از سوی هلال احمر انجام شد؛آب به دامنه‌های الوند آمد

گزارش «شهروند» از کمک هلال احمر به رفع بحران کم آبی در استان همدان

تنش‌های آبی و خشکسالی حتی به بخش‌های جنوب کوه الوند در شهرستان تویسرکان هم رسیده است؛ روستاهایی که تا پیش از این از قنات‌های قدیمی سیراب می‌شدند، حالا سهم آب روزانه‌شان به کمتر از 10 دقیقه رسیده و کشاورزی، دامداری و معیشت مردم را هم تحت‌تاثیر قرار داده است. اجرای طرح نذرآب 5 در این شهرستان و شهرستان کبودرآهنگ استان همدان، بهانه‌ای شده برای کمک به بحران کم‌آبی در این روستاها و سر زدن خیران به روستاهای محروم این دو شهرستان. رونق زندگی در روستاهای صعب‌العبور تحت‌تاثیر این خشکسالی‌ها در حال کم‌شدن است و حضور داوطلبان در آنجا، جان تازه‌ای به زندگی اهالی روستاها می‌دهد. تویسرکان و کبودرآهنگ، امسال برای اولین‌بار میزبان طرح نذرآب ۵ بودند.

مرضیه موسوی- شهروند آنلاین؛ «سهراب اسدی»، مسئول داوطلبان شهرستان تویسرکان می‌گوید: «در استعلام و هماهنگی با اداره آب‌وفاضلاب تویسرکان، دو روستا که دسترسی به شبکه آب شرب نداشتند و با تنش‌های آبی روبه‌رو بودند، برای اجرای طرح نذرآب 5 معرفی شد. این روستاها تا یکی‌دوسال پیش از طریق قناتی قدیمی سیراب می‌شدند که آب قابل آشامیدن را به خانه‌های روستاییان می‌رساند، اما با گسترش مشکل کم‌آبی و تغییرات اقلیمی، این قنات هم رو به خشک شدن رفته است. به‌طوری که در روستای «کنجوران اولیا» خانواده‌ها تنها 8 دقیقه در روز به آب آشامیدنی این قنات دسترسی دارند.»

درخت‌‌های مقاوم گردو، هنوز هم تامین‌کننده معاش اغلب خانواده‌های این روستاها هستند. با این‌حال باغداران از آینده نه‌چندان دور باغ‌ها و زمین‌های خود احساس نگرانی می‌کنند. جمعیت روستاها رو به کم‌شدن گذاشته و تبعات کم‌آبی، دامن معیشت شهروندان را گرفته است.

اسدی می‌گوید: «نذرآب با هدف خدمات‌رسانی در مناطق درگیر خشکسالی انجام شده است. برای همین مهم‌ترین اقدامی که در روستاهای تویسرکان انجام شد، کلنگ‌زنی پروژه تامین آب‌شرب در روستاها بود. همه اقدامات انجام‌شده در این طرح به کمک خیران انجام گرفته است و برای ادامه این روند همچنان به حمایت‌های آنها نیاز داریم.»

حفر چاه، شبکه‌گذاری، تامین دستگاه‌ها و تجهیزات موردنیاز برای ادامه این آبرسانی ازجمله اقداماتی است که هلال‌احمر تویسرکان برای انجام آن به کمک خیران نیاز دارد.

اسدی می‌گوید: «همه اقدامات مربوط به پروژه آبرسانی از طریق کمک‌های مردمی و خیران انجام می‌شود. برای همین برای سرعت دادن به روند آن به تداوم کمک‌ها نیازمند هستیم. خیران تا همین‌جا هم همراهی خوبی با ما داشته‌اند. با این‌حال از آنها می‌خواهیم تا پایان پروژه با هلال‌احمر همراه باشند. از همین‌جا از خیران دعوت می‌کنم که در صورت تمایل برای کمک به پروژه آبرسانی با هلال‌احمر شعبه تویسرکان به شماره ثابت ۰۸۱۳۴۹۲۳۰۵۰ یا شماره همراه من ۰۹۱۸۹۰۵۷۱۹۹ تماس بگیرند.»

 

کنجوران، محروم از امکانات

سه روستای کنجوران سفلی، اولیا و وسطی هدف اصلی اجرای طرح نذرآب در تویسرکان بودند. جمعیت ۸۰۰ نفری این سه روستای کنجوران از خدمات بهداشتی و درمانی تیم‌های پزشکی بهره‌مند شدند و بسته‌های معیشتی، بهداشتی و لوازم‌تحریر به دست خانواده‌های نیازمند این روستاها رسید.

«مریم زبده»، سرپرست شعبه هلال‌احمر تویسرکان می‌گوید: «تنش‌های آبی در سال‌های گذشته اغلب استان‌های کشور را درنوردیده و استان همدان هم از این اتفاق مستثنی نبوده. سه روستای کنجوران در مناطقی محروم و صعب‌العبور در تویسرکان بودند که با استعلام از اداره آب‌وفاضلاب به ما معرفی شدند. حقیقت این است که وقتی منطقه‌ای درگیر بحران آبی می‌شود، مشکلات در آن ابعاد مختلف و گسترده‌ای پیدا می‌کند. کم‌آبی در این روستاها هم محرومیت را دوچندان کرده است.»

