900 دستگاه خودرو به ناوگان امدادی جمعیت اضافه می‌کنیم

دکتر کولیوند در برنامه «صف اول» از اقدامات مهم جمعیت هلال احمر گفت:

حضور رئیس جمعیت هلال‌احمر در برنامه تلویزیونی «صف اول» بهانه‌ای بود برای مرور اقدامات و فعالیت‌های این جمعیت در سال گذشته و صحبت از اقداماتی که این جمعیت پیش رو دارد. دکتر پیرحسین کولیوند در این برنامه از نوسازی تجهیزات و ناوگان امدادی در جمعیت خبر داد و نیازی که این جمعیت برای جایگزینی خودروهای فرسوده دارد. او گفت: «سال‌هاست که در جمعیت، نوسازی ناوگان امدادی صورت نگرفته است. امسال برای تهیه 900 دستگاه خودرو اقدام کرده‌ایم که از این تعداد، 300 دستگاه آمبولانس است و 600 دستگاه خودروی نجات که به زودی به ناوگان ما اضافه می‌شوند. ما همچنین درخواست 6500 دستگاه دیگر از دولت کرده‌ایم و منتظر تصویب مجلس برای تهیه این خودروها هستیم و در این صورت می‌توانیم بگوییم ناوگان‌مان تجهیز شده و کامل است.»
گوشه‌ای از گفت‌وگوی رئیس جمعیت در این برنامه تلویزیونی پیش روی شماست.

به گزارش شهروند آنلاین؛ یکی از مهم‌ترین وظایف هلال‌احمر ایران امدادرسانی در حوادث و بحران‌هاست. هلال‌احمر ایران در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟

– در بحث امدادونجات اولین مهم، آموزش همگانی مردم و همچنین تخصصی و مهارت‌افزایی برای کارکنان جمعیت است. در این زمینه اقدامات خوبی در یک سال گذشته انجام شده و امتحان آن را در حوادث و بلایایی که در این سال‌ها رخ داده پس داده‌ایم. در زلزله، ریزش متروپل، مسافرت‌های نوروزی، ایام حج و اربعین و … توسط مجموعه هلال‌احمر، خدمات مطلوب و قابل قبول ارائه شد. از نظرسنجی‌ که از مردم در این اقدامات انجام می‌شود خدمات ما مطلوب بود. البته ما نگاه وسیع‌تری بر توسعه ناوگان امدادی و تجهیزات، تربیت نیروی انسانی و افزایش مهارت مردم برای شناخت مخاطرات داریم.

 

طبق تعریف ذاتی هلال‌احمر، فعالیت‌های این جمعیت عموما داوطلبانه است و هیچ عضوی، الزامی در انجام فعالیت ندارد و حقوقی از این جمعیت دریافت نمی‌کند. چگونه روی استفاده از کمک این اعضای داوطلب حساب می‌شود؟

-انجام کار داوطلبانه و کمک به دیگران در ذات انسان‌ها نهادینه است. از طرفی ذات و اساس هلال‌احمر هم بر فعالیت داوطلبانه قرار داده شده. وقتی کار داوطلبی را از سن کودکی در جامعه توسعه می‌دهیم، پذیرش انجام کار داوطلبانه بهتر صورت می‌گیرد. جذب داوطلب پروسه‌ای چندساله دارد و سال اول را سال ثبت‌نام و جذب داوطلب می‌دانیم. سال بعد برای آموزش و ساماندهی داوطلبان ورودی برنامه‌ریزی می‌کنیم  و سال بعد از آن، برای به‌کارگیری داوطلبان برنامه داریم.

ما حدود 11 اردوگاه و 233 مرکز فرهنگی ورزشی در سراسر کشور داریم که از آن برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و آموزش آنها استفاده می‌کنیم. امروزه حتی از مساجد و سرای محلات هم در این زمینه استفاده می‌کنیم تا بتوانیم ظرفیت‌های بیشتری از جوانان و نوجوانان را به کار بگیریم. ما به دنبال این هستیم که مدرسه امدادونجات را نیز راه‌اندازی کنیم تا افرادی که وارد این مدارس می‌شوند علاوه بر دروس عمومی، دروس تخصصی امدادونجات را هم یاد بگیرند.

