گنج گمشده مکران/ تغییر بزرگ در کتاب‌های درسی/ رونق بازار خالی‌بندی

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز همچنین به بررسي مصاف تیم ملی فوتبال ایران با امریکا، افزايش حجم آلاينده‌ها ، قضاوت عملکردهای دولت سيزدهم ، پيش‌نويس برنامه هفتم توسعه ، فرصت سوزی ایران در بازار عراق، وحشت رسانه‌های اسرائیل از حجم نفوذ امنیتی و اطلاعاتی ایران و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ دیدار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای فرمانده کل قوا با تعدادی از فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي مصاف تیم ملی فوتبال ایران با امریکا، افزايش حجم آلاينده‌ها ، قضاوت عملکردهای دولت سيزدهم ، پيش‌نويس برنامه هفتم توسعه ، فرصت سوزی ایران در بازار عراق، وحشت رسانه‌های اسرائیل از حجم نفوذ امنیتی و اطلاعاتی ایران و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

با «اگر بشود» هوا پاک نشود

روزنامه آرمان امروز: پس از چند روز که باد، هواي تهران را از وضعيت ناسالم خارج کرد، طبق اعلام سازمان هواشناسي طي امروز و فردا (چهارشنبه) به دليل پايداري نسبي جو و عدم وجود وزش باد قابل ملاحظه، در بخش‌هاي مرکزي، غربي و نيمه جنوبي استان، کاهش کيفيت هوا و افزايش شاخص آلودگي هوا در حد ناسالم براي همه گروه‌ها پيش بيني شده است. بنا به هشدار نارنجي، ستاد مديريت بحران استان‌تهران تمامي دستگاه هاي خدمات رسان به حالت آماده باش در آمدند. حامد يزدي مهر، مديرکل مديريت بحران استان تهران از آماده باش ستاد مديريت بحران در پي تشديد آلودگي هوا خبر داد و گفت: «هشدار نارنجي آلودگي هوا صادر شده است. توصيه اکيد مي شود که مردم به خصوص افراد داراي بيماري زمينه‌اي از حضور در فضاي باز خودداري کنند.»اما دليل اين گره کور آلودگي هوا که هيچگاه باز نمي‌شود، چيست؟‌ چرا هرسال با سرد شدن هوا، پديده غالب کلانشهرها «وارونگي» و افزايش حجم آلاينده‌ها است؟‌ چرا هر سال دعاي اکثر مسئولان شهرداري در دوره‌هاي مختلف «دعا» براي باد و باران جهت کاهش آلودگي هوا است؟ هنوز کسي شاهکار پاشيدن آب توسط هواپيماهاي آبپاش را فراموش نکرده‌ که مسئولان قصد داشتند که اين پاشيدن آب در آسمان،  نقش باران را ايفا کنند و از آلودگي هواي تهران بکاهد. معاون فني مرکز سلامت و محيط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي اعلام کرد: «آلودگي هوا جان 4400 نفر را در سال مي‌گيرد.» اما هنوز مشخص نيست که چرا اين موضوع هميشه لاينحل مي‌ماند و آلودگي هر ساله و مرگ خاموش مردم، به چه دليل است؟

 

