تعریف بی‌تحریف / حاضریم‌گفت‌وگو کنیم/ مسیر دشوار التیام

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي استعفای رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی، روزهاي سخت ايران با برگزاري جام جهاني ، توليد متان در تهران ، شمارش معکوس برای کالابرگ الکترونیک، اهمال ترکمنستان و جولان ریزگردها ، فضای سینمای کشور ، لزوم گفت‌وگو برای برون‌رفت از بحران و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ توليد اورانيوم تا غناي 60 درصد در سايت فردو در واکنش به قطعنامه شوراي حکام در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي استعفای رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی، روزهاي سخت ايران با برگزاري جام جهاني ، توليد متان در تهران ، شمارش معکوس برای کالابرگ الکترونیک، اهمال ترکمنستان و جولان ریزگردها ، فضای سینمای کشور ، لزوم گفت‌وگو برای برون‌رفت از بحران و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

غرور ملی کجاست؟

روزنامه آرمان امروز: روزهاي سخت ايران با برگزاري جام جهاني تکميل شد، مسابقاتي که سال‌هاست مردم چشم انتظار برگزاري آن هستند و اين‌بار مصادف با ناآرامي‌هاي اخير در ايران شد. با شکست سنگين تيم ملي کشورمان مقابل انگليس، بسياري در فضاي حقيقي و مجازي اقدام به شادي کردند و با هر گل انگلستان به ايران، به هوا مي‌پريدند، بدون اينکه کوچکترين «غرور ملي» داشته باشند. حتي در زنجان برخي از مردم با پرچم انگليس به پايکوبي پرداختند؟!. در ديگر شهرها نيز اين وضعيت مشاهده شد، تا جايي که برخي از کارشناسان، چهره‌هاي مشهور و مردم اين باخت بي‌سابقه ايران را بي‌ارتباط به حواشي داخل استاديوم و بيرون از آن نمي‌دانستند. در شرايطي که رسانه‌هاي معاند، در روزهاي گذشته تبليغات گسترده‌اي براي عدم حضور تيم ملي ايران (بدون توجه به جايگاه جام جهاني و هشدارهاي فيفا براي مقابله با ورود سياست به ساختار فوتبال) انجام داده‌ بودند، تيم ملي با 90 دقيقه «هووو» و شنيدن جمله «بي‌شرف» راهي به‌جز بغض، اشک و خون روي صورت بيرانوند نداشت، نکته تاسف بار اين وضعيت انتشار عکس‌هاي بيرانوند با صورت خوني بود که مردم آن را به «چوب خدا» تشبيه مي‌کردند!. در اين ميان برکسي پوشيده نيست که عدم تمرکز در روزهاي قبل به اردوي تيم ملي رسيده بود و ترکيب عجيب مربي ايران نيز اين امر را تا حدودي ثابت مي‌کرد، اما تيم بي‌روحيه ايران که نه حمايت دولت و نه يار دوازدهم (طرفداران فوتبال) را پشت سر خود مي‌ديد، راهي به جز شکست تلخ با 6 گل و تسليم شدن را جلوي رويش نمي‌ديد؛ شکستي که متهم رديف اول آن کارلوس کي‌روش و متهم رديف دوم، مردمي بودند که تمرکز را به شکلي از اين تيم گرفته بودند، به‌نحوي که بازيکنان ايراني که سال‌ها در ليگ اروپا بازي مي‌کردند، حتي قادر به يک پاس درست نبودند.

