بازی را باختیم وطن را نه / اغتشاشگران تحت تعقیب/ این خشاب‌گذاری کجا اتفاق افتاد؟

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي بازدید رئیسی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، اقدامات سازمان انرژی اتمی در نطنز و فردو در واکنش به قطعنامه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، احتمال تغييرات در دولت ، عملیات تا خلع سلاح تروریست‌ها و اخراج از منطقه، دلایل ضعف‌ پلتفرم‌های داخلی، آرامش نسبی در بازار مصرف سرم با افزایش تولید و واردات، و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ شكست تيم‌ملي ايران در نخستين بازي خود در جام جهاني با يك نتيجه سنگين مقابل انگليس در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي بازدید رئیسی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، اقدامات سازمان انرژی اتمی در نطنز و فردو در واکنش به قطعنامه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، احتمال تغييرات در دولت ، عملیات تا خلع سلاح تروریست‌ها و اخراج از منطقه، دلایل ضعف‌ پلتفرم‌های داخلی، آرامش نسبی در بازار مصرف سرم با افزایش تولید و واردات، و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

پاسخ ایران به غرب در «نطنز» و «فردو» کلید خورد

روزنامه آرمان امروز: سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری هفتگی خود روز گذشته درباره اقدامات سازمان انرژی اتمی در نطنز و فردو در واکنش به قطعنامه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: موضع وزارت امور خارجه در ارتباط با این تحول دیشب منتشر و رسما اعلام شد. اقدام ایران در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بود. قطعنامه‌ای که متاسفانه با اقدام سیاسی دولت آمریکا و سه کشور اروپایی در رویکردی سیاسی تصویب شد و عملا با فشار سیاسی بر شورای حکام تحمیل کردند. اینکه جزئیات اقدام به عمل آمده از سوی ایران چه بوده است، سازمان انرژی اتمی ان‌شاءالله متناسب با شرایط و نیاز اطلاع رسانی خواهد کرد و من در جایگاهی نیستم که راجع به جزییات صحبت کنم. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات سازمان انرژی اتمی در نطنز و فردو در واکنش به قطعنامه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: موضع وزارت امور خارجه در ارتباط با این تحول دیشب منتشر و رسما اعلام شد. اقدام ایران در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بود. قطعنامه‌ای که متاسفانه با اقدام سیاسی دولت آمریکا و سه کشور اروپایی در رویکردی سیاسی تصویب شد و عملا با فشار سیاسی بر شورای حکام تحمیل کردند.

 

رستم رفتنی شد؟

روزنامه آرمان ملي: قريب به 16 ماه از روي کارآمدن دولت سيزدهم به رياست سيد ابراهيم رئيسي مي‌گذرد و در اين مدت انتقادات بسياري به عملکرد برخي دولتمردان در حوزه‌هاي مختلف به ويژه در حوزه اقتصادي و معيشتي وارد شده است و بسياري از کارشناسان امر، سياسيون و حتي نمايندگان مجلس به لزوم تغييرات در دولت تاکيد داشته اند. تغييراتي که بتواند راندمان کاري و عملکردي دولت را بالاببرد تا حداقل بتوانند وعده‌هاي داده شده در حوزه‌هاي مختلف را تحقق بخشند. اين در حالي است که بعضا در مقاطع مختلف سخنگوي دولت از عدم تغييرات در دولت سخن گفته و بر ادامه حرکت با همين افراد حاضر در دولت تاکيد کرده است. با اين حال روند حرکتي و عملکردي برخي وزرا و تاثيرات اين عملکردها در جامعه نشان دهنده آن است که دولت ناگزير از تغييرات است و اگر در برخي حوزه‌ها تغييراتي ايجاد نکند قدر مسلم چندان رو به جلو حرکت نخواهد کرد؛ و به عبارتي اين صرفا زمان خواهد بود که از دست مي‌رود و در برخي حوزه‌ها اتفاق خاصي نمي‌افتد. نگاهي به رويکرد مجلس انقلابي که از ابتدا قرار بود حامي و پشتيبان دولت باشد نيز نشان مي دهد که آنها نيز چندان دل خوشي از عملکرد برخي وزرا ندارند و در مواجهه با برخي وزرا تذکر ، برخي سوال و برخي ديگر نيز از در استيضاح وارد مي‌شوند. نوع رويکرد اتخاذ قاليباف رئيس مجلس در خصوص برخي وزرا همچون وزير صمت، وزير اقتصاد، وزير نفت و وزير بهداشت نشان مي‌دهد که مجلس نشينان چه رويکردي نسبت به دولت دارند. اين در حالي است که اخيرا رئيس جمهور از تغيير و اصلاح صحبت کرده و گفته اصلاح به معناي عقب نشيني نيست که برخي اين موضع‌گيري را به معناي احتمال تغييرات در دولت دانسته‌اند.

