مدیران تریبون/ کارستان دختران/ افسانه همان افسانه است

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي صحبت‌هايي بحث‌برانگيز يورگن کلينزمن ، احياي توافق هسته‌اي ، اعتراض‌هاي گسترده نسبت به سختگيري‌هاي ادامه‌دار دولت چين براي مقابله با ويروس كرونا، قیمت تاریخی 17 میلیون تومانی سکه تمام بهار طرح جدید ، اظهارات سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده‌کل سپاه در اجتماع ۱۵ هزارنفری بسیجیان سیستان و بلوچستان ، قانون بیمه کارگران ساختمانی ، برتری تیم ملی هندبال زنان ایران برابر استرالیا در رقابت‌های قهرمانی آسیا و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ حضور رئیس‌جمهور در آستانه  روز نیروی دریایی ارتش(هفتم آذر) با همراهی وزیر دفاع در بندر جاسک در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي صحبت‌هايي بحث‌برانگيز يورگن کلينزمن ، احياي توافق هسته‌اي ، اعتراض‌هاي گسترده نسبت به سختگيري‌هاي ادامه‌دار دولت چين براي مقابله با ويروس كرونا،  قیمت تاریخی 17 میلیون تومانی سکه تمام بهار طرح جدید ، اظهارات سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده‌کل سپاه در اجتماع ۱۵ هزارنفری بسیجیان سیستان و بلوچستان ، قانون بیمه کارگران ساختمانی ، برتری تیم ملی هندبال زنان ایران برابر استرالیا در رقابت‌های قهرمانی آسیا و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

رویارویی ایران- آمریکا در «نقطه صفر»

روزنامه آرمان امروز: آمريکايي‌ها در تابستان سال گذشته به احياي توافق هسته‌اي موسوم به برجام اميدوار بودند در اين مورد بايد به متن پيشنهادي که توسط اتحاديه اروپا تهيه شده بود، مورد استقبال ايران و آمريکا قرار گرفت. آمريکا که منتظر يک سيگنال و چراغ سبز از سوي تهران بود تا متن توافق احيا کند ولي هيچ خبري از طرف ايراني نشد. قطعنامه که در جريانش از ايران خواسته شد تا در باب ذرات ادعايي اوارنيوم در سه سايت اعلام نشده با نهاد ناظر همکاري داشته باشد. حالا ناظران پيش‌بيني مي‌کنند، واکنش تهران به کنش شوراي حکام باعث شتاب بيشتر به سوي گريز هسته‌اي مي‌شود. اين موضوع در کنار گزاره‌هايي چون ناآرامي‌ها در ايران و ادعاي ارسال پهپادهاي ايراني به روسيه، عصر تازه از رويارويي ميان ايران و غرب را تعريف کرده است؛ تحولي دراماتيک که پيشتر در سايه حمله روسيه به اوکراين و افزايش رقابت ها ميان واشنگتن و پکن و توقف مذاکرات 18 ماهه هسته اي قرار داشت.نشريات آمريکايي معتقدند که اميد جو بايدن براي احياي توافق هسته‌اي 2015 ( برجام)، توافقي که «دونالد ترامپ» در مي 2018 از آن خارج شد، کاملا از بين رفته است. رايزني‌‎هاي هسته‌اي غير مستقيم ميان تهران و واشنگتن ماه سپتامبر متوقف شد و حالا دولت بايدن به جاي فرصت‌سازي براي از سرگيري رايزني‌ها، دور تازه‌اي از تحريم‌ها را به بهانه ناآرمي‌هاي داخلي در ايران و فروش ادعايي پهپاد به روسيه عليه تهران اعمال کرده است.از همين رو، آنگونه که گروهي از مقام‌هاي دولت بايدن مدعي شدند در جلسه‌‎هاي امنيت ملي آمريکا درباره ايران، استراتژي مبتني بر گفتگو با ايران براي احياي برجام ديگر در اولويت نيست و به جاي آن محور اصلي رايزني‌ها، تلاش براي تضعيف برنامه هسته‌اي ايران است و قطع زنجيره ادعايي ارسال سلاح  به مسکو را نشاني‌دهد.

 

جنجال کلینزمن!

