کش‌های اجاره‌ای ، تروریسم رسانه‌ای ، ورود خودروهای چینی ، هشدار سازمان هواشناسی درباره افزایش غلظت آلاینده های جوی در شش استان کشور و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز قتل كودك ايذه‌اي در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي قطعنامه‌ شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بر عليه ايران ، آدم‌کش‌های اجاره‌ای ، تروریسم رسانه‌ای ، ورود خودروهای چینی ، هشدار سازمان هواشناسی درباره افزایش غلظت آلاینده های جوی در شش استان کشور و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

بازگشت به دوران تلخ «محمود»

روزنامه آرمان امروز: «شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي» براي دومين بار در سال جاري قطعنامه‌اي را بر عليه ايران صادر کرد که پيش از اين پيش‌نويس آن از سوي «انگليس»، «آلمان»، «فرانسه» و البته «آمريکا» روز سه‌شنبه هفته گذشته تهيه شده بود. اين قطعنامه در شرايطي بر عليه ايران صادر شد که در هفته‌هاي اخير و بعد از ناآرامي‌هاي سريالي در ايران فشارهاي کشورهاي غربي در خصوص مسائل حقوق بشري هم افزايش يافته است و برخي از کارشناسان معتقدند که رفته رفته تا چند ماه آينده به صورت کامل روابط ايران و کشورهاي غربي قطع خواهد شد. «احياي برجام» که يکي از مسيرهاي رسيدن به توافقي ديگر بود، اکنون وضعيت مناسبي ندارد و هر چند مقامات ايران از دعوت و اشتياق آمريکايي‌ها براي احياي برجام سخن مي‌گويند ولي اين موضوع از سوي طرف‌هاي آمريکايي رد مي‌شود و آنها معتقدند که نمي‌خواهند وقت‌شان را در زمينه برجام هدر دهند. در شرايطي قرار داريم که نه طرف‌هاي غربي تلاشي براي دوباره سازي برجام دارند و نه ايران از مواضع خود در ادامه «مقاومت» عقب‌نشيني خواهد کرد. مطهرنيا، تحليلگر مسائل بين‌الملل معتقد است اگر ايران گام دردناکي به عقب برندارد، شرايط از دوره محمود احمدي‌نژاد هم پرچالش‌تر خواهد بود.

 

مدارا کافی است آدم‌کش‌های اجاره‌ای باید سرکوب شوند

روزنامه کيهان:  سرویس سیاسی-  «ایذه ۷ تن»، «بوکان ۴ تن»، «مشهد 2 تن»، «اصفهان 3 تن»، «سنندج 2 تن» و «سراوان، قروه‌ و شیراز 5 تن» طی فراخوان 3روزه ضدانقلاب و توسط وحوش اجاره‌ای آمریکایی صهیونیستیِ مست‌شده از باده دلارهای سعودی به فجیع‌‌ترین شکل ممکن به خاک و خون کشیده شدند.  از نگاه طراحان آمریکایی- سعودی- صهیونیستی آشوب‌ها و اغتشاشات اخیر باید مردم ایران در این پروژه که با صرف میلیاردها دلار طراحی و اجرا شده بود مشارکت می‌کردند و حالا که نکرده‌اند باید با تروریسم عریان و حمله مستقیم مجازات شوند.  در فراخوان 3روزه سه‌شنبه ۲۴، چهارشنبه ۲۵ و پنجشنبه ۲۶ آبان آماری بالغ بر ۲۲ تن از نیروهای بسیج و سپاه‌، فراجا و شهروندان عادی به شهادت رسیدند. در اصفهان و ایذه شاهد عملیات تروریستی کور با سلاح گرم بودیم. میزان خشونت عریان در دو شهر کردنشین و ایذه خوزستان از سایر شهرها بالاتر بود. ۲۱ شهید و ده‌ها زخمی  در جریان عملیات‌های تروریستی از بوکان تا ایذه  در حمله تروریستی شامگاه چهارشنبه در ایذه که با به رگبار بستن مردم و ماموران حافظ امنیت از سوی 2 موتورسوار در مرکز شهر ایذه رخ داد، هفت نفر از هموطنان‌مان شهید و 8 نفر دیگر مجروح شدند. اسامی شهدای این جنایت تروریستی رضا شریعتی 25 ساله‌، کیان پیرفلک 9 ساله‌، اشرف نیک‌بخت 45 ساله‌، آبتین رحمانی 13 ساله‌، علی مولایی و 2 نفر مجهول‌الهویه می‌باشند. در جریان به شهادت رسیدن کیان پیرفلک کودک 9 ساله ایذه‌ای شواهدی از قبیل اظهارات افراد حاضر در میدان، فیلم‌های دوربین مداربسته که دقایقی قبل از حادثه موتورسوارهای مسلح را در حال تیراندازی به دوربین‌ها برای از کار انداختن آنها نشان می‌دهد و اطلاعات اولیه از بازداشت‌شده‌هایی که گفته‌شده در حین فرار از مرز دستگیر شده‌اند بر تروریستی بودن عملیات گواهی می‌دهد.

