خبر نخست‌وزیر عراق از مکانیسم پرداخت طلب‌های ایران

نخست وزیر عراق گفت: دولت عراق ملتزم است که قانون اساسی را اجرا کند و اجازه نمی‌دهد از خاک این کشور برای آسیب‌رساندن به هر طرفی استفاده شود؛ سیاست حکومت عراق است که این کشور نقطه شروعی برای آسیب‌رساندن به کشورهای منطقه نباشد.

به گزارش شهروند آنلاین، محمد الشیاع السودانی، نخست وزیر عراق پس از گفت‌وگوهای دوجانبه با رئیس‌جمهوری کشورمان در نشست خبری در مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد شرکت کرد.

نخست وزیر عراق در این نشست خبری اظهار داشت:‌ در این دیدار در زمینه همکاری‌های امنیتی صحبت شد؛ امنیت دو کشور واحد و تکمیل کننده همدیگر و جدایی‌ناپذیر است و بخشی از امنیت منطقه است.

السودانی تاکید کرد: دولت عراق ملتزم است که قانون اساسی را اجرا کند و اجازه نمی‌دهد که از خاک عراق برای آسیب‌رساندن به هر طرفی استفاده شود؛ سیاست حکومت عراق است که این کشور نقطه شروعی برای آسیب‌رساندن به کشورهای منطقه نباشد.

نخست وزیر عراق ادامه داد: دبیر شورای عالی امنیت ملی عراق در این سفر حاضر است و با همتای خود دیدار خواهد داشت تا به یک مکانیسم کاری و یک همکاری میدانی برسند تا از هرگونه تنشی جلوگیری و اجتناب به عمل آید.

او تاکید کرد: از نظر عراق گفت‌وگو و تعامل بهترین راه برای جلوگیری از این مشکلات است؛ ما بر التزام حکومت جمهوری عراق با همکاری و هماهنگی با جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه‌های مشترک تاکید می‌کنیم.

او با قدردانی از دعوت کریمانه رئیس‌جمهوری ایران برای سفر به تهران اظهار داشت: امروز در تهران هستیم تا در مورد روابط دوجانبه اقتصادی، سیاسی و امنیتی بحث و بررسی کنیم و آخرین تحولات بین‌المللی را بررسی کنیم.

نخست وزیر عراق سفر امروز را به منظور تقویت روابط تاریخی ایران و عراق دانست و افزود: ملت و دولت عراق حمایت جمهوری اسلامی علیه تروریست های داعش را فراموش نمی‌کنند؛ حضور مستشاران ایرانی که جان خود را در کنار برادران عراقی در جنگ حق علیه باطل تقدیم کردند.

السودانی بر اهمیت همکاری های مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم و مواد مخدر تاکید کرد و اظهار داشت:‌ این دیدارها ضروری است تا پایه مشترکی بین دو کشور برای عملی شدن توافقات ایجاد شود.پرونده اقتصادی اهمیت زیادی برای دولت جدید عراق دار این امور تاثیر مهمی روی امنیت دارد.

او با برشمردن توافق‌های صورت گرفته در دیدار امروزش با رئیس‌جمهوری ایران، افزود: توافق کردیم تا نشست‌های کمیته اقتصادی دو کشور فعال‌سازی شده و نتایج این جلسات به کمیته عالی دو کشور منتقل شود.موضع ایران در حمایت از عراق در صادرات برق را ارج می‌نهیم و خواستار ادامه این صادرات تا تکمیل پروژه‌های عراق در تولید برق و گاز هستیم.

نخست وزیر عراق همچنین تاکید کرد: عراق برای پرداخت طلب‌های ایران با مکانیسم‌های خاص تلاش می‌کند و امروز در این زمینه مذاکرات خواهیم داشت.

السودانی ادامه داد: در این سفر گفت‌وگوهایی بین وزرای نفت دو کشور در زمینه انتقال نفت خام و تسویه آن در پالایشگاه رایزنی‌هایی خواهد شد و پروژه‌های مربوط به نفت خام و مشتقات آن در این سفر و سفرهای بعدی بین دو کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او با بیان اینکه مسائل اقتصادی تاثیر مهمی روی امنیت منطقه دارد، اظهار داشت: امروز توافق کردیم نشست‌های کمیته اقتصادی دو کشور فعال شود./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.