روزنامه آرمان ملي: يورگن کلينزمن مهاجم سال‌هاي دور تيم‌ملي آلمان‌که پس از ديدار ايران و ولز صحبت‌هاي ناشايستي در خصوص شاگردان کي روش داشت، پس از پاسخ کوبنده فوتبال ايران حرف خود را پس گرفت.يورگن کلينزمن در صحبت‌هايي بحث‌برانگيز عنوان کرد که بازيکنان ايراني روي داور بازي تاثير گذاشتند. ايسنا به نقل از ديلي ميل نوشت: تيم‌ملي فوتبال ايران توانست با دو گل ولز را شکست دهد و اميدوار به صعود به دور بعد بماند. يورگن کلينزمن در ارزيابي خود از تيم‌ملي ايران و بازي اين تيم با ولز به انتقاد از صحبت‌هاي مداوم کي‌روش و شاگردانش با داوري پرداخت و گفت: کارلوس واقعا به خوبي با تيم‌ملي و فرهنگ ايران سازگار است، او در آمريکاي جنوبي با کلمبيا شکست خورد و سپس نتوانست با مصر به جام‌جهاني صعود کند و درست قبل از جام‌جهاني با ايران به ميدان آمد؛ جايي که قبلا مدت زيادي با اين تيم کار کرده بود. اين تصادفي نيست، اين بخشي از فرهنگ آنهاست. آنها مدام روي گوش داوران خط و داور چهارم کار کردند و روي قضاوت آنها تاثير گذاشتند. صحنه‌هاي زيادي وجود داشت که در تصاوير تلويزيوني نديديم. اين فرهنگ آنهاست، آنها شما را از بازي خود خارج مي‌کنند. کلينزمن سپس سخن بحث برانگيزي مطرح کرد. او گفت: نتيجه مسابقه با داوري ديگر مي‌توانست متفاوت باشد. بازيکنان ايران پنج نفري دور داور بودند و اين به سود ولز نبود. ايران در بازي ابتدايي خود در جام‌جهاني با نتيجه 6 بر 2 مقابل انگليس شکست خورد، اما با گل‌هاي روزبه چشمي و رامين رضاييان با پيروزي مقابل ولز به صعود از گروه اميدوار شد. هواداران ايران اميدوارند که فرم خوب آنها قبل از رويارويي بسيار مهم مقابل آمريکا ادامه يابد.

 

اعتراضات كاغذ سفيد در چين

روزنامه اعتماد:اعتراض‌هاي گسترده نسبت به سختگيري‌هاي ادامه‌دار دولت چين براي مقابله با ويروس كرونا، شنبه‌شب و يكشنبه در سراسر چين گسترش پيدا كرد. بسياري از معترضان در شهرهاي مختلف چين با در دست داشتن كاغذهاي سفيد و بدون نوشته در تجمع حضور پيدا مي‌كنند و كاغذهاي سفيد به نماد اين اعتراض‌ها تبديل شده است. استفاده از كاغذهاي سفيد، ابتدا در هنگ‌كنگ به عنوان نمادي در برابر استبداد حزب كمونيست چين در اعتراضات رايج شده‌ بود و حالا در اعتراضات اخير به سرزمين اصلي چين كشيده شده است. اعتراض‌هاي كم‌سابقه در شهرهاي بزرگ چين پس از آن آغاز شد كه خبر تلفات آتش‌سوزي در يك ساختمان در شهر اورومچي، در استان غربي سين‌كيانگ در شبكه‌هاي اجتماعي چيني دست به دست شد. براساس روايت‌هاي موجود، سختگيري‌هاي كرونايي باعث شده‌ بود كه ماموران آتش‌نشاني و امداد نتوانند به‌موقع براي مهار اين آتش‌سوزي به محل برسند و اين تاخير باعث مرگ ۱۰ نفر و مصدوميت ۹ نفر ديگر شده است. اعتراض‌ها در واكنش به اين اتفاق از سوي رسانه‌ها وسيع‌ترين اعتراضات از زمان روي كار آمدن شي جين‌پينگ به عنوان رييس‌جمهور چين در سال ۲۰۱۲ است. هر چند رسانه‌هاي رسمي چين درمورد اين اعتراض‌ها سكوت كرده‌اند، اما كاربران چيني در شبكه‌هاي اجتماعي به صورت گسترده‌اي اخبار و تصاوير اين اعتراض‌ها را به اشتراك گذاشته‌اند. خبرنگاران حاضر در چين نوشته‌اند كه بسياري از كاربران شبكه اجتماعي وي‌بو كه به توييتر چين مشهور است، تصاوير اعتراضات در دانشگاه‌ها و شهرهاي مختلف را به اشتراك مي‌گذارند و با معترضان اعلام همبستگي مي‌كنند.  تصاويري كه در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده است نشان مي‌دهد كه اعتراض‌ها در شهرهاي مختلف چين از پكن و شانگهاي گرفته تا ووهان، شيان، نانجينگ، چونگ‌كينگ و چنگدو با شعارهايي عليه ساختار حاكم شنبه‌شب و صبح يكشنبه در جريان بود. به نوشته خبرنگار گاردين دانشجويان در دانشگاه چينگ‌هوا، يكي از برجسته‌ترين مراكز آموزشي چين، خواستار پايان قرنطينه كرونايي شده‌اند و شعار «آزادي پيروز خواهد شد» سر داده‌اند. در شانگهاي جمعيت معترضان صبح يكشنبه براي دومين روز متوالي به خيابان اورومچي مركزي آمدند و در ووهان، معترضان نرده‌هاي جداسازي جمعيت براي مبارزه با كرونا را شكستند.

