امداد فوری، لطفا!

مدیران عامل جمعیت هلال‌احمر از سختی‌های کار با ناوگان فرسوده لجستیک به«شهروند»می‌گویند

حادثه‌خیزبودن کشور ایران باعث شده تا جمعیت هلال‌احمر سالانه بابیش از 4هزارحادثه برای امدادرسانی به مردم دست‌وپنجه نرم کند
مجموعه‌ای که این روزها نبض ناوگان لجستیکش به ‌واسطه فرسودگی کند می‌زند و درخیلی از مواقع به اعتراف مدیران امداد و نجاتش اگر همت‌وغیرت امدادگران از جان‌گذشته ‌شان نباشدخیلی از ماموریت‌ها به خاطر فرسودگی وخرابی ناوگان لجستیک ممکن بود ماموریت‌های زیادی روی زمین مانده و جان حادثه‌دیدگان با خطرروبه‌روشود، امادرتمام ماموریت‌ها این نیروهای امدادگر و نجاتگر هلال‌احمر هستند که در هرشرایطی از جان مردم در حوادث مراقبت می‌کنند. البته تلاش برای تخصیص اعتبارات نوسازی و اورهال ناوگان لجستیک جمعیت هلال‌احمر قصه امروز و دیروز نیست تقریبا دودهه‌ای می‌شود که این ناوگان تغییری نکرده و به گفته مدیران استانی تاریخ تولید خیلی از خودروهای امدادی به سال 2001 برمی‌گردد. تغییرات اقلیمی آب‌وهوا و افزایش حوادث طبیعی از یک‌ سو و افزایش حوادث ترافیکی در محورهای مواصلاتی در کنار حوادث دیگر همه دست‌به‌دست هم داده‌اند تا نیاز به نوسازی ناوگان لجستیک هلال‌احمر بیش از هر زمانی خود را نشاندهد. بنا به گزارش‌های جهانی،ایران در ردیف ششم حادثه‌خیزترین کشورهای جهان قراردارد. حوادثی متعدد و متنوع که برای پاسخگویی به هر کدام از آنها سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر ایران نیازمند ساختار و تجهیزات مناسب است و این مهم محقق نمی‌شود مگر در سایه تخصیص بودجه ‌و اعتبارات کافی.

فاطمه عسگری نیا- شهروند آنلاین؛ پایگاه‌های امداد و نجات در محورهای مواصلاتی کشور همواره به عنوان دلگرمی ‌و پشتوانه در زمان بروز حوادث برای حادثه‌دیدگان مطرح بوده و هست. به‌خصوص در استان‌های پرتردد و حادثه‌خیزی چون استان اصفهان که همواره رتبه نخست حوادث ترافیکی و امدادرسانی دراین حوادث را دارد. به گفته کریمی،معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان 12 هزار کیلومتر انواع راه‌های مواصلاتی اعم از بزرگراه، اتوبان و … درسراسراستان اصفهان وجود داردکه در همه این راه‌ها 42 پایگاه امدادونجات فعال هستند:«ما در این پایگاه‌ها 48 دستگاه آمبولانس برای امدادرسانی در حوادث داریم.درست است تمامی این آمبولانس‌ها در مدار خدمت‌ رسانی هستند اما عمر تعدادی از آنها به سال 2001 برمی‌گرددیعنی چیزی حدود 20 سال پیش»به گفته او اگر ابتکار،خلاقیت وتوجه حوزه امدادونجات به این آمبولانس‌هانبودچه‌بسا تعداد زیادی از این آمبولانس‌ها از رده خدمت خارج می‌شد و این مسأله ماموریت‌های امدادی هلال‌احمر را در استان حادثه‌خیزی مانند اصفهان با مشکل روبه‌ رو می‌کرد:«یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در پایگاه‌های امداد و نجات و خودروهای لجستیک محرومیت 14 پایگاه از خودروهای ست نجات است. همین مسأله باعث شده تا ما عملیات رهاسازی و امدادرسانی در حوادث شدید را با تجهیزات شارژی آمبولانس‌ها نبال کنیم.»

کریمی می‌گوید ما در طول یکی دو دهه اخیر نتوانسته‌ایم ناوگان لجستیک خود را نوسازی کنیم و تکرار این قصه باعث می‌شود که در آینده با مشکلات جدی در حوزه اجرای ماموریت‌های خود روبه‌رو شویم.

مازندران حادثه‌خیز نیازمندنوسازی لجستیک

دراستان مازندران هم که به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمرش مازندران حادثه‌خیز است وضعیت ناوگان لجستیک چندان تعریفی ندارد. به گفته فخاری،امدادگران جمعیت هلال‌احمر در 25 پایگاه امداد و نجات این استان با حداقل امکانات‌وخدمات و با فرسوده‌ترین خودروهایی که در اختیار دارند کار امدادرسانی در جاده‌ها،جنگل‌هاوکوهستان‌هایای منطقه را دنبال می‌کنند:«ما تنها در دو هفته اول سال 3425 عملیات امداد و نجات در استان انجام دادیم. این حکایت از بار سنگین ماموریت‌هایی دارد که بر دوش ما قراردارد. هرکدام از این عملیات‌ها بالغ بر 5 میلیون تومان برای ما هزینه در بردارد که درمجموع رقم سنگینی می‌شود.»

