طرح فتح هاوانای فیدل ۱۵۰۰ دلار

ارزان فروشی وسایل شکنجه و جاسوسی کا. گ. ب.

وسایلی که در زمان جنگ سرد در اختیار جاسوسان اتحاد جماهیر شوروی بود، به‌زودی در یک حراجی به فروش می‌رسند

شهروند آنلاین: تا حالا چیزی در مورد “چتر بلغاری” شنیده‌اید؟این یک “چتر-اسلحه” است. وقتی دکمه چتر را فشار دهید یک سوزن بیرون می‌زند. پس از فشار دادن دکمه سوزن بیرون می‌پرد و مقداری سم “رایسین” شلیک می‌کند. این ماده هنوز هم کشنده‌ترین سم جهان است. پس باید خوشحال باشیم که حالا دیگر این چتر یک اسلحه واقعی نیست!

این اسلحه وقتی مشهور شد که از آن برای کشتن نویسنده منتقد بلغازی “روی پل واترلو” در سال ۱۹۷۸ استفاده شد. با اینکه این قتل ده سال پس از فرار او از دست حکومت شوروی صورت گرفت، اما خیلی‌ها معتقدند کا گ. ب. در این جنایت دست داشته است.

«رژ لبی که قابلیت هفت تیرشدن» دارد یا «یک کیف زنانه که در اصل یک دوربین عکاسی جاسوسی و دقیق است» و اشیا و وسایل دیگری که در زمان جنگ سرد در اختیار جاسوسان اتحاد جماهیر شوروی بود، به‌زودی در یک حراجی به فروش می‌رسند.

این حراجی توسط گالری آمریکایی «جولین» به‌صورت آنلاین رگزار خواهد شد.حراجی که در میانه ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ آغاز و در سیزدهم فوریه، کمتر از یک ماه بعد، پایان می یابد.

دست‌کم ۴۰۰ فقره از وسایلی که پیش تر مورد استفاده جاسوسان قرارگرفته به فروش می‌رسد. این ابزار اولین بار توسط موزه خصوصی «کا گ ب» در نیویورک به نمایش گذاشته شدند. نمایشی که سال گذشته بدلیل شیوع ویروس کرونا مدت کوتاهی برقرار بود. چرا که به جز موزه‌های بزرگ، موزه‌های کوچک و خصوصی شهر نیویورک ناگزیر درهایشان را به‌روی بازدیدکنندگان بستند.

مارک نولان، یک کارشناس هنری می گوید: «قرار نیست وسائل مورد استفاده جاسوسان در زمان اتحاد جماهیر شوروی، با قیمت گزاف به فروش برسند. مثلا قیمت تخمینی رژ لبی که هفت تیر می شود بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار برآورد شده است.»

در میان وسایلی که به حراج گذاشته می‌شوند یک نامه از فیدل کاسترو وجود دارد که در آن «طرح فتح هاوانا» در سال ۱۹۵۸ را به رشته تحریر درآورده است.قیمت این نامه هم به هزار تا ۱۵۰۰ دلار تخمین زده شده است.

در موزه جاسوسی کا. گ. ب. چه می دانیم؟

موزه جاسوی یک موسسه خصوصی است و یک پدر و دختر صاحب آن نیستند. صاحبان اصلی موزه دوست دارند ناشناس بمانند!

آقای اوربیات و دخترش اول به اشیای باقی مانده از جنگ جهانی دوم علاقه‌مند شدند. اما وقتی یک دستگاه شنود متعلق به هیتلر را پیدا کردند، شیفته تجهیزات جاسوسی شدند.

این پدر و دختر از لتونی آمده‌اند. آن‌ها در سال ۲۰۱۴ در همان کشور هم یک موزه به نام “بانکر اتمی” تاسیس کردند که واقعا در یک پناهگاه اتمی دایر شده بود! به قول خانم اوربایت، پدرش یک “عشقِ کلکسیون” است.

آن‌ها نیمی از اشیای موزه قبلی: شامل تجهیزات اصل و کپی را با خود به چلسی آورده‌اند. بقیه اشیا موجود در “موزه جاسوسی” توسط سایر همکارانشان جمع آوری شده است.

