تیم ملت/ حرف مرد یک کلام نیست!/ در این میان، چه باید کرد؟!

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي : روابط ايران و غرب ، لايحه بودجه سال آينده ، عتاب دارویی رئیس جمهور به وزارت بهداشت، تساهل و تسامح ، سبقت خودروسازی ایران از فرانسه، دو قطعنامه ضدایرانی در یک هفته و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ پیروزی بزرگ و افتخار‌آفرین تیم ملی کشورمان در بازی دیروز در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي : روابط ايران و غرب ، لايحه بودجه سال آينده ، عتاب دارویی رئیس جمهور به وزارت بهداشت، تساهل و تسامح ، سبقت خودروسازی ایران از فرانسه، دو قطعنامه ضدایرانی در یک هفته و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

کلاف سردرگم برجام، آمریکا تصمیم‌نهایی را گرفت

روزنامه آرمان امروز: روابط ايران و غرب همچنان در هاله‌اي از ابهام باقي مانده است از يک سو ايران به‌تازگي تاسيسات هسته‌اي و همچنين سطح غني‌سازي اورانيوم خود را افزايش داده است و از سوي ديگر شاهد آن هستيم که سازمان‌هاي بين‌المللي يکي پس از ديگر با پيشنهادات آمريکايي‌ها و متحدانش قطعنامه‌هايي را برعليه ايران صادر مي‌کنند. برخي کارشناسان حوزه بين‌الملل معتقدند که دولت آمريکا مي‌خواهد که به برجام يا توافق ديگري باز گردد ولي به دليل وجهه جهاني اين کشور تمايلي نشان نمي‌دهد تا به‌نوعي چهره خود را حفظ کند. از سوي ديگر ايران بنابر مشکلات داخلي و خارجي نياز به توافقنامه‌اي دارد تا بتواند با ديگر کشورهاي جهان روابط اقتصادي داشته باشند. اين درحالي است که ايران و البته حاميانش مانند روسيه و چين خواستار ماندن در همين وضعيتي است که تاسيسات هسته‌اي خود را گسترش دهد و همچنين در برابر قطعنانه‌هايي که بر عليه‌اش صادر مي‌شود ايستادگي کند تا جايي که طرف‌هاي غربي به ميز مذاکره باز گردند. در ادامه گفت‌وگوي ما را با دو تحليلگر مسايل بين‌الملل مي‌خوانيد.

 

شکار اژدها در قطر!

روزنامه آرمان ملي: تيم‌ملي فوتبال کشورمان که در اولين ديدار خود در جام‌جهاني مقابل انگليس متحمل شکست سنگيني شده بود روز گذشته با پيروزي مقابل تيم ولز، اميدوار به صعود شد.در چارچوب رقابت‌هاي گروه B جام‌جهاني 2022 قطر، ديروز -جمعه، چهارم آذرماه- از ساعت 13: 30 به وقت ايران، تيم‌هاي ولز و ايران در ورزشگاه احمد بن علي شهر الريان به مصاف يکديگر رفتند. دقيقه 2 حرکت در عرض نکو ويليامز با شوت خطرناک او از پشت محوطه جريمه همراه شد، اما توپ از بالاي دروازه به بيرون رفت. دقيقه 7 توپي که مدافع ولز برگشت داده بود در پشت محوطه جريمه ولز به آزمون رسيد اما شوت او که از موقعيت خوبي نواخته شده بود زميني و ضعيف بود و در دستان هنسي قرار گرفت. دقيقه 12 ارسال تيز و رو به جلوي روبرتس از سمت راست در چند قدمي دروازه ايران با ضربه بسيار خطرناک مور همراه شد اما حسيني با جاي‌گيري خوب خطرناک‌ترين موقعيت بازي تا اين لحظه را دفع کرد. دقيقه 15 ايران روي يک ضد حمله سريع و همکاري طارمي و آزمون به محوطه جريمه ولز رسيد و در حالي که آزمون با دروازه بان تک به تک بود با پاسي در عرض موجب گلزني قلي زاده شد اما به دليل اينکه روي پاس آخر قلي زاده در آفسايد قرار داشت داور با کمک VAR گل را نپذيرفت. دقيقه 23 ارسال خطرناک رامين رضاييان از ميانه زمين ولز در محوطه جريمه ولز با ضربه سر آزمون همراه شد اما توپ با اختلافي کم از بالاي دروازه به بيرون رفت.