 

مدیران تریبون

روزنامه اطلاعات:سعدی علیه الرحمه درگلستان می نویسد: خجل آن کس که رفت وکار نساخت؛ یا درجای دیگری درهمین کتاب می فرماید:نه من ز بی عملی درجهان ملولم وبس/ملالت علماهم زعلم بی عمل است.این گفتار طلایی، شاید وصف حال بسیاری از مدیران اقتصادی کشورباشد که به جای عمل گرایی و حل مسایل اقتصادی کشورکه اساسا برای آن منصوب شده وحقوق می گیرند،درلباس کارشناس، تحلیلگر، ریشه شناس، عالم به موضوع و به خصوص خود منتقد ظاهرمی شوند و پس از پایان صحبت های شان در تریبون ها تنها چیزی که بیان نمی شود، عمل از طریق بیان و ورود به جزئیات تعیین کننده و ارایه طرح های مشخص زمان دار برای حل مسئله است؛ انگار مشکلات مردم با شنیدن این توضیحات کارشناسی حل شده وگره از کارشان گشوده می شود.دقت درمحتوای بسیاری ازمصاحبه ها،سخنرانی ها، اطلاعیه ها وغیره نشان می دهد وقتی از بسیاری از مدیران اقتصادی سوالی درباره چالش های مختلف پرسیده می شود، یا کلی گویی می کنند و بیانیه می خوانند یا درمقام منتقد بیرونی به توضیح دادن درباره ریشه های ایجاد مشکل و عوامل تعیین کننده آن دردستگاه تحت مدیریتشان می پردازند و مدتها شرح وبسط می دهند که چرا چنین شده است.اما وقتی توضیحات کارشناسی تمام شد و پای راه حل خواهی به میان می آید یاسکوت می کنند یا بهانه می گیرند و گلایه از نبود اعتبار و بودجه و اختیارات می شود و از لزوم مشارکت دیگر دستگاه ها و نبود عزم ملی و اینکه حل این مشکل به تنهایی از دستگاه ما ساخته نیست، سخن به میان می آید و وعده تدوین اسناد و تئوریزه کردن مشکل را می دهند، به بازی های آماری ورسانه ای متوسل می شوند یا کلیاتی مبهم و وعده گونه برای آینده می گویندکه شاید خودشان هم بدانند به خاطر فکر وکار نشدن روی جزئیات تعیین کننده به این زودی ها قابل اجرا نیست یا موانع بسیاری برسر تحقق آن وجوددارد و درنهایت هم آنچه به آن پرداخته نشده و مبهم می ماند،اصل موضوع است:یعنی حل مسئله.

 

مکران قطب اقتصادی می‌شود

روزنامه ایران:رئیس‌جمهور صبح دیروز در آستانه  روز نیروی دریایی ارتش(هفتم آذر) با همراهی وزیر دفاع وارد بندر جاسک شد و مورد استقبال رسمی مسئولان استانی و همچنین فرمانده کل و فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.آیت‌الله رئیسی پیش از ظهر یکشنبه با حضور در منطقه دوم دریایی ولایت بندر جاسک و با حضور در ناوشکن سهند به عنوان ناو سرفرماندهی، از رژه یگان‌های نمونه زیرسطحی، سطحی و پروازی ارتش جمهوری اسلامی ایران بازدید کرد. ناوشکن‌های سهند، البرز، ناوچه‌های کلاس فجر و کلاس سیریک، ناو تنب، لندینگ کرافت کلاس هرمز، هواناوها، زیردریایی‌های غدیر و فاتح و دسته بالگردی جزو یگان‌های حاضر در این رژه بودند. رئیس‌جمهور همچنین پیش از حضور بر عرشه ناوشکن سهند برای سان دیدن از رژه یگان‌های ارتش، از نمایشگاه دستاوردهای نیروی دریایی ارتش نیز بازدید کرد. در ادامه، آیت‌الله رئیسی در ارتباط تصویری با ناوگروه‌های ۸۵، ۸۶ و ۸۷ نیروی دریایی ارتش با فرماندهان این ناوگروه‌ها، فرماندهان ناوشکن بایندر و ناو پشتیبانی رزمی بندرعباس در آب‌های دریای سرخ و فرماندهان ناوبندر مکران و ناوشکن دنا در آب‌های اقیانوس آرام گفت‌و‌گو کرده و از آخرین وضعیت مأموریت این ناوگروه‌ها مطلع شد.رئیس‌جمهور ضمن آرزوی موفقیت برای فرماندهان و افسران نیروی دریایی ارتش مستقر در این ناوگروه‌ها، از نقش‌آفرینی آنها در تأمین امنیت جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.

