می‌کشند و عزا می‌گیرند!/ ری برندینگ جوخه ترور/ آبان پرماجرا

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي روابط ايران و غربي‌ها ، سوت آغاز جام جهاني ، بدرقه مدافعان امنیت،انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا ، چرایی مدارای حافظان امنیت، آغاز 50 پروژه ملی برای امنیت غذایی و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سخنان صبح دیروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار صدها نفر از مردم اصفهان در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي روابط ايران و غربي‌ها ، سوت آغاز جام جهاني ، بدرقه مدافعان امنیت،انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا ، چرایی مدارای حافظان امنیت، آغاز 50 پروژه ملی برای امنیت غذایی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

هنوز هم دیر نیست

روزنامه آرمان امروز: بسياري از کارشناسان و تحليلگران مسايل بين‌الملل معتقدند روابط ايران و غربي‌ها در حال رسيدن به نقطه جوش است. پس از صدور قطعنامه ضد ايراني در شوراي حکام انرژي اتمي، برخي معتقدند که روابط ايران و آژانس به نقطه پايان خود رسيده است و روياروي ايران و غربي‌ها در ميدان ادامه خواهد داشت. ولي فراموش نکنيد ايران دقيقا همين شرايط را پيش از 2015 پشت سر گذاشته است که در نهايت با امضا کردن توافق‌نامه‌اي به‌نام به برجام سطح اختلافات کاهش يافت. باتوجه به اينکه ايران و غرب در تنگناي ديپلماسي قرار گرفته‌اند و هر لحظه بوي جنگ بيشتر به مشام مي‌‎رسد ولي به‌نظر هنور هم روزنه‌هايي براي باز شدن درب گفت‌وگو وجود دارد که بتواند حداقل از رويارويي نظامي بين ايران و غربي‌ها جلوگيري کند. هاني‌زاده، تحليلگر مسايل بين‌الملل در گفت‌وگويي معتقد است که با ادامه فشار بر ايران از سوي غربي‌ها، ايران قطع رابطه با آژانس در دستور کار قرار خواهد داد ولي اگر تعاملي بين گفتار و عمل طرف‌ها وجود داشته باشد مي‌توان به ميز مذاکره اميدوار بود. مجلسي ديگر کارشناسي که با او در اين مورد گفت‌وگو کرده‌ايم مي‌گويد باتوجه به اينکه روابط ايران و غربي‌ها غبارآلود است ولي باز هم مي‌توانيم روزنه‌هايي از تعامل بين ايران و آمريکا و تروئيکاي اروپا را مشاهد کنيم. در ادامه مشروح اين گفت‌وگوها را مي‌خوانيد.

 

