تقدیر مصدومان از دلجویی مدیران هلال‌احمر

تصادف خونین مینی‌بوس حامل امدادگران مرندی در بازگشت از بیمارستان صحرایی مرند

دوم آذرماه بود که مینی‌بوس حامل امدادگران، نجاتگران و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در مسیر بازگشت از بیمارستان صحرایی مرند دچار حادثه شد و تعدادی از امدادگران و نجاتگران این جمعیت متاسفانه مصدوم و راهی بیمارستان شدند. گرچه این حادثه که در پی سبقت غیرمجاز خودروی دیگر و انحراف و عدم‌کنترل راننده مینی‌بوس اتفاق افتاد، در مجموع خوشبختانه خسارت جانی در بر نداشت اما چند نفر از داوطلبان با مصدومیت جزیی مواجه بودند که پس از درمان سرپایی مرخص شدند و دو تن از امدادگران نیز در حال درمان و مراقبت هستند. دکتر حمید منجم، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌شرقی در همان ساعات اولیه با حضور در بیمارستان مرند از مصدومان این سانحه دلجویی کرد. رئیس جمعیت هلال‌احمر نیز در تماس تلفنی با یکی از امدادگران حادثه‌دیده از وضعیت فعلی این امدادگر اطلاع جست و با آرزوی سلامتی‌وبهبودی کامل، اعلام کرد که پیگیری جدی را تا بهبودی کامل این امدادگران انجام خواهد داد. همچنین پیرحسین کولیوند در تماس با دکتر حمید منجم، مدیرعامل استان آذربایجان شرقی دستور لازم را برای پیگیری و تسریع در روند درمان صادر کرد. وقوع این حادثه بار دیگر ضرورت بیمه امدادگران و نجاتگران داوطلب هلال‌احمر را گوشزد کرد. طرحی که از ابتدای امسال تاکنون به جد از سوی پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران پیگیری شده و در حال انجام است.

فاطمه عسگری‌نیا- شهروند آنلاین:جاده مرند- خوی، روستای قاپلوق، بیمارستان تخصصی شهید باکری. جایی که ١٦ تن از امدادگران و نجاتگران مرد و زن جمعیت هلال‌احمر شهرستان مرند از توابع استان آذربایجان شرقی از یک هفته گذشته تا دو م آذرماه  مشغول خدمات‌رسانی به بیماران و اهالی این منطقه بودند و در راه بازگشت دچار حادثه ترافیکی شده و جز یک نفر از اعضای این تیم باقی نجاتگران دچار مصدومیت شده و راهی بیمارستان شدند. درست است این حادثه برای امدادگران و نجاتگرانی که در آن حضور داشتند بسیار تلخ بود اما آنچه مرهمی بر زخم‌هایشان شد همدلی‌وهمراهی مدیران جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان شرقی و احوالپرسی رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران از مصدومان بود. خانم بهلولی، نجاتگری بود که پیرحسین کولیوند شخصا در تماس تلفنی با او موجبات دلگرمی او و سایر دوستانش را فراهم کرده است: «اصلا باورم نمی‌شد شخص رئیس سازمان جمعیت پیرو این حادثه با ما تماس گرفته و از ما دلجویی کند. این رفتار باعث دلگرمی ما شد و از اینکه به‌عنوان داوطلب در مجموعه جمعیت هلال‌احمر فعالیت می‌کنیم به خود بالیدیم.»