 

رالی صعودی در بازارهای دارایی

روزنامه تجارت: در جریان معاملات روز گذشته بازار ارز،دلار آمریکا مجددا وارد کانال 36 هزارتومانی شد و سکه تمام بهار طرح جدید هم با قیمت تاریخی 17 میلیون تومانی عرضه شد،از طرف دیگر سایر بازارهای دارایی نظیر خودرو و مسکن هم متاثر از افزایش نرخ ارز،با نرخ‌های نجومی توسط فروشندگان عرضه شدند تا به این ترتیب مجددا اقتصاد ایران وارد یک چرخه صعودی افزایش قیمتها شود.به گزارش«تجارت»،لازم به ذکر است که کارشناسان از ابتدای روی کارآمدن دولت سیزدهم بارها نسبت به لزوم کنترل نقدینگی هشدار داده بودند و حالا به نظر میرسد سیل نقدینگی عملا همه بازارهای دارایی را دچار تلاطم کرده است،ضمن اینکه به نظر میرسد بدلیل سیاستگذاری غلط،نقدینگی سرگردان راهی به بازار سرمایه هم پیدا نخواهد کرد تا به این ترتیب سوداگران و دلالان میدان دار اقتصاد ایران باشند.یک استاد اقتصاد دانشگاه اظهار داشت: در واقع دَررفتن فنر ارزی دیر یا زود اتفاق می‌افتاد و امکان کنترل بیشتر از این هم وجود ندارد و قیمت ارز خود را با قیمت‌های جدید تعدیل می‌کند. اما درباره اینکه این افزایش قیمت ارز اثر تورمی دارد یا خیر؟ باید توجه داشته باشیم که تقریبا هزینه تمام شده کلیه کالا و خدمات به صورت مستقیم و غیر مستقیم به نرخ ارز بستگی دارد. محمدعلی دهقان‌ دهنوی، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره تبعات افزایش نرخ ارز در سیاست‌های مهار تورم و رشد تورم ناشی از افزایش نرخ دلار اظهار داشت: درباره اثرات افزایش نرخ ارز موضوع مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که ریشه ایجاد تورم رشد بی‌رویه نقدینگی بوده و رشد بی‌رویه نقدینگی خود را در افزایش قیمت‌ها نشان می‌دهد. در کنار آن باید توجهی به شرایط کشورمان هم داشته باشیم، از آنجایی که دولت به صورت تاریخی، بزرگترین عرضه‌کننده ارز در بازار است، می‌تواند نرخ ارز را که به نوعی یکی از قیمت‌های اقتصاد است، کنترل و سرکوب کند.

 

سیستانی و بلوچ امت واحده هستند

روزنامه جوان:امروز امریکا، انگلیس، اسرائیل و آل‌سعود با تمام قوا به صحنه آمده‌اند، اما قطعاً این صحنه فتنه عظیم و این جنگ جهانی را به گورستان دشمنان، امریکایی و اسرائیلی و متحدان آن‌ها تبدیل می‌کنیم.به گزارش سپاه نیوز؛ سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده‌کل سپاه در اجتماع ۱۵ هزارنفری بسیجیان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: امروز برای من روزی پرافتخار و فراموش‌نشدنی است؛ خاطره دل‌انگیز حضور باشکوه امت واحده و حضور حماسه‌آفرین مردم سیستان و بلوچستان در خاطر بنده باقی خواهد ماند.فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: هنگامی که شیعیان و سنی‌ها در دفاع از مردمان این سرزمین کنار هم به شهادت می‌رسند و خون مؤمن‌ترین انسان‌ها همانند شوشتری‌ها و محمدزاده‌ها با برادران سنی خود در یک حادثه تروریستی با هم تلفیق می‌شود، اینجا منشأ یک وحدت ناگسستنی است.سلامی با بیان اینکه بسیج درخت تناور و مبارکی است که امام خمینی (ره) نهال مبارک آن را کاشت و رهبر معظم انقلاب این نهال مبارک را به درختی تناور تبدیل کردند، ادامه داد: بسیجیان اصحاب رسول خدا (ص) هستند. بسیجیان با دشمنان خدا سرسخت و با آن‌ها در ستیز‌ند، مانند صخره‌های سخت مقاوم و شکست‌ناپذیرند، اما مقابل مؤمنان مهربان و نرم‌خو هستند، سرشت نبوی در بدنه بسیج جاری است.

