وقتی هیچ‌چیز سر جای خود نبود!

کارشناسان در گفت‌وگو با «شهروند» دلایل شکست سنگین تیم‌ملی ایران را برشمردند

کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال همگی بر یک موضوع درباره ایران مقابل انگلیس اتفاق‌نظر دارند؛ اینکه کی‌روش اشتباهات تاثیرگذاری انجام داده است.

یگانه عصاری| عصر روز دوشنبه بود که تیم‌ملی ایران در دوحه با نتیجه 6 بر 2 مغلوب تیم‌ملی انگلیس شد. اگر از مردم و کارشناسان بپرسید تقریبا هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که تیم‌ملی با چنین نتیجه‌ای، تیم بازنده میدان باشد و از زمین خارج شود. مصدومیت نابهنگام بیرانوند، گلزنی بلیهنگهام، استرلینگ، گریلیش، ساکا و رشفورد و اشتباهات عجیب دفاع ایران معادلات را به‌هم زد و دریافت سه گل در نیمه اول کار را سخت کرد.

اگرچه در نیمه دوم، بازی کمی بهتر شد، با این حال درخصوص اشتباه در چینش ترکیب، اشتباهات فردی بازیکنان و درخشش تیم انگلیس بسیار نوشتیم و بررسی دلایل این شکست سنگین را به عهده کارشناسان گذاشتیم. جمله‌ای مشترک که کارشناسان فوتبال در گفت‌وگو با ما به آن اذعان داشتند این بود: «در این بازی هیچ چیز سر جای خود نبود!»

این شاید درست‌ترین تحلیلی باشد که بتوان درخصوص بازی تیم‌ملی ایران و انگلیس به کار برد. آنها معتقد بودند که کی‌روش در چینش اولیه دچار اشتباه شده است و بسیاری از بازیکنان تیم‌ملی نیز در حد و اندازه‌های خودشان نبودند. با این حال، هنوز دو بازی برای تیم‌ملی باقی مانده و هیچ چیز تمام نشده است.

کارشناسان هنوز به درخشش تیم‌ملی در دو بازی باقیمانده امیدوار هستند و اندک شانسی برای ایران و صعود به مرحله حذفی قائل‌اند. آنها پس از تماشای بازی آمریکا و ولز به این نتیجه رسیده‌اند که اگر کی‌روش ترکیب درستی برای بازی بعدی بچیند و بتواند کاری کند که روحیه و اعتمادبه‌نفس بازیکنان برگردد، بارقه‌های نور و امید خودشان را به تیم‌ملی ایران نشان خواهند داد.

صحبت‌های منصور رشیدی، رسول کربکندی و ناصر ابراهیمی را درباره عوامل شکست تیم‌ملی مقابل انگلیس در ادامه می‌خوانید:

***

کی‌روش اعتمادبه‌نفس را به تیم بازگرداند

منصور رشیدی، پیشکسوت فوتبال

من وقتی ترکیب بازی و بازیکنان اولیه را دیدم به قدری تعجب کردم که نمی‌دانستم باید چه بگویم. ناهماهنگی در دفاع، استفاده از بازیکنانی که مدت‌هاست کنار هم نبوده‌اند و حضور یک حریف بسیار قدر و قدرتمند. شما ببینید همه از ترکیب کی‌روش ناراحت بودند. فوتبالی‌ها معتقد هستند که کی‌روش در این بازی به لحاظ فنی نتوانست عملکرد مطلوبی را بر جای بگذارد. درست است که مصدومیت بیرانوند همه چیز را در ابتدای بازی تحت‌تاثیر قرار داد و روحیه بازیکنان از دست رفت، اما نمی‌توان گفت که مثلا سیدحسین حسینی مقصر است. خیر، او به هیچ عنوان مقصر نبود و مشکل دفاعی ایران باعث شد که این گل‌ها به ثمر برسد. من می‌توانم این مسأله را روی تمامی گل‌هایی که ایران خورد، به شما ثابت کنم. متاسفانه تیم‌ملی کشورمان بسیار دفاع بدی داشت و هیچ جای دفاع و توجیهی باقی نگذاشته است. بازیکنانی که در ترکیب دفاعی چیده شده بودند، توان مقابله با بازیکنان انگلیس را نداشتند. اصلا در این بازی انگار هیچ چیز سر جای خودش نبود. حتی علیرضا جهانبخش هم خودش نبود و در پست خودش هم بازی نمی‌کرد. الان هم من به شما می‌گویم اولا اصلا فکر نکنید که ولز تیم دست و پا بسته‌ای است، نخیر بسیار تیم سرحالی است، دوما اگر کی‌روش در بازی مقابل ولز ترکیبش را عوض کند، شاید بتوان به نتیجه‌گیری امیدوار بود. اگر کی‌روش در همین بازی انگلیس ترکیب درستی داشت، یقینا بیشتر از دو یا سه گل نمی‌خوردیم. اما برای رسیدن به راهکار، من با اطمینان می‌گویم که تیم‌ملی ما به لحاظ فوتبالی چیزی کم ندارد. دانش و تکنیکش را دارد، اما الان بیش از هرچیز نیازمند روحیه است. کی‌روش و کادر فنی باید روحیه تیم را بالا ببرند و کاری کنند باخت برابر انگلیس را فراموش کنند. خود کی‌روش گفته تجربه 40 ساله‌اش می‌تواند کاری کند که بازیکنانش این شب سخت را از یاد ببرند و من هم امیدوارم که این اتفاق بیفتد. اگر بازیکنان این شب را فراموش کنند، دوباره اعتمادبه‌نفس و روحیه بگیرند و مصمم به دنبال نتیجه‌گرفتن از بازی روز جمعه با ولز باشند، می‌توان امیدوار بود.

***

ترکیب ایران مقابل انگلیس اشتباه بود

رسول کربکندی، پیشکسوت فوتبال

برای دانستن دلایل این اتفاق باید به کمی قبل‌تر مراجعه کرد. تیم ما با شرایط خوبی به جام‌جهانی نرفت و همه چیز دیر اتفاق افتاد. تغییر مربی و حضور کی‌روش خیلی دیر بود، بازیکنان لژیونرمان در خدمت تیم نبودند، بازی‌های تدارکاتی مفیدی نداشتیم. با این همه من از مدت‌ها قبل در تمام مصاحبه‌هایم با صدای بلند اعلام کردم که برای خط دفاعی تیم بسیار نگرانم. این نکته با علم به این بود که ما باید در اولین بازی برابر تیمی بسیار قدرتمند قرار می‌گرفتیم. انگلیس این‌بار آمده است تا بتواند مقام کسب کند و نمی‌خواهد تنها یک تیم حاضر در جام‌جهانی باشد. آمده برای درخشیدن و حتی قهرمانی. کی‌روش در چینش ترکیب باید باهوش‌تر عمل می‌کرد. ما در برابر انگلیس کجا آن ساختاری را داشتیم که برابر اسپانیا یا پرتغال داشتیم؟ کجا آن هماهنگی را داشتیم؟ بازیکنانی که در ترکیب اولیه ما بودند، به هیچ شکلی از پس بازیکنان انگلیس برنمی‌آمدند و حضورشان در این ارنج اشتباه محض بود. چندین بازیکن ما در دفاع بودند و باید از دروازه دفاع می‌کردند، اما هیچ اثرگذاری نداشتند. نمی‌توانستند کاری کنند و بازیکنان تیم انگلیس هرکاری دل‌شان می‌خواست می‌کردند. دوشنبه روز خوبی برای ما و فوتبال‌مان نبود. ما بازی آمریکا و ولز را دیدیم و به نظرم در برابر هیچ یک از این دو تیم کار آسانی را نخواهیم داشت. کی‌روش و کادر فنی ما کار بسیار سختی دارند. آنها باید این تیم را در عرض چهار روز جمع کنند، روح و روان آنها را درست کنند و اعتمادبه‌نفس را به آنها برگردانند. البته من باز هم می‌گویم، خط دفاعی. خط دفاعی ما باید درست شود، باید تجمع منطقی‌تری داشته باشد و اگر در ترکیب بعدی هم با همین بازیکنان باشیم، منتظر اتفاق خوبی نباید باشیم.