او از ناحیه کمر به شدت مصدوم شده است اما با وجود اینکه درد فراوانی دارد، می‌گوید کار امدادگر و نجاتگر، خدمت به مردم است و خوشحالم که در راه خدمت به مردم دچار حادثه شده‌ام: «ما در مسیری که انتخاب کرده‌ایم حتی خود را برای از دست دادن جان‌مان هم آماده کرده‌ایم چراکه معتقدیم نجات جان انسان‌ها هدف‌اول‌وآخر ماست.»
٤ روز او و دوستانش در بیمارستان صحرایی مرند مشغول خدمات به مردم منطقه بودند که در آخرین روز بازگشت دچار حادثه شدند: «‌من ٧ سال است از سال ٩٦ تا به‌حال به‌صورت داوطلبانه با جمعیت هلال‌احمر همکاری دارم و در تمام این سال‌ها در اکثر ماموریت‌های امدادی و طرح‌هایی که جمعیت هلال‌احمر در راستای خدمت به مردم ارائه می‌کند، شرکت دارم. حضور در این برنامه‌ها و نشاندن لبخند بر لب مردم حال دل‌مان را خوب می‌کند.»


امدادگرانی که در این حادثه حاضر بودند، بیمه نداشتند. گرچه بهلولی معتقد است ما برای بیمه و حقوق و مزایا به جمعیت نپیوسته‌ایم اما تلاش رئیس جمعیت هلال‌احمر در پیگیری این موضوع قابل‌ستایش است چراکه تحقق این مهم باعث دلگرمی و ماندگاری نجاتگران و امدادگران در مجموعه هلال‌احمر می‌شود.

زنان امدادگر در بیمه امدادگران سهمی ندارند
سپیده سروری، بانوی امدادگر مصدوم‌شده دیگر در این حادثه است. او هم ١٨ سال سابقه حضور در جمعیت هلال‌احمر مرند را دارد و امروز به عنوان مربی فعالیت‌های داوطلبانه خود را دنبال می‌کند. او هم ضمن تقدیر از دلجویی رئیس جمعیت هلال‌احمر و مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان شرقی می‌گوید: «از روز ٢٩ آبان ماه در قاپلوق حاضر شدیم و در بخش تزریقات به مردم ارائه خدمات می‌کردیم. ساعت ١٧:٣٠ روز چهارشنبه در حال برگشت بودیم که دچار سانحه رانندگی شدیم و نجاتگران به‌شدت دچار حادثه شدند. آن لحظه ترس عجیبی همه تیم را فراگرفته بود. برای یک لحظه حادثه‌دیدگانی را جلوی چشمانم دیدم که امدادگران هلال‌احمر برای کمک به آنها سرصحنه حاضر می‌شوند و به خوبی درک کردم نجاتگران چه امیدی را در آن لحظه به مصدومان حوادث می‌دهند. یکی از دوستان ما که در جلوی مینی‌بوس نشسته بود با کمک ست‌های نجات رهاسازی شد و همه ما سعی می‌کردیم باوجود مصدومیت‌هایی که داشتیم در آن لحظه او را به آرامش
دعوت کنیم.»
حضور دکتر منجم در بیمارستان حجت مرند از همان ساعات نخست انتقال امدادگران به بیمارستان باعث شده بود تا مصدومان دردشان را فراموش کنند. سروری با بیان این مطلب می‌گوید: «همه ما داوطلب بودیم و انتظار چنین رفتاری را نداشتیم اما مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان شرقی با حضور در بیمارستان و طلب حلالیت از تمامی مصدومان حادثه مرهمی شدند بر زخم‌های ما. باور کنید این رفتار چنان قوت‌قلبی را در ما ایجاد کرد که قابل
توصیف نیست.»
او گرچه ١٨ سال سابقه حضور داوطلبانه در هلال‌احمر را دارد اما از پوشش بیمه‌ای برخوردار نیست و می‌گوید در طرح برخورداری امدادگران و نجاتگران داوطلب هلال‌احمر زنان هیچ سهمی ندارند: «متاسفانه در این طرح ما زنان امدادگر هیچ سهمی نداریم اما همین حادثه نشان داد که زنان و مردان امدادگر دوشادوش هم در ماموریت‌ها حاضرند و ممکن است حادثه، آنها را نیز تهدید کند بنابراین از رئیس جمعیت هلال‌احمر خواستاریم با بازبینی این طرح زنان امدادگر را هم در لیست بیمه‌شدگان امدادگری قرار دهند تا در چنین مواقعی بتوانیم از مزایای آن بهره‌مند شویم.»