 

در این میان، چه باید کرد؟!

روزنامه اطلاعات:در شرایط کنونی، ایجاد زمینه برای نقش‌آفرینی همه آنهایی که با دل داشتن در گرو ایران و ارجح دانستن مصلحت جامعه بر هرچیزی، حاضر به فداکاری هستند؛ آغاز یک حرکت و مسیر درست است‌.بی‌تردید، این روزها در یکی از تاریخ‌سازترین مقاطع زمانی سرزمین ایران به سر می بریم.جامعه با متغیرهای فراوانی که در آن تغییر و تحولات و کنش‌ها و واکنش‌ها صورت می‌گیرد، همانند یک منحنی به یک نقطه عطف تعیین کننده می‌رسد، اما به خاطر داشته باشیم، منحنی‌ها در نقطه عطف همیشه جهت پرشی رو به بالا ندارند. این اندیشه، تعقل و تفکر همه بازیگران صحنه است که می‌تواند نقطه عطف پدید آمده را در مسیر مطلوب قرار داده و به نوعی از میان کاستی‌ها راه‌هایی نوین، پاسخگو و مورد توافق جمعی بسازد.تاریخ معاصر گواهی می‌دهد هیچ دستاورد چشمگیری در پی خشونت‌های فراوان در هیچ‌ جامعه‌ای به دست نیامده و در تلاطم‌های سهمگین، نه تنها افقی جدید نمی‌گشاید بلکه حتی آرامشی برای حرکت رو به جلو خلق نمی‌‌کند.در فراز و نشیب‌ها باید راهی به سوی آینده ایران باز شود. اجرای صحیح دو حرکت از دوسو، با اخذ تصمیمات بخردانه، می‌تواند جامعه را در مسیر درست قرار دهد. بی‌شک حرکت موثر و سرنوشت‌ساز از سوی ساخت قدرت نقشی بی‌بدیلی خواهد داشت. درک واقعیت و علل اتفاقات و عدم احاله به مسائل کم‌اثر و یا غیرواقعی از تحلیل و تصمیم درست شرط آغاز این حرکت است. برای این مهم می‌توان با سازوکارهایی از میان نخبگان علوم انسانی و اجتماعی و صاحبنظران که غمگنانه ناظر اوضاع بوده و دل در گرو ایران دارند به تبیین مسئله پرداخته که در نهایت، منجر به دادن علائمی مثبت برای ایجاد مفاهمه در جامعه شود. متاسفانه شنیده می‌شود برخی افراد، اصلاح و متعادل سازی را به معنای عقب‌نشینی قلمداد کرده و مدعی هستند که عقب‌نشینی یعنی تا به ناکجا عقب رفتن که البته به نظرم نظریه‌ای غلط بوده و دامی بیش نیست که منجر به پیچیده‌تر شدن اوضاع و عدم حل قضایا می‌شود.

