ویدیو/ جنجال در حزب جمهوری‌خواه

همه چیز در مورد ران دیسانتیس، رقیب احتمالی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا

هنوز مدت زمان زیادی نگذشته است که ران دیسانتیس، فرماندار فعلی فلوریدا از حزب جمهوری‌خواه، بار دیگر در انتخابات میاندوره‌ای آمریکا انتخاب شده و در سمت خود به عنوان فرماندار فلوریدا باقی ماند.
اما آنچه باعث شد دیسانتیس در این انتخابات حسابی گرد و خاک به پا کند، نه انتخاب مجدد او به عنوان فرماندار بلکه نظرات دونالد ترامپ، حامی سابق و منتقد فعلی او در واکنش به شایعه نامزدی دیسانتیس برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 از حزب جمهوری‌خواه است.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ هنوز مدت زمان زیادی نگذشته است که ران دیسانتیس، فرماندار فعلی فلوریدا از حزب جمهوری‌خواه، بار دیگر در انتخابات میاندوره‌ای آمریکا انتخاب شده و در سمت خود به عنوان فرماندار فلوریدا باقی ماند.

اما آنچه باعث شد دیسانتیس در این انتخابات حسابی گرد و خاک به پا کند، نه انتخاب مجدد او به عنوان فرماندار بلکه نظرات دونالد ترامپ، حامی سابق و منتقد فعلی او در واکنش به شایعه نامزدی دیسانتیس برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 از حزب جمهوری‌خواه است.

ترامپ، که به عنوان رقیب جو بایدن در انتخابات 2024 اعلام نامزدی کرده است، نه تنها مثل همیشه از جنجال رسانه‌ای و در مرکز توجهات بودن لذت می‌برد بلکه گویا تحمل حضور یک رقیب را در حزب خود ندارد، هرچند که آن رقیب روزی مرید او بوده باشد و حتی به اندازه ترامپ نیز در حوزه سیاست کهنه‌کار و شناخته‌شده نباشد.

ترامپ، پس از آنکه کاندیداهای دست‌چین شده‌اش از حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سنا از اقبال چندانی برخوردار نشده و موج سرخش هنوز بلند نشده فرونشست، موفقیت دیسانتیس در انتخاب به عنوان فرماندار فلوریدا را به حمایت و تبلیغات خودش نسبت داده و در واکنش به شایعه نامزدی دیسانتیس در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا گفت که فقط آب و هوای مناسب فلوریدا باعث محبوبیت دیسانتیس شده است. او در بیانیه‌ای طولانی درباره «ران دسانتیس» او را «فردی مقدس‌نما و یک فرماندار جمهوریخواه میانمایه صرفا با روابط عمومی و پروپگاندای قوی خواند که تمام اقداماتش در حد متوسط بوده و حتی در مقابله با کووید-19 هم چندان تحت فشار نبوده است چون هوای آفتابی و گرم در ایالت فلوریدا بر خلاف سرما در دیگر ایالات شمالی به موج کرونا دامن نمی‌زده است.»

ترامپ موفقیت دیسانتیس در برابر رقیبش چارلی کریست، کاندیدای دموکرات و فرماندار سابق فلوریدا، و انتخابش به عنوان فرماندار فلوریدا در سال 2017 را نیز مدیون تلاش‌ها و تبلیغات خودش می‌دانست.

ترامپ ادعا کرد: «دیسانتیس سال 2017 به سراغم آمد، در حالیکه عملا از نظر سیاسی به یک مرده شبیه بود و درنظرسنجی‌های اولیه برای انتخابات فرمانداری فلوریدا عملا باخته بود. درصد رضایت از او پایین بود، نظرسنجی‌ها علیه او بود و پول کافی نداشت. اما گفت که اگر از او حمایت کنم، برنده انتخابات خواهد شد. و من هم قبول کردم.»

و خب این ادعاهای جنجالی ترامپ علیه مرید سابق و رقیب کنونی‌اش و نتایج موفقیت‌آمیز انتخابات میاندوره‌ای برای دیسانتیس او را بیش از پیش بر سر زبان‌ها انداخت.