گردانندگان موزه از کنار نمایش تاکتیک‌های خشن کا گ. ب. هم به راحتی نگذشته‌اند. در این موزه” نمایش‌های تعاملی” مانند یک مدل صندلی که برای بازجویی استفاده می‌شده هم به نمایش درآمده است.

خانم اوربایت می‌گوید. «وقتی خود مردم می‌خواهند پس ما هم می‌توانیم برایشان نمایش دهیم»

ورود به نمایشگاه از ماکت دفتر کار یک رییس پلیس شروع می‌شود. مانکنی که لباس یک افسر رده بالای کا گ. ب. را به تن کرده است، پشت میز نشسته و پرچم اتحاد جماهیر شوروی پشت سر او قرار دارد.

سمت چپ صندلی مانکن، یک چراغ مطالعه برنزی قرار دارد که به گفته متصدیان موزه در ویلایی متعلق به استالین پیدا شده است. همچنین یک پوستر تبلیغاتی شوروی دیوار را پوشانده است.

یکی از قدیمی‌ترین اشیا در فضای موزه یک جعبه تقسیم تلفن مربوط به سال ۱۹۲۸ است. اپراتور این دستگاه همواره در استخدام پلیس مخفی روسیه n.k.v.d بود. این سازمان (کمیساریای خلق در امور داخلی) جدِ کا گ. ب. امروزی محسوب می‌شود.

همچنین در‌های اصلیِ زندان کا گ. ب. در قسمت پشتی موزه نمایش داده می‌شود. در توضیح این قسمت نوشته شده: «افرادی که از لحاظ روانشناختی به فرآیند بازجویی پاسخ نمی‌دادند داخل سلول‌های خاصی از این زندان برده می‌شدند. در آنجا به آن‌ها دارو‌هایی داده می‌شد که ان‌ها را از یک آرمانگرای سیاسی به یک موجود بی تفاوت تبدیل می‌کرد»

بخش‌های مختلفی از موزه به نمایش دقیق فعالیت‌های تجاری کا گ. ب. به خصوص در زمینه فعالیت‌های جاسوسی اختصاص دارد.

چند محفظه قسمت‌هایی از وسایل عادی را نشان می‌دهد که ماموران کا گ. ب. برای جاسوسی در آن‌ها لنز و میکروفون جاسازی می‌کردند؛ حلقه، ساعت، قلاب کمربند، سرآستین، بشقاب و …

روش اجرایی و ساختار سازمان کا. گ. ب.

KGB، از ابتدا 4 شکل جاسوسی را در دستور کار خود قرار داد: سیاسی، اقتصادی، استراتژیک-نظامی، و ارائه اطلاعات منحرف‌کننده. این اشکال جاسوسی با توسل بر فعالیت­‌های امنیتی و ضد اطلاعاتی، اشاعه اطلاعات منحرف­‌کننده­ علمی-تکنولوژیکی و حمایت قانونی از جاسوسان صورت می‌­گیرد.

این سازمان، دارای دو دسته جاسوس است: قانونی و غیرقانونی. جاسوسان قانونی در سفارت­‌های روسیه در سرتاسر جهان اقامت داشته و از مصونیت سیاسی و امنیتی برخوردارند. جاسوسان غیرقانونی معمولا از عوامل اجیر شده­ برون مرزی بوده؛ ماموریت­‌هایشان فارغ از ماموریت‌­های تجاری و دیپلماتیک است؛ برای هیچکس قابل شناسایی و رویت نیستند؛ و در صورت دستگیری، مصونیت سیاسی ندارند.

در ساختار ریاست این سازمان، یک نفر رییس کل و 4 تا 6 نفر هم معاون وجود دارد که از این تعداد 2 نفر آنها معاون اول هستند. KGB مستقیما تحت نظر یک دفتر سیاسی که رییس سازمان را انتخاب کرده­ است، اداره می­‌شود. شعبات منطقه­‌ای سازمان هر کدام مدیر بخش خود را دارد. هیئت اصلی تصمیم­‌گیرنده سازمان، شامل رییس، معاونین، و روسای هیئت مدیره است.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.