 

مگر بودجه بدون جدول هم داريم؟

روزنامه اعتماد: مسعود ميركاظمي، رييس سازمان برنامه و بودجه اعلام كرده «لايحه بودجه سال آينده تا 10 روز ديگر به مجلس ارسال مي‌شود.» اما اين لايحه يك تفاوت اساسي با سال‌هاي قبل دارد. برخلاف سال‌هاي گذشته، مهم‌ترين سند مالي دولت در حالي به مجلس مي‌رود كه خبري از «سند بالادستي توسعه» نيست. برنامه ششم توسعه به تازگي به پايان رسيده و برنامه هفتم نيز هنوز تدوين و تصويب نشده است. معمولاً در بودجه‌هاي سنواتي احكام و تبصره‌هايي گنجانده مي‌شود تا اهداف سند بالادستي محقق شوند. نكته دوم، اتفاق عجيبي است كه قرار است رخ دهد. ميركاظمي مي‌گويد: « ارسال جداول بودجه به مجلس را به صلاح نمي‌دانيم چرا كه در مرداد ماه امسال جداول بودجه 1401 به دولت ابلاغ شد و از اين جهت جمع كردن يكپارچگي برنامه‌هاي دولت دچار مشكل مي‌شود.»  با وجود اينكه بايد تا زمان رسانه‌اي شدن لايحه‌اي كه قرار است دولت به مجلس ارايه كند براي نقد لايحه بودجه 1402 بايد منتظر ماند؛ اما به نظر مي‌رسد كه همين اظهارنظرهاي عجيب توسط رييس سازمان برنامه و بودجه را بايد نشانه‌اي از تداوم ساختار معيوب بودجه‌نويسي دانست. ادغام رديف‌ها و عدم شفافيت در ارايه جداول بودجه، دو نكته‌اي است كه فعلا ديده مي‌شود. اما اثرات آن بر اقتصاد ايران چيست؟ مهدي پازوكي، اقتصاددان و استاد دانشگاه با انتقاد از رويه ادغام رديف‌هاي بودجه‌اي به «اعتماد» گفت: زماني كه رديف‌هاي بودجه‌اي ادغام مي‌شوند هيچ كس ديگر متوجه نخواهد شد كه هر دستگاهي چه ميزان اعتبار در اختيار دارد. البته اين اتفاق در دوره احمدي‌نژاد هم افتاد و با كمال تعجب در بودجه 1401 هم تكرار شد و بنده همان زمان در مصاحبه‌اي به اين موضوع انتقاد كردم. اين كارشناس اقتصادي با بيان اينكه رياست‌جمهوري يك رديف گلوبال دارد، افزود: اين حق مردم است كه بدانند معاونت‌هاي مختلف رياست‌جمهوري چه ميزان بودجه دريافت مي‌كنند ضمن آنكه امروز صحبت از ارايه بودجه بدون جدول به مجلس مي‌شود كه اقدام بسيار غيرعلمي و غيركارشناسانه و نابخردانه‌اي است.

 

تیم ملت

روزنامه وطن امروز: بسان فنری که تا آخرین نقطه ممکن جمع شده بود و اگر همه جهان هم جمع می‌شدند، دیگر جایی برای فشار بیشتر وجود نداشت؛ این حکایت روحی – روانی ملی‌پوشان فوتبال ایران طی چند هفته اخیر بود؛ تا قبل از بازی با ولز. وقتی ما با 6 گل مقابل انگلیس شکست خوردیم و سپس ژاپن و عربستان موفق به شکست آلمان و آرژانتین شدند، یک خودکم‌بینی عمومی سراغ همه ما آمد با تکرار دیوانه‌کننده این پرسش: پس چه بلایی بر سر بهترین تیم آسیا آمد؟  کارلوس کی‌روش، با تجربه بیش از 40 سال مربیگری در بالاترین سطح ممکن، پس از شکست اول تنها یک کار را تکرار کرد؛ بازگرداندن روحیه به بازیکنانی که روحیه خود را از دست داده بودند. قصه پیروزی ما مقابل ولز دقیقا از همان لحظه‌ای شروع شد که داور در سوت پایان بازی ما با انگلیس دمید و کی‌روش همه بازیکنان را به کنار زمین فراخواند. حلقه اتحاد زدند و با صدای بلند برای آنها چنین نطق کرد: «نگاه همه ایران و جهان به شماست. من تک‌تک شما را می‌شناسم. من قابلیت‌های شما را دیده‌ام. این بازی را فراموش کنید، چرا که حریف ما برای فتح جام آمده و تازه ماموریت ما قرار است از بازی دوم برابر ولز شروع شود. ما می‌خواهیم صعود کنیم و با برد مقابل ولز و آمریکا، این امر شدنی است». کی‌روش صدایش را بالاتر برد و گفت: «من شما را می‌شناسم و شما مرا. ما بازمی‌گردیم». هر کسی از حیث جسمی و حتی روحی  به یک گوشه‌ای پرتاب شده بود و سرمربی به آنها گفت: «4‌روز فرصت دارید خودتان را جمع کنید». کی‌روش فشارهای سیاسی و خارج از مستطیل سبز را می‌شناسد، او می‌دانست چه فشار غیرمنصفانه‌ای روی بازیکنانش هست.