کیان رفت؛ ایران داغدار است

روزنامه آرمان ملی: ايران داغدار «کيان پيرفلک» 9 ساله است. همان پسري که ساکن ايذه در خوزستان بود که در شامگاه چهارشنبه 25 آبان در حاليکه با مادر، پدر و برادر خردسالش در خودرو و در حال بازگشت به خانه خود در ايذه بودند، هدف گلوله قرار گرفت و شهيد شد. روايت پرواز کيان از همان لحظه که اين کودک آخرين نفسش را کشيد با ابهام مواجه بود. 27 آبان فارس نوشت: «خانم مولايي مادر کيان معتقد است فرزندش را ماموران کشته‌اند. او مي‌گويد: ماموران براي امنيت‌شان به آنها توصيه کرده‌اند که به سمت اغتشاشگران نروند و هنگامي‌که دور زدند همان‌ها به ماشين‌شان تيراندازي کرده‌اند.» از سوي ديگر سجاد پيرفلک، عموي کيان در پاسخ به اين پرسش که چه افرادي به سمت خودروي حامل خانواده پيرفلک آتش گشوده‌اند به اظهارات زينب مولايي‌راد مادر کيان اشاره مي‌کند و آن را روايت مستند فردي مي‌داند که در بطن ماجرا حضور داشته است. اظهاراتي توسط مادر کيان که نشان مي‌دهد گلوله‌ها توسط ماموران شليک شده و باعث فوت کيان و زخمي شدن پدرش شده است.‌» «فارس» اين مساله را مطرح کرد: «پليس بارها اعلام کرده است که در اغتشاشات از سلاح جنگي استفاده نمي‌کند. از ادعاي خانم مولايي نيز هيچ سندي منتشر نشده است درحالي‌که چنين اتفاقاتي منطقا نمي‌تواند توسط دوربين موبايل‌هاي چند صد نفر از حاضران که در ميدان بوده‌اند ثبت نشده باشد.» تسنيم نوشت: «اين سخن مادر کيان اما بيش از اينکه ادعاي او يعني کشته شدن پسرش به‌دست نيروهاي انتظامي را اثبات کند، خلاف آن را نشان مي‌دهد، زيرا اگر مأموران به‌هر دليلي و با هر شکلي قرار بود جلوي آنها را بگيرند همان ابتدا مي‌توانستند اين کار را انجام دهند و از سوي ديگر همان‌طور که خودش مي‌گويد هنگام عبور آنها از مقابل نيروهاي پليس، آنها يک‌طرف خيابان ايستاده بودند در حالي بين افرادي که مورد هدف تروريست‌ها قرار گرفتند، نيروهاي پليس هم هستند و همين بخش مؤيد اين است که وقتي خودروي پدر کيان از مقابل جماعت اغتشاشگر دور مي‌زند و به‌سمت نيروهاي پليس بازمي‌گردد، آتش و تيراندازي تروريست‌ها هم شروع مي‌شود و در اين بين کيان پيرفلک نيز به شهادت مي‌رسد.»

 

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار صدها نفر از مردم اصفهان: بساط شرارت بدون شک جمع خواهد شد

روزنامه ابتکار:حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح دیروز در دیدار صدها نفر از مردم اصفهان، اصفهان را شهرِ تحسین برانگیز علم و ایمان و هنر و جهاد خواندند و با اشاره به اینکه چالش اساسی امروز ما، چالش پیشرفت در مقابلِ «توقف و رکود و ارتجاع» است افزودند: استکبار در صف‌آرایی مبنایی در مقابل ملت ایران با تشدید ایران ستیزی، همه امکاناتش را برای القای ناامیدی و بن بست به اذهان مردم به خصوص جوانان بکار گرفته و امروز مهمترین شاخص اثبات ایران‌دوستی هر فرد، «پرهیز از یاس‌آفرینی و امیدسوزی» و «ترویج روحیه کار و تلاش و امید» است.رهبر انقلاب با تاکید بر تلاش روزافزون مسئولان برای حل مشکلات اقتصادی گفتند: صحنه گردانان اصلی اغتشاشات اخیر که نتوانستند مردم را به صحنه بیاورند درصددند با ادامه شرارت‌ها، مسئولان را خسته کنند اما اغتشاشات جمع خواهد شد و ملت با تنفر روزافزون از آنها با نیروی بیشتر و روحیه تازه‌تر، به کار و تلاش و پیشرفت ادامه خواهد داد.رهبر انقلاب اسلامی در سخنان خود به تحلیل چالش اصلی دنیای استکبار با ایران اسلامی پرداختند و گفتند: مشکل اصلی استکبار با جمهوری اسلامی این است که اگر این نظام پیشرفت و در دنیا جلوه کند، منطق لیبرال دموکراسی دنیای غرب باطل خواهد شد.حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به سلطه دنیای غرب بر کشورهای مختلف با منطق لیبرال دموکراسی افزودند: در سه قرن اخیر به بهانه نبود آزادی و یا نبود مردم سالاری، منابع کشورها را غارت کردند و اروپای فقیر به قیمت به گِل نشستن بسیاری از کشورهای ثروتمند، ثروتمند شد.