همچنین هلال‌احمر موسسه علی-کاربردی هم دارد که آموزش‌های تخصصی را به دانش‌آموختگان ارائه می‌کند. برای اینکه بتوانیم در این زمینه موثرتر باشیم طرح‌های ویژه‌ای برای هزاران دانش‌آموز داریم. علاوه بر آن طی تفاهمنامه‌ای با دانشگاه فرهنگیان تاکنون ۳۰ هزار نفر از معلمان را آموزش داده‌ایم. آموزش‌های امدادونجات، آموزش سبک زندگی، آموزش کمک‌های اولیه و … در این دوره‌ها ارائه شده است تا به عنوان مربی بتوانند به دانش‌آموزان هم آموزش‌ها را ارائه کنند.

برای آموزش داوطلبان تخصصی، نیاز به مربیانی دارید که به صورت داوطلبانه و مداوم با شما همکاری کنند. این متخصصان چگونه جذب جمعیت شده و متعهد به همکاری داوطلبانه با جمعیت می‌شوند؟

-همین نوجوانانی که امروز در مدارس آموزش می‌بینند، در بزرگسالی پزشک، معلم و مدرس می‌شوند. درست است که این افراد برای خود حرفه و تخصصی دارند اما از جمعیت جدا نمی‌شوند. آنها به عنوان داوطلب در کنار ما حضور دارند و اصلی‌ترین سرمایه ما همین مردم هستند. از همه قشرها در بین داوطلبان حضور دارند. این افراد با افتخار به کمک ما می‌آیند و ما از تخصص همه آنها کمک می‌گیریم.

 

از اقدامات جمعیت هلال‌احمر در پیاده‌روی اربعین به عنوان نقطه‌عطفی در این جمعیت یاد می‌شود. جمعیت هلال‌احمر به طور مشخص در مراسم اربعین چه می‌کند؟

در پیاده‌روی اربعین، مسئولیت امدادونجات و سلامت در کشور عراق برعهده هلال‌احمر بود. در این زمینه هماهنگی‌های مختلفی هم انجام داده‌ایم. امسال با آسیب‌شناسی‌های انجام شده و همکاری با وزارت بهداشت و هلال‌احمر عراق و همچنین به‌کارگیری ۵ برابری تجهیزات لازم نسبت به سال 1398، عملکرد درمانی مناسبی داشتیم.

کسی هم دست خالی از این مراسم بیرون نیامد؛ هر گروه جهادی  که تیم‌های درمانی داشت، ما تجهیزات لازم را برایش فراهم کردیم. داروهای اولیه موردنیاز را هم در  اختیار آنها گذاشتیم و از طرفی حضورمان را در مرزها، جاده‌ها و مسیرهای پیاده‌روی بیشتر کردیم. به طوری که در فاصله هر 100 عمود، یک پایگاه داشتیم.

اینطور نبود که بگوییم این کار وظیفه هلال‌احمر نیست و همه کارها را با جان‌ودل انجام می‌دادیم. برای اولین بار 6 بیمارستان وزارت بهداشت عراق در اختیار هلال‌احمر بود تا به زائران خدمت‌رسانی کنیم. اولین بار بود که بالگرد عراقی از مرز خسروی، پزشکان ما را تا بیمارستان امام حسین (ع) کربلا می‌برد. اولین باری بود که مجوز ورود بالگردهای خودمان به کشور عراق را گرفتیم؛ گرچه لازم به اعزام این بالگردها نشد. در کل آنچه ماحصل مراسم اربعین بود خوب و قابل‌دفاع به شمار می‌رود و امیدواریم در سال‌های بعد نواقصی که احصا شده برطرف شود.

