پشت پرده ورود ورزشکار معروف به مدلینگ!

گفت و گوی «شهروند آنلاین» با حسن تفتیان دونده که وارد صنعت مد شده است

احتمالا به زودی باید از رکورددار دوی سرعت ایران به عنوان یک مدل حرفه‌ای پوشاک هم یاد کنیم.

حسن تفتیان که در سال‌های اخیر با فاصله رکورددار دوی سرعت ایران بوده و در ماده صد متر برای دومین دوره سهمیه المپیک را هم کسب کرده، این روزها حسابی از بی‌توجهی مسئولان به او و کمبود امکانات گلایه دارد. سریع‌ترین مرد ایران که اردویی را با هزینه شخصی در فرانسه برپا کرده بود، در روزهایی که خیلی تمریناتش را جدی و سنگین دنبال نمی‌‌کند، وارد صنعت مد هم شده و به عنوان مدل برخی از برندها در حوزه پوشاک مردانه فعالیت می‌کند. دیدن عکس‌هایی از ورود یک ورزشکار به عنوان مدل بهانه‌ای شد تا با حسن تفتیان تماس بگیریم و دقایقی هم درباره این موضوع و هم اوضاعش در فاصله 9 ماه مانده تا المپیک صحبت کنیم.

در ادامه مشروح گفت‌وگوی «شهروند آنلاین» با حسن تفتیان را می‌خوانید:

 

* این‌ طور که از تصاویر صفحه شخصی‌ات متوجه شدم، این روزها شخصی تمرین می‌کنی؟

این روزها تمرین آن‌ چنانی نمی‌کنم و بیشتر تفریحی کارم را پیش می‌برم. بعد از اردوی فرانسه که اواخر تابستان با هزینه شخصی رفتم، نمی‌دانم چرا این قدر حاشیه برایم درست کردند؛ از فدراسیون گرفته تا حتی وزارت ورزش! حدود 10 ماه بود که به خاطر کرونا تمرین و اردویی نداشتم. همه رشته‌های ورزشی کار خودشان را آغاز کردند، اما در دوومیدانی خبر از اردو و حمایت از ورزشکاران نبود. من هم تصمیم گرفتم به فرانسه بروم و زیر نظر مربی‌ام تمرین کنم تا از بقیه عقب نمانم. تعجب می‌کنم که چرا این اردو به مذاق برخی از دوستان خوش نیامد!

* برای رفتن به فرانسه و برپایی اردو هیچ هزینه‌ای از فدراسیون نگرفتید؟

هیچ پولی از فدراسیون به من ندادند. البته که آنها موظف هستند هزینه این اردو را به من پرداخت کنند. برای من جای سوال است با این وضعیت حاشیه هم برایم درست می‌کنند. اگر واقعا نمی‌خواهند حسن تفتیان ورزش کند، بگویند. اگر حداقل امکانات و شرایطی که برای رفتن به المپیک نیاز است را در اختیارم قرار دهند با تمام توان تلاش می‌کنم؛‌ اگر نه که مجبورم با همین سیستم پیش بروم.

* با فدراسیون و کمیته ملی المپیک مذاکره‌ای داشتید؟

با سرپرست قبلی فدراسیون چند بار مذاکره کردم و برنامه‌هایم را ارایه دادم، اما نه تنها کاری برایم نکردند بلکه همین تخریب‌ها و حاشیه‌ها اتفاق افتاد. با صیامی که اخیرا رئیس جدید فدراسیون شده است، صحبت خاصی نداشتم. به او تبریک می‌گویم و معتقدم رئیس فدراسیون ریاست تمام ورزشکاران را بر عهده دارد. صیامی با جو فدراسیون آشناست، اما در فدراسیون جلسه‌ای با او نداشتیم.

* اعلام شده برگزاری المپیک قطعی است و کمتر از 9 ماه به این رویداد مهم باقی مانده است. عجیب است که تو به عنوان یکی از 50 ورزشکار دارای سهمیه ایران برنامه خودت را نمی‌دانی.

واقعا دیگر خسته شدم آن قدر که دنبال کارهایی که مربوط به من نیستم، دویدم. ورزشکار وظیفه‌اش این نیست برود مربی و ماساژور برای خودش بیاورد یا اردو برگزار کند. آن قدر دنبال حقم دویدم که دیگر وقتی سر خط مسابقه رسیدم، نای دویدن نداشتم! من هم مجبور شدم رویه‌ام را تغییر دهم. با این شرایط کرونا شخصی تمرین‌کردن اصلا آسان نیست.

* برسیم به ماجرای واردشدن به صنعت مد. برایمان بگو که چه شد به این سمت رفتی؟

یکی از دوستان من به نام مهدی جودی با اسم هنری مستر جرج چند سالی است که در حوزه مدلینگ کار می کند. در واقع خیلی اتفاقی و با اصرار او که فرد باتجربه‌ای در این حوزه است، تصمیم گرفتم یک چالش جدید را تجربه کنم. به من گفت که تو استانداردهای فردی را که در این حوزه بتواند فعالیت کند از نظر فیزیک بدنی و چهره داری. از طرف دیگر هم او گفت که تو یک چهره المپیکی هستی و خیلی مواقع در مسابقات بین‌المللی هم شرکت می‌کنی، خیلی جای کار در این زمینه داری. البته سعی کردیم از یوسین بولت، اسطوره دوی سرعت جهان، هم الگوبرداری کنیم که یک برند را تبلیغ می‌کرد و به دنیا نشان می‌داد. ما هم این هدف را داریم که با پتانسیلی که من به عنوان یک المپین دارم، بتوانم پوشاک ایرانی و برندهای ایرانی را به دنیا معرفی کنم.

* پس می‌گویی بیشتر هدفت از ورود به این حوزه، مسئولیت اجتماعی‌ای است که بر عهده خودت می‌بینی؛ نه مباحث مالی؟

واقعا هدفم از ورود به این حوزه مسائل مالی نبود. هدف ما خیلی بزرگ‌تر از این مسائل است. 15 سال زحمت کشیدم تا بتوانم در دوی صدمتر المپیک نماینده ایران باشم؛ پس باید از این جایگاه به نفع کشورم استفاده کنم. کار هم بسیار حرفه‌ای پیش می‌رود و بازخوردهای خوبی هم بعد از انتشار عکس‌هایم گرفتم. صحبت‌های اولیه با برندهای مطرح انجام شده تا بتوانیم به زودی اتفاقات بزرگ‌تری را رقم بزنیم.

*‌ فکر می‌کنم اگر حرفه‌ای به مدلینگ ورود کنی، قطعا از دوومیدانی بیشتر درآمد داری؟

دوومیدانی که اصلا درآمدی ندارد و حتی هزینه هم برای من داشته است. با این حال گفتم به بحث مدلینگ به چشم درآمدزایی نگاه نکردم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.