 

تيم فراموش‌شده جام جهاني

روزنامه اعتماد:شايد وقتي در سال 2010، نام قطر از پاكت ميزبان جام جهاني 2022 بيرون آمد، خوش‌بين‌ترين هوادار فوتبال هم فكرش را نمي‌كرد كه اين رويداد بتواند تا اين اندازه درخشان در قطر برگزار شود. سوت آغاز جام جهاني در حالي از امروز در قطر به صدا در مي‌آيد كه اين كشور عربي، قرار است يك جام جهاني كاملا متفاوت از گذشته را روي پرده نمايش ببرد و همين موضوع باعث شده تا نگاه‌هاي زيادي به اين كشور خيره شود.دقيقا 47 سال پيش، وقتي كه در تهران كلنگ يكي از بزرگ‌ترين ورزشگاه‌هاي قاره آسيا بر زمين زده شد و در روزهايي كه ايران به راحتي ميزبان بازي‌هاي آسيايي مي‌شد يا جزو نامزدهاي ميزباني جام جهاني، قطري‌ها تازه جشن استقلال گرفته بودند؛ آن روزها خبري از امكانات سرشار امروز نبود اما برنامه‌ريزي درست، استفاده صحيح از منابع عظيم و حركت به سوي اقتصاد پويا باعث شد تا قطر به جايگاهي برسد كه در بين كشورهايي همچون امريكا، كره‌جنوبي و… به عنوان ميزبان مهم‌ترين فستيوال فوتبالي دنيا انتخاب شود. حالا و در آستانه شروع جام جهاني قطر، نگاهي مي‌اندازيم به مهم‌ترين و برجسته‌ترين نكات اين رقابت‌ها؛ مسابقاتي كه اگرچه در گذشته هم به ميزباني مشترك كره‌جنوبي و ژاپن در آسيا برگزار شده، اما اين دوره رنگ و لعاب ديگري دارد و ميزبان با وجود انتقادات مختلف، همه‌ چيز را براي يك رويداد جهاني فراهم كرده است.

 

بدرقه مدافعان امنیت

روزنامه ایران:یکر طلبه جهادی، شهید مدافع امنیت، حجت‌الاسلام محمد مؤیدی روز گذشته با حضور گسترده و پرشور اهالی شهر شیراز تشییع شد؛ مراسمی که می‌توان آن را نشانه قدرشناسی مردم بابت یک عمر فعالیت جهادی این طلبه شهید، از جبهه‌های خدمت‌رسانی به محرومان و نیازمندان تا مقابله با تکفیری‌ها در سوریه دانست. این شهید مدافع امنیت، شامگاه سه‌شنبه ۲۴ آبان ماه بواسطه برخورد کوکتل مولوتف اغتشاشگران به ناحیه سر، به درجه رفیع شهادت نائل آمد.طلبه بسیجی جهادگر، شهید محمد مؤیدی ۱۲ فروردین سال ۱۳۶۴ در خانواده مذهبی در منطقه بیضا استان فارس متولد و پس از طی کردن دوران مدرسه وارد حوزه علمیه شد. به گفته برادر شهید، وی بیش از ۱۵ سال از عمر خود را در امور جهادی و مردمی گذراند؛ در جریان سیل خوزستان و در زلزله‌های بم و سرپل‌ذهاب و در سیل و حوادثی که در استان فارس رخ می‌داد، آستین همت بالا می‌زد و با اقدامات جهادی و ایثارگرانه دوشادوش روحانیت در کنار مردم بود و به امدادرسانی می‌پرداخت.

 

دو سال آینده!