 

با توجه به هشدارهایی که توسط هواشناسی اعلام شده، این جمعیت چقدر برای امداد زمستانه آمادگی دارد؟

یکی از موضوعاتی که همیشه خاطر ما را تلخ می‌کند و به عملیات می‌کشاند، حوادث جاده‌ای است. برخی جان خود را و برخی سلامت‌شان را از دست می‌دهند و شاید تا آخر عمر امکان حرکت نداشته باشند. ما پویشی در این زمینه راه‌اندازی کرده‌ایم که نه تنها زمستان، حتی نوروز ۱۴۰۲ را هم با کمترین آسیب‌های ناشی از تصادفات در جاده‌ها پشت سر بگذاریم.

هلال‌احمر آمادگی کامل دارد تا در جاده‌ها و به‌خصوص نقاط پرحادثه با کمک سایر دستگاه‌ها حوادث را کاهش دهد. بنا داریم امسال علاوه بر فرهنگ‌سازی در زمینه پیشگیری هم فعال و حضور پررنگی در جاده‌ها داشته باشیم تا اگر حادثه‌ای هم رخ داد در کمترین زمان بتوانیم‌ خدمت‌رسانی کنیم.

 

با وجود این ماموریت‌ها، ناوگان امدادی و تجهیزات تخصصی هلال‌احمر در چه وضعیتی قرار دارد؟

سال‌هاست که در جمعیت نوسازی ناوگان امدادی صورت نگرفته است. امسال برای تهیه 900 دستگاه خودرو اقدام کرده‌ایم که از این تعداد، 300 دستگاه آمبولانس است و 600 دستگاه خودروی نجات که به‌زودی به ناوگان ما اضافه می‌شوند، همچنین درخواست 6500 دستگاه دیگر از دولت کرده‌ایم و منتظر تصویب مجلس برای تهیه این خودروها هستیم و در این صورت می‌توانیم بگوییم ناوگان‌مان تجهیز شده و کامل است.

علاوه بر آن، وسایل و تجهیزات فردی برای امدادگران هم نیاز داریم که در حال تامین این نیازها هستیم. قسمتی از خرید این تجهیزات انجام شده و قسمتی دیگر تا پایان سال تامین می‌شود. وضعیت انبارهای هلال‌احمر از سال‌های قبل بهتر است. گرچه که ما در حوادث برای مردم کم نمی‌گذاریم جا دارد از همه امدادگران، داوطلبان و خیران هلال‌احمر تشکر کنم. همانطور که می‌دانید ما واسطه بین نیاز نیازمندان و توان توانمندان هستیم و هلال‌احمر هر کاری روی زمین مانده باشد برای کمک به مردم انجام می‌دهد.

با توجه به تغییرات اقلیمی و کمبود آب در برخی مناطق کشور، هلال‌احمر اقداماتی در این زمینه انجام داده است. مسئولیت هلال‌احمر در این طرح دقیقا چیست؟

ما محدودیت‌هایی برای خودمان نداریم. اعتقاد نداریم که باید کار دستگاهی کنیم اما اگر کاری روی زمین باشد، انجام می‌دهیم. هلال‌احمر با اجرای طرح نذر آب نیز در بسیاری از استان‌ها خدمت کرده و آبرسانی انجام داده است. از خراسان، کرمان، سیستان‌وبلوچستان گرفته تا همدان و … . نذر آب ازجمله این اقدامات است.

 

مجموعه اقدامات هلال‌احمر ایران چه بازخوردهایی در بین جمعیت‌های ملی داشته است؟

-ذات جمعیت هلال‌احمر اختصاص به یک مرز و بوم ندارد و به دلیل فعالیت‌هایی که انجام داده، کرسی‌هایی هم در بین‌الملل کسب کرده.

جایگاه هلال‌احمر در نگاه بین‌المللی، بسیار مناسب و بالاست. امسال عالی‌ترین نشان بین‌المللی را از صلیب‌سرخ دریافت کردیم و این نشان به هر کشوری تعلق نمی‌گیرد. این نشان به دلیل عملکرد عالی هلال‌احمر در اقدامات بشردوستانه و امدادی سال‌های اخیر بوده است. ارزیابی‌های دوسالانه این جایزه برای جمعیت‌های ملی بسیار سختگیرانه است و ما در این دو سال آنقدر عملکرد خوبی داشتیم که مدال هانری داوینسون را کسب کردیم.