اما ران دیسانتیس، رقیب احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا کیست و چگونه به محبوبیت و موفقیت رسیده است؟

ران دیسانتیس و تحقق رویای آمریکایی

ران دیسانتیس نماد تحقق رویای آمریکایی است، رویای کامیابی و موفقیت فارغ از جایگاه و طبقه اجتماعی؛ از اجدادی ایتالیایی و زاده شده در یک خانواده از طبقه کارگر با کودکی سخت و کار کردن مداوم برای فراهم کردن شهریه تحصیل تا ازدواج با یک مجری تلویزیونی، ورود به دنیای سیاست و کسب سمت فرمانداری ایالت مهم فلوریدا.

و هم‌اکنون دیسانتیس سودای ریاست‌جمهوری آمریکا را در سر دارد، سودایی که دونالد ترامپ را سخت برآشفته کرده است.
رونالد دیسانتیس 44 سال پیش در بندر تمپا در غرب فلوریدا متولد شد، در جامعه‌ای سخت محافظه‌کار که به ارزش‌های سنتی خانوادگی، اصول اخلاقی و ارزش‌های مسیحیت شدیدا پایبند بودند، اصولی نظیر مخالفت با سقط جنین و ازدواج همجنسگرایان و طرفدار سرسخت سرمایه‌داری و اصول کسب و کار؛ ارزش‌هایی که بعدها در تعیین خط مشی و عملکرد سیاسی او تاثیر بسزایی داشت.
او متعلق به خانواده‌ای بود از طبقه کارگر. پس تعجبی ندارد که تمام سال‌های نوجوانی و جوانی برای جمع‌آوری هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه کار کند. دیسانتیس یک بازیکن بیسبال عالی هم بود. و کیست که نداند بیسبال جایگاهی ویژه در دل آمریکاییان دارد و موفقیت در آن راهی است برای کسب بورسیه تحصیلی دانشگاه‌ها.
نمره‌های عالی و بیسبال راه او را برای تحصیل در رشته تاریخ در دانشگاه ییل و کاپیتانی تیم بیسبال «بولداگ» هموار کردند و پلی شدند برای راهیابی به دانشکده حقوق هاروارد، که لیست بلندبالایی از رئیس‌جمهوری‌های فارغ‌التحصیل این دانشگاه دارد: روزولت، جان اف کندی، جرج بوش پسر و باراک اوباما

به دنبال تام کروز، از خلیج گوانتانامو تا فلوجه

سال دوم دانشکده حقوق بود که در شاخه حقوقی نیروی دریایی ارتش آمریکا شروع به کار کرده و در خلیج گوانتانامو خدمت می‌کرد. بیراه نیست اگر بگوییم که فیلم «چند مرد خوب» الهام‌بخش او در این راه بود. ستاره فیلم، تام کروز، یک وکیل است که در دادگاه از افسران نیروی دریایی، که متهم به حمله مرگبار به پایگاه دریایی ارتش در خلیج گوانتانامو هستند، دفاع می‌کند. دیسانتیس حتی در ویدیوهای کمپین‌های تبلیغاتی‌اش نیز از این فیلم الهام گرفته است.
سال 2007 او به همراه یگان ویژه نیروی دریایی ارتش آمریکا به عراق اعزام شد تا بر اجرای قوانین و احکام از سوی ارتش آمریکا در فلوجه نظارت داشته باشد. تجارب این چند سال بارها به او کمک کرد.

افسر کهنه‌کار، سیاستمدار تازه‌نفس

او همیشه در تمام کمپین‌های تبلیغاتی‌اش یادآوری می‌کرد که پیش از یک سیاستمدار، یک کارگرزاده، یک بازیکن بیسبال، یک سرباز جنگ عراق، مامور اجرای احکام و افسر ذخیره نیروی دریایی است. نکته‌ای که در سال 2012 و به هنگام نامزدی برای انتخاباتی کنگره از منطقه 6 فلوریدا، که سخت محافظه‌کار هستند، بارها بر آن تاکید کرد و می‌گفت که فقط قصد دارد در واشنگتن برای مردمش مثمر ثمر باشد.
قدم بعدی او تلاش برای تغییرات در حزب جمهوری‌خواه بود تا مردم صرفا این حزب را حزبی برای ثروتمندان و در تلاش برای جذب سرمایه و معاملات سنگین برای بانک‌ها و شرکت‌ها ندانند.
و سرانجام در سال 2017 بود که برای پست فرماندار فلوریدا نامزد شد و به دنبال حمایت ترامپ بود. ترامپ از او حمایت کرده و از او به عنوان فرماندار بعدی فلوریدا یاد کرد. دیسانتیس نیز حمایت خود از ترامپ را در تبلیغات انتخاباتی خود نشان داد، در حالیکه به فرزندان خود یاد می‌داد تا بگویند: «شکوه آمریکا را به آن باز خواهیم گرداند» و همین جمله روی لباس کودک نیز نوشته شده بود؛ جمله‌ای که شعار همیشگی ترامپ طی فعالیت‌های سیاسی‌اش بود.

