جزئیات طرحی که همراه بیمار و پرستار می شود/ طرح سلامت یاران در ۶۵ مرکز دولتی در حال اجرا است

با مشارکت نیروهای داوطلب جمعیت هلال‌احمر طرح سلامت یاران در 65 مرکز درمانی دولتی کشور در حال اجراست

سال 95 بود که برای اولین بار طرح سلامت یار طی تفاهمنامه‌ای بین وزارت بهداشت و درمان و سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر به امضا رسید تا از نیروی داوطلبان برای کمک به بیماران در بیمارستانهای دولتی و بزرگ هر شهر استفاده شود.

فاطمه عسگری نیا- شهروند آنلاین:‌ سال 95 بود که برای اولین بار طرح سلامت یار طی تفاهمنامه‌ای بین وزارت بهداشت و درمان و سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر به امضا رسید تا از نیروی داوطلبان برای کمک به بیماران در بیمارستانهای دولتی و بزرگ هر شهر استفاده شود. باوجود استقبال خوبی که همان سال از سوی داوطلبان برای مشارکت در این طرح صورت گرفت متاسفانه برخی بدقولی‌های وزارت بهداشت در خصوص تفاهمنامه اجرایی باعث شد تا این طرح در همان سال‌ نخست، پرونده‌اش بسته شود، اما از آنجا که عدم‌توجه به نیازهای روحی و عاطفی بیماران همواره به عنوان یکی از خلل‌های روند درمان بیماران مطرح بوده و هست باردیگر این طرح به صورت پایلوت در دو استان تهران و البرز اجرایی شد که البته به گفته رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر بازخوردهای خوبی بابت این مهم حاصل شد و همین مسأله باعث شد تا طرح سلامت یاران در تمام استان‌های کشور اجرایی شود. محل اجرای این طرح هم بزرگ‌ترین بیمارستان‌های دولتی شهرهای پرجمعیت کشور است. از تهران، البرز و گیلان گرفته تا خوزستان، قشم و سیستانوبلوچستان امروز شاهد فعالیت داوطلبانی هستند که به رسم مهربانی با حضور در مراکز درمانی بی‌هیچ چشمداشتی خدمات داوطلبانه خود را به بیماران و همراهان آنها ارائه می‌کنند.

صحبت با بيماران، خواندن كتاب، روزنامه و… براي آنها، كمک به تغذيه و آشاميدن بيماران مجاز با محدوديت حركتي اندام فوقاني(مانند بيماران ارتوپدي)، كمک به بيمار در مصرف داروی خوراكی (در اختيار گذاردن آب برای بيمار)، حمايت روحي بيماران و همراهان، كمک به بيماران به منظور انجام فرايض ديني ازجمله خدماتی است که از سوی سلامت یاران به بیماران بستری در بیمارستانهای دولتی ارائه می‌شود.

بیمارستان بزرگ دزفول، مرکزی که علاوه بر بیماران شهر دزفول بیماران تمامی شهرهای اطراف حتی از استان‌های همسایه را هم پذیرش می‌کند. گاهی شلوغی جمعیت در این بیمارستان به حدی می‌شود که نه بیمار طاقت تحمل معطلی را دارد نه کادر بیمارستان، اما حالا چند وقتیمی‌شود که فرشته‌های سرخ‌وسفیدپوش هلال‌احمری با استقرار در این بیمارستان دست یاری خود را به سمت بیماران ناتوان و تنها دراز کرده‌اند تا روند درمان برای کسی آزاردهنده و سخت نباشد.

نفیسی،یکی از این داوطلبان است. بانوی حدودا 60 ساله‌ای که همه لذتش از زندگی در کمک به انسان‌های دیگر خلاصه می‌شود:«‌در طول روز با بیماران زیادی روبه‌رو می‌شویم که از شهرستان‌ها یا حتی روستاها برای درمان به بیمارستانآمده‌اند و آشنایی با مسیر درمان ندارند اما با حضور نیروهای داوطلب هلال‌احمر دیگر هیچ‌وقت این بیماران سردرگم و کلافه نمی‌شوند.»

