دوران انحصار اطلاعات به پایان رسیده

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در نشست خبری رتبه‌بندی رسانه‌ها

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راهکار بهبود شرایط کیفی رسانه‌ها را بازگشت به شرایط دهه 60 عنوان کرد. سال‌هایی که به گفته او خبرنگاران کنار بزرگان رسانه بودند و از آنها راه‌ورسم تهیه خبر و گزارش‌نویسی را به‌طور عینی و عملی فرا می‌گرفتند.

محمد خدادی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد در نشست خبری که به منظور اعلام رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری برگزار شد، اصل بقای رسانه را صحت اطلاعات آن دانست و عنوان‌کرد که دوران قدرت انحصاری رسانه‌ها به پایان رسیده است و در حال حاضر مخاطبان رسانه‌ها دست به انتخاب می‌زنند و در واقع قدرت رسانه در دست آنهاست.
او دراین‌باره توضیح داد: «دوران انحصار اطلاعات برای مخاطب به پایان رسیده و در عصر انتخاب اطلاعات قرار داریم. امروز مردم محکوم به خواندن هیچ محتوایی نیستند، بلکه هر آنچه می‌پسندند، به راحتی انتخاب می‌کنند و حتی در تولید محتوا مشارکت دارند.»
او در بخشی از این نشست گفت: «در سال‌های اخیر میزان انتظار در هیأت نظارت بر مطبوعات برای دریافت مجوز رسانه به کمترین زمان ممکن رسیده است و همه تقاضاها برای راه‌اندازی رسانه به سرعت بررسی می‌شود.»
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با بیان اینکه فرصت‌های امروز رسانه‌ای در کشور باید در خدمت تولید محتوا قرار بگیرد، ادامه داد: «هنر رسانه ایجاد اضطراب و خبر بد و تولید معروفیت نیست. هنر آن در صحت اطلاعاتی است که ارایه می‌کند. دقت در اطلاع‌رسانی در خدمت صحت و درنهایت سرعت انتقال اطلاعات است.»

13هزار مجوز رسانه صادر شده است

خدادی هنر رسانه را نه در نشر خبر، بلکه در تولید خبر سالم و صحیح عنوان کرد و گفت: «هر جایی که رسانه ایرانی موفق بوده، جایی است که توانسته اعتماد مردم را با محتوای خود جلب کند و این با صحت و منبع اطلاعاتش مرتبط است.»
او اضافه کرد: «امروز ۱۳‌هزار رسانه در ایران مجوز فعالیت گرفته‌اند، اما داشتن این تعداد رسانه الزاما قدرت نیست. همان‌طور که تعداد خبر بیشتر به معنی قدرت رسانه نیست. هر رسانه محتوایی منتشر کند که مخاطب بیشتر از آن بهره ببرد، در واقع می‌توان گفت که قدرتمندتر است. تعداد بالای رسانه نشانه قدرت برای کشورها نیست، بلکه محتوای نشر اطلاعات و انتشار مطالب و اخبار و ‌محتوای با صحت و دقت تعیین‌کننده است.»
خدادی در ادامه صحبت‌هایش به افزایش کمی رسانه‌ها در ایران اشاره کرد و در این‌باره گفت: «امروز فردی در کشور وجود ندارد ‌که امکان راه‌اندازی رسانه به او داده نشده باشد. تقریبا می‌توان گفت که تمامی اصناف و تخصص‌ها، رسانه دارند و این فرصت بسیار مغتنم و خوبی است.»

موفقیت نسبی رسانه‌ها در ایران

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در ادامه صحبت‌هایش بر نیاز آسیب‌شناسی رسانه در کشور تأکید کرد و در این‌باره گفت: «آنچه نیازمند آسیب‌شناسی است، محتوا و کارکرد رسانه است. در محتوای رسانه اکثرا دچار مخاطره هستیم، درحالی‌ که آینده رسانه از آن محتواست. در فضای فعلی کشور در موضوع رسانه‌ها با موفقیتی ۵۰‌درصدی مواجه هستیم.»
او در صحبت‌هایش با اشاره به برخی نقاط ضعف کیفی رسانه‌ای در کشور گفت: «برای بهبود این شرایط انتظار داریم پیشکسوتان رسانه‌ها امروز نیز مانند دهه 60 به تربیت مخاطبان بپردازند، با آنها در تولید محتوای خبری همراه و باعث هم‌افزایی شوند.»
خدادی نقش معاونت مطبوعاتی را کمک به رشد و ارتقای اثرگذاری رسانه عنوان کرد و گفت: «این اثرگذاری هم جایی ندارد، مگر اینکه نسبت رسانه با مخاطب مستقیم و مهارتش تقویت ‌شود و توسعه پیدا کند.»
خدادی همچنین درباره رتبه‌بندی رسانه‌ها توضیح داد: «با رتبه‌بندی رسانه‌ها بنا داریم محتوای رسانه مورد توجه و اهتمام جدی قرار گیرد، چراکه باید مرجعیت آن تقویت و کارکرد رسانه‌های برخط نسبت به هم تمییز داده شود.»
او ادامه داد: «این رتبه‌بندی فرصتی برای بازخوانی، آسیب‌شناسی و افزایش مهارت در تولید محتواست و ما در معاونت بخشی از جامعه خبری هستیم، نه متولی آن؛ متولی رسانه‌ها خبرنگاران هستند.»
خدادی درعین ‌حال تأکید کرد: «رتبه‌بندی به معنای انتخاب رسانه برتر نیست، چون قدرت رسانه سیال است و یک رسانه می‌تواند در یک روز یا یک موضوع برتر از دیگری باشد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.