دولت فراجناحی

روزنامه آرمان‌ملي: بيش از 15 ماه از روي کارآمدن دولت سيزدهم به رياست سيدابراهيم رئيسي مي‌گذرد و پس از قريب به يکسال‌ونيم ديگر وزرا و مديران دولتي چارچوب و حيطه‌‌کاري خود را شناخته‌اند و مي‌توان به قضاوت عملکردها نشست. با اين همه نگاهي به شرايط جامعه در حوزه‌هاي مختلف به‌ويژه وضع معيشت مردم و افزايش قيمت‌ها نشان مي‌دهد که اوضاع چندان به سامان نيست و اساسا از آن وعده‌هاي خوشرنگ و لعاب فعلا فقط نوعي گفتار درماني باقي مانده و هنوز عملي را در اين حوزه شاهد و ناظر نيستيم. هر چند که برخي اقدامات مثل افزايش يارانه‌ها نيز آن طور که بايد و شايد نتوانسته به بهبود شرايط کمک کند. چرا که همزمان شاهد افزايش قيمت کالاهاي مختلف هستيم. از همين‌رو بسياري مطرح مي‌کنند يکي از علل اين اتفاقات و عدم بهبود شرايط به عملکرد وزرا برمي‌گردد که نتواسته‌اند آنطور که انتظار مي‌رفت به وظايف خود در حوزه‌هاي محول شده عمل کنند و همين مساله نيز باعث شده تا مجلس نيز از در مطالبه‌گري وارد شود و برخي وزرا را براي اداي توضيحات به مجلس فرابخواند. چه اينکه از همان ابتدا نيز بسيار مطرح مي‌شد که برخي از اين افرادي که در جايگاه وزارت نشسته‌اند در حدو اندازه‌هاي وزارت نيستند و امروز اين انتقاد به بهارستان ‌نشيناني که عملکرد برخي وزرا را مورد نقد قرار مي‌دهند وارد است که چرا از همان ابتدا با تعداد بالايي به اين افراد در جهت تصدي پست وزارت رأي داديد که امروز ميزان کارآمدي‌ آنها را به چالش بکشيد. هنوز 2 سال از دولت نگذشته که دو وزير استعفا داده‌اند و يک وزير نيز به استيضاح کشيده شده که البته در جاي خود باقي مانده است. اما بنا به گفته برخي نمايندگان وزراي ديگري نيز در صف توضيح به مجلس هستند. قدرمسلم يکي از اين وزرا که اين روزها بسيار در خصوص عملکردش حريف و حديث‌هايي مطرح است بهرام عين‌اللهي، وزير بهداشت است که مشکلات نبود دارو و افزايش قيمت آن موجبات فرخواندن مکرر وزير به پارلمان را فراهم کرده است.

 

امكان افزایش سن بازنشستگی

روزنامه اعتماد:يكي از مواردي كه در پيش‌نويس برنامه هفتم توسعه به عنوان «چالش» از آن ياد شده، بدهي سنگين دولت به صندوق‌هاي بازنشستگي و احتمال ورشكستگي آنهاست. بدهي دولت به سازمان تامين اجتماعي تا سال ۸۴ حدود ۴۱۰۰ ميليارد تومان بود، اما اين عدد در سال ۹۲ به بيش از ۶۰ هزار ميليارد تومان رسيد. دولت معتقد است كه اميد به زندگي در ايران افزايش يافته و به 78 سال رسيده؛ اما سن بازنشستگي همسان با اين اميد به زندگي بالا نرفته است. بنابراين براي كاهش بدهي به نظام تامين اجتماعي، سن بازنشستگي بايد افزايش يابد. به نظر مي‌رسد با توجه به تلاش اوليه دولت براي حل كردن اين موضوع با روش «پاك كردن صورت مساله»، در بودجه سال آينده هم همان راهكار پيشين در نظر گرفته شود: افزايش سن بازنشستگي.  دولت در لايحه بودجه سال جاري سن بازنشستگي را ۲ سال افزايش داده بود؛ اما مجلس با آن موافقت نكرد. مسعود ميركاظمي، رييس سازمان برنامه و بودجه در خرداد ماه علت مخالفت مجلس با افزايش سن بازنشستگي را پرداخت بيش از ۹۵ درصد بودجه صندوق‌هاي بازنشستگي از سوي دولت عنوان كرد و گفت بسياري از بازنشستگان با احتساب سوابق سربازي و دانشگاه، تنها ۲۴ سال خدمت مي‌كنند و با سن ۵۰ سالگي هم بازنشسته مي‌شوند، با اين وجود نمايندگان با افزايش سن بازنشستگي در قانون يكساله بودجه مخالفت كردند.  برخي بر اين باورند كه ورود زودهنگام برخي گروه‌هاي شغلي به صندوق‌هاي بازنشستگي و خروج زودهنگام موجب افزايش سال‌هاي دريافت مستمري مي‌شود و بار مالي بسياري به صندوق‌هاي بازنشستگي تحميل مي‌كند اما چرا دولت به دنبال افزايش سن بازنشستگي است؟

 

