حریف ایران در مرحله حذفی را بشناسید

رویاپردازی برای شکست هلند، اکوادور یا سنگال؛ ما به یک‌چهارم رسیدیم!

ایران در صورت صعود از گروه دوم جام جهانی با یکی از سه تیم هلند، سنگال یا اکوادور روبه‌رو خواهد شد.

مونا ساکت‌نوا_شهروندآنلان؛  برد مقابل ولز و قرار گرفتن در رتبه دوم جدول رده‌بندی گروه دوم جام جهانی، بیش از همیشه ایران را به صعود از مرحله گروهی جام جهانی امیدوار کرده است. حالا با توجه به شرایطی که دو تیم دیگر هم‌گروه ایران دارند، پیش‌بینی می‌شود انگلیس مقابل ولز یا پیروز شود یا نهایتا به تساوی برسد. آن وقت است که ایران با یک تساوی مقابل آمریکا برای اولین‌بار در تاریخ به دور بعدی جام جهانی صعود خواهد کرد.

این رویاپردازی ویژه که احتمال تحققش روی کاغذ بسیار بالاست، باعث می‌شود تا تیم ملی ایران را در مرحله دوم جام جهانی تصور کنیم. صعود به مرحله دوم اگرچه یک افتخار تاریخی و رویای بزرگ برای فوتبال ایران محسوب می‌شود، اما به معنی پایان تورنمنت برای ایران نیست. در صورت صعود به دور حذفی، ایران باید در مرحله یک‌هشتم نهایی به میدان برود و اینکه در این مرحله با چه حریفی روبه‌رو می‌شود هم در نوع خود جالب است.

برخورد با صعودکننده از گروه اول

بر اساس برنامه‌ریزی مسابقات جام جهانی، تیم‌های صعودکننده از گروه‌های اول و دوم مسابقات در مرحله یک‌هشتم نهایی با هم دیدار می‌کنند. به این صورت که تیم اول گروه A با تیم دوم گروه B مصاف می‌دهد و تیم دوم گروه A با تیم اول گروه B روبه‌رو خواهد شد. با توجه به حذف قطعی قطر از گروه اول مسابقات، مشخص است که در صورت صعود به دور دوم جام جهانی باید با یکی از سه تیم هلند، اکوادور یا سنگال روبه‌رو شویم.

حریف ایران کدام تیم است؟

از گروه اول مسابقات جام جهانی تاکنون 4 بازی انجام شده و هر کدام از تیم‌ها دو بازی کرده‌اند. قطر با دو شکست حذف شده است؛ هلند و اکوادور هر کدام یک برد و یک تساوی دارند و سنگال یک برد و یک شکست ثبت کرده است، بنابراین مشخص است دو تیم از بین هلند، اکوادور و سنگال صعود خواهند کرد. سنگال در بازی اول خود مقابل هلند شکست خورده و با توجه به اینکه بازی سوم این تیم با اکوادور برگزار می‌شود باید این بازی را بسیار تعیین‌کننده بدانیم. از طرفی اگرچه قطری‌ها دوست ندارند در جامی که میزبان آن هستند دست خالی و بدون امتیاز خارج شوند، اما برد هلند هرچند قدرت گذشته را ندارد محتمل به نظر می‌رسد، اتفاقی که هلند را 7 امتیازی خواهد کرد. آن وقت اگر اکوادور به تساوی مقابل سنگال هم برسد 5 امتیازی خواهد شد و به عنوان تیم دوم پشت سر هلند صعود خواهد کرد. از طرفی اگر سنگال در بازی رو در رو اکوادور را شکست بدهد صعودش قطعی می‌شود و باید منتظر نتیجه هلند بماند.

از نظر سابقه و پیشینه تیم‌ها و البته عملکردشان در دو بازی گذشته، بسیاری از کارشناسان شانس صعود را به هلند (تیم اول) و اکوادور (تیم دوم) می‌دهند، اما با توجه به شرایط سنگال و بردی که این تیم مقابل قطر میزبان به دست آورد، باید شانس صعود نماینده آفریقا را نیز در نظر بگیریم.

با همه این تفاسیر اگر ایران به دور بعدی صعود کند، باید با یکی از سه تیم هلند، اکوادور و سنگال روبه‌رو شود. پس بررسی شرایط این سه تیم سوژه اصلی این گزارش خواهد بود.

