باقری: واکنش غربی‌ها به اعتراضات ایران، فضاسازی مغالطه‌آمیز است

معاون وزیر امور خارجه در امور سیاسی، در سفر به هند، به رسانه‌های این کشور گفت:کشورهای غربی با توجه به اعتراضات پس از درگذشت مهسا امینی، فضاسازی مغالطه‌آمیز و بی‌اساسی علیه ایران راه انداخته اند

به گزارش شهروند آنلاین؛علی باقری روز پنجشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری اخبار بین المللی آسیا (ای ان آی) گفت: مهسا امینی کشته نشده است، او فوت کرد، اما جو سازی را شاهدیم که برخی رسانه‌های غربی در رابطه با تحولات ایران ایجاد کردند، این جو سازی بی‌اساس و مغالطه‌آمیز است در حالی که همه می بینند حقوق ملت ایران، توسط این قدرت های غربی پایمال شده است.

وی که برای رایزنی های سیاسی میان دو کشور ایران و هند به هند سفر کرده است، اظهار داشت: قدرت های غربی در مورد مردم افغانستان، فلسطین یا یمن صحبت نمی کنند. آنها این اقدامات را محکوم یا از آن اعلام برائت نمی کنند، قاتلان واقعی این مردم چه کسانی هستند؟

باقری که روز چهارشنبه با سوبرانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند دیدار و درباره همکاری های دوجانبه و مسائل منطقه ای گفت وگو کرد، درباره این دیدار گفت: دیروز جلسه بسیار سازنده ای با وزیر امور خارجه برگزار کردم و در آن دیدار در مورد مهمترین موضوعات روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر کردیم و هر دو طرف تاکید کردند که در دوره پیش رو باید همکاری های خود را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: رایزنی برای ارتقای روابط دوجانبه و ادامه تعامل با یکدیگر، بخشی از نتایج این دیدار بود.

معاون وزیر امور خارجه، در پاسخ به سوالی درباره همکاری‌های اقتصادی و تجاری، خاطرنشان کرد: دو کشور همکاری‌های زیادی در حوزه اقتصادی دارند و هر دو شریک، یکدیگر را کامل می کنند، اقتصاد ما مکمل یکدیگر است. ایران از منابع انرژی عظیمی برخوردار است و بنابراین می تواند انرژی هند را تامین و به افزایش امنیت انرژی آن کمک کند. از سوی دیگر هند یکی از تامین کنندگان عمده مواد غذایی است و می تواند به امنیت غذایی ایران یاری برساند.

وی با تاکید بر اهمیت همکاری تهران – دهلی گفت: جدا از همکاری‌های اقتصادی دوجانبه، می‌توانیم همکاری‌های گسترده‌ای در زمینه کمک به سایر کشورها به‌ویژه در منطقه داشته باشیم. هند و ایران با استفاده از ظرفیت های اقتصادی و فناوری هر دو کشور می توانند به کشورهای منطقه به ویژه افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از این کشور کمک کنند.

باقری درباره نقش گذشته ایران به‌عنوان تامین‌کننده نفت هند، گفت: ایران همیشه آماده تامین انرژی برای سایر کشورها به‌ویژه هند بوده است. این در راستای سیاست ما برای ایجاد ثبات در کشورهای دیگر است، کشورهای غربی سیاست هایی را به دنیا تحمیل می کنند که مطابق با تضمین منافع خودشان است، این سیاست ها اختلالاتی را در بازار اقتصاد و انرژی ایجاد کرده است.

وی همچنین از آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه سه تامین‌کننده بزرگ نفت ایران، روسیه و ونزوئلا انتقاد کرد و گفت: آنها با این اقدامات نقش کلیدی در بی‌ثبات کردن امنیت انرژی جهان داشتند.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص بندر چابهار گفت: یکی از محورهای اصلی مذاکرات من با طرف هندی ارتقای همکاری با هند در مورد چابهار و تسریع در تکمیل پروژه چابهار بود که تاکنون به پیشرفت خوبی رسیده‌ایم اما همچنان نیاز به افزایش تلاش و همکاری برای نهایی کردن این پروژه وجود دارد.

وی گفت: این پروژه نه تنها برای ایران و هند بلکه برای سایر کشورهای منطقه نیز حائز اهمیت است و نقش بسیار مهمی در تکمیل کریدور بین المللی ترانزیتی شمال – جنوب و اتصال منطقه ما دارد./ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.