 

کارگران ساختمانی زیر چتر بیمه

روزنامه خراسان:قانون بیمه کارگران ساختمانی بعد از حدود دوسال کش و قوس، بالاخره در صحن علنی مجلس اصلاح شد تا 700 هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند؛ کارگرانی که بیشترین حوادث کار در کشور ما به نام آن‌ها ثبت شده است اما مشکل همیشگی تامین اعتبار، بیمه شدن آن‌ها را به حاشیه رانده بود. در کشور حدود 1.5 میلیون کارگر ساختمانی داریم؛ از آرماتوربند و گچ‌کار و کاشی‌کار بگیرید تا برق‌کار و نقاش و لوله‌کش. تحت پوشش بیمه بودن این کارگران در قانون «بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی»، مصوب سال 86 تصریح شده اما ماده 5 قانون، پاشنه آشیلی بود که طی این سال‌ها سبب شد  نیمی از این جمعیت، یعنی حدود 700 هزار نفر تحت پوشش بیمه نباشند و سال به سال هم از تعداد دارندگان آن کم شود؛ چراکه میزان تعیین شده در آن برای دریافت از کارفرمایان (مالکان پروژه‌های ساختمانی)، کفاف تامین حق بیمه کارگران را نمی‌داد و به همین دلیل به گفته عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، خروجی‌اش بدهی 15 هزار میلیارد تومانی سازمان تامین اجتماعی بابت بیمه کردن 730 هزار کارگر ساختمانی بود. آن هم سازمانی که مشکلات مالی‌اش یکی دو تا نیست و هر روز باید پاسخ مطالبات بحق گروهی از مخاطبانش را بدهد. یک تغییر مهم در شیوه تامین منابع آن طور که بابایی کارنامی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، به ایلنا گفته است، تاکنون  ۱۵درصد از درآمد صدور پروانه ساختمانی برای بیمه کارگران ساختمانی به حساب تأمین اجتماعی واریز می‌شد، اما با اصلاح قانون و پس از تایید مصوبه دیروز مجلس توسط شورای نگهبان، مبنای محاسبه حق بیمه پرداختی طبق این فرمول خواهد بود: «یک تا 4 درصد حداقل حقوق دستمزد ماهیانه مصوب شورای‌عالی کار، ضربدر متراژ مساحت ساختمانی». به گفته بابایی، با قانون قبلی بابت هر مترمربع از ساخت و ساز، 80 هزار تومان به حساب تامین اجتماعی واریز می‌شد که با مصوبه جدید به 160 هزار تومان خواهد رسید و می تواند با تامین 15 هزار میلیارد تومان در سال، امکان پوشش صددرصدی بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی را فراهم کند.

 

رزم ملی قهرمانان

روزنامه کيهان:  این قلم اهل فوتبال و هوادار فوتبال نیست اما مثل هر یک از آحاد مردم کشور، از تیم ملی فوتبال ایران در هماوردی با تیم‌های خارجی حمایت و بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران را با علاقه‌مندی دنبال می‌کند. اگر شرایط حساس بود و تیم ایران به حمایت معنوی احتیاج داشت، در این مورد مثل بقیه مردم رشید ایران، هزینه معنوی- نذر و نیاز- هم می‌کند و مشخص است که با هر چیزی که تیم ایران را تضعیف کند، مخالف است. چرا؟واقعیت این است که فوتبال و بعضی دیگر از رشته‌های ورزشی به نحو «سحرآمیزی» نه تنها در روحیه ملی یک کشور اثر می‌گذارد، بلکه به نوعی ترجمه میزان روحیه ملی و شاخصی برای سنجش میزان عزم ملی یک کشور برای ایفای نقش‌های درجه یک در جهان محسوب می‌شود و به روشنی می‌بینیم پیروزی تیم ملی، روحیه همدلی در داخل کشور و نشاط برای ورود فعال‌تر در صحنه‌های کار را فراهم می‌کند و در نقطه مقابل آن، شکست تیم ملی در یک هماوردی خارجی، تأثیر تضعیف‌کننده‌ای در آنچه گفته شد، ایجاد می‌کند.البته در عرصه بین‌الملل کشورهایی که در موقعیت اول هستند نوعاً از اینکه وضعیت تیم فوتبال، تداعی‌کننده وضعیت داخلی آنها باشد، اجتناب می‌کنند و لذا در عرصه فوتبال، ده‌ها سال است که یک گام از همگنانشان عقب‌تر بوده و فوتبالشان از ایفای نقش در هویت ملی دور است. این در حالی است که فوتبال یک نقش کمک‌کننده به کشورهایی که خود را شایسته ایفای نقش فعال‌تر و واجد ظرفیت‌های مناسب می‌دانند، دارد.