 

پوچ

روزنامه اعتماد:حرفي نيست! يعني حرف خاصي نمي‌توان زد. تيم‌ملي ايران در نخستين بازي خود در جام جهاني با يك نتيجه سنگين مقابل انگليس شكست خورد. ملي‌پوشان فوتبال ايران در نيمه نخست بازي با سه‌گل از حريف خود عقب افتادند در حالي كه حتي يك شوت به سمت دروازه حريف نزدند و در نيمه دوم هم با وجود تعويض‌هاي كي‌روش شرايط تغييري نكرد تا نخستين باخت ايران در قطر ۲۰۲۲ رقم بخورد.شرح بازي:ايران بازي را با سيستمي كاملا تدافعي آغاز كرد. از همان لحظات نخست بازي مشخص بود كه قرمز پوشان ميدان قرار است با تجمع در خط دفاعي خودي مناطق نفوذ حريف را ببندند. در ده دقيقه اول انگليس نتوانست موقعيت خوبي را خلق كند اما روي يك ضربه شروع مجدد و غافلگيري خط دفاع هري مگواير مي‌توانست دروازه ايران را باز كند كه موفق نشد. با اين حال دستپاچگي بازيكنان ايران از يك جهت ديگر به تيم ضربه زد. بيرانوند با صورت به مجيد حسيني خورد و بعد به دليل شكستگي بيني علاوه بر گرفتن وقت بازي به مدت ۱۴ دقيقه از زمين بازي خارج شد و جاي خود را به حسيني داد. اين اولين ضربه‌اي بود كه تيم خورد. دقايقي بعد ضربه سر مگواير روي ارسال كرنر به تيرك دروازه ايران خورد. بعد از آن انگليس كاملا به بازي مسلط شد و در عرض چند دقيقه ۳ بار دروازه ايران را گشود. بلينگهام، ساكا و استرلينگ گلزنان انگليس بودند. هر سه گل انگليس روي ارسال از جناحين به دست آمد. در نيمه دوم كي‌روش سه تعويض انجام داد تا به همه ثابت شود چقدر در چينش تركيب اوليه اشتباه كرده بود. با اين حال تيم آنقدر از دست رفته بود كه نتواند كار خاصي انجام دهد. در اين نيمه ابتدا انگليس گل چهارم را توسط ساكا به ثمر رساند ولي مهدي طارمي دقايقي بعد روي يكي از تك موقعيت‌هاي ايران يكي از گل‌هاي خورده را جبران كرد.

 