 

اورانیوم 60 درصدی در فردو

روزنامه آرمان ملي: پس از فعل و انفعالات بسيار پيرامون پرونده هسته‌اي ايران، حواشي روابط ميان ايران و غرب و تحريم‌هاي اخيري که از سوي اروپايي‌ها و آمريکا وضع شد؛ سه شنبه گذشته غربي‌ها به سمت و سوي ارائه پيش نويس قطعنامه ضد ايراني به آژانس پيش رفتند و به فاصله دو روز در نشست فصلي شوراي حکام پرونده ايران مورد بررسي و از قضا پيش نويس قطعنامه غربي‌ها نيز مورد تاييد شوراي حکام قرار گرفت و بر مبناي آن قطعنامه سومي عليه ايران از سوي شوراي حکام با اکثريت آرا تصويب شد و حتي مخالفت کشورهايي همچون چين و روسيه نيز نتوانست تاثيري در صدور اين قطعنامه بگذارد. همين اتفاق کافي بود تا مقامات چيني و روسي نيز واکنش‌هاي منفي نسبت به صدور اين قطعنامه از خود بروز دهند و مقامات کشورمان نيز آن را محکوم کنند. چنانکه محسن نذيري اصل نماينده کشورمان در آژانس بيان کرد: دعوت از ايران براي همکاري با آژانس، آن هم با استفاده ابزاري از شوراي حکام و اعمال فشار از طريق تصويب يک قطعنامه، غيرموجه و بي‌معني است. در همين راستا چندي پيش حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه نيز با تاکيد بر اينکه اقدام اخير آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در تصويب قطعنامه عليه ايران در شوراي حکام اقدامي غيرسازنده بود، تاکيد کرد: ايران ضمن پايبندي به حقوق بين‌الملل و تعهدات بين‌المللي خود در اين زمينه اقدام متقابل و موثر انجام خواهد داد.» لذا همين مساله بود که نگاه‌ها را به سمت چگونگي اقدام متقابل ايران پيش برد و برخي مساله توليد اورانيوم 60 درصد را همان اقدام متقابل و قاطع ايران قلمداد کردند. اين در حالي است که طي روزهاي گذشته اين مساله به تحقق پيوست و سازمان انرژي اتمي در واکنش به قطعنامه شوراي حکام اقدام به توليد اورانيوم تا غناي 60 درصد در سايت فردو کرد و صبح روز دوشنبه توليد آن به مرحله پايداري رسيد.

 

تجهيزات اندازه‌گيري متان داريم، استفاده نمي‌كنيم

روزنامه اعتماد:ناسا در گزارشي اعلام كرد 50 نقطه در جهان را شناسايي كرده كه توليد متان در آنها چشمگير بوده است. يكي از اين مناطق كه عكس ماهواره‌اي آن نيز منتشر شد، جنوب شهر تهران بود. بر اساس اين گزارش، ابر متاني به طول تقريبي 5 كيلومتر بر فراز منطقه كهريزك تهران ايجاد شده. اما واكنش مسوولان شهري نسبت به اين قضيه تكذيب و انكار بود؛ از شهردار و رييس شوراي شهر تهران تا مديرعامل مركز جمع‌آوري پسماند و معاونش. عليرضا زاكاني شهردار تهران اعلام كرد «ناسا چيزي را اعلام كرده، اين براي ما اعتبار ندارد. تا الان هيچ قرينه‌اي مبني بر درستي اين حرف نداريم. از اساس بايد صحت و سقم اين مساله را بررسي كنيم و اساسا اين نوع مواجهه را سياسي مي‌دانيم. اين مواجهه بيشتر براي التهاب‌آفريني است. اين ادعا، ادعاي عجيب و غريبي است و در اين شرايط تلقي به اين است كه تشويش اذهان مي‌كنند، لذا ما هيچ راهي نداريم اگر چنين نكته‌اي به ما رسيد، عقل حكم مي‌كند كه رسيدگي كنيم. مجموعه خدمات شهري ما با دانشگاه تهران يك تفاهم‌نامه‌اي را انجام دادند كه دانشگاه تهران اين موضوع را بررسي كند و مساله را به ما بگويد. در حال حاضر مشغول رسيدگي هستيم، نتيجه‌اش را كه يك نهاد دانشگاهي رسيدگي مي‌كند، ان‌شاءالله اعلام مي‌كنيم. واكنش مهدي چمران، رييس شوراي شهر تهران هم به عكس ابر متان در ناسا اين بود «كه عكس منتشرشده از جنوب تهران درست نيست و گويا براي يك كشور ديگر است.»