دیسانتیس، سیاستمداری جنجالی یا گوشه‌گیر

پس از انتخاب به عنوان فرماندار فلوریدا بود که جنجال‌های سیاسی‌اش آشکارتر شد: شیوع کرونا و مخالفت او با تزریق اجباری واکسن کرونا و عدم اجبار به پوشیدن ماسک در مدارس و مکان‌های عمومی، بازگشایی زودتر از معمول و حضوری کردن مدارس در فلوریدا، امضای قانون مخالفت با سقط جنین حتی در صورت تجاوز و روابط نامشروع، که خب البته به عنوان یک جمهوری‌خواه از جامعه‌ای محافظه‌کار چندان تعجبی هم نداشت.
روزی نبود که او در صدر اخبار رسانه‌ها و یا در تیتر خبرهای روزنامه‌ها نباشد. او دیگر خوب می‌دانست که چگونه همیشه در مرکز توجه و جنجال رسانه‌ها باشد.
با این حال افرادی که از نزدیک او را دیده بودند معتقد بودند که او بر خلاف دیگر سیاستمداران اهل مهمانی‌های شبانه یا تفریح نیست و حتی فردی گوشه‌گیر و کم‌حرف به نظر می‌رسد، چیزی که با تصویر رسانه‌ای از او بسیار منافات دارد.

سلاح مخفیانه دیسانتیس

اما اکثر افراد در محافل سیاسی و حتی خارج از آن اغلب از سلاح مخفیانه ران دیسانتیس صحبت می‌کنند: همسرش کیسی دیسانتیس. بسیاری از افراد معتقدند که مغز متفکر اغلب فعالیت‌های سیاسی دیسانتیس همسر اوست و ران چهره رسانه‌ای خود را مدیون اوست.
کیسی کلارک مجری اخبار تلویزیون و برنده جایزه امی بود که در سال 2010 با هم ازدواج کردند. کیسی اغلب مصاحبه‌های کاری با کارمندان همسرش را انجام می‌دهد و در تمام این سالها تلاش کرده است تا به همراه دیسانتیس تصویری از یک خانواده ایده‌آل ارائه دهند. او بارها در مصاحبه‌هایش از دیسانتیس به عنوان همسری دلسوز و پدری فوق‌العاده یاد کرده است. کیسی دیسانتیس در تمام ویدیوهای انتخاباتی همسرش حضور دارد و در یکی از آنها از مبارزه خود با سرطان و حمایت دیسانتیس از او و مراقبت از فرزندانشان یاد کرد. این رابطه نزدیک و حضور کیسی و فرزندانشان جلوی دوربین به همراه او راه را بر شایعاتی که در مورد زندگی خصوصی سیاستمداران وجود دارد بسته است، شبیه تصویری که از خانواده اوباما و یا کندی‌ها داریم.

رئیس‌جمهوری آینده

هم‌اکنون ران دیسانتیس مجددا به عنوان فرماندار فلوریدا انتخاب شده و شایعاتی مبنی بر نامزدی او به عنوان رقیب دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا وجود دارد. شایعاتی که نظر ایلان ماسک را نیز به خود جلب کرد. او در توییتی نوشت که در صورت نامزدی ران دیسانتیس احتمالا به او رای خواد داد.
هم‌اکنون باید دید که تصویر رسانه‌ای ساخته شده از ران دیسانتیس، جنجال دونالد ترامپ در مورد نامزدی احتمالی او در سال 2024، حمایت همسرش و مردم از او چگونه آینده سیاسی او و تحقق رویای آمریکایی‌اش را رقم خواهد زد.

گوینده و مترجم: مهرناز الماسی
منبع:
Insider News
New York Post

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.