5 دستاورد دولت در حوزه سلامت

روزنامه ایران: در هشتمین بازدید و نظارت ستادی از وزارتخانه‌ها، روز گذشته آیت‌الله رئیسی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بازدید کرد. رئیس‌جمهور در این بازدید، به دستاوردهای مهم این وزارتخانه در دولت سیزدهم اشاره کرد؛ دستاوردهایی که به همراه اقدامات انجام شده در سال‌های گذشته، جمهوری اسلامی ایران را در رتبه نخست منطقه و رتبه پانزدهم جهان در زمینه بهداشت و درمان قرار داده است. افزایش ظرفیت ۲۰ درصدی رشته پزشکی، طرح نسخه الکترونیک، کاشت حلزون برای ۱۰ هزار کودک ناشنوا، بیمه رایگان ۶ میلیون نفر و طراحی و اجرای طرح دارویار، از جمله اقدامات مهم دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان است. به تأکید آیت‌الله رئیسی، چنین دستاوردها و پیشرفت‌هایی است که خصومت دشمنان را برانگیخته است، اما به‌رغم این دشمنی‌ها، رئیس‌جمهور از این وزارتخانه و البته از مجموعه دستگاه‌های دولتی خواست که برنامه‌ها و اقدامات دیگر خود را با قوت و جدیت دنبال کنند.آیت‌الله رئیسی در جلسه با وزیر و مدیران ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از نقش‌آفرینی همه دست‌اندرکاران و مسئولان این بخش در ادوار مختلف در ارتقای شاخص‌های سلامت، بهداشت و درمان کشور قدردانی و درعین حال تصریح کرد: وزارت بهداشت و درمان، در دولت سیزدهم، در شرایط بسیار سخت همه‌گیری کرونا کار خود را آغاز کرد که روزانه بیش از ۷۰۰ نفر از هموطنان‌مان جان خود را از دست می‌دادند و خانواده‌های بسیاری داغدار می‌شدند، اما با همت مسئولان این وزارتخانه برگ زرینی در تاریخ نظام سلامت کشور رقم خورد.

 

دلایل ضعف‌ پلتفرم‌های داخلی

روزنامه تجارت: در سال‌های گذشته دولت‌ها سرمایه‌گذاری زیادی برای راه‌اندازی پلتفرم‌های اینترنتی کردند. در شرایطی که غالب مردم در یک دهه گذشته در پلتفرم‌هایی مثل واتس‌آپ، تلگرام و اینستاگرام بسترهای کاری و فعالیت‌های کسب و کار خود را تعریف کردند دولت به دنبال جایگزین‌سازی یا دست کم آلترناتیوهایی بود که بتواند با پلتفرم‌های خارجی رقابت کند. به گزارش «تجارت»، بعد از ناآرامی‌های دو ماه گذشته محدودیت‌هایی بر فضای مجازی و برخی شبکه‌های اجتماعی اعمال شد و بسیاری از مردم به سمت استفاده هز نرم‌افزارها و شبکه‌های داخلی رفتنند. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این شبکه‌ها به لحاظ زیرساختی و فنی توان رقابت با شبکه‌های شناخته‌شده خارجی را ندارد. البته کارشناسان بر این باورند که دولت باید در کنار بهبود فنی شبکه‌ای اجتماعی داخلی به سمت اعتمادسازی نسبت به این شبکه‌ها حرکت کند و به نوعی نباشد که مردم به اجبار به سمت استفاده از آن‌ها بروند. یکی از انتقاداتی که صاحب‌نظران و فعالان حوزه فناوری اطلاعات به شبکه‌ها و پلتفرم‌های داخلی وارد می‌دانند موضوع تعدد این شبکه‌ها در داخل است. به اعتقاد آن‌ها این تعدد باعث شده است که میان مردم اجتماعی برای رفتن به یکی از این شبکه‌ها ایجاد نشود و کاربران آن‌ها در گزینه‌های مختلف تقسیم شوند تا امروز یک شبکه به عنوان شبکه اجتماعی مرجع در داخل وجود نداشته باشد.