 

شمارش معکوس برای کالابرگ الکترونیک

روزنامه ایران:سخنگوی اقتصادی دولت ضمن اعلام اینکه بودجه عمرانی برای افزایش حقوق کارکنان دولت اختصاص نیافته است، از اجرای آزمایشی کالابرگ الکترونیک در روز‌های آینده خبر داد. سید احسان خاندوزی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در روز‌های آینده طرح کالابرگ الکترونیک در یک استان آغاز می‌شود. دوره آزمایشی یک ماه طول می‌کشد و پس از آن درباره اجرای کامل آن تصمیم‌گیری می‌شود.وی افزود: این طرح مشکل تأمین منابع ندارد و تأخیر صورت گرفته برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز بوده است. البته تغییرات صورت گرفته در مدیریت وزارت رفاه نیز در این تأخیر مؤثر بوده است. خاندوزی تصریح کرد: با توجه به اینکه این امر، نظام پرداخت یارانه را متأثر می‌کند، لازم بود دولت از زیرساخت فنی اطمینان حاصل کند و تغییرات در وزارت کار در بهره‌برداری پروژه قدری تأخیر انداخت‌.سخنگوی اقتصادی دولت گفت: اختلافی در دولت برای الزام کسب و کار‌ها به دریافت اینماد وجود ندارد. برخی پیشنهاد‌ها بر شفافیت تأکید دارند و برخی بر تسهیل کسب و کارها. ما باید بین شفاف‌سازی و سهولت کسب و کار‌ها به تعادل برسیم و این کار در حال انجام است.

 

خروج وزیر پرحاشیه از کابینه دولت سیزدهم

روزنامه تجارت:رییس‌جمهور درحالی با استعفای رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی موافقت کرد که شایعه خروج او از ساختمان این وزارتخانه، چند هفته‌بود که بر فعالیت‌های عمرانی و حمل‌ونقل در کشور سایه انداخته بود. به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، سید ابراهیم رییسی ـ رئیس‌جمهوری با استعفای رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی، به دلیل آن‌چه تشدید بیماری وزیر اعلام شده، موافقت کرد و شهریار افندی‌زاده به عنوان سرپرست وزارتخانه منصوب شد.روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی ضمن تایید این خبر اعلام کرد که هنوز گزینه جایگزین رستم قاسمی مشخص نیست.رئیس‌جمهوری ضمن تقدیر از تلاش‌های قاسمی در دوران مسئولیت خود در وزارت راه و شهرسازی و آرزوی سلامتی برای او، با استعفای رستم قاسمی در پی تشدید بیماری موافقت و ابراز امیدواری کرد که بتوان از توانمندی‌های او پس از بهبودی کامل استفاده کرد.رستم قاسمی روز چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ متن استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهوری کرده است. او در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت شرکت نکرد تا گمانه‌زنی‌ها نسبت به خداحافظی او از سمت خود تقویت شود. گزینه‌هایی هم به عنوان افراد جانشین رستم قاسمی مطرح شده، اما هنوز چیزی مشخص نیست و حتی سخنگوی دولت درباره استعفای قاسمی یا گزینه‌های جاگزین او صحبتی نکرده است.در هفته‌های گذشته انتقادهایی نسبت به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در اجرای پروژه نهصت ملی مسکن که از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است مطرح شده بود.پیشتر و در هفته‌های گذشته یک بار شایعه استعفای وزیر راه و شهرسازی در رسانه‌ها مطرح شده بود که قویا تکذیب شد و چند روز پس از آن، قاسمی در برنامه‌ای در فرودگاه امام حاضر شد؛ این خبر بار دیگر پنج‌شنبه گذشته مطرح شد که تا امروز رسما تایید نشده بود.

 

دادگاه‌ها صد شکارچی غیرمجاز را تبرئه کردند!