 

کارستان دختران

روزنامه وطن امروز:تیم ملی هندبال زنان ایران با برتری برابر استرالیا در رقابت‌های قهرمانی آسیا، موفق به کسب سهمیه مسابقات قهرمانی جهان شد. در ادامه درخشش هندبال ایران در میادین بین‌المللی، تیم هندبال سنگ‌آهن بافق که به عنوان تیم‌ملی زنان ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا به میزبانی کره‌جنوبی حضور یافته، در سومین دیدار خود موفق شد تیم‌ملی استرالیا را با نتیجه ۴۳ بر ۱۵ شکست دهد و با حضور در جمع ۴ تیم برتر این رقابت‌ها برای دومین‌بار در تاریخ هندبال زنان بزرگسالان ایران به مسابقات جهانی صعود کند. زنان هندبالیست ایران از همان ابتدا کار را با قدرت آغاز کردند و موفق شدند اختلاف گل‌های خود را با حریف هر لحظه بیشتر کنند و در نهایت نیمه نخست را با اختلاف ۱۰ گل و با نتیجه ۱۹ بر ۹ به اتمام رساندند. این برتری از ابتدای نیمه دوم هم حاکم بود و کادر فنی تیم از ابتدای نیمه دوم تغییرات زیادی در ترکیب تیم ایجاد کرد و از سایر بازیکنان نیز در مسابقه استفاده کرد. اواسط نیمه دوم اختلاف به عدد ۲۰ رسید و نتیجه ۳۲ بر ۱۳ شد تا نشان از قدرت بانوان ایران در برابر تیم ‌ملی استرالیا باشد. دقیقه ۲۴ بازیکنان ایران چهلمین گل خود را نیز به ثمر رساندند و این در حالی بود که استرالیا در عدد ۱۴ متوقف شده بود. در ادامه هم بانوان هندبالیست ایران همچنان تعداد گل‌های خود را افزایش دادند تا در نهایت این بازی با نتیجه ۴۳ بر ۱۵ به سود ایران به اتمام برسد. زنان هندبالیست ایران در نخستین دیدار خود نیز موفق شده بودند هند را با نتیجه ۴۳ بر ۳۵ شکست دهند و در دیدار دوم خود مقابل ازبکستان با نتیجه ۳۵ بر ۳۲ به پیروزی رسیدند. هندبالیست‌های ایران در آخرین دیدار خود در مرحله گروهی روز چهارشنبه ۹ آذر ساعت ۱۲:۳۰ به وقت تهران در یک دیدار بسیار حساس و دشوار به مصاف تیم کره‌جنوبی خواهند رفت. پیش از این تیم‌های ملی هندبال بزرگسالان مردان و زنان، نوجوانان دختر و پسر، جوانان دختر و نوجوانان و بزرگسالان ساحلی سهمیه حضور در مسابقات قهرمانی جهان را به دست آورده بودند و به این ترتیب در ادامه روند موفقیت‌های هندبال ایران، هشتمین سهمیه مسابقات قهرمانی جهان برای هندبال ایران در ۲ سال اخیر کسب شد.

 