 

عملیات تا خلع سلاح تروریست‌ها و اخراج از منطقه

روزنامه جوان:جمهوری اسلامی ایران اراده کرده است که تا خلع سلاح کامل گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب ضد ایرانی در اقلیم شمال عراق و اخراج آن‌ها از این منطقه به اقدامات ضدتروریستی خود ادامه دهد. این را می‌توان از عملیات‌های موشکی و پهپادی نیروی زمینی سپاه از مهرماه تاکنون مشاهده کرد.  چنانکه سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، ۲۴ مهرماه و پس از نخستین عملیات موشکی و توپخانه‌ای علیه مواضع گروهک‌های تروریستی گفته بود «عراقی‌ها بار‌ها به ما قول دادند که جلوی اقدامات گروهک‌های تروریستی را بگیرند، اما عمل نکردند؛ بنابراین تصمیم بر این شد با این‌ها مقابله کنیم و این براساس منشور ملل متحد و دفاع از خود است. به مقامات اقلیم گفتیم دو راه وجود دارد، یا این‌ها باید تبدیل به یک گروه غیرنظامی شده و خلع سلاح شوند، یا اینکه اقلیم کردستان باید گروهک‌های ترویستی را از این منطقه اخراج کند. اینکه ۳ هزار نفر نیروی مسلح پشت دیوار مرز ایران مرکز ساخت بمب داشته باشند، به هیچ عنوان برای ما قابل تحمل نیست و با آن‌ها مقابله می‌کنیم. از این رو این عملیات ادامه خواهد داشت، هر قدر هم که طول بکشد ما این عملیات و بزرگ‌تر از این را ادامه می‌دهیم.» آنچنان که روز گذشته و برای سومین بار، روابط عمومی نیروی زمینی سپاه از آغاز دور جدید حملات موشکی و پهپادی قرارگاه حمزه سیدالشهدا علیه السلام به مقر‌های باقیمانده تروریست‌های تجزیه‌طلب ضد ایرانی در مناطقی از اقلیم شمال عراق خبر داد.  به گزارش سپاه نیوز، در اطلاعیه روابط عمومی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمده است: در ادامه انهدام مقر‌ها و مراکز توطئه، استقرار، آموزش و سازماندهی گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب ضد ایرانی در اقلیم شمال عراق، برخی از مقر‌های باقی مانده مزدوران استکبار جهانی از ساعات اولیه بامداد دو‌شنبه هدف دور جدید حملات موشکی و پهپادی قرارگاه حمزه سیدالشهدا علیه السلام نیروی زمینی سپاه قرار گرفتند.

 

پرونده مخابرات روی میز قضا

روزنامه خراسان:شورای رقابت روز گذشته خبری عجیب را منتشر کرد  و مدعی شد که مخابرات برای دقایقی تلفن های این شورا را قطع کرد. اقدامی که این شورا از آن به عنوان «تلافی عجیب مخابرات» نام برد و پیگیری های ما به بهانه این اتفاق هم با این خبر همراه بود که پرونده مفتوح مخابرات در این شورا به قوه قضاییه ارسال شده است. کدام تخلف؟ تخلف شرکت مخابرات مربوط به افزایش میزان آبونمان‌های تلفن ثابت است. اتفاقی که با مصوبه نیمه شهریورماه امسال و تصویب ستاد تنظیم بازار اجرایی شد و به مخابرات اجازه داد، ماهانه از مشترکان تلفن ثابت مبلغ 10 تا 20 هزار تومان آبونمان دریافت کند، حتی در صورت نداشتن یک تماس تلفنی! دلیل  مطرح شده برای این تصمیم، این بود که هزینه‌های نگهداری از خطوط تلفن بسیار بیشتر از درآمد حاصل از آن است و به همین دلیل باید از مردم آبونمان بیشتری اخذ شود، چندبرابر آبونمان قبلی: در تهران 20 هزار تومان، در سایر مراکز استان‌ها 15 هزار تومان و در دیگر شهرها، 10 هزار تومان. اما این مصوبه از چشم مردم و نهادهای نظارتی پنهان نماند و نتیجه‌اش این شد که شورای رقابت که وظیفه‌اش ایجاد فضای رقابتی در بازار و تسهیل‌گری فعالیت بخش خصوصی است، شرکت مخابرات را به ارتکاب «اقدام ضدرقابتی» محکوم کرد.