روزنامه جوان:  فاجعه کشتار میلیونی پرندگان مهاجر در فریدونکنار خبری است که هر سال با شروع فصل مهاجرت پرندگان به استان مازندران به گوش می‌رسد و در سال‌های اخیر حتی اخباری مبنی بر کشتار ۵/۱ میلیونی این پرندگان که مدتی میهمان سرزمین ما هستند، به گوش می‌رسد. ابعاد محیط‌زیستی این اتفاق به بیرون از مرز‌های ایران نیز کشیده شده‌است. هر سال نیز اخباری در خصوص برخورد با این کشتار به گوش می‌رسد که البته و ظاهراً تا کنون بدون نتیجه بوده‌است. برای بررسی آمار واقعی این کشتار و همچنین کار‌های انجام شده در جهت جلوگیری از آن با عطاءالله کاویان، مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران گفتگو کرده‌ایم.    گزارش‌هایی در خصوص کشتار ۵/۱ میلیون پرنده مهاجر در فریدونکنار و شهر‌ها اطراف آن مطرح شده‌است، این آمار را قبول دارید؟ اصلاً امسال چنین اتفاقی نیفتاده‌است! هنوز صید و شکار به شکل سنتی که هر ساله انجام می‌شد، شروع نشده، چون زمان آن نرسیده‌است؛ هنوز حضور پرنده‌های به شکل کامل اتفاق نیفتاده‌است.    این آمار را برای سال‌های گذشته تأیید می‌کنید؟ سال گذشته من مسئولیت نداشتم.    به شکل کلی برآورد شما در مورد کشتار پرندگان چه مقدار است؟ سرشماری که نمی‌شود و واقعاً من تخمینی هم در این خصوص ندارم. البته سال گذشته شکار و صید در فریدونکنار ممنوع بود.    در کل استان؟ بله! ولی اصل شکار در تالاب‌های فریدونکنار است. در تالاب میانکاله مثل مجموعه فریدونکنار شکار و صید با روش‌هایی با سابقه ۲۰۰ ساله وجود ندارد. البته آنجا ممکن است تیراندازی شود و چند پرنده را شکار کنند، ولی اصلاً عدد آن قابل مقایسه با فریدونکنار نیست.

 

اهمال ترکمنستان و جولان ریزگردها

روزنامه خراسان:24 خرداد امسال، تهران میزبان «سردار بردی‌ محمداف» رئیس ‌جمهوری ترکمنستان بود که در صدر یک هیئت سیاسی ،اقتصادی وارد تهران شد. در جریان این سفر دو روزه، دیدارهای خصوصی و عمومی دوجانبه و امضای اسناد بین دولتی از جمله برنامه‌های این سفر بود، سفری پربار با امضای ۱۳ سند همکاری که بین روسای جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان امضا شد، از این تعداد 9 سند همکاری در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و… در حضور روسای جمهور دو کشور تصویب شده بود و یکی از مصوبات مهم امضای یادداشت تفاهم در زمینه همکاری  در مسائل زیست محیطی میان دو کشور بود. سفری که در آن انتظار می رفت با امضای یادداشت تفاهم نامه زیست محیطی، موضوع ریزگردهای قره قوم که شمال شرق ایران به ویژه شهر مشهد را به شدت تحت تاثیر خود قرار می دهد با همکاری آن کشور مهار شود. وقتی ریزگردهای قره قوم در هوای مشهد آفتابی می شود انگشت اتهام همواره به سمت ترکمنستان نشانه می رود؛ اتهامی که دیگر ثابت شده  و مسئولان این کشور نیز به آن اذعان دارند که آلودگی هوای شمال شرق ایران به ویژه مشهد از این کشور نشئت می گیرد. ریزگردهای قره قوم که منشأ آن کشور ترکمنستان است، مشکلات زیادی در خصوص آلودگی هوای استان به ویژه در مشهد ایجاد کرده است، مهمان ناخوانده ای که هراز گاهی به استان می آید و دست بردار هم نیست و سال هاست که گرد و غبار قره قوم هوای مشهد را به وضعیت قرمز و بحرانی می رساند و در تمام این سال ها هم قرار بوده که با ترکمنستان برای کنترل این ریزگردها رایزنی شود.