 

اژد‌ها را قورت دادیم

روزنامه جوان:مهم این است که بند کفش‌ها را محکم ببندیم. تیم ملی فوتبال ایران دیروز در یک کلمه، «تیم ملی» بود و بند کفش‌ها و کمر همت را محکم بسته بود و تا آخر تلاش کرد. بچه‌ها سرود ملی را زمزمه کردند، یک دل بودند، وقت گل‌زدن شادی کردند و شدند آنچه که بودند و باید می‌بودند. شدند تیم ملی و اژد‌های ولز را یک لقمه کردند. کی‌روش در آخر بازی همان حرف طارمی را زد که «جام جهانی برای ما تازه آغاز شده است.» پورعلی‌گنجی گفت: «سرود را خواندیم تا دل مردم را شاد کنیم.» گرت بیل کاپیتان ولز گفت «له شدیم»، درست مثل اینترنشنال و بی‌بی‌سی! گزارشگر ایتالیایی گفت: «حتی من هیجان‌زده هستم این برد یک تیم است، برد مردم است و ایران واقعا می‌ارزید». گزارشگر عرب بعد از گل دوم ایران ده‌ها بار پی‌در‌پی فریاد زد: «خلاص، خلاص، خلاص!»دیروز تیم ملی فوتبال ایران ثابت کرد آنچه در بازی اول مقابل انگلستان رخ داد، تنها حاصل حاشیه‌سازی‌هایی بود که از روز اول گریبان تیم را گرفته بود، اما وقتی حاشیه‌ها مدیریت شد و تیم کار خودش را کرد، آن‌وقت بچه‌ها کاری کردند کارستان. یک برد مهم با یک بازی قابل قبول، رو به جلو و هجومی. یک بازی تهاجمی خوب که بار‌ها تا مرز گلزنی هم پیش رفت، اما انگار باید به دقایق پایانی می‌رسید تا روزبه چشمی و رامین رضاییان برایمان پیام‌آور شادی باشند. دیروز تیم ملی با انسجام‌تر از هر زمان دیگری بود. همان زمان که بچه‌ها با قدرت، دقت و اطمینان سرود ایران را زمزمه کردند، می‌شد متوجه شد که ما بازی را می‌بریم.

 