 

 این خشاب‌گذاری کجا اتفاق افتاد؟

روزنامه کيهان: 1) «وحدت و الفت»، در زُمره لشکر حق و عقل است، و «اختلاف و شکاف انداختن»، از جنود جهل در جبهه باطل. چه جبهه‌های قدرتمندی، که با همین شگرد مسموم شیاطین، دچار تجزیه و شکست شدند. نتیجه تفرقه، سرخوردگی و واگذاشتن میدان به قدرت‌های شیطانی است. چنان که ملت ما دست‌کم دو بار، یکی در نهضت مشروطیت (116 سال قبل) و دیگری در نهضت ملی کردن نفت (69 سال قبل) گرفتار آن شد. 2) شیخ فضل‌الله نوری(ره)، در گرگ و میش انحراف نهضت عدالت‌خواهی به مشروطه توجه می‌داد: «اختلاف میان ما و لامذهب‌هاست که منکر اسلامیت و دشمن دین حنیف‌اند… آنچه خیلی لازم است برادران بدانند و از اشتباه کاری خصم بی‌مروتِ بی‌دین تحرّز نمایند، این است که چنین ارائه می‌دهند که علما دو فرقه شده‌اند و با هم حرف دینی دارند و با این اشتباه کاری، عوام بیچاره را فریب می‌دهند… افسوس که این اشتباه را با هر زبانی و به هر بیانی بخواهیم دفع شود، خصم بی‌انصاف نمی‌گذارد». اما نفوذ خط تحریف و انحراف نهضت، بسیار عمیق شده بود. ده‌ها انجمن سرّی مانند  «کمیته دهشت» در ارتباط با سفارت انگلیس فعال بودند. نهضت عدالت‌خواهی که منحرف شد و مشروطه انگلیسی به جای آن نشست، شیخ فضل‌الله نوری،  مجتهد بزرگ و طرفدار «مشروطه مشروعه» را به دست کسانی چون  یفرم خان ارمنی اعدام کردند. اما آیا به آیت‌الله بهبهانی و آیت‌الله طباطبایی که در طیف مقابل شیخ فضل‌الله ایستاده بودند‌، ترحم ورزیدند و بر صدر نشاندند؟ نه، کمیته دهشت وابسته به تروریست مرتبط با سفارت (حیدر عمواوغلی) پس از تثبیت کودتا، آیت‌الله بهبهانی را ترور کردند؛ و همزمان، بر آیت‌الله طباطبایی سخت گرفتند. بعدها ماهیت ضددینی و ضدملی جریان نفوذ آشکار‌تر شد، مرحوم طباطبایی گفت: «سرکه ریختیم، شراب شد». این انحراف، سنگ بنای جنایت بزرگ‌تر انگلیس در تدارک کودتای سوم اسفند 1299 و تحمیل رژیم پهلوی به ملت ایران برای بیش از نیم قرن بود. 3) دشمنان ما، بارها همان نقشه تفرقه‌انگیزی را به اجرا گذاشته‌اند که آخرین و پیچیده‌‌‌ترین آن، فتنه دو ماه قبل بود. بی‌تردید رشد عقلانیت در میان بخش عمده‌ای از ملت و نخبگان ما، عامل اصلی ناکامی غرب در این جنگ احزاب اخیر بود.

 