 

تعریف بی‌تحریف

روزنامه کيهان:  «مجید شریف واقفی… یکی از رهبران سازمان مجاهدین خلق بود که توسط دیگر اعضای سازمان به خاطر تعلقات اسلامی‌اش کشته شد … شریف واقفی در سال ۱۳۴۲ در واقعه پانزده خرداد در قم به رهبری سید روح‌الله خمینی در ردیف کفن‌پوشان به پشتیبانی از خمینی راهپیمایی کرد. شریف واقفی با وجود شرایط در آن زمان عکس‌ها و اعلامیه‌های روح‌الله خمینی را در کوچه و بازار نصب می‌کرد. وی پس از ورود به دانشگاه، همراه با دوستان خود انجمن اسلامی آن دانشگاه را بنیان نهاد. سپس برای مبارزه علیه شاه به سازمان مجاهدین خلق پیوست و با صعود در سلسله مراتب آن به یکی از رهبران سازمان تبدیل شد. پس از مدتی بعضی از سران این گروه تصمیم گرفتند ایدئولوژی سازمان را از اسلام به مارکسیسم تغییر دهند. شریف واقفی به شدت با این تصمیم به مخالفت پرداخت؛ که این مخالفت باعث اخراج وی از شورای مرکزی شد. […] همسر سازمانی وی به مرکزیت سازمان خبر داد که مجید قصد تأسیس شاخه اسلامی مجاهدین خلق را دارد و در حال عضوگیری از اعضایی است که هنوز به اسلام وفادارند. به دنبال آن با ابلاغ سازمان قراری بین […] با مجید در ساعت ۴ بعد از ظهر روز ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۳۵۴ در سه راه بوذرجمهری نو (۱۵ خرداد شرقی) گذاشته می‌شود. هنگامی که وی بر سر قرار حاضر می‌شود توسط […]و […] کشته شده و سپس برای جلوگیری از هویت یابی، جسدش توسط […] و […] سوزانده می‌شود و آن را در محل دفن زباله‌ها در خارج از تهران می‌اندازند.»

 

ادامه پاکسازی مرزها

روزنامه وطن امروز: گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در هر نقطه‌ای از اقلیم کردستان عراق که مستقر شده باشند، نمی‌توانند از حملات موشکی سپاه فرار کنند. این گزاره در طول ۲ ماه گذشته بارها از سوی قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه ثابت شده است. پس از حمله روز دوشنبه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای دومین بار در هفته جاری، مواضع گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان عراق را در هم کوبید. روز گذشته قرارگاه حمزه سیدالشهدا طی حملاتی مقر گروهک تروریستی تجزیه‌طلب پاک (حزب آزاد کردستان) را با موشک‌ و پهپادهای انتحاری منهدم کرد. «تون کبری» در حومه کرکوک و «بردی» در اطراف سلیمانیه، مناطقی بودند که مقر گروهک تجزیه‌طلب پاک در آنها مورد حمله موشکی و پهپادی نیروی زمینی سپاه قرار گرفت. این دومین حمله‌ سپاه به گروهک‌های تجزیه‌طلب در طول هفته جاری بود. روز دوشنبه نیز قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه برخی مناطق اقلیم کردستان عراق را که گروهک‌های تروریستی کومله و حزب دموکرات در آنجاها مستقر بودند مورد حمله موشکی و پهپادی قرار داد. بنا بر اعلام سپاه، در این حملات که در مناطقی در عمق اقلیم شمال عراق از جمله جژنیکان، زرگوئیز و کوی‌سنجق انجام شد، ضمن انهدام اهداف مورد نظر، ضربات و خسارت‌های سنگینی به تروریست‌ها وارد آمد. 23 آبان‌ماه امسال بود که نیروی زمینی سپاه انهدام مقر گروهک‌های تجزیه‌طلب را از سر گرفت و با حمله موشکی و پهپادی، مقر گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب از جمله کومله و حزب دموکرات را که در اقلیم کردستان عراق مستقر بودند در هم کوبید. همان زمان سردار پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه در اظهاراتی اعلام کرد: قبل از عملیات ربیع که ششم مهرماه امسال انجام شد، ما به طور مرتب به اقلیم شمال عراق و دولت مرکزی عراق هشدار دادیم گروهک‌های تجزیه‌طلبی را که در شمال اقلیم عراق هستند و مقرهای مختلفی در منطقه شمال عراق دارند یا اخراج و خلع سلاح یا اردوگاه‌نشین کنند اما به هر شکل این اتفاق رخ نداد. پاکپور در ادامه این اظهارات اعلام کرد مقامات عراق و اقلیم کردستان وعده داده‌اند این منطقه را از وجود تروریست‌های تجزیه‌طلب تخلیه کنند و از آنجا که این وعده عملی نشده و ایران مسؤول امنیت مردم خود است، حمله به گروهک‌های تجزیه‌طلب را از سر گرفته است.