روزنامه اطلاعات :انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا (مجلس و سنا) پایان یافت. نتیجه این انتخابات برای هر دو حزب حاکم در آمریکا (جمهوریخواه و دمکرات) نه تنها از اهمیت خاصی برخوردار بود، که آن را نقطه عطفی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا ارزیابی کرده‌اند؛ زیرا از پایان یک‌سال دیگر جریان رقابت‌های حزبی و معرفی نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری کلید می‌خورد. از هم اکنون «بایدن» خود را پیروز در این انتخابات می‌خواند، زیرا با اختلاف چند رأی، پیروزی در مجلس سنا را به دست آورده است. او می‌داند که مجلس سنا مرکزیت محوری در تبیین و اجرای سیاست خارجی آمریکا دارد. در مجلس نمایندگان نیز با اختلاف کمتر از ۱۲ رأی، جمهوری‌خواهان خود را پیروز این انتخابات می‌نامند؛ آن هم در حالی که از هم اکنون «ترامپ» بار دیگر خود را نامزد ریاست جمهوری معرفی کرده و مبارزات انتخاباتی‌اش را آغاز کرده است. بایدن نیز رسماً اعلام کرد که برای چهار سال دیگر در انتخابات ریاست جمهوری حضور خواهد داشت. بخت ترامپ با پرونده‌های متعدد قضایی ناشی از پایان بحران آفرینی‌ها در زمان ریاست جمهوری‌اش، همچنان در داخل آمریکا و به ویژه از سوی مجامع حقوقی و علی‌الخصوص رسانه‌های این کشور مورد سوال بسیار و تردید است. اما ترامپ قصد دارد حتی اگر از سوی حزبش (جمهوری‌خواهان) تأیید نشود، به صورت انفرادی مبارزه انتخاباتی ریاست جمهوری آینده را مدیریت کند!

 

چرایی مدارای حافظان امنیت

روزنامه جوان:در جریان اغتشاشات جاری و به‌رغم ورود تروریست‌ها به فاز مسلحانه برای سلب امنیت اجتماعی مردم وحتی سوریه‌سازی کشور، یکی از سؤالات مردم ایران این است که حافظان امنیت در کشور به‌رغم توان و تجربه مبارزه با قدرتمند‌ترین گروه‌های تروریستی در منطقه و حذف آن‌ها از عرصه سیاسی و نظامی، چرا با عوامل گروهک‌های تروریستی که در روز‌های اخیر امنیت را در برخی از شهر‌ها از مردم ایران سلب کرده و باعث شهادت و مجروحیت تعداد زیادی از مردم و نیرو‌های حافظ امنیت شده‌اند مقابله به مثل نکرده و بدون سلاح به مقابله با این اغتشاشات می‌روند به گونه‌ای که در دو ماه گذشته تعداد شهدای نیرو‌های حافظ امنیت اعم از بسیج و نیرو‌های فراجا و… به عدد ۵۰ نزدیک شده است.برای پاسخ به این سؤال به‌حق مردم باید به چند گزاره اشاره کرد:۱-اغتشاشات جاری پیش از آنکه اعتراض در صحنه خیابان باشد روایت‌سازی و جریان‌سازی در عرصه رسانه و بخشی از جنگ شناختی دشمن است که به دلیل بسترسازی و زمینه‌سازی برای آن توسط رسانه‌های جبهه دشمن با به کارگیری چند شبکه ماهواره‌ای نظیر سعودی اینترنشنال، بی‌بی‌سی، صدای امریکا، رادیو فردا، دویچه وله و صد‌ها شبکه در فضای مجازی و… مواجهه با آن بیش از آنکه مقابله میدانی باشد نیازمند جریان‌سازی و اثرگذاری بر شناخت جامعه هدف است که متأسفانه به علت برنامه ریزی پیشدستانه دشمنان از ماه‌ها قبل، ما دچار یک عقب ماندگی بودیم و این جز از طریق تجهیز ظرفیت‌ها و گفتمان‌سازی درست امکان پذیر نبود، لذا امنیتی‌سازی اغتشاشات از سوی ما فرصت‌سازی برای دشمن برای روایت‌سازی‌های مورد نظر بود، لذا اولویت برای حافظان امنیت روشنگری نسبت به اهداف و زمینه‌های جنگ ترکیبی دشمن برای مردم ایران و نهایتاً کاهش ظرفیت‌های میدانی اغتشاشات بود که خوشبختانه این هدف به میزان زیادی تحقق یافت.