داشتن برنامه، حضور فعال و کمک‌های جمعیت در حوادث و بلایا از شاخص‌های این جایزه است.

رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در کنفرانس مطبوعاتی، هلال‌احمر ایران را از نظر توانمندی و اقدامات بشردوستانه و امدادی، جزو پنج جمعیت ملی برتر در میان ۱۹۲ جمعیت ملی معرفی کرد. او در هر دو سخنرانی خود در نشست بین‌المللی ژنو از فعالیت‌های هلال‌احمر ایران به عنوان الگو و نمونه یاد کرد.

با مقر لجستیک فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر تفاهمنامه‌ای نوشتیم تا چادرهای امدادی نساجی هلال و بسیاری تجهیزات و داروهای موردنیاز فدراسیون را در 70 کشور تامین کنیم.

حتی 4 شرکت ایرانی داریم که می‌توانند به واسطه هلال‌احمر برای تبدیل ماشین به آمبولانس به صلیب‌سرخ کمک کنند و با فدراسیون همکاری داشته باشند.

در سیل پاکستان کشورهایی که می‌خواستند چادر به سیل‌زدگان ارسال کنند از نساجی هلال ایران خریداری کردند. بسیاری از تجهیزات پزشکی که در شرکت‌های تولیدی هلال تولید می‌شود، در سایت فدراسیون بین‌المللی وجود دارد و جمعیت‌ها می‌توانند در صورت نیاز آن را خریداری کنند. مثلا جمعیت ملی روسیه اخیرا از ما صافی دیالیز خریداری کرده است.

حضور ما در صحنه بین‌الملل بسیار پررنگ شده است.

برهمین اساس و با تعاملاتی که داریم؛ من نامه‌ای به روسای فدراسیون و کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ ارسال کردم و از آنها خواستم تا حادثه تروریستی شاهچراغ را محکوم کنند که این اتفاق افتاد.

ثبت تاریخی آثار ظالمانه تحریم‌ها از دیگر خواسته‌های ما از فدراسیون صلیب‌سرخ بود. سال‌های بعد فرزندان‌مان از ما می‌پرسند که صلیب‌سرخ جهانی در قبال این تحریم‌ها چه کرده است؟ آیا متوجه تاثیر این تحریم‌ها در زندگی مردم عادی نشده بود؟ و این موضوع پذیرفته شده و قرار است در نشست پیش رو به رأی گذاشته شود.

12 مرکز درمانی هلال‌احمر در کشورهای آفریقایی و نیازمند، فعال هستند و تیم‌های جهادی و داوطلب که از مردم خیر کشورمان هستند در خدمات داوطلبانه با ما همکاری دارند و قدرت ایران را به دیگر کشورها نشان می‌دهند.

 

از اقدامات هلال‌احمر در زمینه تولید دارو و تجهیزات پزشکی بگویید.

-هلال‌احمر یک کارخانه داروسازی دارد که ۷۰ قلم دارو را در کشور تولید می‌کند. در این کارخانه سالانه ۳۰۰ میلیون کپسول و قرص تولید می‌شود. هلال‌احمر برای کمک به رفع کمبود آنتی‌بیوتیک در کشور، ظرفیت خود را ۵ برابر افزایش داده است. ما کارخانه تولیدات داروهای گیاهی و داروهای شیمیایی را داریم. علاوه بر این؛ با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، داروهای تولیدی خود را برای کمک به بیماران توسعه می‌دهیم که مجوزهای این داروها هم اخذ شده است.

همچنین در شرایطی که با کمبود دارویی مواجه شویم، از فدراسیون هلال‌احمر و صلیب‌سرخ این قول را گرفته‌ایم که بدون واسطه از کارخانه‌های تولید داروی خارجی بتوانیم نیازهای دارویی کشور را برطرف کنیم.

