تحمیل یک بحران بزرگ به قهرمان دنیا

بدشانسی ادامه‌دار خروس‌ها؛ بنزما هم مثل پوگبا، لوریس، کانته و ... جام جهانی را از دست داد

بدشانسی‌های دیدیه دشان و تیم ملی فرانسه تمامی ندارد؛ ستاره‌های قبلی کم بود، کریم بنزما هم به جام جهانی نرسید.

بابک سرانی‌آذر_شهروندآنلاین؛ مردان دیدیه دشان به عنوان وارثان قهرمانی در جام جهانی پیشین، اکنون با کلکسیونی از مصدومان و آسیب‌دیدگان راه سختی حتی برای صعود از مرحله گروهی در پیش دارند! انتشار خبر مربوط به مصدومیت کریم بنزما موجی از نگرانی در میان هواداران تیم ملی فوتبال فرانسه ایجاد کرد. شاید بتوان گفت این ششمین ستاره سرشناس مصدوم جدید در تیم ملی فوتبال فرانسه بود، هرچند در نگاهی کلی می‌‌تواند مصدومیت شماره ۱۴ برای کاروان فوتبال فرانسه باشد.

پیش از این، پل پوگبا مهم‌ترین ستاره تیم فرانسه بود که به دلیل مصدومیت شانس حضور در مرحله گروهی و به‌طور کلی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را از دست داده بود. این کابوسی تمام‌عیار برای مدافع عنوان قهرمانی در جام جهانی ۲۰۲۲ است.

اوج بدشانسی در اردوی فرانسه

بدبین‌ترین هواداران فرانسه نیز تصور نمی‌کردند در آستانه جام جهانی قطر، حتی نگران صعود تیم‌شان از مرحله گروهی باشند! البته فرانسه تیم بزرگی است، اما بدون ستارگانش می‌تواند هم‌رده تیم‌های معمولی در مرحله گروهی باشد که در بهترین حالت آرزوی صعود از گروه خود را دارند.

درست در روز آغاز جام جهانی شوک بزرگی به فوتبال فرانسه و البته جهان فوتبال وارد شد و آن اینکه کریم بنزما که همه پیش‌بینی‌ها حاکی از حضور او در جام جهانی بود، این رقابت بزرگ را از دست داد. فدراسیون فوتبال فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بنزما به دلیل آسیب‌دیدگی از فهرست نهایی فرانسه خط خورد.

روزنامه لوپاریزین هم در توییتی اعلام کرد که روند درمان بنزما خوب پیش نرفت و  این بازیکن طبق آخرین آزمایش به شرایط بازی نمی‌رسد.

دشان: ناراحتم، اما به تیمم اعتماد کامل دارم

با وجود قرار گرفتن بنزما در کنار سایر مصدومان فرانسه، دیدیه دشان، سرمربی خروس‌ها همچنان به تیمش امیدوار است، اما کیست که نداند فرانسه بدون بنزما و البته چند ستاره مصدوم دیگر اکنون به یک تیم به‌شدت معمولی تبدیل شده است.

دشان در این‌باره گفته است: «برای بنزما بسیار ناراحتم که این جام جهانی را تبدیل به یک هدف کرده بود. با وجود این ضربه جدید به فرانسه، من به گروهم اعتماد کامل دارم.»

مصدومان قبلی فرانسه چه کسانی بودند؟

علاوه بر بنزما، نفرات دیگری همچون انگولو کانته، پل پوگبا، کیمپمبه، کریستوفر انکونکو و مایک مانیان به‌دلیل مصدومیت قادر به حضور در جام جهانی با فرانسه نیستند. راندل کولو موانی، بازیکن فرانکفورت جانشین انکونکو و اکسل دیساسی، بازیکن موناکو جانشین کیمپمبه در لیست دیدیه دشان شدند.

فهرست بلندبالای مصدومان کاروان تیم ملی فوتبال فرانسه اما شاید بدون اغراق ساعت به ساعت تغییر می‌کند. هوگو لوریس، تئو و لوکاس ارناندز، کینگزلی کومان و حالا کریم بنزما لیست بلندبالای مصدومان تیم دیدیه دشان را برجسته‌تر و نگران‌کننده‌تر از قبل کرده است. اکنون دیدیه دشان برای ادامه راه باید روی گزینه اولیویه ژیرو در پست مهاجم فکر کند و تمرکز داشته باشد.

بنزما در جام جهانی روسیه نیز به تیم ملی فرانسه دعوت نشده بود و آخرین حضور او در این رقابت‌ها، به جام جهانی 2014 برزیل و دور مقدماتی آن تورنمنت بازمی‌گردد. بدون تردید جام جهانی قطر آخرین شانس مهاجم فرانسوی برای خودنمایی در بزرگ‌ترین رقابت فوتبالی جهان بود.