 

آغاز 50 پروژه ملی برای امنیت غذایی

روزنامه خراسان:بانک جهانی، سازمان تجارت جهانی، صندوق بین‌المللی پول و برنامه جهانی غذا؛ همه و همه به خطر افتادن امنیت غذایی در جهان را هشدار داده‌اند و این یعنی اگر کشوری این تهدید را جدی نگیرد، در آینده نزدیک سفره‌های مردمش خالی خواهد بود و کلاهش پس معرکه! و چه امیدبخش است شنیدن این‌که، فناوران کشور ما با تعریف 50 پروژه دانش‌بنیان، راهی را درپیش گرفته‌اند که هدفش دستیابی به امنیت غذایی و رفع این تهدید از سر زندگی مردم ایران است. احتمال مواجهه با 660 میلیون گرسنه تا سال 2030 ابتدا به پیش بینی‌های نگران‌کننده درباره وضعیت سال‌های پیش روی جهان از نظر امنیت غذایی نگاهی بیندازیم  که رصدخانه مهاجرت ایران در گزارشی به آمارها و تحلیل‌ها اشاره کرده است: * بر اساس گزارش شبکه جهانی مقابله با  بحران های غذایی، حدود 161 میلیون نفر در سال 2021 سطح «بحرانی» ناامنی غذایی حاد را تجربه کرده اند که تقریباً 4 درصد نسبت به سال 2020 افزایش داشته است. * بنابر تخمین سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد، حدود 660 میلیون نفر ممکن است تا سال 2030 با گرسنگی روبه‌رو شوند. * طبق گزارش بانک جهانی، ناامنی غذایی در خاورمیانه و شمال آفریقا یک چالش رو به رشد است؛ به گونه‌ای که در سال 2020 سهم منا (کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا) از افراد در وضعیت ناامنی غذایی حاد در جهان، 20 درصد بوده در حالی که سهم جمعیت این منطقه، 6 درصد جمعیت جهان است. * و یک واقعیت تلخ هم این‌که: کمبود آب که تعدادی از کشورها از جمله ایران، عراق، یمن و الجزایر را در سال 2021 تحت تاثیر قرار داده است، به نوبه خود دسترسی به منابع مورد نیاز برای تولید را محدود می‌کند.

 

می‌کشند و عزا می‌گیرند!

روزنامه کيهان:  طبق روايتى که علامه مجلسى آن را در بحارالانوار(جلد 32، صفحه 267، حديث 206) از احتجاج طبرسى نقل كرده است و آیت‌الله العظمی مكارم شيرازى در جلد 2 صفحه 24 کتاب پيام امام اميرالمومنين(ع) به آن اشاره کرده‌اند؛ عمرو بن عاص، روزى به عايشه گفت: «لوددت أنّك قتلت يوم الجمل!، من، دوست داشتم كه تو، در روز جنگ جمل كشته شده بودى!» عايشه با تعجب پرسيد: «و لم؟لا أبا لك!» اى بى‌اصل و نسب! به چه دليل؟». عمرو عاص در پاسخ گفت: «كنت تموتين بأجلك و تدخلين الجنّه و نجعلك أكبر التّشنيع على علىّ،» تو با مرگ خود، از دنيا مى‌رفتى و داخل بهشت مى‌شدى و ما، قتل تو را، بزرگ‌ترين دستاويز براى بدگويى به على قرار مى‌داديم.» این شرح حالی است از کسانی که جنگ جمل را با برافراشتن پیراهن خونی خلیفه سوم و به بهانه خونخواهی بر امیرالمومنین علی علیه‌السلام تحمیل کرده بودند اما وقتی از این فتنه نتیجه مطلوب را نگرفتند، این چنین از اینکه همسر پیامبر اسلام در این جنگ کشته نشد تا خون وی را بهانه‌ای برای جنگ روانی علیه حضرت علی(ع) قرار بدهند حسرت می‌خورند.مولای متقیان البته پاسخ قاطعی به جنگ روانی اهل جمل یعنی خونخواهان دروغین خلیفه مقتول داده‌اند، آنجا که در مورد آنها فرمودند:«وَ إِنَّهُمْ لَيَطْلُبُونَ حَقّاً هُمْ تَرَکُوهُ وَ دَماً هُمْ سَفَکُوهُ… آنها، حقّى را از من مطالبه مى‌کنند که خود، آن را ترک گفته‌اند و انتقام خونى را مى‌طلبند که خود، آن را ريخته‌اند…»(خطبه 22 نهج‌البلاغه).

