امیرعبداللهیان: در پاسخ به اقدام آژانس،اقدام متقابل می‌کنیم

وزیر امور خارجه ایران اقدام شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در صدور قطعنامه ضدایرانی را غیرسازنده توصیف کرد و گفت: بار دیگر از جایگاه آژانس سوءاستفاده سیاسی شده است و ما اقدام متقابل انجام خواهیم داد.

به گزارش شهروند آنلاین، حسین امیرعبداللهیان و السید بدر البوسعیدی وزیر خارجه سلطنت عمان پس از دو دور گفت‌وگوهای دوجانبه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی به سوالات آنان پاسخ دادند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست خبری اظهار داشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدام غیرسازنده‌ای را در پایان هفته گذشته انجام داد در حالی که دو هفته پیش هیاتی متشکل از مقامات وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی به وین سفر کردند، در خصوص همکاری نیرومندتر آژانس و ایران توافق کردند و دیدار سازنده‌ای را با رافائل گروسی مدیرکل آژانس انجام دادند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: با این وجود به یکباره در راستای تاثیرگذاری بر محیط داخلی و همچنین اعمال فشار حداکثری و در تداوم سیاست این روزهای به‌شدت ریاکارانه ایالات متحده آمریکا، قطعنامه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران روی میز گذاشتند و بار دیگر از آژانس سوء‌استفاده سیاسی کردند.

امیرعبداللهیان گفت: ما اقدام متقابل و موثر را انجام می‌دهیم در عین حالی که به حقوق بین‌الملل و تعهدات بین‌المللی‌ خود پایبند خواهیم ماند.

حوادث تررویستی اخیر در راستای فشار حداکثر آمریکا و کشورهای اروپایی علیه ملت ایران است

وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به حوادث تروریستی اخیر در کشورمان تاکید کرد: در روزها و هفته‌های گذشته دشمنان ایران با سوءاستفاده از احساسات پاک مردم ایران با دخالت‌های مکرر تلاش کرده‌اند که وضعیت داخلی و محیط داخلی ایران را تاثیر قرار بدهند.

امیرعبداللهیان یادآور شد: این اقدامات تا جایی پیشرفت که حملات تروریستی در شیراز و ایذه منجر به شهادت و مجروح شدن جمعی از هموطنان عزیز ما شد که ما ضمن تسلیت به ملت ایران و خانواده‌های این عزیزان این حوادث را قویا محکوم می‌کنیم و آن را در راستای تداوم فشار حداکثری آمریکا و سه کشور اروپایی علیه مردم ایران می‌دانیم.

تاکید بر توقف جنگ یمن و لغو کامل محاصره انسانی

امیرعبداللهیان بیان کرد: مردم یمن شرایط اسفباری را همچنان پشت سر می‌گذارند. ما معتقد هستیم که توقف جنگ و آتش‌بس و لغو محاصره انسانی دو روی یک سکه هستند.

او گفت: شاهد هستیم که در هفته‌های گذشته آتش‌بس موقت در یمن تمدید نشد و امیدواریم که نسبت به استمرار آتش‌بس و لغو کامل محاصره انسانی هرچه سریع‌تر اقدام شود و مردم یمن از شرایط سختی که در آن به سر می‌برند خارج شوند. مقاومت مردم یمن در سالهای گذشته در مقابل اشتغال خارجی ستودنی است.

از تلاش عمان برای رفع تحریم ناعادلانه علیه ایران تشکر می‌کنیم

امیر عبداللهیان در ادامه با اشاره به رایزنی‌های امروز خود با وزیرخارجه سلطنت عمان ، روابط تهران – مسقط را ممتاز و مبتنی بر دوستی و صداقت توصیف کرد و افزود: ما امروز موضوعات مختلف و مناسبات دوجانبه را مورد بررسی قرار دادیم. آخرین توافقات سران دو کشور نیز مورد پیگیری قرار گرفت.

او افزود: بسیار خرسندیم که توافقات و نیت و اراده رهبران دو کشور به سرعت در ابعاد مختلف از جمله در نمودار همکاری‌های اقتصادی و تجاری رشدی فزاینده را نشان می‌دهد.

وزیر امور خارجه بیان کرد: ما از تلاش‌های سازنده سلطنت عمان در کمک به رفع تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران تشکر می‌کنیم و تلاش‌های این کشور را برای رسیدن به گام‌های نهایی توافق را ارج می‌نهیم.

شناورهای بدون سرنشین کشورهای بیگانه مشکلات منطقه را مضاعف کرده‌اند

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه معتقد هستیم که کشورهای منطقه توانایی حفظ صلح و امنیت در منطقه را دارند، اظهار داشت: ما حضور نیروهای خارجی در منطقه را تهدید صلح و ثبات منطقه می‌دانیم و باور داریم که نیروهای خارجی نظامی امروز به یک تهدید در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان تهدیدی برای امنیت انرژی در منطقه شده‌اند.

امیر عبداللهیان تاکید کرد:هم‌اکنون تعداد زیادی از شناورهای بدون سرنشین متعلق به کشورهای خارج در آب‌های خلیج‌فارس و درمان عمان در حال تردد هستند و مشکلات امنیتی منطقه را مضاعف کرده‌اند.

هرگونه اعمال تروریستی و خشونت بار را محکوم می‌کنیم

السید بدر البوسعیدی وزیر خارجه سلطنت عمان نیز در این نشست خبری گفت: ما در نشست امروز بسیاری از مسائل دوجانبه را مورد بررسی قرار داریم و در خصوص اجرای توافق های قبلی و نیز توافقی که در جریان سفر آقای رییسی به عمان انجام شد، گفت‌و گو کردیم و اجرای این توافقات را پیگیری خواهیم کرد.

او افزود: سلطنت عمان سیاست حسن همجواری را در قبال ایران در پیش گرفته و بر اهمیت آن تاکید دارد.

وزیر خارجه سلطنت عمان تصریح کرد: ما همواره سعی کردیم امنیت کشتیرانی و تردد تجاری را فراهم کنیم چراکه به نفع ملت‌های منطقه است. چالش‌ها و اختلافات زیادی وجود دارد اما تنها راه حل آن گفت‌وگو و راه حل‌های دیپلماتیک است.

رئیس دستگاه دیپلماسی عمان همچنین هرگونه اعمال تروریستی و خشونت بار را محکوم و بر تلاش این کشور برای تعامل مثبت با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.