سرپرست شعبه هلال‌احمر تویسرکان از حضور ۱۲ پزشک، متخصص و پرستار در کاروان نذرآب ۵ در این شهرستان یاد می‌کند و می‌گوید: «در این سه روستای کنجوران اولیا، سفلی و وسطی حتی خانه سلامت و مرکز بهداشت هم وجود ندارد و مردم برای اولیه‌ترین خدمات باید به روستاهای دیگر بروند. برای همین حضور کاروان‌های پزشکی در این روستا برای آنها اهمیت زیادی داشت. علاوه بر ویزیت رایگان، در صورت نیاز برای نسخه‌های آنها دارو هم تامین شد.»

 

تداوم حضور

ارزیابی‌های اولیه از منطقه روستایی کنجوران خبر از حضور سه فرد دارای معلولیت در آنجا می‌داد؛ افرادی که با کمک خیران سلامت برای آنها ویلچر تهیه شده و به دست‌شان رسیده تا بخش کوچکی از دغدغه‌های آنها برای داشتن زندگی عادی تامین شود.

زبده می‌گوید: «۴۰۰ بسته معیشتی به خانواده‌های نیازمند شناسایی شده اهدا شد. ست لوازم بهداشتی مردانه و زنانه را به آنها تقدیم کردیم و همچنین نوزادان و دانش‌آموزان از بسته‌های حمایتی مخصوص به خود بهره‌مند شدند.»

این اولین حضور کاروان‌های سلامت و نذرآب در منطقه کنجوران بود اما به گفته سرپرست هلال‌احمر تویسرکان به نظر می‌رسد حضور خیران و داوطلبان هلال‌احمر در این منطقه ادامه خواهد داشت.

زبده می‌گوید: «کنجوران تنها یک مدرسه دوکلاسه دارد و دانش‌آموزان برای مقاطع بالاتر از ابتدایی باید به روستاها و شهرستان‌های دیگر بروند. با این‌حال خانواده‌های زحمتکش و پرتلاشی در این روستاها زندگی می‌کنند و از میان آنها، افراد سرشناسی به کشور خدمت کرده‌اند. با کمک خیران و داوطلبان در پی تداوم حضور هلال‌احمر در این منطقه روستایی هستیم.»

خیران و داوطلبان؛ قوت قلب همدانی‌ها

داوطلبان و خیران استان همدان تا پیش از این در استان‌های جنوب و جنوب‌شرقی کشور برای اجرای طرح نذرآب حاضر می‌شدند. این طرح امسال به صورت سراسری در تمام استان‌ها و البته با نگاهی ویژه به استان‌های جنوبی اجرا شده است.

«علی سنجربگی»، مدیرعامل هلال‌احمر استان همدان می‌گوید: «با متاثر شدن بخش‌هایی از استان همدان از خشکسالی و تغییرات اقلیمی، به سازمان داوطلبان این پیشنهاد را ارایه دادیم که طرح نذرآب امسال در برخی شهرستان‌های خود استان انجام شود. سال‌های گذشته خیران و داوطلبان حضور بسیارخوب ‌و گسترده‌ای در طرح نذرآب داشتند و با روند اجرای آن آشنا بودند. این پیشنهاد که امسال این طرح در خود استان همدان انجام شود بسیار مورد استقبال آنها قرار گرفت.»

بررسی‌های اولیه دو شهرستان کبودرآهنگ و تویسرکان را به‌عنوان شهرستان‌های هدف تعیین کرد و روستاهای مقصد، انتخاب شدند.

سنجربگی می‌گوید: «حفر چاه و اقدام برای تامین آب‌شرب پایدار، اعزام کاروان سلامت، توزیع دارو و بسته‌های حمایتی و معیشتی، بازی با کودکان و اقدامات تیم‌های سحر و… تنها بخشی از اقدامات انجام‌شده توسط داوطلبان در این دو شهرستان بود.» سنجربگی می‌گوید: «نزدیک به ۸۰۰ ویزیت رایگان تنها در شهرستان کبودرآهنگ انجام شد. منطقه روستایی کنجوران با وجود اینکه جمعیت کمتری نسبت به کبودرآهنگ داشت، اما اثرات خشکسالی در آن به مراتب بالاتر بود و به‌همین دلیل این منطقه هم برای ارائه خدمت انتخاب شد.»

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر همدان، فعالیت خیران و داوطلبان در شهرستان‌های استان خود برای آنها قوت‌قلب بزرگی بود، گرچه سال‌های گذشته نیز با جان‌ودل به مردم نیازمند کمک می‌کردند، اما این حس که برای آبادانی زادگاه خود قدمی برمی‌دارند در وجودشان پررنگ‌تر بود.

// انتهای پیام

خدا بنده میزبان «نذر آب ۵»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.