اغتشاشگران تحت تعقیب

روزنامه وطن امروز: به دنبال اوضاع ناآرام در برخی شهرهای جنوبی آذربایجان‌ غربی نظیر مهاباد، بوکان و پیرانشهر طی هفته گذشته و ورود عوامل گروهک‌های ضدانقلاب به این شهرها برای ایجاد ناامنی، از شامگاه جمعه پاکسازی عوامل این گروهک‌ها توسط نیروهای امنیتی آغاز شد. شناسایی برخی منازل و مخفیگاه‌های تروریست‌ها و سران اغتشاشگران در محله‌های مختلف شهرها و دستگیری این افراد توسط یگان‌های سپاه و فراجا، موجب برقراری آرامش کامل در شهرهای مهاباد، بوکان، پیرانشهر، اشنویه و دیگر شهرهای کردنشین شده که با حمایت و همراهی مردم نیز همراه شده است. اما از آنجا که ضدانقلاب خواستار برهم زدن آرامش عمومی و از بین بردن امنیت شهری بود، رسانه‌های مزدور و وابسته، با آغاز عملیات پاکسازی، برای ملتهب و ناامن جلوه دادن این شهرها تلاش کردند اهداف شوم خود را دست‌یافتنی جلوه دهند. نمایش تصاویری از روزهای گذشته با تاریخ دروغین، ارائه آمار غلط از عملیات پاکسازی با نمایش تصاویری از رزمایش‌های بسیجیان در سال‌های گذشته، دعوت از مردم برای تجمع و اغتشاش در ساعات پایانی شب و نیز ناامن جلوه دادن نقاط مختلف شهرها به واسطه حضور نیروهای امنیتی از جمله اقدامات ضدانقلاب بود که البته بدون توجه خاصی از سوی عموم مواجه شد. روز یکشنبه با کاهش بار روانی آشوبگران، اندک اندک مغازه‌های مختلف اقدام به بازگشایی و فعالیت می‌کردند که با تهدید و ارعاب عده‌ای مواجه شده و مجبور به تعطیلی شدند.

 

بازی را باختیم وطن را نه

روزنامه فرهیختگان:محمدزعیم زاده، جانشین سردبیر:تیم فوتبال ایران بدترین نتیجه تاریخ خودش را در جام‌جهانی گرفت؛ ترکیب بد و عجیب انتخاب‌شده  توسط کی‌روش، شوک تعویض بیرانوند در دقیقه 7، ناآمادگی ذهنی بازیکنان و البته قدرت بالای نایب‌قهرمان اروپا و یکی از تیم‌های حاضر در نیمه‌نهایی دوره قبل جام‌جهانی که در این دوره هم حتما از مهم‌ترین نامزدهای قهرمانی است از دلایل این تلخکامی بزرگ ماست.واقعیت این است که باخت به انگلیس قابل‌پیش‌بینی بود اما نه با این شدت، البته جام تمام نشده اگر کی‌روش بتواند تیم را جمع‌وجور کند و به مسابقات برگرداند که کار سختی است، هنوز می‌توانیم خندان‌لب باشیم، اینکه در بازی اول به سخت‌ترین تیم گروه خورده‌ایم می‌تواند هم فرصت باشد و هم تهدید، اگر اشتباهات‌مان را تکرار نکنیم و تیم را در دوبازی آینده احیا کنیم.ما هنوز می‌توانیم، چون بازیکنانی را داریم که غیرت‌شان اجازه نمی‌دهد حتی دقیقه 99 بی‌خیال کم کردن فاصله شوند و برای پنالتی‌ای که حق‌شان است فریاد می‌زنند، ما مهدی طارمی و سردار آزمون را داریم که می‌تواند در لحظه بازی را عوض کنند، ما علی قلیزاده و مهدی ترابی را داریم که در همین روز بدمان هم دو پاس شاهکار دادند، ما مربی‌ای داریم که هرچند در ارنج اشتباه کرد اما بعد بازی بلافاصله بچه‌ها را جمع کرد که به دنیا برگردند. همه اینها فرصت است، اما اگر به هم بریزیم کار سخت می‌شود.

 

