رئیسجمهوری امروز در نهمین مقصد از نظارت ستادی بر دستگاههای اجرایی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رفت.
به گزارش شهروند آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،رئیسی در این نشست با ارائه گزارش وزیر و معاونین وازت علوم، در جریان جزئیات عملکرد یک ساله این وزارتخانه قرار گرفت و در ادامه راهکارها و پیشنهاداتی برای ارتقای کمی و کیفی فعالیتهای این وزارتخانه ارائه کرد.
رئیسجمهوری تلاش در جهت ارتقای علم و اثربخشی آن در حل مسائل و مشکلات کشور را از مهمترین وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد وافزود: امروز کشور ما دارای نظام مسائلی از چالشها و مشکلات مردم و جامعه است که بهترین مرجع برای حل آنها دانشگاه و بهرهگیری از ظرفیتهای علمی و پژوهشی دانشجویان و اساتید است.
رئیسی در ادامه «دانشگاه تراز انقلاب اسلامی» را محل تربیت نیروی انسانی عالِم، دانشمند، امیدوار به آینده کشور و مسئولیتپذیر در حل مشکلات جامعه خواند و تصریح کرد: اگر نگاه به دانشگاه اینچنین باشد و بر اساس نیازهای جامعه راهکار ارائه کند و دانشجو و استاد مجری این راهکار باشند بسیاری از مسائل کشور به سهولت مرتفع خواهد شد.
رئیسجمهوری «اندیشه حکیمانه و اجرای حاکمانه» نهاد دانشگاه را بسیار حائز اهمیت توصیف کرد و افزود: گاهی برخی از تحقیقات و پژوهشهای انجام شده به رغم غنای علمی به مرحله اجرا و عمل نمیرسد و گرهای از مشکلات کشور باز نمیکند که در این زمینه باید یک بازنگری جدی از سوی وزارت علوم در دانشگاهها صورت گیرد.
رئیسی رتبه پانزدهم کمی و کیفی ایران در تولید علمی جهان را دستاوردی افتخارآمیز برای کشور دانست و بر ضرورت تلاش مضاعف در جهت ارتقای این رتبه تاکید کرد.
رئیسجمهوری در ادامه ضمن یادآوری مساله بسیار مهم «افزایش بهرهوری» متناسب با هزینهها، تصریح کرد: بهترین قاضی برای سنجش میزان بهرهوری وزارتخانه و دانشگاهها، مدیران وزارت علوم هستند.
رئیسی گفت: عضویت بیش از ۸۰ هزار نفر بعنوان هیات علمی در دانشگاههای کشور، عدد بسیار بالا و قابل توجهی است، اما مهمتر از آن میزان نقشآفرینی آنها در حل مسائل کشور و پیشبرد اهداف دولت در پیشرفت و آبادانی کشور است چرا که اگر دانش دانشمندان ما در کنار بخشهای مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قرار نگیرد، تحولی رخ نخواهد داد.
رئیسجمهوری همچنین لزوم «مدیریت و تصمیمگیری علمپایه» با محوریت وزارت علوم را مورد تاکید قرار داد و افزود: اینکه گفته شد دانشگاه اتاق فکر دولت است شعار یا تعارف نیست، دولت دولتِ تحولگراست و به دنبال کمکردن فاصله وضع موجود و وضع مطلوب است و در این راستا رویکرد و نگاه تحولی، تحول در فرایندها و تحول نهادی پیشنیاز تحقق این هدف بسیار مهم دولت است.
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع وزیر و معاونین وزارت علوم «برتری در رتبه دانشجو»، «اثربخش بودن تحقیقات»، «اشتغال پایدار»، «مرجعیت علمی»، «بالندگی فرهنگی» و «سلامت اجتماعی» را از شاخصههای بسیار مهم دانشگاه برتر از نگاه دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: وزارت علوم بر اساس این شاخصهها عملکرد دانشگاهها را بررسی و رتبهبندی کند و با اعلام نتایج آن به صورت شفاف و مقایسه آن با عملکرد سال قبل مشکلات احتمالی عدم پیشرفت هر دانشگاه را بررسی و مرتفع نماید.
گنجاندن «واحدهای کارورزی و مهارتآموزی» در دروس دانشگاهی دیگر توصیه مهم رئیسجمهوری به وزارت علوم بود که در تشریح آن اظهارداشت: ورزیده شدن و مهارتآموزی عملی دانشجویان در رشتههای مختلف صنعتی، کشاورزی و پزشکی از ضرورتهای امروز دانشگاههاست چرا که دانشمندان ما باید علاوه بر مهارت گفتن و نوشتن بر مهارت عمل و اجرا هم تسلط داشته باشنند.