 

قطعنامه سیاسی زیر فشار غرب

روزنامه آرمان ملی: نگاهي به تحرکات آمريکا و تروئيکاي اروپايي طي چند ماه گذشته نشان مي‌دهد که آنها از مذاکره و رسيدن به توافق به سمت اجراي سياست فشار حداکثري و تحريم شيفت کرده‌اند و در اين مسير ادله موجه و متقني هم از خود بروز نمي‌دهند. پرسش اينجاست که اساسا اروپايي‌هايي که تا چند ماه پيش مصرانه و مجدانه به‌دنبال احياي برجام، اعلام توافق و به سرانجام رساندن پرونده هسته‌اي ايران بودند؛ امروز چه اتفاقي رخ داده که از آن موضع سابق خويش بازگشته و سياست جديدي اتخاذ کرده‌اند. برخي معتقدند که اروپايي‌ها در محاسبات خود نسبت به ايران و مذاکره براي احياي برجام دچار اشتباه شدند. چه اينکه آنها فکر مي‌کردند با احياي برجام هم مي‌توانند توافق را داشته باشند و از مواهب و ثمراتش استفاده کنند و از طرف ديگر نيز با اتفاقاتي که در جنگ روسيه و اوکراين رخ داده از محل برجام کمبود منابع انرژي خود را از ايران تأمين کنند. اما عدم درک مشترک در مذاکرات از توافق نهايي ميان طرفين و در نهايت بروز برخي اختلافات باعث شد تا مذاکرات تا اطلاع ثانوي مسکوت بماند و اروپايي‌ها نيز روند خود را تغيير دهند. اين در حالي است که ايران همواره در اتخاذ مواضع خود ثابت قدم و مطالبه و خواسته‌هايش مشخص بوده است و اين غربي‌ها بودند که هر از چندي تغيير موضع داده‌اند. لذا پس از اتفاقات دو ماه اخير در ايران، اروپايي‌ها و آمريکا بهانه جديدي يافتند تا رويکرد تازه‌ خود مبني بر تحريم ايران را با اين بهانه کليد بزنند. اما اين پايان ماجرا نبود؛ چرا که سه‌شنبه هفته گذشته برخي اخبار حاکي از اين بود که آمريکا و تروئيکا قصد دارند فشارهاي خود را اين بار از ناحيه آژانس و شوراي حکام پيش ببرند. چه اينکه همان زمان رسانه‌هاي غربي با استناد به اظهارات ديپلمات‌هاي غربي، مدعي شدند که پيش‌نويس قطعنامه‌اي انتقادي درباره برنامه هسته‌اي ايران از سوي آمريکا و تروئيکاي اروپا به شوراي حکام آژانس ارائه شده است که از ايران به دليل آنچه همکاري نکردن با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خوانده شده است، انتقاد مي‌کند.

 