عتاب دارویی رئیس جمهور به وزارت بهداشت

روزنامه خراسان:وضعیت کمبودهای دارویی و گزارش های احتمالا ناقص از شرایط کنونی عرضه دارو که به دولت می رسد، رئیس جمهور را برآشفته کرده است. روایت دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، از ناراحتی آیت‌ا… رئیسی را که دیروز جمعه خبرگزاری صداوسیما منتشر کرده است، با هم مرور کنیم: «ششم مهرماه در ستاد کرونا اطلاعاتی که ما از کمبود دارو داشتیم، من در جلسه خدمت رئیس جمهور گفتم که کمبود دارو جدی است. مسئولان گفتند ۵۰ قلم کمبود است، من هفته بعد یک لیست ۴۵۰ قلمی را مستند بردم و گفتم ۵۰ قلم نیست، ۴۵۰ قلم کمبود دارو است. مرتب پیگیر بودیم، قبل از سال چندین بار راجع به شربت‌های آنتی بیوتیک به‌خصوص برای بچه‌ها و سرم  ما در ستاد کرونا تذکر دادیم. مسئول سازمان غذا و دارو به رئیس جمهور گفت که ما یک ماه دیگر این مشکل را برطرف می‌کنیم. رئیس جمهور عصبانی شدند، گفتند مگر می‌شود به بیمار گفت که یک ماه دیگر من دارویت را فراهم می‌کنم، این اورژانس است اگر می‌توانید تولید کنید، تولید کنید، اگر نمی‌توانید وارد کنید.»  قصور سازمان غذا و از ماه ها قبل؟ جالب این جاست که هشدار کمبود دارو از ماه ها قبل توسط کارشناسان و نمایندگان به بخش های مسئول در دولت داده شد؛ اما آن مسئول و آن سازمان و وزارتخانه که باید توجه می کرد، نکرد. نمونه یکی از این بی‌توجهی‌ها، همین نقل قول شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس است که مربوط به اوایل مهرماه گذشته است.

 

حرف مرد یک کلام نیست!

روزنامه کيهان: ۱- پیروزی بزرگ و افتخار‌آفرین تیم ملی کشورمان در بازی دیروز با توجه به حواشی داخلی و خارجی آن، فقط یک پیروزی بزرگ در عرصه ورزش نبود بلکه ملی‌پوشان فوتبال کشورمان در بازی دیروز خود، آرزوها و تحلیل‌های دشمنان ایران اسلامی را هم زیر گام‌های قدرتمند خود لگد‌مال کردند و نمادی از ایران سرافراز را به ملت هدیه دادند. همخوانی روح‌نواز و غیرتمندانه سرود ملی، سجده شکر بعد از پیروزی، برافراشتن پرچم افتخار‌آفرین جمهوری اسلامی ایران، اشک شوق تماشاچیان به هنگام پخش سرود ملی و همخوانی مشترک بازیکنان و ایرانیان حاضر در استادیوم با آن و‌… تصویر شوق‌انگیزی از بازی دیروز، نه فقط به ملت ایران بلکه به تمامی دوستداران ایران اسلامی در سراسر جهان هدیه کرد. مردم در تهران و سایر شهرهای ایران با روشن کردن چراغ خودروها، برافراشتن پرچم ایران و پخش شیرینی، این پیروزی بزرگ را جشن گرفتند و برای پیروزی‌های دیگر تیم ملی دست به دعا برداشتند. ۲- تیتر اول کیهان روز سه‌شنبه اول آذرماه جاری و جمله‌ای که به عنوان «‌روتیتر‌» آمده بود، واکنش‌های متفاوت و در مواردی متضاد را به دنبال داشت. تیتر اصلی این بود «‌ایران ۲ ـ انگلیس و اسرائیل و وطن‌فروشان داخلی و خارجی۶‌» با این تیتر به تلاش فشرده تیم ملی کشورمان اشاره کرده و تاکید داشتیم ۲ گلی که به دروازه تیم انگلیس وارد کرده‌اند، ارزشی بسیار فراتر از ۲ گل داشته است. با این توضیح که تیم ملی کشورمان فقط با تیم انگلیس رو‌به‌رو نبوده بلکه با دولت انگلیس، رژیم صهیونیستی، آل‌سعود و وطن‌فروشان مزدوری که دولت‌های یاد شده از داخل و خارج کشور استخدام کرده و برای تضعیف روحیه بازیکنان تیم ملی کشورمان به کار گرفته بودند نیز رو‌به‌رو بوده است. از این روی ۲ گل تیم ملی ایران در مقابل ۶ گل تیم انگلیس اگر‌چه در محاسبات تعریف شده «‌باخت‌» تلقی می‌شود ولی این باخت با توجه به صحنه‌ای که به آن اشاره شد، باختی ناعادلانه در میدانی نابرابر بود‌.