 

عطش سد‌ها برطرف شد

روزنامه وطن امروز:عطش سد‌های کشور با آب ورودی ناشی از بارندگی‌های اخیر تا حدودی برطرف شد؛ آنطور که طبق گزارش‌های موجود  حجم آب موجود در سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) با رشد ۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال آبی پارسال همراه شده است. بنا بر این گزارش اگرچه امسال سومین پاییز همراه با خشکسالی را سپری می‌کنیم و میزان بارش‌های آن با کاهش همراه است اما از ابتدای سال آبی جاری و با بارش‌های رخ داده، وضعیت سدهای مهم کشور بهبود اندکی یافته است. بر اساس تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، حجم آب موجود در سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا روز شنبه، ۲۸ آبان‌ در حالی به رقم ۱۷ میلیارد و ۹۳۰ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه پارسال که این رقم ۱۷ میلیارد و ۶۵۰ میلیون مترمکعب بوده، از رشد ۲ درصدی برخوردار شده است. همچنین این رقم روز ۲۱ آبان‌ ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب بود که رشد کمی را نشان می‌دهد. کل آب ورودی به مخازن سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۸ آبان‌ به رقم ۲ میلیارد و ۲۴ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با مدت مشابه در سال آبی پارسال که ۲ میلیارد و ۱۰ میلیون مترمکعب بوده، رشد ۱۱ درصدی داشته است. وضعیت خروجی آب از سدها هم اینگونه است که از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۸ آبان‌ 3 میلیارد و ۴۳۰ میلیون مترمکعب آب از سدها خارج شده است. سال آبی گذشته رقم خروج آب از سدها 3 میلیارد و ۶۵۰ میلیون مترمکعب بود که در مقایسه با میزان خروجی امسال ۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.    * وضعیت خیلی خوب سدهای هرمزگان وضعیت سدهای استان هرمزگان در این‌ بین از بقیه سدهای کشور بهتر است، به‌گونه‌ای که حجم ذخیره، سد استقلال با ۱۴۷ میلیون مترمکعب آب با رشد ۱۴۴ درصدی نسبت به پارسال همراه شده است. سد شمیل و نیان هم با ۴۳ میلیون مترمکعب آب رشد ۱۹۰ درصدی نسبت به سال آبی پارسال دارد و میزان پرشدگی آن به ۴۳درصد رسید.

 

تنهایی فرزندان‌ایران در فضای‌مجازی

روزنامه جام‌جم: کودکان و نوجوانان را باید از آسیب‌پذیرترین گروه‌های در معرض خطر فضای مجازی قلمداد کرد؛ گروهی که از بدو تولد به‌واسطه شرایط ویژه این عصر، عادت کرده‌اند از صبح تا شب در محاصره رسانه‌های الکترونیک (از تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای گرفته تا تبلت و تلفن همراه) باشند و تحت تاثیر بمباران انواع و اقسام پیام‌هایی قرار گیرند که نقش بسزایی در القای ارزش‌ها، هنجارها و سبک‌های زندگی دارند؛ پیام‌هایی که هم در فرهنگ‌سازی و هم در نهادینه کردن فرهنگ موثرند.عموما در‌خصوص تاثیر پیام‌های فضای مجازی بر کودکان، دو رویکرد تحلیلی کودک‌محور و رسانه‌محور مورد تاکید است؛ رویکرد رسانه‌محور از جبرگرایی فناورانه متاثر می‌شود و در آن کودکان تماشاگران منفعلی محسوب می‌شوند که:الف) بینندگان آسیب‌پذیری هستند که مثلا آن‌قدر جلوی صفحه تلویزیون نشسته‌اند که کرخت و بی‌حال شده‌اند. ب) محتوای رسانه را به‌مثابه جایگزین سطحی فعالیت‌های شناختی، تخیلی، اجتماعی و فیزیکی مصرف می‌کنند.در کنار این رویکرد، رویکرد کودک‌محور بر کاربردهای متنوع محتوای رسانه و معنایی که کودکان در زمینه‌ها یا شرایط مختلف به آن نسبت می‌دهند، متمرکز است. در این رویکرد، کودکان، مخاطبان فعالی درنظر گرفته می‌شوند که: الف) رسانه را برای منافع خود به‌کار می‌گیرند. ب) محتوای رسانه را با فعالیت‌های روزمره در‌می‌آمیزند. ج) از ظرفیت‌های تفسیری خویش برای شناخت موضوعات اجتماعی و فرهنگی استفاده می‌کنند.