ابهام‌هاي قتل كودك ايذه‌اي

روزنامه اعتماد:هرچند فاصله شليك گلوله‌ها، به پرواز درآمدن‌شان و نوسان در فضا تا اصابت به اهداف در كسري از ثانيه‌هاست، اما تاثير اين نوسان و پرواز و اصابت به اندازه يك عمر روح و روان خانواده‌ها و عزيزان‌شان را درگير مي‌كند. مانند رگباري از گلوله‌هاي سخت كه شامگاه چهارشنبه 25آبان‌ماه از اسلحه‌اي در ايذه استان خوزستان خارج شد و در ميان بهت و حيرت بر پهلوي كيان 9ساله و ميثم پدرش نشست و ايراني را در بهت و اندوه فرو برد. گلوله‌هايي كه باعث شدند كيان به آسمان‌ها پر بكشد و پدر با زخم‌هايي بر پيكر راهي بيمارستان شود. از ابتداي وقوع اين حادثه اما روايت‌هاي مختلفي در خصوص چگونگي شكل‌گيري آن منتشر شد. در يك سوي ماجرا رسانه‌هاي حاكميتي مانند فارس، تسنيم، ايرنا و مشرق‌نيوز قرار داشتند كه اعلام كردند اين رخداد حادثه‌اي تروريستي است كه توسط داعش برنامه‌ريزي شده است و در نقطه مقابل زينب مولايي راد، مادر كيان و شاهد عيني ماجرا كه اعلام مي‌كند ماموران به سمت آنها آتش گشوده‌اند. خبرگزاري فارس در تاييد روايت تروريستي بودن ماجرا نوشت: «شواهدي از قبيل اظهارات افراد حاضر در ميدان، فيلم‌هاي دوربين مدار بسته كه دقايقي قبل از حادثه موتورسوارهاي مسلح را در حال تيراندازي به دوربين‌ها براي از كار انداختن آنها نشان مي‌دهد و اطلاعات اوليه از بازداشت‌شده‌هايي كه گفته شده در حين فرار از مرز دستگير شده‌اند بر تروريستي بودن عمليات گواهي مي‌دهد.» اين خط خبري در تمام طول روز پنجشنبه دنبال شد، اما از ظهر جمعه زمزمه‌هايي از روايتي متفاوت نيز شنيده شد. ابتدا داعش اعلام كرد هيچ ارتباطي با اين حادثه نداشته و پس از آن زينب مولايي‌راد، مادر كيان در مراسم تشييع پيكر كيان اعلام مي‌كند كه گلوله‌ها از اسلحه ماموران شليك شده است. خبرگزاري فارس روايت مادر كيان را اين‌طور بازتاب مي‌دهد: «خانم مولايي مادر كيان معتقد است فرزندش را ماموران كشته‌اند. او مي‌گويد ماموران براي امنيت‌شان به آنها توصيه كرده‌اند كه به سمت اغتشاشگران نروند و هنگامي كه دور زدند همان‌ها به ماشين‌شان تيراندازي كرده‌اند.»

 

تروریسم رسانه‌ای علیه ایذه

روزنامه ایران: شامگاه 25 آبان ماه  گروهی ناشناس در حوالی بازار مرکزی شهر ایذه به سمت مأموران نیروی انتظامی، بسیج و مردمی که در حوالی آنها بودند، آتش گشودند. در جریان این اقدام هفت نفر شهید و هشت نفر نیز مجروح شدند. ساعتی پیش از این حادثه، آشوبگران حوزه علمیه این شهر را به آتش کشیده بودند.این اقدام در شرایطی رخ داد که فراخوان‌های ضدانقلاب برای اعتصاب سراسری در روزهای 24 ام تا 26 آبان ماه در کشور با عدم استقبال بازاریان روبه‌رو شده بود. با این حال این حادثه تروریستی در شهری که ساکنان آن از قوم بختیاری هستند پس از حوادث مشابه در شهرهای کردنشین، بلوچ‌نشین و مناطق آذری‌زبان نشان دهنده سرمایه‌گذاری بالای دشمنان برای فعال‌سازی و به خدمت گرفتن شکاف‌های قومی و مذهبی در مناطق عمدتاً مرزی برای تکمیل پروژه سوریه سازی کشور است. اولین تصاویر از حادثه ایذه ساعتی قبل از جنایت نشان می‌دهد تروریست‌ها راکبان مسلح دو موتورسیکلت هستند که قبل از ارتکاب به جنایت با شلیک به سمت دوربین‌های نظارتی در سطح شهر تلاش دارند آنها را از دسترس خارج کرده و مانع ثبت اقدام تروریستی‌شان شود. بررسی حساب‌های فضای مجازی نیز حکایت از هدایت لحظه به لحظه جنایت ایذه توسط تروریست‌ها در بستر اینستاگرام و صفحه‌ای به نام «قیام ایذه» دارد. این صفحه که تا پیش از اغتشاشات اخیر با نام دیگری به هدایت اعتصابات کارگری در بوشهر مشغول بود، هدایت و تحریک لحظه به لحظه عملیات تروریستی ایذه را انجام داده بود.