 

مدارا تا رسوایی باطل

روزنامه وطن امروز:در سال‌هاى اخیر یکى از مباحث رایج محافل سیاسى و اجتماعى بحث تساهل و تسامح بوده به گونه‏اى که تیتر بسیارى از روزنامه‏ها را به خود اختصاص داده و متخصصان و صاحبنظران به نقد و بررسى آن پرداخته و مى‏پردازند. برخى، مرزهاى تساهل را بسیار وسیع و حتى نامحدود دانسته و برخى دیگر حد و مرز مشخص سیاسى، اجتماعى، فرهنگى و اقتصادى را براى آن تعریف مى‏کنند. شایسته است ابتدا به دیدگاه قرآن و سنت درباره این مقوله، نگاهى اجمالى بیفکنیم و ببینیم اساسا اسلام دین تساهل و نرمش است یا صلابت و سرسختى و یا هر دو؟  با مطالعه و تأمل در احکام و دستورات اسلام به این نتیجه مى‏رسیم نوعى تسهیل و آسان‏گیرى در دل احکام لایتغیر و قوانین ثابت اسلام نهفته است به طورى که رفق و مدارا یکى از ملاک‌هاى مورد نظر شارع مقدس در مقام تشریع احکام و تکالیف بندگان بوده است. مثلا درباره وضو، اگر کسى به خاطر عذرى چون زخم برداشتن یکى از اعضاى وضو، استعمال آب حتى به صورت جبیره‏اى برایش ضرر و زیان یا مشقت داشت، مى‏تواند به جاى وضو تیمم کند. یا قرآن مجید درباره روزه ماه رمضان مى‏فرماید: «فمن کان منکم مریضا او على سفر فعده من ایام اخر؛ اگر کسى از شما بیمار یا مسافر بود روزهاى دیگرى را به جاى آن روز، روزه بگیرد».  در حالى که ما بالوجدان احساس مى‏کنیم بسیارى از مسافران و بیماران با اندکى تحمل مى‏توانند روزه بگیرند ولى از آنجا که خداوند متعال بنایش بر این است که در وضع تکالیف بر بندگان آسان بگیرد و نه تنها تکالیف ما فوق طاقت، بلکه حتى در بسیارى موارد تکالیف مادون طاقت‌شان را نیز بر آنان وضع نکند، تکلیف روزه ماه رمضان را از مسافران و بیماران برداشته است. از این جهت در ادامه این آیه شریفه و در آیه بعد در بیان فلسفه برداشتن تکلیف روزه ماه رمضان از مسافر و بیمار آمده است: «یرید‌الله بکم الیسر و لا یرید بکم العسر»؛ خدا راحتى شما را مى‏خواهد نه سختی‌تان را.  یعنى بناى خداى متعال در وضع تکالیف آسان‏گیرى بوده است.

 

