فرار از سرطان روده بزرگ با این رژیم غذایی

رژیم غذایی سرشار از غذاهای گیاهی می‌تواند مردان را از خطر سرطان روده بزرگ دور نگه دارد

بنابر نتایج یک تحقیق جدید علمی، داشتن یک رژیم غنی از غذاهای گیاهی سالم مانند غلات کامل، سبزیجات و حبوبات در کنار کمتر کردن غذاهای گیاهی ناسالم مثل غلات تصفیه شده، آب میوه‌ها و قندهای افزودنی، با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ یا کولورکتال در مردان مرتبط است.

به گزارش شهروند آنلاین؛ سرطان کولورکتال، سومین سرطان شایع در سراسر جهان است. خطر ابتلا به این نوع سرطان در طول زندگی مردان، یک به ۲۳ و برای زنان، یک به ۲۵ است. اگرچه تحقیقات قبلی نشان داده بودند که رژیم‌های غذایی گیاهی ممکن است در پیشگیری از سرطان روده بزرگ نقش داشته باشند، اما تأثیر کیفیت تغذیه‌ای مواد غذایی گیاهی بر این ارتباط نامشخص بوده‌اند.

حالا در پژوهشی جدید، محققان دانشگاه کیونگ هی کره جنوبی دریافته‌اند در میان جمعیت حدود ۸۰ هزار نفری از مردان آمریکایی تحت بررسی، افرادی که بالاترین میانگین روزانه غذاهای سالم گیاهی را مصرف می‌کنند، ۲۲ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند. این در حالی است که چنین ارتباط واضحی در زنان دیده نشد.

محققان کره‌ای می‌گویند به نظر می‌رسد آنتی اکسیدان‌های موجود در مواد غذایی مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل می‌توانند با سرکوب التهاب‌های مزمن که می‌توانند منجر به سرطان شوند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهند.

آنها معتقدند از آنجایی که مردان به طور کلی بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند، این موضوع می‌تواند به توضیح این که چرا خوردن مقادیر بیشتر غذاهای گیاهی سالم با کاهش خطر سرطان روده بزرگ در مردان مرتبط است، کمک کند.

بر اساس یافته‌های این پژوهش، بین کیفیت تغذیه مبتنی بر گیاه و خطر ابتلا به سرطان کولورکتال در مردان، بر اساس نژاد و قومیت نیز تفاوت‌هایی مشاهده شد. بر این اساس، مردان سفیدپوست بیشترین کاهش خطر را تجربه کرده و پس از آنها، مردان دارای نژاد ژاپنی قرار داشتند، ضمن آن که این کاهش خطر در میان مردان آفریقایی آمریکایی، لاتین تبار یا بومی هاوایی مشاهده نشد.

مجریان این تحقیق ضمن انتشار یافته‌های خود در مجله معتبر و دسترسی آزاد BMC Medicine پیشنهاد کرده‌اند که تحقیقات آینده برای بررسی عوامل ژنتیکی و محیطی که می‌توانند بر ارتباط بین مصرف غذاهای گیاهی و خطر ابتلا به سرطان کولورکتال بین گروه‌های نژادی و قومی تأثیر بگذارند، طرح ریزی و انجام شوند./سیناپرس

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.