اوضاع فرانسه بحرانی از نگاه فوتبالی‌ها

تیم ملی فوتبال فرانسه اکنون راه سختی در پیش دارد و چندان بی‌اساس نیست اگر کسی پیش‌بینی صعود نکردن برای این تیم داشته باشد. نگاهی بیندازیم به پیش‌بینی و تحلیل بزرگان فوتبال فرانسه و اروپا درباره تیمی که اکنون بحران‌زده و حتی کابوس‌زده است.

تیم ملی فوتبال فرانسه در گروه D با تیم‌های تونس، دانمارک و استرالیا هم‌گروه است. همین سه نام شاید باعث شود بسیاری از کارشناسان با وجود یک تیم ملی کامل از مصدومان فرانسوی باز هم مطمئن باشند که فرانسه از مرحله گروهی در جام جهانی 2022 قطر صعود خواهد کرد.

در این میان، گری لینه‌کر، کارشناس فوتبال بریتانیا در توییتر خود می‌نویسد: «تمام کاغذهای خودم را پاره کردم، باید از ابتدا همه چیز را بنویسم و پیش‌بینی کنم. نام فرانسه را همه جا نوشته بودم، اما حالا اوضاع فرق کرده و حتی شاید در مرحله حذفی دیگر هیچ اشاره‌ای به نام فرانسه نکنم.»

جالب است که فن‌خال، سرمربی تیم ملی فوتبال هلند به کنایه به خبرنگار اسکای‌نیوز گفته است: «دوست داشتم در فینال این تیم را ببینم، اما حالا اوضاع فرق کرده است!»

لیونل مسی، ابرستاره فوتبال جهان نیز در اظهار نظری کوتاه به بی‌بی‌سی گفته است: «بنزما برای درخشش در جام جهانی انگیزه زیادی داشت و برای او متاسفم. فرانسه بدون او و چند ستاره دیگر، برای من چندان جذابیت ندارد.»

***

شباهت‌های کمرنگ آرژانتین و پرتغال به خروس‌ها

سیاهه مصدومان تیم‌های ملی حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲، روزبه‌روز طولانی‌تر می‌شود و نفرات بیشتری جام پاییزی فیفا را از دست می‌دهند.

شاید سرشناس‌ترین غایب گروه اول جام جهانی، جورجینیو واینالدوم باشد که از ماه‌ها پیش به دلیل شکستگی استخوان پا از ترکیب رم و هلند کنار رفت. بن چیلول از غایبان انگلیس است که به دلیل مصدومیت همسترینگ در دیدار تشریفاتی مقابل دینامو زاگرب در لیگ قهرمانان اروپا جام جهانی را از دست داد.

از آرژانتین به عنوان یکی از مدعیان جدی فتح جام جهانی ۲۰۲۲ یاد می‌شد، اما مصدومیت پی‌درپی بازیکنان کار را برای آبی‌وسفیدها دشوار کرده. کریستین رومرو (تاتنهام)، لئوناردو پاردس و آنخل دی‌ماریا (یوونتوس)، خوان فویت و لوسلسو (ویارئال) و پائولو دیبالا (آ اس رم) مهم‌ترین مصدومان فعلی آرژانتین هستند.

از طرفی، کیلور ناواس به دلیل ناراحتی از ناحیه ستون فقرات ممکن است آمادگی کامل خود را برای حضور در دروازه کاستاریکا به دست نیاورد.

غیبت دیگو ژوتا (لیورپول)، پدرو نتو (ولورهمپتون) و ریکاردو پریرا (لسترسیتی) در ترکیب پرتغال قطعی است و این سه ستاره به ترتیب به دلیل مصدومیت ساق، قوزک و آشیل از سفر به قطر جا ماندند.

نکته قابل توجه این است که پیش از جام جهانی ۲۰۱۸، ۳۵ بازیکن لیگ برتری برای این مسابقات با مصدومیت مواجه بودند؛ در حالی که در فصل‌های ۲۰۱۸-۱۹، ۲۰۲۰-۲۱ و ۲۰۲۱-۲۲ به ترتیب ۳۶، ۴۵ و ۴۰ بازیکن مصدوم بودند. تعداد بیشتر مصدومیت‌‌ها در سال ۲۰۲۱ به دلیل تعویق مسابقات و به هم ریختن تقویم به دلیل شیوع کرونا بود. بر اساس این داده‌ها، تعداد بازیکنان مصدوم پیش از جام‌ جهانی تابستانی و زمستانی تفاوت چندانی ندارد. در این فصل تعداد بازی‌های هر تیم تا پیش از شروع جام جهانی به عدد ۱۵ رسید، در حالی که در مدت مشابه آنها 11 بازی انجام داده بودند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.