قانون جدید؛ فوتبال دیگر 90 دقیقه نیست!

فیفا برای محاسبه دقیق ثانیه‌های هدر رفته آدم استخدام کرد

فدراسیون جهانی فوتبال روش جالبی را برای محاسبه وقت‌های اضافی در نظر گرفته، اگرچه بازی‌ها طولانی می‌شود، اما حق تیمی ضایع نمی‌شود.

مونا ساکت‌نوا_شهروندآنلاین؛ با گذشت چهار روز از رقابت‌های جام‌جهانی یکی از عجیب‌ترین اتفاقاتی که توجه علاقه‌مندان به فوتبال را در این تورنمنت جلب کرده، وقت‌های اضافی است که داوران برای مسابقات اعلام می‌کنند. طولانی‌شدن بیش از حد مسابقات جام‌جهانی به واسطه وقت‌های هدر رفته زیاد انتقادهایی را درپی داشته و برخی مربیان و بازیکنان و کارشناسان به داوران طعنه زده‌اند، اما فیفا قاطعانه از این مسأله دفاع می‌کند. اما موضوع چیست؟ چرا وقت‌های اضافه مسابقات اینقدر طولانی شده است؟

ضدفوتبال، دردسر قبلی فیفا

یکی از موضوعاتی که در سالیان گذشته در مسابقات فوتبال وجود داشته و اعتراض‌های پرشماری را برانگیخته مربوط به تلف‌کردن وقت توسط برخی تیم‌های ملی و باشگاهی در لیگ‌های داخلی و عرصه‌های بین‌المللی است. همه ما در بسیاری از مسابقاتی که تماشا کرده‌ایم با وقت تلف‌کردن‌های برخی بازیکنان به‌ویژه دروازه‌بان‌ها مواجه شده‌ایم. همه ما بارها مصاحبه‌هایی را از مربیان داخلی و خارجی شنیده‌ایم که نسبت به تلف‌شدن وقت گلایه داشته‌اند یا اینکه از داوران بابت عدم‌محاسبه درست وقت‌های اضافی بازی گلایه کرده‌اند. این مسأله در تمام دنیا ادامه داشت تا اینکه فیفا برای جلوگیری از آن یک روش جالب را در پیش گرفت.

وقت‌های اضافی، سوژه جام‌جهانی شد

در بازی‌هایی که از جام‌جهانی قطر جلو رفته، موضوع وقت‌های اضافی مورد توجه کاربران قرار گرفته و علاوه‌بر گلایه‌های برخی مربیان و کارشناسان بابت طولانی‌شدن زمان فوتبال سوژه طنز برخی فوتبال‌دوستان در فضای مجازی نیز شده است. به عنوان نمونه در بازی ایران و انگلیس شاهد بودیم که مسابقه 116 دقیقه طول کشید. داور آن مسابقه 14 دقیقه وقت اضافه برای نیمه اول و 10 دقیقه برای نیمه دوم گرفت. در وقت‌های اضافی نیمه دوم هم به خاطر گرفتن پنالتی برای ایران با استفاده از VAR و گل‌شدن آن دو دقیقه دیگر اضافه شد و درنهایت بازی 116 دقیقه طول کشید. جالب است که بدانید تا اینجای رقابت‌های جام‌جهانی هیچ بازی‌ای نبوده که وقت اضافه یک نیمه‌اش کمتر از 6 دقیقه باشد. همه داوران تاکنون وقت‌های اضافی طولانی‌ای را اعلام و این موضوع جالب را به سوژه روز جام‌جهانی تبدیل کرده‌اند.

حمایت کولینا از وقت‌های اضافی

بازی ایران و انگلیس تاکنون طولانی‌ترین وقت‌های اضافی را در جام‌جهانی داشته است. در آن مسابقه داور جمعا 24 دقیقه وقت هدر رفته گرفت و سپس دو دقیقه دیگر به آن اضافه کرد. همین موضوع موجب انتقاد شد، اما بعد از آن مصاحبه‌ای که پیر لوییجی کولینا، رئیس شناخته‌شده کمیته داوران فیفا انجام داد، همه چیز را روشن کرد.

کولینا گفت:‌ «اساس کار ما بر این است که زمان مصدومیت را با دقت محاسبه کنیم و سعی می‌کنیم زمان ازدست‌رفته در مصدومیت‌ها را جبران کنیم. ما نمی‌خواهیم فقط ۴۲ یا ۴۳ دقیقه بازی فعال در یک نیمه وجود داشته باشد، این قابل قبول نیست. زمان ازدست‌رفته با جشن‌های گل، تعویض‌ها، مصدومیت‌ها یا اخراج‌ها همیشه باید جبران شود. در یک بازی معمولی در جام‌جهانی قطر باید چند دقیقه وقت تلف‌شده انتظار داشت.»

فیفا آدم استخدام کرد!

با پیگیری‌های صورت‌گرفته مشخص شد که محاسبه دقیق وقت‌های اضافی در جام‌جهانی یکی از ایده‌های کمیته داوران فیفا بوده است. به همین خاطر فیفا برخی داوران بازنشسته را استخدام کرده تا آنها با حضور در مسابقات فقط به محاسبه دقیق وقت تلف‌شده بپردازند. به عبارت بهتر این نفرات که به استخدام فیفا درآمده‌اند، تمام لحظاتی را که توپ از گردش افتاده، ثبت می‌کنند و درنهایت از طریق گوشی به داور وسط اعلام می‌کنند که چند دقیقه باید وقت اضافه بگیرد.

شاید جالب باشد که بدانید نیروهای انسانی تازه‌وارد فیفا حتی زمانی را که بازیکنان برای زدن ضربه ایستگاهی هدر می‌دهند یا زمانی که ارسال یک کرنر طول می‌کشد، هم محاسبه می‌کنند. همه این ثانیه‌ها درنهایت جمع و وقت تلف‌شده واقعی هر نیمه فوتبال روی تابلو اعلام می‌شود.

فوتبال مثل فوتسال، مثل بسکتبال

با قانون جدیدی که فیفا برای مسابقات فوتبال در جام‌جهانی و احتمالا بعد از آن در نظر گرفته دیگر امکانی برای وقت تلف‌کردن وجود ندارد. به عبارت بهتر زمان فوتبال دقیقا مثل فوتسال یا بسکتبال در نظر گرفته می‌شود. در این ورزش‌ها با هر قطع بازی، تایمر نگه داشته می‌شود و با شروع مجدد تایمر به فعالیت می‌پردازد. در فوتبال اما زمان اضافی محاسبه و البته که باعث طولانی‌شدن بیش‌ازحد بازی‌ها نیز می‌شود، اما حق تیمی از بابت هدر رفتن وقت بازی ضایع نخواهد شد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.