سبقت خودروسازی ایران از فرانسه

روزنامه تجارت:خودروسازی یکی از صنایعی است که طی چهار سال گذشته بیش‌ترین آسیب را از بازگشت تحریم‌های اقتصادی دیده است. نگاهی به صورت‌های مالی خودروسازان بزرگ کشور نیز تاییدی بر این موضوع است؛ زیان انباشته‌ای که هر فصل بر آن اضافه می‌شود، نتیجه بازگشت تحریم‌های اقتصادی و البته سیاست‌گذاری کلان اشتباه و مدیریت غیربهینه این شرکت‌ها است. حل مشکلات صنعت خودرو یکی از برنامه‌های وزیر صمت در دولت سیزدهم بوده و در حالی که در پایان دولت گذشته ده‌ها هزار خودرو به علت نقصی قطعات در پارکینگ خودروسازان خاک می‌خورد، با برنامه‌ریزی‌های مدون در یک سال اخیر ضمن حل این مشکل، هم‌اکنون روند تولید خودرو در کشور به شرایط طبیعی بازگشته و سرعت تولید نسبت به سال‌های گذشته بسیار قابل توجه است. این موضوع، مورد تأیید نهادهای بین‌المللی صنعت خودروسازی نیز قرار گرفته به طوری که انجمن تولیدکنندگان خودروی اروپا در گزارش فصلی جدید خود بر مبنای آمار مؤسسه S&P GLOBAL MOBILITY اذعان کرد که ایران در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۲ بهترین عملکرد را در افزایش تولید خودرو در بین ۱۰ کشور اول جهان داشته است.انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا با معرفی ایران به عنوان دهمین تولیدکننده بزرگ خودروهای سواری در جهان طی ۹ ماهه ۲۰۲۲ اعلام کرد ایران در این دوره بیشتر از فرانسه، انگلستان و ایتالیا خودرو سواری تولید کرده است. انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا کل خودروهای سواری تولیدی در دنیا طی ۹ ماهه نخست سال جاری میلادی را ۴۹ میلیون و ۸۱۷ هزار دستگاه اعلام کرد. تولید خودروهای سواری در دنیا طی ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۲ با رشد ۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.

 

پایان هژمونی، آغاز سلطه

روزنامه فرهیختگان:شورای حقوق‌بشر سازمان ملل روز پنجشنبه قطعنامه ضدایرانی درباره آنچه «وضعیت حقوق‌بشر در ایران» خوانده شد را به تصویب رساند. تصویب این قطعنامه به معنای موافقت این شورا با ایجاد یک «هیات حقیقت‌یاب» درباره ادعاها درخصوص «نقض حقوق‌بشر توسط ایران» در اغتشاشات اخیر است.  این اتهامات درحالی مطرح می‌شوند که کشورهای غربی خود به دلیل به راه انداختن جنگ‌های غیرقانونی در سایر کشورها، استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی، تحریم ملت‌ها با سوءاستفاده از سلطه خود بر نظام‌های مالی دنیا، عدم اندیشیدن راهکاری‌هایی برای توزیع عادلانه ثروت، تجاوز به حاکمیت و استقلال کشورها، کودتا در سایر کشورها برای روی کار آوردن حاکمان مستبد و بسیاری موارد دیگر با انتقادهای جدی در زمینه حقوق‌بشر روبه‌رو هستند.  اگرچه درنهایت این قطعنامه ضدایرانی در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل به تصویب رسید اما اتفاقات پیرامونی تصویب قطعنامه نمایانگر چندین شکست برای جبهه غربی معاند ایران است. تصویب یک قطعنامه ادعایی حقوق‌بشری با هدف تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب نشان می‌دهد اتفاقات کف خیابان از روز اول با این هدف در جریان بوده است که بتواند با استفاده از سناریوی کشته‌سازی دست‌آویزی برای ورود جانبدارانه نهادهای بین‌المللی به امور داخلی ایران فراهم آورد. سناریویی که با هوشمندی نهادهای امنیتی و نظامی خنثی شد. مماشات نیروهای امنیتی در روزهای ابتدایی اغتشاشات اگرچه باعث شد صحنه‌های تلخی از شهادت مظلومانه نیروهای بسیجی و انتظامی را شاهد باشیم اما برای خنثی‌سازی ترفند تکراری ضدانقلاب برای دامن زدن به التهابات خیابانی، گریزی جز مماشات باقی نمانده بود. واقعیتی که تصویب قطعنامه حقوق‌بشری سازمان ملل آن را بهتر نشان داد.