***

کی‌روش مرتکب اشتباه بزرگی شد

ناصر ابراهیمی، مربی اسبق تیم‌ملی فوتبال

جواب سوال‌تان کاملا مشخص است. سرمربی تیم‌ملی در انتخاب ترکیب اولیه مرتکب اشتباه شد. شیوه بازی‌کردن بازیکنان در نیمه اول بسیار سردرگم و بد بود. هافبک‌ها در قواره تیم‌ملی نبودند، دفاع اصلا از پس بازیکنان انگلیس برنمی‌آمد. اصلا لیگ انگلیس با لیگ ما قابل قیاس نیست. کی‌روش بازیکنانی از لیگ را گذاشته بود که فاجعه به بار آمد. من دیدم چند نفر بازیکنان را مقصر دانسته بودند، اما می‌گویم اصلا اینطور نیست. در این شکست بازیکنان را نباید مقصر دانست، آنها توان‌شان همین است. ما نمی‌توانیم انتظار بیهوده داشته باشیم. مهدی طارمی در اروپا گلزنی می‌کند که امشب هم دو گل برای تیم‌ملی زد. نمی‌توان انتظار داشت که همه شبیه طارمی باشند. باید کمی به بضاعت لیگ انگلیس و لیگ خودمان هم نگاه کنیم. خط هافبک و خط دفاع ما در نیمه نخست به قدری سردرگم بودند که به نظرم در برخی مواقع از بازیکنان تیم انگلیس می‌ترسیدند! بازیکن انگلیس شوت می‌زد، سر می‌زد، اما هیچ کدام از دفاع‌های ما کاری نمی‌توانستند بکنند. خدا شاهد است خیلی ناراحتم و نمی‌توانم آن را پنهان کنم. شما ببینید روزبه چشمی دقیقا چه کار کرد؟ علی کریمی دقیقا چه کار کرد؟ ببینید در نیمه دوم با حضور ترابی و بازیکنان دیگری که در ترکیب ثابت بودند، چقدر بهتر شدیم. یا سوال من این است، چرا سردار آزمون انقدر دیر به بازی آمد؟ حالا خوشبختانه در بازی آمریکا و ولز آن دو تیم مساوی شدند و بهترین نتیجه برای ما رقم خورد، چون قبلا هم گفته بودم اگر یکی از این دو تیم برنده بازی می‌شد، کار برای تیم‌ملی ایران خیلی سخت می‌شد، اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد. امیدوارم تیم‌ملی به موفقیت برسد و در دو بازی پیش‌رو موفق باشد. امیدوارم آقای کی‌روش به ترکیب درست بازگردد و بازیکنان ایران در حد تیم‌ملی بازی کنند. در حال حاضر شرایط نه جوری است که کاملا ناامید باشیم و نه جوری است که بتوان با امید و قطعیت بسیار منتظر صعود تاریخی‌مان بمانیم! فعلا روحیه تیم باید برگردد و منتظر بازی با تیم ولز بمانیم. البته همانطور که مردم دیدند، بازی سختی برابر تیم آمریکا هم در پیش داریم و این تیم بسیار خوب بود، اما فعلا باید تمرکز همه ما روی بازی با ولز باشد و امیدوار باشیم که کی‌روش ترکیب درستی برای این بازی بچیند و بازیکنان به خودشان آمده باشند. برای تیم‌ملی کشورمان از خدا موفقیت می‌خواهم.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.