هلند؛ لاله‌ها از روزهای اوج دورند

لاله‌های فوتبال اروپا در دو مسابقه قبلی خود اگرچه 4 امتیاز دشت کردند، اما از نظر شکل بازی هرگز نشانی از آن تیمی که سه‌بار تا یک‌قدمی کسب جام جهانی پیش رفت، نداشتند. آنها اگرچه هیچ وقت قهرمان مسابقات نشدند، اما در بسیاری از تورنمنت‌ها با عملکرد خود حریفان را غافلگیر کردند و در مراحل پایانی نیز بازی‌های خوبی به نمایش گذاشتند. هلندی که در برخی جام‌ها ستاره‌های بزرگی در اختیار داشت، حالا یکی از کم‌ستاره‌ترین تیم‌های تاریخ خود است. نارنجی‌ها در بحث داشتن ستاره به ویرژیل فن‌دایک بازیکن لیورپول، استفان دی‌فرای ستاره اینتر، ماتیاس دی‌لیخت بازیکن مطرح بایرن و فرانکی دی‌یونگ ستاره بارسلونا می‌نازند. لوییس فن‌خال اما هنوز نتوانسته با تجربه‌ای که دارد تیمی بسازد که هماهنگی‌اش فوق‌العاده باشد و این را می‌شد در بازی با اکوادور متوجه شد. با این حال برخورد با هلند در دور حذفی سختی‌های خاص خودش را دارد. نبرد با یک تیم نامدار مثل هلند شاید در شرایط کنونی روی کاغذ برای ایران قرعه مناسبی باشد، اما قطعا نمی‌توان آن را اتفاق خوبی دانست.

اکوادور؛ زردها هم حریف سختی هستند

زردهای آمریکای جنوبی در مسابقه افتتاحیه جام جهانی با شکست قطر میزبان توانستند نام خود را بیشتر مطرح کنند. تیم ملی فوتبال اکوادور تا پیش از این تورنمنت، سه‌بار در جام جهانی شرکت کرده و یک‌بار موفق به صعود از گروه خود شده است. حالا آنها با شرایطی که دارند امیدوارند حداقل در بازی آخر یک تساوی بگیرند و برای دومین‌بار جواز حضور در مرحله حذفی را کسب کنند. اکوادور برخلاف نام و پیشینه‌اش هرگز تیم ضعیفی نیست. همین که آنها مقابل هلند قدرتمند بازنده نشدند، نشان می‌دهد در این جام زود کنار نخواهند رفت. اکوادور ستاره‌هایی دارد که در صورت برخورد ایران با این تیم در دور حذفی می‌توانند دقایق سختی را برای بازیکنان ایران رقم بزنند. گوستاوو آلفارو، سرمربی اکوادور از حدود 2 سال قبل هدایت این تیم را برعهده گرفته و توانسته این تیم را به روزهای خوب برگرداند.

سنگال؛ آشنا برای ایران

تیم ملی ایران در آخرین فیفادی قبل از جام جهانی و در حالی که کارلوس کی‌روش چند روزی بیشتر نبود سرمربیگری ایران را برعهده داشت با سنگال یک مسابقه دوستانه انجام داد و به تساوی یک بر یک رسید؛ به همین دلیل برخورد با سنگال می‌تواند به سود تیم ملی باشد. سنگالی‌ها فقط در صورت برد مقابل اکوادور به دور دوم صعود خواهند کرد. آنها بعد از شکست قطر و رقم زدن حذف میزبان حالا باید دست به کار بزرگی بزنند که در این صورت حتی شانس صعود به عنوان تیم اول گروه را نیز دارند! شیرهای آفریقا حتی اگر صعود کنند و با ایران رو به رو شوند، حریف سرسختی هستند و هرگز با شرایطی که در مسابقه دوستانه به میدان آمدند، در جام جهانی مقابل ایران قرار نمی‌گیرند.

رویای حضور در جمع 8 تیم برتر جهان

اگرچه هنوز صعود ایران به دور دوم جام جهانی هم قطعی نیست، اما اینکه بتوانیم تا رسیدن به جمع 8 تیم برتر تورنمنت رویاپردازی کنیم، اتفاق بدی نیست. عملکردی که تیم ملی ایران مقابل ولز داشت، خیلی‌ها را امیدوار کرده و با توجه به شگفتی‌سازی‌های متعددی که در این جام جهانی رخ داده و شرایط کنونی تیم‌هایی که احتمال دیدار با آنها در مرحله بعد هست، می‌توان رویای حضور در مرحله یک‌چهارم نهایی را هم متصور شد؛ اگرچه تیم ملی ایران همین که به جمع 16 تیم برتر جام هم راه پیدا کند، افتخار بزرگی را رقم زده است.

هرچه که هست در حال حاضر کارلوس کی‌روش خوب می‌داند تمرکز شاگردانش باید در مقطع فعلی فقط روی دیدار با آمریکا باشد. کسب نتیجه مطلوب در بازی سوم دور گروهی است که ایران را راهی دور بعد می‌کند و قطعا اگر از سرمربی تیم ملی هم سوال کنید، تایید می‌کند وقت برای رویاپردازی‌های جدید در تورنمنت قطر بعد از دیدار با آمریکا زیاد است.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.