امید به تکرار حماسه

روزنامه ایران:تیم ملی فوتبال ایران از ساعت 22:30 امشب در سومین بازی‌اش در گروه B جام جهانی 2022 قطر، در ورزشگاه الثمامه به مصاف امریکا می‌رود و در دیدار همزمان هم ولز با انگلیس دیدار می‌کند؛ دیدارهایی حساس و سرنوشت‌ساز که در پایان آن، تکلیف تیم‌های صعودکننده از این گروه به مرحله بعد مشخص می‌شود. در حال حاضر، انگلیس با 4 امتیاز در صدر گروه قرار دارد و ایران با 3 امتیاز دوم است. امریکا با 2 و ولز هم با یک امتیاز در رده‌های سوم و چهارم هستند. این شرایط، نشان می‌دهد که شاگردان کارلوس کی‌روش، اگرچه با برد صعودشان به مرحله بعد قطعی می‌شود اما با تساوی هم شانس زیادی برای صعود دارند چرا که اگر ولز با انگلیس مساوی کند، ولزی‌ها 3 امتیازی می‌شوند و ایران هم با 4 امتیاز، پس از انگلیس 5 امتیازی راهی مرحله یک‌هشتم نهایی می‌شود اما در حالت بد، اگر ما مساوی کنیم و ولز انگلیس را شکست دهد، آن وقت ولز با تفاضل گل بهتر راهی مرحله بعد می‌شود.با این حال، صعود رؤیایی است که بسیاری از علاقه‌مندان به فوتبال ایران آن را در سر می‌پرورانند و امیدوارند این آرزو محقق شود، خصوصاً که این بازی امروز هشتم آذرماه است؛ سالروز بازی تاریخی ایران و استرالیا که تیم ملی با تساوی 2-2 برابر این تیم در سال 1376، به جام جهانی 1998 فرانسه صعود کرد تا روزی فراموش‌نشدنی در تاریخ فوتبال ایران به ثبت برسد. حالا در بیست و پنجمین سالروز آن بازی، یک بازی بزرگ دیگر از راه رسید و همه در انتظار هستند تا یوزها حماسه‌ای دیگر را مانند حماسه ملبورن رقم بزنند و با رقم‌زدن اولین صعود از مرحله گروهی جام جهانی، دست به تاریخ‌سازی بزنند.

 

فرصت سوزی ایران در بازار عراق

روزنامه تجارت: اگرچه طی سال 1400 با افزایش صادرات ایران به عراق مواجه بودیم و بازار عراق پتانسیل بالایی برای دریافت کالاهای ایرانی داشت؛ اما امسال با افت صادرات ایران به عراق مواجه شدیم. ترکیه در غیاب ایران بازارهای عراق را تصاحب می‌کند. در حالی که صادرات ایران به عراق در هفت ماهه اول سال ۱۴۰۱ حدود ۲۶ درصد کاهش داشته است، رقیب صادراتی ایران میزان صادرات خود را در هفت ماه اخیر میلادی ۴۲ درصد افزایش داده است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی حوزه تجارت معتقدند که دولت سیزدهم بایستی به میزان بسیار بیشتری از فرصت‌های صادراتی عراق بهره ببرد.صادرات ایران به عراق در شهریور 1401 معادل 420 میلیارد دلار بود. این رقم در مهر ماه سال جاری به 640 دلار رسید. عمده محصولات ایرانی که به عراق صادر می‌شوند را محصولات پتروشیمی و نفتی در بر می‌گیرد. اما عراق به خوبی از مصالح ایرانی، موادغذایی ، مواد معدنی و فولاد و آهن ایران استقبال می‌کند. عراق دومین مقصد صادراتی محصولات ایرانی در سال گذشته بوده است. براین اساس در سال گذشته حدود 18.3 درصد کل صادرات ایران به مقصد کشور عراق بوده است. براساس بررسی‌های صورت گرفته بر روی آمار صادرات 11 ماهه صادرات ایران به عراق، 25 درصد وزن و 19 درصد ارزش کل صادرات ایران با 112 میلیون و 658 هزار تن به ارزش 43 میلیارد و 517 میلیون دلار را شامل می‌شود.

 

برلین پشت ماسک حقوق بشر!