 

پاس گل صمت برای خودروهای چینی

روزنامه تجارت: «واردات خودروهای فرانسوی به ایران از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ممنوع و تحریم شده است.» این خبری است که امید قالیباف، مشاور وزیر و سخنگوی وزارت صمت روز جمعه اعلام کرده است. در شرایطی که هنوز انتقادهای مختلفی درباره آیین نامه و دستورالعمل های موجود برای واردات خودرو به کشور مطرح است و زمان اعلام شده برای ورود اولین خودروهای وارداتی هفته به هفته عقب می افتد، حالا اعلام شده است که اجازه واردات خودروهای فرانسوی داده نمی شود. از سال های قبل واردات خودروهای آمریکایی به کشور نیز مشمول ممنوعیت بوده است و حالا نوبت به خودروهای فرانسوی رسیده است. وضعیت خودروهای فرانسوی اما متفاوت از محصولات سایر کشورهاست. سال ها حضور خودروسازان بزرگ فرانسه در کشور تا اندازه ای بود که حتی یکی از خودروسازان این کشور اروپایی خط تولید مشترک در ایران راه اندازی کند. با این حال پس از خروج آمریکا از برجام در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، خودروسازان فرانسوی از ترس اعمال تحریم های آمریکا قید حضور در بازار ایران را زدند. حالا به نظر می رسد که تمرکز خودروهای وارداتی به کشور علاوه بر چین مربوط به کشورهای ژاپنی و کره جنوبی باشد و شاید برخی خودروسازان اروپایی نیز بتوانند سهم اندکی از بازار خودروی ایران را به خود اختصاص دهند. آنچه از هم اکنون مشخص است اینکه به نظر می رسد مسیر واردات خودرو به ایران با اعلام آیین نامه و دستورالعمل موجود و با اعمال محدودیت برای سایر کشورها، قرار است برای ورود خودروهای چینی هموار شود.

 

اکنون خود رسانه محل اغتشاش کارفرمایان خشن و عجول است!

روزنامه جوان:اعتراض به نظام‌های سیاسی در همه کشور‌های مردم سالار دنیا پذیرفته‌شده‌است و با روش‌هایی مختلف از تغییر منتخبان در انتخابات بعدی تا راهپیمایی و اعتراضات خیابانی نمود پیدا می‌کند؛ روش‌هایی که البته در قانون اساسی کشور ما نیز مورد پذیرش قرار گرفته و انواع مختلف آن به میزان زیاد و کم اتفاق می‌افتد. در این میان مسئله‌ای که به عنوان خط قرمز همه کشور‌ها در موضوع اعتراضات سیاسی مطرح می‌شود، اغتشاش، آسیب به افراد و اموال یا مقابله با اصل نظام مردم سالار در جریان این کنش سیاسی است. اگر این اغتشاش با همراهی کشور‌های بیگانه برای تغییر در نظام سیاسی آن کشور همراه باشد، می‌تواند شکل خشونت‌باری به خود بگیرد و همان اتفاقی را که مثلاً در سوریه شاهد آن بودیم، با خود به همراه داشته باشد. در شرایطی که به گفته مقام‌های امنیتی این روز‌ها کشور در حال طی کردن سناریویی پیچیده برای تأثیر سوء بر جامعه ایرانی است، برای بررسی بیشتر زوایای این مسئله و راه حل‌های مقابله با آن به سراغ یکی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رفتیم. با محسن ردادی که عضو دانشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی است در خصوص این موارد گفت وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید. شاهد هستیم که نظام سلطه و ضدانقلاب تلاش دارند به طرق مختلف از جمله رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی بر مردم تأثیر داشته‌باشند. مختصات این تلاش چیست و با این نوع رفتار برای تأثیرگذاری سوء باید چگونه مقابله کنیم؟

 