 

مسیر دشوار التیام

روزنامه اطلاعات: خلد گر به پا خاری، آسان برآرم/چه سازم به خاری که در دل نشید (طبیب اصفهانی).دریچه‌های اطلاع ما از وقایع بیشتر شده و نسبت به نیم قرن پیش، چنان فراخ و متنوع است که قیاس آن ممکن نیست. اما مسائلی وجود دارند که همانند و همسان برجای مانده‌اند و گویی دور و تسلسلی تاریخی ما را در حصار خود و تاریخمان گرفتار کرده است. روزگارمان دیگر شده و ما هنوز در آمد و شد میان گسل‌های هویتی گرفتاریم. وقایعی در گوشه و کنار روی می‌دهد و با درد و دریغ چیزهایی می‌بینیم که باورش برایم دشوار است. این پرسش به ذهنم می‌آید که شور فرهنگ و اخلاق و میهن دوستی و آیین‌های ما کجاست؟ چرا ایرانیت و اسلامیت که شاکله توازنی هزار و چندصد ساله را در زندگی و فرهنگ و تاریخ ایرانیان قوام داده و دوام بخشیده بود، اینک چابکی و انگیزه لازم را برای ایجاد یگانگی ما نمی‌تواند فراهم آورد؟گویی جان و روحمان خسته است و توش و توان از فکر و فرهنگ و باور گرفته شده است. زخمی بر جان ما نشسته که انکارش فایده ندارد؛ نه برای زمامداران و نه برای مردمانی که از هر قوم و تبار، یا دین و مذهب، و با هر زبان و سننی در کنار هم زیسته و هزاره‌ها را به خاطره‌ای از پیوند بدل ساخته اند. حزین لاهیجی که در غربت زیسته و سپس مقارن آشوب‌های درون ایران و حملة محمود و اشرف افغان به ایران خون گریسته بود، اما ناامید و مهجور نماند. همو سروده است:بهشت برین است ایران زمین/بهشتش سلیمان وشان را نگین/بهشت برین باد جان را وطن/مبادا نگین در کف اهرمن!