البته کمک‌های او و دوستانش تنها به این بخش ختم نمی‌شود و آنها تا روزی که بیمار با سلامت راهی خانه نشود رهایش نمی‌کنند:«خیلی اوقات سالمندانی به این بیمارستان مراجعه می‌کنند که هیچ همراهی ندارند و با روند اداری بستری و ترخیص هم آشنا نیستند اما با حضور یاورانسلامت خیال‌شان راحت است چراکه ما حتی اگر لازم باشد به عنوان همراه در کنارشان می‌مانیم و خدمت می‌کنیم. همان دعای خیرشان برای ما کافی‌ است.»

سابقه حضورش در هلال‌احمر یک دهه است و او در تمام این مدت عاشقانه در عرصه‌های مختلف خدمت کرده و می‌گوید در این طرح هم همانند دوران کرونا، عاشقانه در مراکز درمانی خدمت می‌کنیم:«دوره کرونا سخت‌ترین دوره کاری ما بود اما دوستان هلال‌احمری من با حضور داوطلبانه در بیمارستان‌ها مرهمی بر زخم‌های بیماران بودند.»

سوزنگر، هم یکی دیگر از این داوطلبان هلال‌احمری است که حالا 20 سال سابقه حضور درهلال‌احمر را دارد و می‌گوید از دوران جنگ که شاهد فعالیت زنان پشت جبهه‌ها برای کمک به رزمندگان بود عاشق فعالیت در هلال‌احمر بوده و خوشحال است که حالا در سنگری مشابه می‌تواند به آرزویش برسد:«ما با حضور در بیمارستان‌ها و کمک به بیماران در روند درمان و همراهیآنها می‌کوشیم تا حلقه‌های مفقود در درمان کامل شود. خیلی از بیمارانوقتی در مسیر درمان قرار می‌گیرند به خاطر شلوغی مراکز درمانی کلافه می‌شوند و همراهی ما باعث می‌شود که این دوران را راحت‌تر سپری کنند.»

70 درصد سلامت یاران زنان داوطلب هستند

مصطفی طحان، مدیر هلال‌احمر دزفول نیز در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» می‌گوید خوشبختانه از طرح سلامت یاران در دزفول استقبال خوبی از سوی داوطلبان به‌خصوص داوطلب خانم صورت گرفت به طوری که 70 درصد نیروهای فعال ما در این طرح را بانوان تشکیل می‌دهند و باقی را داوطلبان مرد. نیروهایی که صادقانه و مخلصانه در این بخش فعالند.

از رضایت بیماران و کادر درمانی برایمان می‌گوید و اظهار می‌کند همانطور که می‌دانیم ما در بخش درمان به‌خصوص در حوزه پرستاری با کمبود زیاد نیرو روبه‌رو هستیم و همین مسأله باعث می‌شود که نیروها در سایه کار زیاد، خسته شوند اما با حضور سلامت یاران ما و کمک‌وهمراهیآنها بخش قابل‌توجهی از درگیری آنها با بیماران کاسته می‌شود و این مسأله باعث می‌شود که آرامش بیشتری در مراکز درمانی حاکم شود.

 

کمک به بیماران در مراکز درمانی دولتی

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با «شهروند» در باره طرح سلامت یاران می‌گوید این طرح در سایه امضای تفاهمنامه مشترک بین وزارت بهداشت و درمان و جمعیت هلال‌احمر برای بار دیگر اجرایی شده است. برای اجرای این طرح بالغ بر 1388 داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند تا در 65 مرکز درمانی معرفی شده از سوی وزارت بهداشت و درمان مشغول خدمت شوند.

به گفته او این طرح با هدف کمک به بیمارانی که در پروسه درمان خیلی توجیه نیستند و اغلب در این مسیر سردرگم می‌شوند، اجرایی شده است. نیروهای داوطلب دوره آموزشی لازم را فرا دیده‌اند و بعد از آمادگی کامل در مراکز درمانی مستقر شده‌اند:«بخشی از فعالیت‌های سلامت یاران در پشتیبانی از بیماران و همراهیآنها خلاصه می‌شود، بخش دیگر در همراهی کادر درمان و انجام کارهای اولیه اعم از گرفتن فشارخون و آماده‌سازی بیماران برای بستری.»

به گفته او با کمک همین داوطلبان که در طرح سلامت یاران مشارکت دارند طرح‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا در سراسر کشور اجرا شد، طرح‌هایی که نتایج خوبی هم به دنبال داشت.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.