نسخه فوری علیه آلودگی هوا

روزنامه خراسان: همزمان با انتشار هشدار سازمان هواشناسی درباره افزایش غلظت آلاینده های جوی در شش استان کشور، نتایج تحقیقات جدید در کشور کانادا هم تایید کرد که حتی مواجهه کوتاه مدت با ذرات بسیار کمتر از 2.5 میکرون نیز می تواند عامل مرگ های زودرس باشد. هفته آلوده برای 6 کلان‌شهر آن‌طور که سازمان هواشناسی اعلام کرده است، به دلیل سکون هوا، غلظت آلاینده‌های جوی از یک‌شنبه 29 آبان تا سه‌شنبه اول آذرماه در شش شهر اراک، اصفهان، تبریز، ارومیه، کرج و تهران افزایش خواهد یافت و خروجی‌اش ناسالم شدن هوا برای گروه های حساس و در صورت مهارنشدن منابع آلاینده ثابت و متحرک، در بعضی ساعات، برای تمام گروه ها ناسالم خواهد بود. سال 1400 و 21 هزار قربانی به صدور این اطلاعیه ها و هشدارها در پاییز و زمستان عادت کرده‌ایم و سال‌هاست همزیستی با هوای آلوده را پذیرفته‌ایم؛ البته یک همزیستی غیرمسالمت‌آمیز، چراکه طبق اعلام  وزارت بهداشت، فقط در سال 1400 حدود ۲۱ هزار نفر از بزرگ‌سالان به دلیل آلودگی هوا ناشی از ذرات معلق کمتر از۵/۲ میکرون فوت کرده‌اند. آماری که نسبت به سال قبل آن، از افزایش حدود دوبرابری فوت‌شدگان حکایت داشت و علتش، تغییر معیارها و استانداردهای جهانی در این سنجش اعلام شد.

 

سلطان واسطه ها در تهران

روزنامه وطن امروز:  وزیر خارجه عمان شنبه با حسین امیرعبداللهیان در تهران دیدار و گفت‌وگو می‌کند. به گزارش فارس، «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان امروز شنبه ۲۸ آبان در تهران با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو می‌کند. وزرای خارجه ۲ کشور چندی پیش تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. ۲ وزیر خارجه در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن اشاره به روابط مثبت ۲ کشور و اراده طرفین برای استمرار، گسترش و تحکیم مناسبات دوجانبه و‌ همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، آخرین وضعیت مذاکره برای رفع تحریم‌ها را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. امیرعبداللهیان با اشاره به نیات مثبت و سازنده سلطان عمان، از تلاش‌های وزیر خارجه این کشور برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار قدردانی کرد. البوسعیدی اسفند سال گذشته (۱۴۰۰) نیز به تهران سفر و با امیرعبداللهیان دیدار کرد. امیرعبداللهیان هم ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۰ به مسقط و پس از آن به دوحه سفر کرد و با همتای عمانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم تیرماه سال جاری در سفر به مسقط با وزیر خارجه عمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

تجزیه‌طلبان؛ قاتل کیان ایران

روزنامه فرهیختگان:مطابق فراخوان‌هایی که براندازان با تمام قدرت رسانه‌ای خود منتشر می‌کردند قرار بود 24، 25 و 26 شاهد اعتصابات سراسری در ایران باشیم. آنها می‌نویسند اعتصاب سراسری شما بخوانید «یا تعطیل کنید یا مغازه را آتش می‌زنیم.» در واقعیت اما اتفاق دیگری رخ داد. حضور کسبه در بازار و بی‌اعتنایی به کمپین‌های تعطیلی زوری، چاره‌ای برای طراحان تجزیه ایران باقی نگذاشت جز اینکه مرحله بعدی عملیات خود را آغاز کرده و وارد فاز مسلحانه شوند. هزینه این عملیات را طی چند روز گذشته مردم شهرهای ایذه، اصفهان، مشهد، بوکان و مهاباد با خون خود پرداخت کرده‌اند. ورود به فاز مسلحانه البته دست‌های خونین تجزیه‌طلبان را بیشتر از همیشه عیان کرده و از اثر اجتماعی آنها خواهد کاست. اما به نظر می‌رسد معاندین که با شکست پروژه اعتصابات سراسری هویت اجتماعی خود را از دست رفته می‌بینند، بدنامی را به گمنامی ترجیح داده و به هر قیمتی تصمیم دارند آتش کم‌فروغ آشوب‌ها را زنده نگه‌ دارند.اقدامات تجزیه‌طلبانه مهم‌ترین ابزاری است که دولت‌های غربی و عربی سعی در به‌کارگیری آن علیه ایران داشته و رسانه‌های تحت امر خود را نیز برای آن فعال کرده‌اند. این گزاره را پیش از این رعنا رحیم‌پور، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی نیز به آن معترف شده و از راهبرد تجزیه‌طلبانه رسانه‌های لندن‌نشین پرده برداشت. این واقعیت البته نیازی به اعترافات چهره‌های رسانه‌ای ضدایرانی نداشت چراکه اتفاقات کف خیابان به‌وضوح چنین دستور کاری را علنی می‌کند.