 

مترو یا بازار قاچاق؟

روزنامه جام جم:واگن‌های مترو این روزها بیشتر از این‌که شبیه بخشی از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی پایتخت باشد شبیه جمعه‌بازارهای شلوغ خیابانی است. اگر بازار تهران هم خلوت باشد و کسب‌و‌کار صاحبان مشاغل در نبض اقتصادی پایتخت کساد رخ می‌دهد راهروهای زیرزمینی مترو همواره پررونق است. در همه این سال‌ها هم همواره قوانین و مقرراتی برای جلوگیری از دستفروشی در مترو مطرح بوده اما هیچ‌گاه هیچ‌کدام از این تصمیمات به سرانجام نرسیده و حالا واگن‌های مترو به بازار اصلی فروش جنس‌های ارزان قاچاق تبدیل شده است.چند گروه هستند که بیشتر اوقات در ساعات صبح که اوج تردد کارمندان به‌ویژه بانوان است، با عرضه لباس‌های قاچاق و زیرقیمت توانسته‌اند مشتریانی را به دنبال خود بکشند. شاید تعجب‌آور باشد اما شومیزهایی که در بازار حداقل به قیمت ۳۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد، در میان اجناس آنها حتی می‌توان با ۵۰ هزار تومان خرید. البته کیفیت این لباس‌ها به‌شدت ضعیف است اما به‌دلیل مشکلات اقتصادی، گاه شاهد هستیم که برخی از مسافران مترو، به‌ویژه بانوان مشتریان پروپاقرص این فروشندگان می‌شوند. فروشندگانی که با لباس‌های رنگارنگ و با توجه به نیازهای مشتریان‌شان در کمترین قیمت اجناس ارزان‌قیمت خود را عرضه می‌کنند.

 

مسکن بسازید نه وزیر

روزنامه فرهیختگان:شهریور سال 1400 رستم قاسمی، وزیر پیشنهادی وزارت راه‌وشهرسازی در جریان بررسی صلاحیت وزرا؛ زمانی که پشت تریبون مجلس قرار گفت، گفت: «۱۰ دستور را نوشته‌ام که در اولین روز از حضورم در وزارت نفت آنها را در دستور کار قرار می‌دهم.» گرچه وی همان‌جا سخن اشتباه خود را اصلاح کرد اما به‌رغم بیش از یک‌سال حضور وی در وزارت راه‌وشهرسازی، کمتر کسی است که احساس کند وی وزیر راه‌وشهرسازی بوده است. با همه انتقادهایی که طی یک‌سال اخیر در محافل رسمی، رسانه‌ها و محافل غیررسمی به قاسمی وجود داشت، بالاخره روز گذشته رئیس‌جمهور با استعفای وزیر راه‌وشهرسازی موافقت کرد. اما مشکل هنوز حل‌نشده و حالا چالش اصلی این است که گزینه‌های احتمالی چه کسانی خواهند بود. در روزهای اخیر نام برخی مسئولان فعلی دستگاه‌های دولتی و عمومی خارج از وزارت راه‌وشهرسازی برای تصدی این وزارتخانه مطرح ‌شده که اتفاقا هیچ تخصصی در حوزه مسکن و شهرسازی ندارند. این موضوع حالا صدای برخی نمایندگان مجلس را نیز درآورده و آنان به دولت هشدار داده‌اند که به‌جای افراد همه‌جا‌حاضر، یک‌متخصص توانمند در حوزه مسکن برای تصدی این وزارتخانه حساس معرفی کند. نگاهی به چالش‌های فعلی حوزه مسکن در کشور حکایت از آن دارد که درصورت گماردن افراد غیرمتخصص، مشکلات این حوزه به‌سمت بحرانی‌تر شدن حرکت خواهد کرد.

 