روزنامه جوان:سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در حالی در جلسه نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی حاضر شد که همان ماسک شیمیایی را در دست داشت که رزمندگان دوران دفاع مقدس برای در امان ماندن از حملات شیمیایی رژیم بعث از آن استفاده می‌کردند. ناصر کنعانی ضمن تشریح جنایات آلمانی‌ها در سطح جهانی و به ویژه نقش آن‌ها در تجهیز بعثی‌ها، ژست حقوق بشری برلین در هفته‌های گذشته را توأم با نفاق و شرم‌آور دانست و به صراحت اعلام کرد که ایران هیچ‌گونه همکاری با کمیته حقیقت‌یاب نخواهد داشت. روزنامه جوان چندی پیش در گزارشی با نقد مواضع دولت آلمان در دامن زدن به اغتشاشات در ایران، بر لزوم واکنش قاطع به اقدامات مداخله‌جویانه برلین تأکید کرد. دیروز حضور ناصر کنعانی در جمع خبرنگاران با ماسک شیمیایی، عملاً جو حاکم را متوجه جنایاتی کرد که یادآور مظلومیت ایرانی‌ها طی دفاع مقدس در دهه ۶۰ خورشیدی است. این دیپلمات ایرانی در مواجهه با پرسشی درباره اقدامات تهران علیه مشارکت دولت برلین در جنایات رژیم بعث، ادعا‌های حقوق بشری آلمان را زیر سؤال برد و با بالا بردن ماسک در برابر دوربین‌های رسانه‌ها گفت: «این ماسک مخوف، هم برای من گویای خاطراتی است و هم رمز و نماد خاصی برای ملت ایران.» وی با اشاره به اینکه در زمان نوجوانی در جبهه حضور داشته است و ماسک شیمیایی همواره همراه او و رزمندگان بوده است، تصریح کرد: «بر اساس اسناد سازمان ملل متحد، مسئولیت تجاوز به جمهوری اسلامی ایران با رژیم بعث عراق بود. در طول جنگ، دولت‌های غربی خصوصاً آلمان با علم و اطلاع دولتمردان این کشور مبنی بر اینکه رژیم صدام از مواد شیمیایی که در اختیار رژیم بعث عراق قرار دادند، استفاده صنعتی نمی‌کند بلکه در تولید تسلیحات شیمیایی از آن استفاده می‌کند، اجازه دادند که چنین محموله‌هایی در اختیار رژیم بعث عراق قرار گیرد.

 

گنج گمشده مکران

روزنامه خراسان: سرزمینی که هر وجب از خاکش طلاست، بهشت مغفول، گنج پنهان شده در دل ساحل و…؛ این ها شاید بهترین  توصیف هایی باشد که می توان برای سواحل مکران برشمرد. سال هاست که سرمایه گذاری در ایران و استفاده از ظرفیت های جغرافیایی به یک مسئله اساسی برای رشد اقتصادی تبدیل شده است. در شرایطی که رقبای ایران به دنبال افزایش سهم خود از ترانزیت منطقه هستند، اظهارات مسئولان و اشاره مجدد رهبر انقلاب به استفاده بیشتر از این سواحل نشان می دهد به‌رغم وجود ظرفیت‌های یادشده در منطقه مکران ، شاخص‌های توسعه این منطقه در سطح مطلوبی قرار ندارد. از سال 1387 و با تدبیر حکیمانه رهبر انقلاب این سواحل مورد توجه قرار گرفت و طبق دستور ایشان ، نیروی دریایی ارتش مامور شد کار توسعه را در این سواحل پرچمداری کند. روند توسعه ای که در برنامه ششم و هفتم به صراحت بر استفاده از این ظرفیت ها تاکید شده، تدوین سند توسعه مخصوص سواحل مکران را در پی داشته و حتی به تشکیل شورای توسعه سواحل مکران منجر شده است. روز گذشته رهبر انقلاب در دیدار تعدادی از فرماندهان نیروی دریایی ارتش،  ایجاد فهم عمومی از دریا به‌عنوان یک زیرساخت اساسی را ضروری دانستند و افزودند: در چند سال گذشته بحث توسعه سواحل مکران مطرح شد و دولت‌ها هم از آن استقبال کردند اما پیشرفت جدی در این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی است. ا

 