 

از بیانیه جعلی تا امضاهای جعلی

روزنامه شرق: این‌طور که از شواهد و قرائن برمی‌آید، ماجرای بیانیه 227 نماینده مجلس و درخواست «قصاص» برای کسانی که به گفته آنها «محارب» خوانده شده‌اند، سر دراز دارد و قرار نیست به این زودی‌ها به فراموشی سپرده شود؛ چر‌اکه از 15 آبان که این بیانیه در صحن علنی قرائت شد، تا به امروز، روزی نیست که نمایندگان مخالف نسبت به آن موضع نگرفته و از تریبون عمومی درباره آن تذکر شفاهی ندهند. البته به جز بیانیه قرائت‌شده در صحن مجلس، بیانیه دیگری با دستکاری اندکی در عبارات و اسامی 227 نفر که البته برخی از آنها دیگر نماینده نیستند، در رسانه‌ها منتشر شد که روابط‌عمومی مجلس، آن بیانیه و لیست منتشره را «جعلی» خواند. حالا تذکردهندگان تأکید دارند اسامی امضاکنندگان واقعی به جای بیانیه «جعلی» از طریق هیئت‌رئیسه رسانه‌ای شود تا با شفاف‌سازی، از کسانی که به دروغ نام‌شان در این لیست «جعلی» منتشر شده است، اعاده حیثیت شود.در بخشی از بیانیه واقعی که با 227 امضا از تریبون مجلس قرائت شد، آمده بود: «ما نمایندگان این ملت از همه مسئولان کشور از‌جمله قوه قضائیه می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر با محاربین که مانند داعش، با اسلحه‌های سرد و گرم به جان و مال مردم تعرض کرده‌اند، برخورد عبرت‌آموز کرده و حکم الهی را نسبت به محاربین در هر لباس و صنفی و نیز دستور حیات‌بخش قصاص را اجرا کنند تا به همگان ثابت شود که جان و مال و امنیت و ناموس مردم عزیز، خط قرمز این نظام بوده و در این امر با هیچ‌کس مماشات نخواهد کرد». با وجودی که تعداد درخور‌توجهی از نمایندگان در روزهای اخیر خواستار شفاف‌سازی از لیست امضاکنندگان شده‌اند و غلامرضا نوری‌قزلجه، نماینده بستان‌آباد در مجلس، هم این اقدام هیئت‌رئیسه را تخلف آیین‌نامه‌ای هیئت‌رئیسه دانسته است؛ اما مرتضی محمودوند، نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس اصل بیانیه و تعداد امضاها را مخدوش می‌داند و با استدلال خود به «شرق» گفت که این امضاها صد‌و‌چند نفر است، نه 227 امضا! به گفته او چون هیئت‌رئیسه متوجه مخدوش‌بودن تعداد امضا شده، دیگر لیست امضاکنندگان را منتشر نکرده است.

 

ورود به شورای شهر با قرعه‌کشی

روزنامه همشهری:نامزدهای یک کرسی شورای شهر در یک شهر کوچک در آمریکا، بعد از آنکه آرای‌شان برابر شد، نتیجه را به بخت و اقبال سپردند و با روشی عجیب و غریب، برنده را انتخاب کردند. این دو نماینده، برای ورود به شورا شهر راجرز سیتی با هم در یک حوزه انتخابیه رقابت می‌کردند و در نهایت، هر دو به‌صورت برابر 616رأی آوردند. این دو خانم، که البته رابطه دوستانه‌ای هم با هم داشتند، در نهایت تصمیم گرفتند به روشی غیرمتعارف برنده را انتخاب کنند و دو برگه انتخاب کردند و روی یکی از آنها نوشتند «انتخاب شده» و روی دیگر نوشتند «انتخاب نشده» و هر دو را در یک کاسه قرار دادند و قرعه‌کشی کردند. بعد از اینکه مشخص شد کدام نامزد به شورا می‌رود، دو زن همدیگر را در آغوش گرفتند و نتیجه را قبول کردند. نامزد بازنده بعد از قرعه‌کشی گفت: 2 سال دیگر دوباره در انتخابات شرکت می‌کند.