 

ری برندینگ جوخه ترور

روزنامه فرهیختگان:حوادثی که در چند ماه اخیر در خیابان‌های کشور رخ داده و اکنون چند روزی است که مولفه خشونت آن تقویت شده به مرور چهره ضدبشری طراحان آن را بهتر عیان ساخته و تنفر مردم را نیز بیشتر برمی‌انگیزد. این نکته را روز گذشته رهبر انقلاب نیز در دیدار با مردم اصفهان متذکر شدند. رهبر انقلاب اهداف و نتایج این قبیل اقدامات را این‌گونه توصیف کردند: «آنهایی که پشت‌صحنه اغتشاشات را دارند می‌چرخانند، می‌خواستند مردم را در صحنه بیاورند. حالا که نتوانستند، می‌خواهند شرارت کنند بلکه بتوانند مسئولان کشور را و دستگاه را خسته کنند. اشتباه می‌کنند؛ این شرارت‌ها موجب می‌شود مردم خسته بشوند، از آنها بیزارتر بشوند، از آنها متنفرتر بشوند. حالا که مردم از این اشرار متنفرند. ادامه‌ این کار موجب می‌شود تنفر مردم بیشتر بشود.» آنچه رهبر انقلاب در مورد افزایش میزان تنفر مردم نسبت به طراحان این حوادث متذکر شدند را شواهد تاریخی نیز اثبات می‌کند. این اولین‌بار نیست که گروهک‌های برانداز ضد انقلاب و حامیان غربی و منطقه‌ای آنها، گسترش ناامنی در کشور و جنایت در کف خیابان‌های ایران را در دستورکار قرار می‌دهند. بعد از آنکه تلاش‌های دولت‌های غربی برای زمین زدن انقلاب به شکست انجامید رویکرد جنگ تحمیلی با هدف ایجاد فشار خارجی علیه ایران آغاز شد و در داخل نیز دامن زدن به ناامنی‌ها با استفاده از عوامل منافق گروهک سازمان مجاهدین در دستورکار قرار گرفت. اغتشاشگران داخلی و نظامیان عراقی همچون دو لبه یک قیچی برای تکه‌تکه کردن نقشه ایران در دست دول استکباری جهان قرار گرفتند. اتحاد شوم جنایتکاران داخلی اگرچه خاطرات تلخی از دهه 60 را در حافظه تاریخی ملت ایران حک کرد اما حتی نتوانست یک وجب از خاک ایران را جدا کند. مقاومت مردم درنهایت تروریست‌های منافقین را از کشور بیرون رانده و جنگ جهانیان علیه خود را مهار کرد.