    وحشت رسانه‌های اسرائیل از حجم نفوذ امنیتی و اطلاعاتی ایران

روزنامه کيهان:رسانه‌های صهیونیستی می‌گویند انتشار فهرست مراکز حساس تل‌آویو از سوی مهاجمان سایبری، پیام هشدار ایران بود. روزنامه جروزالم‌پست، در پی انتشار فهرستی از مراکز حساس و مهم رژیم صهیونیستی در برخی رسانه‌های عرب‌زبان نوشت: ایران فهرست سایت‌های حساس اسرائیل را برای هدف قرار دادن در جنگ آینده منتشر کرد. ساختمان‌های دفتر نخست‌وزیری، کنست (پارلمان) و وزارت جنگ اسرائیل از جمله این اهداف هستند. برخی مؤسسات و تاسیسات از جمله تاسیسات اتمی و سامانه‌های موشکی «رافائل» در بندر حیفا، مؤسسه علوم وایزمن، موسسه فناوری اسرائیل در کنار فرودگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی و اطلاعاتی از جمله فرودگاه بن‌گورین و رامون از دیگر اهداف احتمالی اعلام شده‌اند.‌ بیشتر اهداف اعلامی در این فهرست، پایگاه‌های نظامی و اطلاعاتی هستند و انتشار آن از سوی رسانه‌های نزدیک به ایران بی‌سابقه و به معنای تهدید مستقیم اسرائیل است. این یعنی همچنین، به معنای تغییر راهبرد گروه‌های مقاومت به رهبری ایران است. ایران وارد مرحله جدیدی از درگیری با اسرائیل شده و قصد دارد تا سلاح‌های پیشرفته مثل پهپاد و موشک‌های نقطه زن هدایت شونده در اختیار متحدانش در سوریه، لبنان و غزه قرار دهد. در همین حال، وبسایت رادیو فردا در گزارشی به نقل از رسانه‌های صهیونیستی نوشت: در حالی که رسانه‌های اسرائیلی براساس گفت‌وگو با شهروندان، به‌ویژه ساکنان بخش غربی شهر اورشلیم(بیت‌المقدس)، از احساس ناامنی و نگرانی نسبت به تکرار دوران سخت بمب‌گذاری‌ها گزارش می‌دهند، نهادهای امنیتی اسرائیل در شرایطی که از یک‌سو برای یافتن باند عوامل بمب‌گذاری روزهای اخیر در اورشلیم تلاش می‌کنند، از سوی دیگر با یک رویداد امنیتی مرتبط با ایران درگیر شده‌ و در حال بررسی دلایل سهل‌انگاری خود هستند.

 

توان رزمی دریایی ارتقا یابد

روزنامه وطن امروز: حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای فرمانده کل قوا ظهر روز گذشته در دیدار تعدادی از فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تأکید کردند: استفاده از فرصت دریا و ظرفیت‌های عظیم آن باید به فرهنگ عمومی در کشور تبدیل شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در این دیدار که به مناسبت ۷ آذر، روز نیروی دریایی برگزار شد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ارتقای همه‌جانبه توان رزمی و تجهیزات دفاعی در نیروی دریایی و استمرار اقداماتی همچون دریانوردی در آب‌های دوردست و بین‌المللی را لازم دانستند و گفتند: تقویت ارتباط نیروهای مسلح با دولت و سایر قوا به تفاهم و همکاری و پیشرفت کارها کمک خواهد کرد. رهبر حکیم انقلاب اسلامی با اشاره به سوابق دریانوردی ایرانیان در گذشته که باعث انتقال فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی به مناطق دیگر دنیا شد، خاطرنشان کردند: با وجود این سابقه و سواحل طولانی دریایی در شمال و بویژه جنوب ایران، فرهنگ استفاده از فرصت‌های دریا در کشور مورد غفلت واقع شده و باید به فرهنگ عمومی مردم تبدیل شود. ایشان فرهنگ‌سازی در این زمینه و ایجاد فهم عمومی از دریا به ‌عنوان یک زیرساخت اساسی را ضروری دانستند و افزودند: در چند سال گذشته بحث توسعه سواحل مکران مطرح شد و دولت‌ها هم از آن استقبال کردند اما پیشرفت جدی در این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تولیدات هنری از جمله پویانمایی را در شناساندن فرصت‌های متنوع دریا مؤثر خواندند و گفتند: با استفاده از تولیدات هنری و معرفی ظرفیت‌های پیشرفت دریاپایه کشور چه در بخش نظامی و چه در بخش عمرانی، شوق مردم به استفاده از این فرصت افزایش خواهد یافت.  در این دیدار امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش گزارشی از اقدامات و برنامه‌های این نیرو در بخش‌های مختلف بیان کرد.