 

داستان عجیب و پر هزینه بلیت‌های جام جهانی

روزنامه اطلاعات:هفته گذشته خبر عجیبی در رسانه‌ها منتشر شد که در ظاهر خبر خوبی برای هوادارانی بود که قصد حضور در قطر و تشویق تیم ملی فوتبال را داشتند.ابتدا اصل خبر را بخوانید: «با حضور نمایندگان فدراسیون فوتبال بلیت‌های خریداری شده تماشاگران جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در استان مازندارن توزیع شد.با حضور نمایندگان فدراسیون فوتبال و هیأت فوتبال مازندران در مجموعه لاله زار ساری، بلیت‌های خریداری شده هواداران به آنها تحویل داده شد. هواداران از شهرها و نقاط دور و نزدیک دو استان مازندران و گلستان ساعت اولیه صبح خود را به شهر ساری رساندند تا بتوانند بلیت‌های خود را تحویل بگیرند.تماشاگرانی که موفق به دریافت بلیت‌های خریداری شده نشده‌اند می‌توانند با حضور در فدراسیون فوتبال نسبت به دریافت بلیت‌هایشان اقدام کنند.»آیا عجیب نیست در عصر دیجیتال و در حالی که از آن سوی جهان می‌توان به راحتی با یک ایمیل ساده بلیت یا هر نوع مرسوله مشابه را برای طرف مقابل در هر جای دیگر ارسال کرد، فدراسیون فوتبال نمایندگان خود را از تهران به سایر استان‌ها می‌فرستد تا با اقامت در مراکز اقامتی درجه یک، بلیت هواداران هر استان را به آنها تحویل دهند؟در دوره‌ای که خرید بلیت هواپیما، سینما، امور بانکی و بسیاری از امور مهم دیگر آنلاین و از طریق درگاه‌های اینترنتی انجام می‌شود چرا فدراسیون فوتبال از چنین روش پر هزینه‌ای برای رساندن بلیت‌‌‌های جام جهانی به دست هواداران استفاده می‌کند؟

 

خاموشی خانه‌عنکبوت

روزنامه جام جم: در خرداد ماه امسال، زمانی که گروه هکری عصای موسی توانست در اقدامی  فوق حرفه‌ای،  شبکه برق رژیم اشغالگر قدس را هک کند بسیاری از مقامات این رژیم هشدار دادند در آینده‌ای نزدیک با بحران‌های ناشی از خاموشی در منازل و کارخانجات صنعتی مواجه خواهند بود. در چنین شرایطی اکثر رسانه‌های صهیونیستی ترجیح دادند از مانور خبری روی این هشدارها اجتناب کنند تا بلکه گذشت زمان، معضل آسیب پذیری شبکه‌های برق و انرژی آنها را حل کند اما به نظر می‌رسد این محاسبات صهیونیست‌ها نیز مانند دیگر محاسبات آنها اشتباه از آب در آمده است.طی روزهای اخیر، بیش از پنج شهر بزرگ رژیم‌ غاصب صهیونیستی از جمله هازور، گدرا، یاونه، رحووت و … در خاموشی‌های گسترده‌ای فرو رفته‌اند. بنا بر گزارش‌ منابع محلی و اعلام ساکنان این شهرها، قطعی برق گسترده و طولانی در این شهرها با پاسخ‌های قانع کننده‌ای از ناحیه اداره‌ برق رژیم همراه نبوده است.چندی پیش نیز شهر یاونه با اختلال و قطعی برق عجیبی روبه‌رو شد که این شهر را برای چند روز در تاریکی فرو برد. یاونه را در آن ایام به شهر‌ ارواح تشبیه می‌کردند.این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که طی روزهای اخیر، انفجار و آتش‌سوزی‌های عجیب و پی‌در‌پی در پست‌های برق در تل‌آویو و شهرهای تابعه و همچنین اتصالات و اختلالات گسترده در دستگاه‌های برقی ساکنان این شهرها، با سرگردانی این رژیم همراه شده است.بسیاری از اهالی سرزمین‌های اشغالی با شکایت از اداره‌ برق این رژیم اعلام کرده‌اند دستگاه‌های برقی‌شان دچار حوادثی نظیر ازکارافتادگی و آتش‌سوزی شده است .این افراد همچنین خاموش و روشن شدن‌های نامعمول و خارج از کنترل‌ دستگاه‌های برقی‌شان را گزارش داده‌اند. همچنین برخی از ویدئوهای ارسالی توسط کاربران صهیونیست از انفجار در پست‌های انتقال برق در راه‌های منتهی به شهرها و مناطقی همچون یاونه، گدارا و… حکایت دارد.

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.