آزادی تعدادی از زندانیان قضایای اخیر با دستور رئیس دستگاه قضا

روزنامه جمهوری اسلامی:رئیس قوه قضاییه به دنبال پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در رقابتهای جام جهانی و شادمانی پدید آمده در سراسر کشور و تجلی اتحاد و همبستگی ملی، به مراجع ذیربط قضایی برای بهره مندی زندانیان از ارفاقات قانونی و بازگشت آنان به آغوش خانواده دستور ویژه داد.حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در این دستور ویژه از مراجع و مراکز ذیربط قضایی خواست به شکرانه عنایت پروردگار و مسرت و سرور ملی حاصل از ظفرمندی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران، نسبت به آن دسته از زندانیان که شرایط بهره‌مندی از ارفاقات قانونی را دارا می‌باشند، نهایت مساعدت و معاضدت انجام گیرد و مقدمات آزادی و بازگشت آنها به آغوش گرم خانواده‌های‌شان در اولین فرصت ممکن فراهم گردد.البته در دستور رئیس دستگاه قضا تصریح شده بدیهی است کسانی که در قضایای اخیر مرتکب جنایت شده و مدافعان امنیت مردم را شهید و مجروح کردند و اموال مردم را به آتش کشیدند و قرآن را سوزاندند، قابل اغماض و بخشش نیستند و تاکید ما این است که برای عناصر و مسببان اصلی اغتشاشات اخیر، هیچ جای ارفاق وجود ندارد. یک روز پس از صدور این دستور، دادستان تهران از بررسی پرونده ۴۶ زندانی که شماری از آنها از اغتشاشگران وقایع اخیر بوده اند خبر داد.صالحی اضافه کرد: پس از دستور رئیس قوه قضائیه پرونده شماری از افرادی که شرایط بهره‌مندی از ارفاقات قانونی را دارا بودند مورد بررسی قرار گرفت و ۴۶ نفر که شماری از آن‌ها در جریان اغتشاشات اخیر تهران دستگیر شده بودند با مساعدت و معاضدت انجام شده از زندان آزاد شدند.

 

صهیونیست‌ها در تور نفرت

روزنامه فرهیختگان:حالا و با گذشت نزدیک به 10 روز از افتتاحیه جام‌جهانی 2022 دوحه می‌توان نخستین جام‌جهانی به میزبانی یکی از کشورهای خاورمیانه را، فلسطینی‌ترین جام‌جهانی برگزار شده در طول تاریخ جام‌های جهانی دانست. تورنمنتی که در طول تاریخ حدودا صدساله خود همزمان شاهد جنگ‌ها و کشتارهای گسترده‌ای بوده که حاکمان اشغالگر به این امید که جنایت‌هایشان در سایه جام‌جهانی قرار گرفته و توجه افکار عمومی سرگرم شده دنیا را جلب نخواهد کرد، اقدام به کشتار و نسل‌کشی می‌کردند. جنگ‌ها و کشتارهایی که از سال 1982 تا 2018، همزمان با هر دور از جام‌جهانی شدت می‌گرفت. از کشتار فلسطینی‌ها به دست صهیونیست‌ها در صبرا و شتیلا، تا حمله تمام عیار نیروهای سعودی به مردم یمن در الحدیده. اما این روزها و با شروع جام‌جهانی 2022 در قطر، صهیونیست‌ها نه‌تنها موفق به تدارک حمله جدیدی علیه مردم فلسطین نشده‌اند، بلکه شاهد تبدیل شدن جام‌جهانی به یک فستیوال تماما ضداسرائیلی هستند. فستیوالی که از اکثر کشورهای دنیا نماینده دارد. نمایندگانی از سراسر دنیا که جام‌جهانی 2022 را به تریبونی 24 ساعته‌ برای فریاد مظلومیت قدس تبدیل کرده‌اند. اتفاقی بی‌نظیر که سطح آن به‌قدری گسترده بوده که خبرنگاران صهیونیست حاضر در دوحه هم نتوانسته‌اند آن را انکار کنند. در نمونه‌ای، راز ششنیک، خبرنگار روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت با انتشار فیلمی از نحوه برخورد تند مردم با تیم خبری صهیونیست در صفحه شخصی‌اش در توییتر نوشته است: «من همیشه فکر می‌کردم که مشکل از دولت‌هاست. اما در قطر فهمیدم که نفرت مردم در خیابان از ما چقدر است. پس از 10 روز اقامت در دوحه، نمی‌شود از آنچه در اینجا بر ما می‌گذرد حرف زد. ما اینجا محصور شده‌ایم. این یک جام‌جهانی عالی است، درست ‏است، اما ما با احساس بسیار بد اینجا را ترک خواهیم کرد. ما اینجا در کنار ایرانی‌ها، لبنانی‌ها، قطری‌ها، سوری‌ها راه می‌رویم و همه آنها نگاه‌های غضبناکی به ما می‌کنند. تنها نگاه عربستانی‌ها کمی متفاوت است. ما تصمیم گرفتیم اینجا خودمان را اکوادوری جا بزنیم.»