«سِرُم‌» به سامان رسید

روزنامه همشهری:تقاضا و کمبود سرم در بازار دارویی کشور کمتر شده است. با افزایش تولید و واردات، آرامش نسبی در بازار مصرف سرم برقرار شده و به‌گفته مسئولان سازمان غذا و دارو با تامین 17میلیون عدد سرم در ماه اکنون بیشترین میزان تامین و توزیع در بازار مصرف کشور رقم خورده است.  آنها از افزایش تولید 8 میلیون عددی سرم تولید داخل در ماه هم خبر می‌دهند؛ عددی  که در فروردین امسال 6.5 میلیون بوده و اکنون در مهر به 14 میلیون و 200 هزار عدد رسیده است.خطوط جدید تولید سرم هم در تعدادی از شرکت‌های سرم‌ساز راه‌اندازی شده و در برخی شهرها ازجمله تبریز، اردبیل، ایلام و جنوب کشور هم به‌زودی تولید سرم وارد مدار خواهد شد. وضعیتی که سبد تولید سرم در کشور را سنگین‌تر خواهد کرد و پس از تامین بازار داخلی، به صادرات هم می‌رسد. البته هنوز توزیع سرم در داروخانه‌ها به وضعیت عادی برنگشته، اما دیگر از آن مراجعات مکرر بیماران هم خبری نیست و در مراکز درمانی نسبت به چند ماه گذشته، دسترسی بیشتری به سرم‌ها وجود دارد. اواسط شهریور بود که زمزمه‌های کمبود سرم بیشتر از هر زمان دیگری به گوش رسید، کمبودهایی که البته در 2.5سال شیوع کرونا، اتفاق جدیدی هم نبود. در پیک چهارم و پنجم کرونا میزان مصرف به‌دلیل تزریق برخی داروها همراه با سرم افزایش یافت و بیماران را با مشکلات متعددی مواجه کرد. هر چند در پیک ششم با سویه اومیکرون دیگر از آن تقاضای شدید برای سرم‌ها خبری نبود، اما باز هم مصرف کم نشد و حتی مسئولان سازمان غذا و دارو هم از افزایش 50درصدی مصرف در سال‌جاری نسبت به سال‌های پیش شیوع کووید-19خبر دادند. شرایطی که منجر به سهمیه‌بندی توزیع سرم، با اولویت بیمارستان‌ها شد اما بیماران بخش‌خصوصی را در داروخانه‌ها و بازار آزاد سرگردان کرد.

 

خطر بی‌توجهی به مشکلات

روزنامه اطلاعات:سردار رحیم صفوی می‌گوید: این فتنه‌ها تمام می‌شود اما باز هم ممکن است سراغمان بیاید. پس نباید بی‌توجه باشیم ما باید مشکلات مردم را حل کنیم. اصولاً انقلاب اسلامی آمده که مشکلات مردم را حل کند… در این سخن مشاور عالی رهبری گزاره‌های درستی مطرح شده است و آن امکان استمرار بحران و زیر خاکستر ماندن آتش تنش‌های اجتماعی در صورت بی‌توجهی است که با دمیدن بدخواهان به هر شعله دیگری می‌تواند هر لحظه خطرات امنیتی و اجتماعی تازه‌ای برای ملک و ملت به دنبال داشته باشد. این که بدانیم باید جلو وقوع جرقه‌های بعدی را گرفت و بسترهای پیدایی آن را از بین برد و بهترین اقلام در این مسیر حل مشکلات مردم است. گزاره درست بعدی را باید باتوجه به عبارت بعدی جست. اینکه اصولاً انقلاب آمده تا مشکلات مردم را حل کند. اگر نپذیریم که در راستای نمایش کارآمدی نظام کوتاهی‌ها و غفلت‌هایی داشته‌ایم قاعدتاً به لزوم اصلاح رویکردها و عملکردهایی که در این رابطه مانع ایجاد کرده‌اند پی نخواهیم برد. به همان نسبت که نادیده گرفتن قدرت حاکمیت در گذر از بحران امنیتی و اجتماعی پیش آمده کاملاً اشتباه و نشانگر عدم شناخت از اقتدار و پایگاه آن است، نادیده گرفتن مطالبات به حق که چه در حوزه زیست، سبک و امید به زندگی و چه در حوزه اقتصادی و معیشتی جامعه ایرانی وجود دارد که نیازمند رفع اشکالات ساختاری در اداره کشور و دست‌یابی به حکمرانی مطلوب است ما را دچار بحران‌های متعدد می‌کند. همین که این نگاه در بالاترین سطوح حاکمیت وجوه داشته باشد می‌تواند در مسیر تحولات مطلوب کمک‌رسان باشد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.