 

دو قطعنامه ضدایرانی در یک هفته

روزنامه همشهری:پس ‌از گذشت حدود یک هفته از صدور قطعنامه ضدایرانی ازسوی شورای‌حکام آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی، شورای حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد هم روز پنجشنبه قطعنامه‌ ضدایرانی دیگری درباره آنچه «وضعیت حقوق بشر در ایران» اعلام شده به تصویب رساند تا صدور 2قطعنامه ضدایرانی ازسوی نهادهای بین‌المللی در طول حدود یک‌هفته، گواه دیگری باشد بر رویکرد سیاسی و غیرفنی اینگونه سازمان‌ها.به‌گزارش‌همشهری، تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای‌ حقوق‌بشر سازمان‌ملل متحد که زیرسایه اعمال‌فشار برخی دولت‌های غربی صورت گرفت، نشان‌دهنده این واقعیت است که سازمان‌های بین‌المللی در شرایط کنونی به ابزاری در دست تعداد معدودی از دولت‌های غربی، به‌منظور پیشبرد اهداف سیاسی‌شان تبدیل شده‌اند.صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حقوق‌بشر با استقبال آمریکا مواجه شد و با انتشار توییتی، ضمن اشاره به صدور این قطعنامه، گفت که «ما به حمایت از مردم ایران ادامه می‌دهیم».در قطعنامه شورای‌حقوق‌بشر سازمان‌ملل، موافقت این شورا با ایجاد یک «هیأت حقیقت‌یاب» باهدف بررسی ادعاهای مطرح شده پیرامون «نقض حقوق‌بشر درایران» در جریان حوادث‌اخیر اعلام شده‌است. تصویب این قطعنامه با 25رای موافق، 6رای مخالف و 15رای ممتنع در شرایطی بود که آلمان و ایسلند با اعمال فشار بر این نهاد بین‌المللی برای برگزاری نشست ‌ویژه‌ای باهدف بررسی آنچه «برخورد خشونت‌آمیز با اعتراضات درایران طی 2ماه گذشته در ایران» عنوان شد، تلاش کردند زنجیره اعمال فشار سیاسی بر جمهوری‌اسلامی در ماه‌های اخیر را تکمیل کنند.

 

از  پیشنهاد چهره‌نگاری تا نقد جدی روش‌ها

روزنامه شرق:با شروع اعتراضات به مرگ مهسا امینی پس از بازداشت از سوی گشت ارشاد، بحث اصلاح قانون و روش‌های برخورد با پوشش زنان و بحث اصلاح عملکرد گشت ارشاد به‌صورت جدی بارها مطرح شده و مدتی است شاهد حضور ون‌های گشت ارشاد در سطح شهرها نیستیم. اما غضنفرآبادی گفته است فعلا حاکمیت در حال مسامحه است و حاکمیت برای مقابله با بی‌حجابی از طریق اصلاح قوانین و شناسایی از طریق چهره‌نگاری، می‌تواند جلوی بی‌حجاب‌هایی را که تخلف می‌کنند، بگیرد و آنها را جریمه کند. غضنفرآبادی در گفت‌وگو با رویداد‌ 24 گفت: اکنون یک هیجانی برای این افراد متخلف به وجود آمده و حال فرصتی به آنها داده شده تا به خود بیایند؛ زیرا هنوز درگیر هیجان‌های تزریق‌شده از داخل و خارج هستند و از این‌رو، حاکمیت در حال مسامحه با آنهاست تا متوجه اشتباه خود بشوند. غضنفرآبادی درباره کشف حجابی که توسط برخی در این دو ماه در کشور راه افتاده است، گفت: به نظر من، افرادی که کشف حجاب کردند، متوجه نیستند و اگر متوجه مفهوم پشت صحنه شعار «زن زندگی آزادی» بشوند، روی به چنین کاری نمی‌آورند و به‌زودی متوجه خواهند شد که با این شعار، چاقویی را تیز می‌کنند بر حلقوم‌شان، جایگاه و ارزش خودشان. رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس می‌گوید: حاکمیت برای مقابله با بی‌حجابی از طریق اصلاح قوانین و شناسایی از طریق چهره‌نگاری می‌تواند جلوی بی‌حجاب‌هایی را که تخلف می‌کنند، بگیرد و آنها را جریمه کند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.