 

روزی روزگاری، گاز خردل

روزنامه شرق:این روزها که شاهد آغاز فصل سردی در روابط ایران با برخی کشورهای قاره سبز هستیم، به نظر می‌رسد بیشترین تنش بین تهران با برلین در جریان است؛ به‌ویژه بعد از اقدام آلمان برای تصویب قطع‌نامه شورای حقوق بشر با هدف تعیین کمیته حقیقت‌یاب در قبال اتفاقات اخیر کشور سبب شده که دیروز دوشنبه هانس اودو موتسل، سفیر جمهوری فدرال آلمان، در تهران به وزارت امور خارجه احضار شود. در این ملاقات و احضار مراتب اعتراض شدید ایران نسبت به اظهارات مداخله‌جویانه و بی‌پایه و اساس مقامات آلمانی به سفیر این کشور ابلاغ شد. همچنین به سفیر آلمان گفته شد قطع‌نامه اخیر نشست ویژه شورای حقوق بشر گامی اشتباه بر‌اساس رویکردی کاملا سیاسی و ابزاری نسبت به حقوق بشر است و از اساس مردود است و ایران با هر سازوکاری که بر مبنای آن تعریف شده، همکاری نخواهد کرد. همچنین تصریح شد همراهی آلمان و سایر کشورهای اروپایی با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا که موجب نقض فاحش حقوق بشر مردم ایران شده، این کشورها را فاقد هرگونه وجاهت و صلاحیت برای طرح ادعاهای حقوق‌بشری می‌کند. به دنبال این مواضع دستگاه دیپلماسی کشور، سفیر آلمان اظهار کرد که مراتب را در اسرع وقت به مقامات کشورش منعکس خواهد کرد.

 

رونق بازار خالی‌بندی

روزنامه فرهیختگان:طرح ادعاهای دروغین پرشمار، دیگر به پای ثابت هر آشوب خیابانی تبدیل شده است. در جنگ ترکیبی 1401 این حربه بیشتر از همیشه به کار گرفته شد. روزهای ابتدایی آشوب ها حجم شایعه‌ها به قدری بود که برخی به کنایه می گفتند: «جمهوری اسلامی در توییتر سقوط کرده است.» حجم دروغ ها به قدری بود که طراحان پشت‌صحنه نیز خود دچار توهم شده و تصوری انقلاب گونه از آشوب‌های چندده نفره پیدا کردند. یک روز اشنویه سقوط می‌کرد، یک روز ارتش تسلیم می‌شد، یک روز تمام بازار در اعتصاب فرو می‌رفت، یک روز هم مقامات از گیت‌های امنیتی فرودگاه عبور کرده و به خارج از کشور می‌گریختند. علاوه‌بر محتواهای دروغینی که با هدف تهییج آشوبگران کف خیابان بازنشر می‌‌شد شبکه عنکبوتی دروغ دستورکار تحریک احساسات کاربران شبکه‌های اجتماعی را نیز دنبال می‌کرد. این دستورکار همزمان با به کما رفتن مهسا امینی در دست اجرا قرار گرفت تا پس از فوت او هر فردی که به هر دلیلی فوت کرد مقصر آن جمهوری اسلامی معرفی شود. نیکا شاکرمی، سارینا اسماعیل‌زاده و اسرا پناهی ازجمله چهره‌هایی هستند که فوت‌شان دستمایه سناریوی کشته‌سازی قرار گرفت. نمونه دیگری از این دروغ‌پردازی را در ادعای شکنجه بازداشت‌شدگان شاهد بودیم. وریا غفوری، توماج صالحی، حسین رونقی و هر چهره شاخص دیگری که بازداشت شد بلافاصله شایعات درمورد شکنجه وی نیز فضای مجازی را پر کرد. شایعاتی که گاها توسط خانواده افراد فوت‌شده و بازداشتی نیز طرح می‌شد بلکه اعتبار بیشتری یابد. درحالی‌که شایعه شکستن پاهای رونقی زیر شکنجه و اعتصاب غذای 2 ماهه وی در فضای مجازی درحال گسترش بود تصاویر حضور وی در بیمارستان منتشر شد. تصاویری که هیچ اثری از شکستگی و سوءتغذیه 2 ماهه در آن دیده نمی‌شود. سابقه فعالیت رونقی علیه ایران به سال 88 بازمی‌گردد.