 

نقاش روزهای تعطیل

روزنامه شرق:مهدی سحابی را اغلب با ترجمه‌هایش می‌شناسند و درواقع ترجمه ادبی را می‌توان مهم‌ترین دغدغه و کار سحابی دانست. اگرچه او به نقاشی و مجسمه‌سازی و البته داستان‌نویسی هم ‌پرداخته است. سحابی خودش را «نقاش روزهای تعطیل» می‌نامید و منظورش این بود که شش روز می‌نویسد و ترجمه می‌کند و یک روز مشغول نقاشی می‌شود. مهدی سحابی با سه زبان فرانسه، ایتالیایی و انگلیسی آشنا بود و شاید مهم‌ترین کارهای او در عرصه ترجمه را بتوان ترجمه‌اش از شاهکار پروست و البته رمان‌های لویی فردینان سلین دانست. در گفت‌وگویی با سیروس علی‌نژاد درباره ترجمه «در جست‌وجوی زمان از‌‌دست‌رفته» و دلیل رفتن به سمت ترجمه اثری که کمتر مترجمی به سراغش می‌رود، گفته بود: «به ادموند هیلاری گفتند چطور شد از اورست بالا رفتی، گفت اورست آنجا بود ما هم رفتیم بالا. البته در این جواب مقداری شوخی هست. بحث این است که من کوهنوردم و حالا از این کوه هم بالا رفته‌ام. من تا پیش از پروست، ده، بیست تایی کتاب ترجمه کرده بودم، شاید بیشتر. خرد‌خرد آمده بودم جلو، مثل دو، سه کتاب سیلونه، یا آن کتاب زیبای سیمون دوبوار به نام همه می‌میرند. تلنگر پروست این بود که در سال ۸۸ میلادی دیگر کپی‌رایت از پروست برداشته شد. آن سال، سال پروست بود و از او کتاب‌های زیادی در فرانسه منتشر شد. شاید این تلنگری شد. اما واقعیت امر این است که من یک کارهایی کرده بودم و حالا می‌خواستم کار مهم‌تری بکنم. مثل هر آدمی که می‌خواهد قدم بعدی را بلندتر بردارد». قدم بلند سحابی نامش را در ترجمه ادبی ایران جاودانه کرده است. اگرچه پس از انتشار ترجمه او از رمان پروست نقدهایی درباره ترجمه‌اش منتشر شد، اما واقعیت این است که به‌طور کلی ترجمه‌های خوب ترجمه‌های نقدپذیرند و ضمنا سحابی با ترجمه رمان پروست کاری را انجام داد که به اعتقاد بسیاری ناممکن بود.

 

آبان پرماجرا

روزنامه همشهری:«آبان‌» در تاریخ جمهوری اسلامی ایران پرمعنا و مترادف با استکبارستیزی است؛ ماهی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به رنگ خون شهدای دانشجو درآمد و نخستین آبان پس از پیروزی انقلاب نیز در ادامه همین مسیر منجر به واقعه‌ای شد که انقلاب دوم نامیده شد. تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در این ماه کینه‌ای سخت را در دل امپریالیسم کاشت و آنان این ماه را یادآور ننگی بر پیشانی خود دانستند که باید پاکش کنند. از این رو مدت‌هاست با طراحی چندوجهی می‌کوشند آبان را در ایران به زعم خود، به ماهی برای احیای آبروی از دست رفته تبدیل کنند. در این باره از «شهریار حیدری»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره چرایی دل بستن ضد‌انقلاب به ماه آبان، بیانیه اخیر اصلاح‌طلبان و آثارش و نیز تدبیر نظام برای پیگیری مطالبات بحق مردم پرسیده‌ایم.عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید، دشمن در زمین بازی جدیدی که طراحی کرده است با عملیات سنگین روانی در تلاش است با ایجاد ناامنی در ماه آبان، زمینه را برای نفوذ بیشتر خود در کشور فراهم کند: «واقعیت این است که تاریخ جمهوری اسلامی ایران پر از حوادث و اتفاقات تلخ و شیرین است. از این جهت رویکرد مخالفین نظام جنبه عملیات روانی دارد و ضد‌انقلاب در این ایام مسائلی را که در داخل کشور در قالب اعتراض و انتقاد و تجمع شکل گرفته است چه در بعد جنگ روانی و چه تشدید تحریم‌ها در دستور کار خود قرار داده است.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.