بیش از یک میلیون نفر تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفته‌اند

سخنگوی دولت در پاسخ به «شهروندآنلاین» در مورد سیاست‌های حمایتی دولت از آسیب‌دیدگان کرونا خبر داد

به گفته ربیعی مسأله امروز دولت قطعا حمایت از این گروه‌های ضعیف است؛ گروه‌هایی که آسیب‌پذیرند. سه میلیون نفر بیکار هم داشتیم که به‌ واسطه شرایط همه‌گیری از شغل خود بیکار شده‌اند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری امروز، سه‌شنبه ششم آبان 99 در پاسخ به سوال «شهروندآنلاین» درباره سیاست‌های حمایتی دولت از آسیب‌دیدگان کرونا به‌ویژه کسانی که تحت پوشش بیمه نبوده‌اند، با اشاره به اقشاری از جامعه مانند پیک‌موتوری‌ها و شاغلان روز‌مزد که فاقد هر گونه بیمه‌ای بودند، گفت: «سه‌ میلیون نفر از این افراد در چهار مرحله تحت پوشش بسته‌های غذایی قرار گرفته‌اند. چندی قبل هم 6 میلیون تومان وام کم‌بهره به این افراد تخصیص داده شد که تا الان 300 هزار نفر ثبت‌ نام کرده و از این وام بهره‌مند شده‌اند.»

به گفته ربیعی مسأله امروز ما قطعا حمایت از این گروه‌های ضعیف است؛ گروه‌هایی که آسیب‌پذیر هستند. سه‌ میلیون نفر بیکار هم داشتیم که به‌ واسطه شرایط همه‌گیری از شغل خود بیکار شده‌اند. درمجموع این موضوع یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های ماست که در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

ربیعی بر تأکید مقام معظم رهبری بر  تحت پوشش بیمه قرارگرفتن گروهی از شاغلان غیررسمی اشاره کرد که با سنت بیمه بیکاری تأمین اجتماعی نمی‌توانند تحت پوشش قرار بگیرند: «ما در مرحله اول از محل یک میلیارد دلار به سازمان تأمین اجتماعی برای تقویت بیمه بیکاری کمک کردیم و جلسات مداومی در این موضوعات داشتیم که این روند سرعت گرفته است.»

به گفته ربیعی سه ویژگی در نظر گرفته شده تا همه افرادی که به نوعی مستحق و نیازمندند از این تسهیلات جا نمانند. «شناسایی اینها برای دولت مهم بود؛ به عنوان مثال در صندوق بیمه محصولات کشاورزی عده‌ای آمده بودند که محصول‌شان بیمه بود و خود کشاورز بیمه نبود. به همین روال اطلاعات و آمار از همه جا جمع شد تا بتوانیم بنگاه‌های تعطیل‌شده را حمایت و تقویت کنیم.»

او با اشاره به اینکه در غیر این صورت باید بتوانیم به طور مشخص با منابعی که تمهید می‌شوند، افراد شناسایی‌شده را تحت پوشش بیمه بیکاری قرار دهیم، عنوان کرد: «امیدواریم به دلیل اینکه صندوق توسعه ملی هم با 8 هزار میلیارد به علاوه  دو هزار میلیارد ریالی که عنوان کردم تعطیل شد، بتوانیم این اعتبار را در محل‌های دیگر تأمین کنیم.»

«ما دو سیاست را همزمان دنبال کردیم؛ اول اینکه باید تثبیت شغل انجام دهیم تا از تعطیلی بنگاه‌ها جلوگیری شود. دوم اینکه به معیشت آسیب‌دیدگان بیکاری ناشی از کرونا کمک کنیم

6 میلیون شغل رسمی و غیررسمی تهدید شدند

ویروس کرونا اقتصاد جهان را تحت‌ تأثیر قرار داد و ما را به صورت مضاعف تحت‌ تأثیر قرار داده است؛ به‌ طوری که 80درصد اقتصاد جهان متأثر از این ویروس هست. ربیعی با بیان این توضیحات در توضیح دشواری مدیریت شرایط بیماری در کشور ما عنوان کرد: «از یک طرف ما به منابع مالی خارجی خود دسترسی نداشتیم و آمریکا هم با فشارهای مضاعف دنبال ناراضی‌کردن مردم بود. در این شرایط ناگهان همه‌گیری کرونا هم آمد. در مطالعات اولیه براساس جمع‌بندی کارشناسان بازار کار حدود 6 میلیون شغل در ایران با موج اول کرونا مورد تهدید قرار گرفت. از این 6 میلیون شغل، سه و نیم میلیون در مشاغل رسمی و  دو و نیم میلیون در مشاغل غیررسمی فعالیت می‌کردند.»

سخنگوی دولت استراتژی دولت را حفظ معیشت و افزایش تولید عنوان کرد: «ما دو سیاست را همزمان دنبال کردیم؛ اول اینکه باید تثبیت شغل انجام دهیم تا از تعطیلی بنگاه‌ها جلوگیری شود. دوم اینکه به معیشت آسیب‌دیدگان بیکاری ناشی از کرونا کمک کنیم

به گفته ربیعی، دولت در زمینه تثبیت شغل، 544 هزار کارگاه را به بانک‌ها معرفی کرده و رقم بالغ بر 14 هزار میلیارد تومان تسهیلات از 20 هزار میلیارد تومانی که برای این کار در نظر گرفته شده بود، به کارگاه‌ها پرداخت شده است.

به گفته سخنگوی دولت این کارگاه‌ها حدود یک‌میلیون و 6 هزار شغل را پوشش می‌دادند. بررسی‌ها نشان داد که یک میلیون و 600 هزار نفر از بازار کار خارج شدند. حدود 240 هزار نفر  از این افراد به‌سرعت در مرحله اولیه تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتند. علاوه بر این افراد 850 هزار نفر ثبت‌نام کننده دیگر هم داشتیم که این افراد هم تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتند،بنابراین درمجموع بالای یک میلیون نفر را تحت پوشش بیمه بیکاری قرار داده‌ایم.

ربیعی توضیح داد: «با نگاهی به آمار مشخص شد بر اساس تصمیمات اتخاذشده در سه‌ ماهه اول سال، خوشبختانه در موج دوم ثبت‌ نام برای بیمه بیکاری  169 هزار متقاضی بیمه بیکاری بوده‌اند که این کاهش متقاضیان نشان می‌دهد در این بین تعدادی به بازار کار برگشته‌اند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.