بنابراین ما آمادگی داریم تا داروی مورد نیاز وزارت بهداشت را در کمتر از سه روز تامین و وارد کنیم. البته نگاه اول ما تولید داخلی است و اینکه در صورت نیاز و ضرورت، آن را افزایش دهیم. ولی اگر در شرایطی باشیم که نیاز داخل پاسخگو نباشد، در صورت اعلام سازمان غذا و دارو این نیاز را کمتر از 3 روز با کمک جمعیت‌های ملی هلال‌احمر یا صلیب‌سرخ از کشورهای تولیدکننده به صورت مستقیم وارد کنیم.

طرفداران خارجی پروتزهای ایرانی

ما در تولید ارتز و پروتز و اندام مصنوعی نیز یکی از ارگان‌های پیشرفته کشور هستیم و حتی جمعیت هلال‌احمر عراق هم به دلیل شرایطی که در این کشور وجود دارد علاقه‌مندی خود برای دریافت آموزش‌ها را نشان داده است.

در استان‌های زیادی از کشور مراکز جامع توانبخشی داریم و در حال دریافت مجوز برای آموزش ساخت این ارتزها و پروتزها به دانشجویان هستیم. همچنین در این زمینه با شرکت‌های دانش‌بنیان هم همکاری داریم. ما نیازمندی‌های خود را مطرح می‌کنیم و آنها توانمندی خود را و در این زمینه با آنها همکاری می‌کنیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های آنها استفاده کنیم.

از بین کسانی که درحال حاضر برای این تجهیزات توانبخشی درخواست کمک می‌کنند، غیرایرانی هستند. البته در سایر زمینه‌ها هم ازجمله کاردرمانی، فیزیوتراپی و … هم فعالیت‌های گسترده‌ای داریم.

خوشحالم که توانستم بیمه امدادگران را فعال کنم. به دنبال وضعیت معیشتی افرادی که در پایگاه‌ها کار می‌کنند، هستیم. دنبال توسعه اردوهای جهادی هم هستم. همه دنبال خدمت کردن هستند و وقتی نتیجه کارمان را می‌بینیم، راضی هستیم.

اقدامات جمعیت هلال‌احمر در حوزه جوانان:
سرمایه‌های گرانقدر جمعیت

سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر مدخل ورودی امدادگران و داوطلبان هلال‌احمر است. الان فقط در سن جوانان و نوجوانان حدود ۶۰۰ هزار داوطلب داریم که به آنها آموزش می‌دهیم. یکی از آموزش‌های مهم ما، آموزش در حوزه امدادونجات است. البته آموزش مهارت‌های زندگی، آسیب‌زدایی، محرومیت‌زدایی و … را نیز به جوانان آموزش می‌دهیم. بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب، برحسب تجربه گرانبهای قبلی که داشتیم آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی کرده‌ایم و تعدادی جوانان آموزش‌دیده را به عنوان مربیان بیانیه گام دوم برای آموزش سایر اعضا تربیت کردیم که بتوانند آموزش‌ها را توسعه بدهند. در این زمینه توفیقات خوبی نیز تا امروز داشتیم.

جمعیت دانش‌آموزی، جمعیت قابل‌توجهی در کشور را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل تفاهمنامه‌هایی با وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش، بهداشت و آموزش عالی امضا کرده‌ایم. گروه هدف این تفاهمنامه‌ها هم جوانان هستند. با توجه به اینکه خانه‌های هلال مسئول آموزش مردم در کل کشور هستند، بنا داریم هر مدرسه را به عنوان یک خانه هلال معرفی کنیم که استقبال خوبی هم از طرف دانش‌آموزان و والدین شده است. اقبال از طرف‌ دانش‌آموزان برای کسب مهارت‌های امدادونجات بالاست.

در راستای تشویق اعضای جوانان به ازدواج و افزایش جمعیت، 3200 زوج جوان را به مشهد فرستادیم. آنها در کارگاه‌های آموزشی 3 روزه شرکت می‌کنند و آموزش می‌بینند. همچنین این زوج‌های جوان می‌توانند از دو سال مشاوره خانواده رایگان بهره‌مند شوند.