بررسی راههای جذب بودجه تحقیقاتی دستگاههای مختلف با تقاضامحوری و نظارت دانشگاه، انتخاب اعضای هیات امنای دانشگاههای هیات امنایی از چهرههای برجسته و موثر ولو دارای تفاوت سلیقه در مسائل سیاسی با دولت، اعطای نشان ملی به دانشگاههای مسئولیتپذیر در ارتقای فهم مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دانشجویان، بررسی راهکارهای تشکیل صندوقهای دانشگاهی به عنوان پشتوانه مالی تامین برخی از هزینهها از جمله تغذیه و خرید کتاب از دیگر راهکارها و توصیههای مهم رئیسجمهوری برای ارتقاء کمی و کیفی عملکرد وزارت علوم بود.
رئیسی در ادامه با اشاره به اهمیت حساسیت نسبت به جذب مدیران و اساتید معتقد به پیشرفت علم و توسعه کشور با نگاه به ظرفیتهای داخلی کشور تصریح کرد: ما در زمینه بهرهگیری از تجربه کشورهای دیگر هیچ محدودیتی نداریم، اما نسخههای دیگران را به سهولت نخواهیم پذیرفت و اساتید، مدیران و اعضای هیئت امنای دانشگاهها نباید نگاهشان در حل مسائل کشور به خارج از مرزها باشد.
رئیسجمهوری همچنین اجرای دقیق و به دور از چانهزنی و توقعات مصوبه ممنوعیت برگزاری دورههای آموزشی در دستگاههای اجرایی را مورد تاکید قرار داد و گفت: با عمل به این مصوبه مهم ضابطهمندی در جذب نیرو را بر سیستم اجرایی و اداری کشور حاکم کنید تا دانشجویان و خانواده آنها همچنان به دانشگاه اعتماد داشته باشند و در عمل عدالت در آموزش و عدالت در جذب را احساس کنند.
رئیسی در ادامه ایجاد صندوق توسعه وزارت علوم با هدف تشویق و پشتیبانی از محققان، تبدیل موسسات اعزام دانشجو به موسسات جذب دانشجوی خارجی، افزایش چشمگیر پارکهای علم و فناوری و همچنین شرکتهای دانشبنیان را از اقدامات بسیار ارزشمند و موثر وزارت علوم برشمرد و افزود: در وزارت آموزش و پرورش موضوع تشکیل راهیان پیشرفت برای دانشآموزان و دانشجویان مطرح شد، اما «راویان پیشرفت» باید اساتید دانشگاهها باشند.
رئیسجمهوری افزود: ریشه پیشرفتهای عظیم کشور از صنایع دفاعی گرفته تا صنعت هستهای و علم و فناوری در دانشگاهها است و اساساً حقد و کینه دشمن از دانشگاه و تلاش برای ایجاد اختلال در این نهاد بسیار مهم و حیاتی کشور نیز از همین مساله نشأت میگیرد لذا اساتید دانشگاه وظیفه دارند پیشرفتهای کشور را هم برای دانشجویان و هم برای عموم جامعه تبیین کنند.
بررسی راهکارهای حل مساله کنکور، لزوم مدیریت متمرکز دانشگاههای دستگاههای مختلف و نیروهای مسلح، بررسی راهکارهای ادغام مراکز علمی- کاربردی با دانشگاههای دیگر و تحول در دانشگاه پیام نور، تلاش در جهت شکستن تحریمهای علمی دانشمندان کشور و لزوم بازنگری در اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله سند اسلامی کردن دانشگاهها و سند مهندسی فرهنگی کشور از دیگر پیشنهادات و توصیههای مهم رئیسی به مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود.
پیش از سخنان رئیسجمهوری،محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به ارائه گزارشی از عملکرد این وزارتخانه با تکیه بر سند تحول دولت مردمی و بهرهگیری از بیانیه گام دوم انقلاب از جمله فرایند بازگشایی دانشگاهها، توزیع عدالتمحور، بودجهریزی علم محور، ارتقای رتبه علمی کشور در جهان، افزایش ۳۵ درصدی تولیدات علمی با مشارکت بینالمللی به رغم تحریم و بینالمللی شدن ۲۰ مجله علمی در یک سال گذشته پرداخت./واحد مرکزی خبر
انتهای پیام