همه امدادگران بیمه شوند بدون محدودیت
نجاتگر هاشم‌پور، شدیدترین مصدوم این حادثه بود. کسی که با کمک دستگاه‌های ست نجات از درون مینی‌بوس رهاسازی شد و حالا به شدت از ناحیه پا و صورت مصدوم است. او هم سابقه طولانی فعالیت داوطلبانه در هلال‌احمر دارد: «هر دو پای من بین داشبورد و صندلی جلو که نشسته بودم گیر کرده بود و شکستن شیشه هم باعث شد تا صورتم از چند قسمت دچار بریدگی و آسیب شود.»
او در تمام طول سال‌هایی که برای کمک به جان انسان‌ها به صورت داوطلبانه فعالیت کرده است جانش را کف دست گرفته و در این مسیر تلاش کرده است: «‌خیلی اوقات شده که ما برای سریع‌تر رسیدن به صحنه حادثه و کمک به نجات جان انسان‌ها، جان خودمان را فراموش کرده‌ایم و در این جاده‌های خطرناک با بیشترین سرعت راهی منطقه شده‌ایم. بنابراین وقوع این حادثه خیلی دور از انتظار نبوده و نیست، اما مسأله‌ای که سال‌های سال برای امدادگران مهم بود پوشش بیمه‌ای در حین ماموریت‌ها بود. موضوعی که خوشبختانه از سوی رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران امسال دنبال شده و حالا نویدهای خوبی برای تحقق آن به زودی داده شده است.»


او که حالا حدودا ٥٠ ساله است و تمام عمرمفید خود را در امدادرسانی گذرانده است انتظار دارد در طرح پوشش بیمه‌ای همه نجاتگران از مزایای آن بهره‌مند شوند: «همه بچه‌هایی که به‌عنوان داوطلب در جمعیت هلال‌احمر مشغولند باید از این مزایا در ماموریت‌های امدادی بهره‌مند شوند تا موجبات دلگرمی آنها فراهم شود.»

بیمه امدادگران و طرح فداکار خدمت باعث دلگرمی داوطلبان شده

سیدی، معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان شرقی هم که  از ابتدای بروز این حادثه در بیمارستان حاضر بوده است، می‌گوید: «‌امدادگران و نجاتگران داوطلب جمعیت هلال‌احمر همواره در هر ماموریتی که حاضر می‌شوند صادقانه‌وخالصانه خدمات‌رسانی می‌کنند و البته در خیلی از مواقع هم جان خودشان در خطر است.»
او با اشاره به طرح بیمه امدادگران به‌عنوان نقطه‌عطفی در فعالیت‌های داوطلبانه امدادونجات می‌افزاید: «پوشش بیمه‌ای برای روزهایی که نجاتگران در شیفت هستند یک مطالبه دیرینه از سوی این بچه‌ها بود. موضوعی که خوشبختانه مقدماتش در سایه تلاش‌ها و پیگیری‌های رئیس جمعیت فراهم شده و باعث شده است که حتی کسانی که ما را ترک کرده بودند به پایگاه‌های ما برگردند و دیگر شاهد ریزش جمعیت امدادگران نیستیم و تمام ریزش‌ها به رویش تبدیل شده است.»
به گفته او علاوه بر پوشش بیمه امدادگران، طرح فداکار خدمت هم باعث دلگرمی امدادگران شده است: «در این طرح کسانی که در جریان ماموریت‌ها دچار قطع عضو، مصدومیت شدید و حتی از دست دادن جان‌شان می‌شوند مورد حمایت جمعیت هلال‌احمر قرار می‌گیرند. طرحی که مکمل بیمه امدادگری هست و باعث می‌شود که داوطلبان ما با دلگرمی بیشتر به کارشان ادامه دهند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.