اسطوره آلمان، خشم ایرانی‌ها را برانگیخت

موضع‌گیری کی‌روش و فدراسیون علیه کلینزمن باعث عذرخواهی او شد

صحبت‌های یورگن کلینزمن، ستاره سابق فوتبال آلمان، درباره مردم ایران جنجال بزرگی درست کرد؛ او در نهایت مجبور به عذرخواهی شد.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، مصاحبه یورگن کلینزمن به عنوان مهمان در برنامه «مچ آو دِ دی» آنقدر عجیب و غیرعادی بود که انگار کینه‌ای قدیمی و فروخورده در این ستاره پرافتخار دنیای فوتبال نهفته است. البته صحبت‌های ستاره سابق فوتبال آلمان در ابتدا با جملاتی احتمالا مثبت آغاز شد و او ایرانی‌ها را افرادی احساساتی آن هم از نوع غلیظش توصیف کرد که چه از جهت منفی و چه مثبت، همیشه شور و حرارت بالایی دارند.

حملات کلینزمن به ایرانی‌ها چه بود؟

کلینزمن در مورد خطاهای مکرر بازیکنان ایران  و درگیری‌های مکرر با داور صحبت کرد. او تاکید داشت باید به این موضوع پرداخته شود و بازیکنان ایران به نوعی با تحت فشار گذاشتن داور، شرایط را به سود خودشان رقم زده‌اند.

عجیب اینجاست حتی وقتی مجری برنامه در مورد بازگشت ایران به مسیر، بعد از شکست سنگین مقابل انگلیس هم حرف زد، باز کلینزمن کاملا بی‌ربط مدعی شد این سبک بازی و فرهنگ ایرانی‌هاست و اصلا کارلوس کی‌روش به همین دلیل استخدام شده است.

او دوباره اشاره به تحت فشار گذاشتن و فریب دادن داور و شلوغ‌کاری نیمکت کرد و گفت این فرهنگ بازی آنهاست. عجیب بود که این ستاره بزرگ فوتبال آلمان علاقه‌ای نداشت کلامی در مورد سلطه تقریبا 90 دقیقه‌ای تیم ایران بر ولز و سبک بازی قابل احترام تیم کی‌روش حرف بزند. بدون تعصب، رگه‌هایی از «نژادپرستی» و «خود برتربینی» در کلام یورگن کلینزمن به وضوح دیده می‌شد و چنین ادبیاتی از سوی یک کارمند رسمی نهادی مانند فیفا، رسما زیر سوال بردن بی‌طرفی این مجموعه و رفتاری حساسیت‌برانگیز است.

واکنش کی‌روش و فدراسیون فوتبال

این صحبت‌های کلینزمن با واکنش تند کی‌روش همراه بود. سرمربی تیم ملی در اینستاگرامش نوشت:‌ «یورگن عزیز؛ بدون اینکه حتی مرا شخصا بشناسی شخصیت من را با غرور همیشگی خودت قضاوت کردی. آن سخنانت درباره فرهنگ ایران، تیم ملی ایران و بازیکنان من مایه شرمساری در فوتبال است. اما حتی با این حرف‌ها، ما دوست داریم تو را دعوت کنیم به عنوان مهمان در کمپ تیم ملی حضور پیدا کنی و با بازیکنان ایران ارتباط بگیری و از آنها درباره کشورشان، مردم ایران، شعر و هنر و ریاضیات و جبر و تمدن هزاران ساله ایران بیاموزی و همچنین از بازیکنان ما بشنوی که چقدر فوتبال را دوست دارند و برای آن احترام قائلند.»

کی‌روش در این پست آتشین جملات خود را این‌چنین پی می‌گیرد: «ما متوجه‌ایم که به عنوان آمریکایی – آلمانی حمایت خود را از ما دریغ کرده‌ای. مشکلی نیست و با وجود اظهارات و اشاره‌های توهین‌آمیزت که تلاش کرده‌ای زحمات، فداکاری و مهارت ما را زیر سوال ببری، به تو قول می‌دهیم بدون آنکه قضاوتی درباره فرهنگ، ریشه و سابقه تو داشته باشیم همواره از حضورت در جمع خود استقبال کنیم.»

همچنین فدراسیون فوتبال در یک بیانیه تند خطاب به کلینزمن، از او خواست از سمت خود در فدراسیون جهانی فوتبال استعفا کند.کلینزمن عضو کمیته مطالعات فیفاست و به همین خاطر فدراسیون ایران مدعی است او باید بی‌طرف باشد.

حرف‌هایی که پس گرفته شد!

حملات کوبنده به اسطوره فوتبال آلمان، کلینزمن را بر آن داشت تا توضیحی ارائه کند. او در مصاحبه جدید خود با بی‌بی‌سی گفته است:‌ «به نظرم برداشت بدی از صحبت‌های من شد. من واقعا سعی خواهم کرد با کی‌روش تماس بگیرم و اوضاع را آرام کنم. قصدم هرگز انتقاد از کارلوس یا نیمکت ایران نبود. تمام حرف من این بود که آنها احساسی با شرایط برخورد می‌کنند که در واقع از بعضی جهات قابل تحسین است. تمام نیمکت آنها در تمام طول بازی با تیم داخل زمین همراه بود. آنها بالا و پایین می‎‌پریدند و کارلوس، مربی بسیار احساساتی است. او به طور مداوم کنار زمین حضور دارد و سعی می‌کند به بازیکنانش انرژی بدهد و آنها را راهنمایی کند.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.