 

واگن‌های روسی در مسیر متروی تهران

روزنامه همشهری: امروز پایتخت‌نشینان از شرایط نامناسب ناوگان حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس و مترو) گلایه دارند؛ به همین دلیل توسعه و تقویت این ناوگان در اولویت اقدامات مدیریت شهری قرار گرفته و شهرداری تهران عزم خود را برای جبران کاستی‌ها و عقب‌ماندگی‌های یک‌دهه جزم کرده است. آنطور که جلال بهرامی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران دیروز در صحن پارلمان شهری گفته: «مدیریت شهری قصد دارد از طرق مختلف و با استفاده از تمام ظرفیت‌ها شرایط ناوگان حمل‌ونقل عمومی را به حد مطلوب برساند.» خرید 300دستگاه اتوبوس 3کابین آکیا (بریتانیایی)، اورهال واگن‌های مترو، پیگیری ورود قطار ملی به ریل خدمتگزاری، پیگیری قرارداد تأمین 630دستگاه واگن توسط کشور چین و در نهایت تأمین واگن‌های مترو از کشور روسیه، گزینه‌های شهرداری تهران برای توسعه و تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی هستند. به گزارش همشهری، دیروز در صحن شورای شهر تهران گزارش نظارت ۶ماهه کمیسیون برنامه‌وبودجه از عملکرد معاونت حمل‌ونقل و ترافیک (تملک دارایی سرمایه‌ای) در حوزه‌های شرکت مترو، شرکت بهره‌برداری مترو و اتوبوسرانی، ارائه و مباحثی درخصوص ناوگان حمل‌ونقل عمومی مطرح و موردبحث و بررسی قرار گرفت. محمد آخوندی در جریان ارائه گزارش با بیان اینکه پروژه‌های این معاونت حدود 30درصد پیشرفت داشته‌اند، گفت: «باتوجه‌ به اینکه در ۶ماهه نخست سال فرایند تخصیص بودجه و نقدینگی و… کند است به‌نظر می‌رسد عملکرد معاونت نسبتا مطلوب است، اما از مدیریت شهری جهادی قطعا انتظار بیش از این بود و امیدواریم در 6ماهه دوم سال شاهد عملکرد بهتری از این معاونت باشیم.» به‌گفته رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه، برای معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران 73پروژه (38پروژه مستمر و 35پروژه غیرمستمر) پیش‌بینی‌شده است.

 

افسانه همان افسانه است

روزنامه شرق: روز گذشته محمد مرندی که عنوان مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران را یدک می‌کشد، با اشاره به بحران انرژی اروپا، در توییتر نوشت: «پیش‌تر به غربی‌ها هشدار داده بودم که زمستان در راه است». مرندی در توییترش با بازنشر صفحه اول نشریه اکونومیست که در شماره جدید آن مقاله‌ای درباره بحران انرژی در اروپا هم‌زمان با فرارسیدن فصل سرما در این قاره نوشته شده است، به‌طور تلویحی گفت که غرب می‌توانست از فرصت مذاکرات هسته‌ای با ایران برای حل بحرانی که هم‌اکنون با آن مواجه است، استفاده کند. وی در پیام خود نوشت: «لیبرال‌های ایرانی طرفدار غرب عصبانی هستند؛ زیرا من در جریان مذاکرات هسته‌ای در وین به غربی‌ها هشدار دادم که زمستان در راه است. پاسخ صادقانه من به جنگ روانی آنها». مرندی ادامه داد: «نخبگان/مذاکره‌کنندگان غربی مدعی بودند ایران به توافق نیاز دارد، اما آنها می‌توانند بدون توافق هم به کار خود ادامه دهند».پیش‌ از مرندی بسیاری از رسانه‌های اصولگرا هم با ادبیات مشابه به منتقدان داخلی افسانه یا توهم پاییز و زمستان سرد اروپا تاختند و به شرایط کنونی در قاره سبز پرداختند. این موضع‌گیری‌های سطحی به نحوی بیان می‌شود که گویی منتقدان داخلی و رسانه‌های همسو از اساس فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان در اروپا یا مشکلات مربوط به حوزه تأمین انرژی و چالش‌های تورمی آن را برای اروپایی‌ها منکر شده بودند یا چنین تصور می‌شد که در اروپا شاهد یک پرش فصلی خواهیم بود و بعد از پایان تابستان شاهد آغاز دوباره بهار هستیم. پیش‌بینی اینکه پاییز و زمستان سال جاری میلادی به واسطه تداوم جنگ اوکراین برای اروپایی‌ها سخت و مشکل‌آفرین خواهد بود، به هنر چندان بالایی نیاز ندارد. فارغ از اینکه چه جریان یا جریاناتی، چه رسانه‌هایی و چه افرادی این ادعا و افسانه را در قالب «پاییز و زمستان سرد» در کشور مطرح کردند، اما هسته تئوریک این ادعا بر تأثیرات فرارسیدن پاییز و زمستان سرد برای کشاندن اروپایی‌ها پای میز مذاکره با ایران بر سر احیای برجام، آن‌هم از موضع ضعف و با قبول پیش‌شرط‌ها تهران استوار بود.

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.