طرح دیگری به نام طرح یاس داریم که مخاطبان آن، زنان سرپرست خانوار بالای 30 سال که تحت پوشش کمیته امداد هستند. در این طرح نیز 12 هزار نفر را شناسایی کرده و تحت عنوان داوطلب هلال‌احمر آموزش دادیم. همچنین کسب‌وکارهای خرد محلی را هم شناسایی کرده و به آنها آموزش لازم را ارائه دادیم. در حال حاضر چرخه کاملی در محلات برای اشتغال این خانواده‌ها در همکاری با کسب‌وکارهای خرد ایجاد شده است. به این صورت که گروهی به تهیه مواد اولیه کسب‌وکارها می‌پردازند، گروهی تولیدکننده محصول هستند و گروهی هم بازاریابی و فروش را انجام می‌دهند. الان دیگر این گروه‌ها، یاران آسیب‌ستیز، خودکفا شده و به درآمدزایی رسیده‌اند و خودشان، دیگران را توانمند می‌کنند.

دانش‌آموز آماده در شرایط بحران، طرح دیگری است که برای دانش‌آموزان داریم. در این طرح برای دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلف برنامه‌ریزی و مهارت‌آموزی داریم. به خصوص برای این گروه سنی در بحث تغییرات اقلیمی نیز برنامه‌هایی داریم که با مشارکت و آموزش گروه‌های نوجوان انجام می‌شود.

آموزش نوجوانان برای فعالیت در فضای مجازی، استفاده درست از این موقعیت، روایتگری مستند برای جوانان و … از آموزش‌هایی است که در حوزه جوانان ارائه می‌دهیم. ما از نوجوانان به عنوان پیشگامان پیشرفت‌وعدالت استفاده می‌کنیم. همچنین در المپیادهای ورزشی، جشنواره فیلم کوتاه مدرسه و … هم از جوانان حمایت کرده‌ایم. 19 گروه از شرکت‌کنندگان جشنواره فیلم کوتاه مدرسه، از جوانان عضو هلال‌احمر بودند که الحمدلله توانستند رتبه‌های خوبی به دست بیاورند.

ما به جوانان کارگروهی را آموزش می‌دهیم و این از اهداف اصلی سازمان جوانان هلال‌احمر است. در همین راستا به وزارت ورزش پیشنهاد داده‌ایم که در کمیته جوانان که به‌تازگی تشکیل شده، آموزش چالاکی، مهارت‌های امدادی و … را به ما بسپارند.

در هلال‌احمر برای تمام تخصص‌ها و گروه‌ها، کانون‌های مخصوص به خود را راه‌اندازی کرده‌ایم. مثل کانون دانشجویی، کانون دانش‌آموزی، کانون طلاب و حتی در نظام‌وظیفه آموزش‌های کمک‌های اولیه و امدادونجات را برعهده گرفته‌ایم.

تشکیل تیم‌های سحر هلال‌احمر به کمک اعضای داوطلب، یکی از اقدامات مهم جمعیت است. بیش از ۱۴۰ هزار نخبه در این زمینه با ما همکاری دارند و در حوادث و بلایا وظیفه حمایت‌های روانی از آسیب‌دیدگان را برعهده دارند. در همین حادثه زلزله خوی، بسیاری از خانواده‌ها نگران پس‌لرزه‌ها بودند به‌خصوص کودکان. این تیم‌ها که کارشناسان مددکاری، روان‌شناسی و روان‌کاوی ما هستند، سطح تاب‌آوری مردم را بالا می‌برند. در بازدیدی که از این مناطق داشتیم دیدیم که اضطراب‌های اینچنینی در بین حادثه‌دیدگان برطرف شده. حضور این تیم‌ها امید به زندگی را به‌خصوص در بین خانواده‌های حادثه‌دیده بیشتر می‌کند.

// انتهای پیام

تصویب 4 پیشنهاد هلال‌ احمر ایران در ژنو

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.