حاضریم‌گفت‌وگو کنیم

روزنامه همشهری:در 2ماه گذشته، فضای سینمای کشور متأثر از اتفاقات اخیر جامعه بوده و نه تولید و نه اکران حالت طبیعی نداشته است؛ درحالی‌که سینماداران و مسئولان سینمایی امید داشتند اکران فیلم «بخارست» ساخته مسعود اطیابی بتواند به رونق گیشه کمک کند، اما فروش این فیلم از 24آبان که روی پرده آمده تا امروز فقط در حدود یک‌میلیاردو200میلیون تومان بوده و استقبال گرمی از آن نشده است. در این وضعیت، هنوز مدیرعامل خانه سینما هم به‌عنوان نهادی صنفی که شاید بتواند همگرایی‌ای در صنف ایجاد کند، تعیین نشده است. مهم‌تر از همه پیش‌بینی وضعیت سینمای ایران بسیار سخت شده و به دشواری می‌توان گفت مخاطبان چه زمانی به سینما بازمی‌گردند یا چه فیلمی می‌تواند انگیزه لازم را به سینماروها بدهد که به تماشای فیلمی بروند. روز گذشته محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیأت‌مدیره خانه سینما، پیش‌بینی خود را از آینده سینمای ایران با ایسنا در میان گذاشت و گفت: اثر وضعی تصمیماتی که در شوراهای پروانه ساخت و نمایش گرفته می‌شود تا نیمه اول سال آینده ادامه خواهد داشت و این وضعیت را به سبب تولید، نمایش و کم‌رونقی سینما تا آن زمان خواهیم داشت. البته ممکن است گاهی برای مدتی کوتاه روند فروش بالا رود، اما دوباره نزول خواهد کرد و جلوگیری از چنین اتفاقی مستلزم یک تغییر رویه جدی است. در همین شرایطی که ما این صحبت‌ها را مطرح می‌کنیم، گروهی از طریق شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به‌دنبال تصویب آیین‌نامه شورای پروانه ساخت به شکل جدید هستند که محدودیت‌ها را بیشتر می‌کند.

 

 

چرا به این نقطه رسیدیم؟

روزنامه شرق:از ابتدای اعتراضات، روزنامه «شرق» با نگاهی به سیر تحولات در کشور و در عین حال مشی مبتنی بر منافع و امنیت ملی، به لزوم «گفت‌وگو» در همه ابعاد و سطوح پرداخت. پیرو آن هم از اعلام برخی مسئولان داخلی مبنی بر آمادگی برای گفت‌وگو در بطن و متن ساختار سیاسی استقبال کرد. اما فارغ از اینکه بحث مذکور مقامات تا چه اندازه روی واقعیت به خود گرفت و افکار عمومی این وعده را تا چه حد باور کردند، در دو ماهی که از آغاز اعتراضات می‌گذرد، شاهد شکل‌گیری سطحی جدید و حتی می‌توان گفت کم‌سابقه از شکل متفاوتی از اعتراض و پاسخ به اعتراض بودیم. پرسش اینجاست که آیا می‌توان شرایط را به سوی مذاکره و گفت‌وگو هدایت کرد؟ اگر بپذیریم در این نقطه قرار نداریم، آیا امکان رسیدن به موقعیت گفت‌وگو وجود دارد؟ «شرق» همان‌گونه که از لزوم گفت‌وگو برای برون‌رفت از بحران گفت و نوشت، اکنون هم از ضرورت «نفی خشونت» می‌گوید. در این زمینه بسیاری از صاحبان فکر، قلم و اندیشه نیز نگران از تشدید خشونت‌ها در کشور هستند؛ همچنان که عماد افروغ هم در‌این‌باره از واژه «خشونت شهری» یاد می‌کند. به باور این استاد دانشگاه و جامعه‌شناس، «اعتراضات اخیر، جنبش اجتماعی نیست، بلکه خشم شهری و شورش طردشدگان» است. از این منظر شاید بتوان گفت پیش‌نیاز و پیش‌شرط عدم شکل‌گیری خشونت‌ها در هر جامعه‌ای، به وجود زمینه و بستر لازم برای تحقق گفت‌وگو بازمی‌گردد تا طیفی احساس طردشدگی سیاسی و اجتماعی پیدا نکند؛ چون زمانی که مقدمات این گفت‌وگو و دیالوگ سیاسی در جامعه فراهم نباشد، به تدریج جریان‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی از همدیگر فاصله گرفته، توان درک همدیگر را از دست داده و به تبع آن گسل خاموشی نیز میان ملت با دولت و سیستم سیاسی به وجود می‌آید که در مقاطع حساسی همچون اعتراضات اخیر، تبعات خود را نشان می‌دهد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.