فخاری می‌گوید از آمبولانس‌های فرسوده فعال در پایگاه‌های امدادونجات که بگذریم تعدادی از پایگاه‌های ما مانند پایگاه چالوس اصلا آمبولانس ندارد اما تا به حال ما اجازه نداده‌ایم که این کم‌وکاستی در خدمات‌رسانی به مردم خود ر ا نشان دهد.»

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان مازندران می‌گوید:«مردم به هلال‌احمربه عنوان یک نهاد امدادرسان همیشه درصحنه نگاه می‌کنند و در موقع حوادث نمی‌توان برای تک‌تک آنها ازمشکلات و کمبودهای امدادی‌مان بگوییم بنابراین اگر می‌خواهیم اعتماد مردم نسبت به هلال‌احمر دچار خدشه‌ای نشود بهتر است با نوسازی ناوگان لجستیک کیفیت خدمات را ارتقادهیم.»

 

میزبانی کشورهستیم امکانات درحدیک شهرستان

دراستان قم که بهجعبه تقسیم شاهراه‌های مواصلاتی کشور مشهور است وضعیت ناوگان لجستیک هلال‌احمرحال‌ وروزخوبی ندارد.به گفته بهرامی،مدیرعامل جمعیت استان قم با وجود اینکه این استان وسعت چندانی نسبت به استان‌های کشور ندارد اما به ‌واسطه موقعیت جغرافیایی و قرارگرفتن در مرکز کشور حکم جعبه تقسیم راه‌های مواصلاتی را داشته،به خاطر همین بار ترافیکی زیادی را تحمل می‌کند و به طبع باید حوادث بسیاری را هم پوشش دهد که این مسأله باتوجه به کمبوداتی که در بخش ناوگان لجستیک موجوداست متاسفانه کار را بر ماسخت کرده است. او با اشاره به فرسودگی ناوگان لجستیک استان قم و تعداد بالای ماموریت‌های این استان می‌گوید در برخی مواقع مانند اواخر هفته و مناسبت‌های مذهبی به اندازه کل ایران ما میهمان داریم و خدمت‌رسانی به همه این جمعیت با حداقل امکانات کارسخت‌ومشکلی است.

 

در جبهه دفاع از سلامت و ایمنی مردم نیازمندکمک هستیم

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با «شهروند» از فرسودگی ناوگان لجستیک این جمعیت سخن می‌گوید و معتقد است جمعیت هلال‌احمر در دفاع از سلامت‌ و ایمنی مردم در برابر حوادث ‌و سوانح با حداقل امکانات مشغول خدمات‌رسانی است؛این درحالی است که به لحاظ نوع تکلیف‌ و خدماتی که درحفاظت از جان انسان‌ها انجام می‌دهد تفاوتی با نیروهای مسلح و مدافعان این مرزوبوم ندارد اما از لحاظ برخورداری از امکانات‌واعتبارات هیچ‌ وجه اشتراکی ندارند:«ما در جبهه غیر نظامی دفاع ازجان مردم هستیم.حوادث غیرطبیعی درسایه تغییرات جوی هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود و امکان ندارد با حداقل امکانات بتوانیم خدمات به ‌موقعی برای نجات جان انسان‌هاازبدترین شرایطی که گرفتارآن شده‌اند،ارائه کنیم.»

مهدی ولی‌پورمی‌گوید:«خیلی از استان‌های ما ازجمله اصفهان،خراسان رضوی،گیلان،مازندران و قم در ایام مختلف سال با جمعیت زیاد گردشگران روبه‌رو هستند،بنابراین لازم است امکاناتی که در اختیاردارند هم برابر خدماتی باشدکه ارائه می‌کنند نمی‌توان از یک استان انتظارداشت به اندازه یک استان وحتی کمتر،ناوگان لجستیک در اختیارداشته باشیم اما به یک کشور خدمات ارائهکند. ارائه خدمت در این شرایط موجب نارضایتی مردم می‌شود.»

به گفته ولی‌پور در 10 سال گذشته،ناوگان امدادی جمعیت هلال‌احمر به‌ روزرسانی نشده است؛این ناوگان شامل بالگردامدادهوایی،خودرو،ناوزمینی،موتورسیکلت،قایق امدادی و… است:«بسیاری ازاین دستگاه‌ها به‌ علت فرسودگی،هزینه‌گزافی برای حفظ و نگهداری به جمعیت هلال‌احمرتحمیل می‌کنند.

به علت اینکه بسیاری از این ناوگان‌،وارداتی است،هزینه حفظو نگهداری آن افزایش یافته است. متاسفانه استهلاک خودروها هم بالارفته است. برخی آمبولانس‌ها اصلا عملیاتی نیستند.» ولی‌پورباتاکید بر این صحبت‌ها می‌گوید:«یک لحظه کشور را منهای امداد و نجات نگاه کنید،ببینید چه اتفاقی رخ می‌دهد و این همه تصادف و حادثه را چه کسی جمع می‌کند؟»ولی‌پورمی‌گوید:«مجلس و دولت باید به این موضوع به عنوان یک مسأله مهم نگاه کنندو با تخصیص اعتبارات کافی دغدغه‌های موجودرا بکاهند.»

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.