 

خشکسالی، انفعال، بحران

روزنامه اطلاعات:خشکسالی جدیدی که از حدود ۴ سال قبل همزمان با بروز تغییرات اقلیمی و کاهش تدریجی بارش‌های جوی در پهنه ایران آغاز شده، اینک به مرحله بحرانی رسیده و مساله کمبود آب به مهمترین چالش اقتصادی، اجتماعی و امنیتی کشور مبدل شده است.مردم ایران در طول ۵۴ سال گذشته هیچگاه پاییزی به این خشکی نداشته‌اند و کاهش ذخایر آبی کشور هرگز به اندازه امروز نگران کننده نبوده است. طبق آمار ظرف ۶۶ روز گذشته از پاییز امسال بطور میانگین فقط ۲۸ میلی متر بارندگی در سطح کشور داشته‌ایم که نسبت به میانگین ۵۴ سال گذشته ۱۶ درصد کمتر است.پارسال نیز در ادامه خشکسالی دو سال پیش از آن، پاییز و زمستان بی بارشی داشتیم و اندک منابع باقیمانده از روان آب‌ها و سفره‌های زیرزمینی به زحمت کفاف مصرف کشور را داد ولی امسال حتی از بارش‌های پاییز گذشته نیز ۲۵ درصد عقب تریم.اکنون حدود ۶۵ درصد از مخازن سدهای کشور خالیست و برداشت بی‌رویه از چاههای زیرزمینی باعث شده که دو سوم دشت‌های ایران با فرونشست روبرو شوند. کسری منابع آب‌های زیرزمینی کشور که در سال ۱۳۷۸ حدود ۲ میلیارد متر مکعب بود، اکنون ۷۰ برابر شد و به بیش از ۱۴۰ میلیارد متر مکعب رسیده است. یعنی ۳ برابر حجم تمامی سدهای کشور بارندگی لازم داریم تا سفره‌های خالی شده زیرزمینی خود را به شرایط نه چندان مطلوب ۲۳ سال قبل بازگردانیم.از سوی دیگر میزان مصرف آب در کشور بطور مداوم در حال افزایش است، به گونه‌ای که در سالهای اخیر رتبه نخست رشد مصرف آب در جهان را به خود اختصاص داده‌ایم. هم اینک سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد مترمکعب آب در کشور مصرف می کنیم که از این میزان ۹۰ درصد مربوط به بخش کشاورزی، ۸ درصد مربوط به بخش خانگی و ۲ درصد مربوط به بخش صنعتی و خدماتی است.

 

تغییر بزرگ در کتاب‌های درسی

روزنامه همشهری:22سالی می‌شود که بحث ضرورت تغییر محتوای کتاب‌های درسی دانش‌آموزان مطرح شده است. نخستین‌بار سال 79بود که مقام معظم رهبری در جمع طلاب حوزه علمیه قم که پیرامون تحصیلات دانش‌آموزان برگزار شده بود بر برنامه‌ریزی برای تحول در نظام درسی و کتاب‌های درسی مراکز آموزشی بزرگ کشور به‌خصوص آموزش و پرورش تأکید کردند. موضوع تغییر محتوای کتاب‌های درسی برای رهبری آنقدر مهم و ضروری بود که ایشان بار دیگر در سال 1393 این موضوع را به جد به مسئولان آموزشی کشور گوشزد کردند. آیت‌الله خامنه‌ای در جمع معلمان و فرهنگیان با انتقاد از تقلید نظام آموزش و پرورش ایران از نظام‌های آموزش و پرورش غربی بر ضرورت تغییر قالب و محتوای کتاب‌های درسی تأکید کردند و در سال 97نیز مجددا در یک گفت‌وگوی تلویزیونی بر این موضوع تأکید کردند. طرح این موضوع باعث شد تا منتقدان زیادی بعد از محتوای کتاب‌های درسی درباره غیرکاربردی بودن آنها صحبت کنند تا جایی که امسال رهبر معظم انقلاب در دستوری به وزیر آموزش و پرورش اعلام کردند که باید محتواهای غیرکاربردی کتب درسی حذف شوند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.