ماسک بزن هموطن!

هلال‌احمر با «آمران سلامت» به یاری کادر درمانی آمد

حالا که ویروس کرونا خیال رفتن ندارد، داوطلبان و جوانان هلال‌ احمر آستین بالا زده‌اند و در معابر پرتردد شهر خودشان، چراغ غرفه «آمران سلامت» را روشن نگه داشته‌اند؛ گروهی که قرار است بین مردم مواد بهداشتی و ماسک توزیع کنند و با تذکر لسانی و آموزش، آنها را به رعایت تام و تمام پروتکل‌های بهداشتی دعوت کنند. این روزها به جز چهار استان سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، فارس و گلستان تمام استان‌های کشور در وضع قرمز قرار دارند.

ایده طرح آمران سلامت، از مازندران آغاز شد؛ حدود پنج‌ ماه پیش. معین مهدی لموکی، معاون داوطلبان هلال‌ احمر استان مازندران درباره این طرح می‌گوید: «طرح‌های متعدد و مشترکی در کشور در راستای مقابله با بیماری کرونا در پیک‌های اول و دوم شیوع این بیماری اجرا شد. مثل طرح در خانه بمانیم و…. وقتی مردم زندگی عادی را از سر گرفتند، جای آموزش‌های چهره‌ به ‌چهره و لسانی مردم در میان برنامه‌های آموزشی صداوسیما و شبکه‌های اجتماعی فضای آموزشی خالی بود. برای همین تصمیم گرفتیم با اقتباس از مسائل دینی اعم از امر به معروف و نهی از منکر برای آموزش و آگاه‌سازی مردم اقدام کنیم.»
لموکی با اشاره به اعلام فراخوان و دعوت از داوطلبان برای مشارکت در این طرح در استان مازندران می‌گوید: «در پی این فراخوان دو‌ هزار و 586 داوطلب برای مشارکت در طرح اعلام آمادگی کردند. از جوانان داوطلب گرفته تا افراد میانسال، از دانش‌آموزان تا کارشناسانی که در رشته‌های روانشناسی، علوم اجتماعی، بهداشت محیط و… تحصیل کرده بودند. ما توانستیم با ارایه آموزش‌های تخصصی آنها را برای حضور در بین مردم و آموزش افراد آماده کنیم.»
داوطلبان در گروه‌های دونفره دسته‌بندی شدند و کارشناسان بهداشت‌ محیط هدایت این گروه‌ها را بر عهده گرفتند. هلال‌ احمر مازندران در قالب چهار بخش اجرای طرح را در پیش گرفت. معاون داوطلبان استان مازندران می‌گوید: «نقاط شلوغ شهر، واحدهای کسبی محلی، پاساژها، بازارهای فصلی و هفتگی همگی از نقاطی بودند که آمران سلامت به آنجا مراجعه می‌کنند. آنها ضمن دعوت لسانی مردم به رعایت موازین بهداشتی و استفاده از ماسک نسبت به توزیع ماسک نیز اقدام می‌کنند.»
کار آمران سلامت مازندرانی به محدوده شهرها خلاصه نمی‌شود و آنها حتی با مراجعه به روستاها می‌کوشند مردم روستایی را نسبت به آموزش‌های بهداشتی آگاه کنند. معاون داوطلبان جمعیت هلال‌ احمر مازندران می‌گوید: «در مازندران مناطق روستایی شایع است و ارایه آموزش‌ها توسط آمران از ضرورت‌ها بود. از آن گذشته ما در این استان هر ساله شاهد حضور کارگران فصلی کشاورزی هستیم که برای کار به این استان مراجعه می‌کنند و در اقامتگاه‌های گروهی سکوت دارند. این افراد نیز در این مدت از آموزش‌های آمران سلامت بهره‌مند و مانع از شیوع و گسترش بیماری شده‌اند.»
لموکی مشارکت داوطلبانه افراد در اجرای این طرح، حمایت فرمانداران استان، آموزش حرفه‌ای آمران سلامت و فعالیت تیمی آمران را رمز موفقیت طرح آمران سلامت در مازندران می‌داند و می‌گوید: «در استان مازندران حتی دادستان‌های استان با صدور حکم آمران سلامت برای داوطلبان از آنها در برابر بروز هر گونه خطری حمایت کردند.»


او در ادامه از آمران سلامت به‌ عنوان «همدم‌های اجتماعی» مردم در روزهای کرونایی یاد کرد و گفت: «در شرایطی که ستاد کرونا برای رعایت پروتکل‌ها اقدام به پلمپ واحدهای کسبی می‌کرد و مردم گاه مجبور به ترک واحدهای کاری خود می‌شدند، حضور آمران سلامت به‌ عنوان دلسوزانی از جنس خود مردم در این شرایط بحرانی لازم بود و هست. امیدواریم با فعالیت این گروه در سراسر کشور شاهد کاهش شیوع بیماری کرونا باشیم.»

خدمت در جبهه سلامت

بعد از عملکرد موفق استان مازندران در قالب طرح آمران سلامت و به دنبال رهنمودهای رهبر معظم انقلاب با دعوت از داوطلبان اجرای این طرح در سراسر کشور آغاز شد. استقرار تیم‌های آمران سلامت در میادین مرکزی شهر تهران لبیکی به این دعوت بود.
محمد شاهی، عضو جوان سازمان هلال‌ احمر منطقه 11 شهر تهران، ازجمله کسانی است که همراه دوستان جوان دیگرش با استقرار در میدان انقلاب به این طرح پیوسته است. او می‌گوید: «داوطلبان هلال ‌احمر همیشه در مواقع بحرانی در صحنه حاضر هستند و این جبهه امروز جبهه‌ای متفاوت برای ماست؛ نه زلزله است، نه سیل و نه حادثه‌ای مشابه. امروز ما با اپیدمی روبه‌رو هستیم و باید مردم را به مشارکت در رعایت اصول بهداشتی دعوت کنیم.»
نیک‌نژاد، رئیس هلال ‌احمر منطقه 11 شهر تهران، هم در حالی که به تمام تیم‌های مستقر خود سرکشی می‌کند، می‌گوید: «هفت پایگاه و 21 داوطلب منطقه 11 در قالب طرح آمران سلامت در گرداگرد میدان انقلاب تا منیریه مستقر شده‌اند و مشغول ارایه خدمات آموزشی به شهروندان تهرانی هستند.»
او می‌گوید: «قبل از اجرای طرح آمران سلامت، هلال‌ احمری‌ها در طرح‌هایی مثل غربالگری و توزیع ماسک رایگان در اماکن عمومی و… حضور داشتند.»
کیارش محمدپور یکی از آن جوانان باانگیزه است که در طرح آمران سلامت با شور و اشتیاق به میدان آمده است. او 19‌ سال دارد و برای اینکه به شهروندان فاقد ماسک ماسکی برساند، مدام از پایگاه دور می‌شود. به قول خودش با منطق و زبان خوش سعی ‌می‌کند افراد را مجاب به استفاده از ماسک کند. کیارش می‌گوید: «از جان و دل اینجا کار می‌کنیم و خستگی برای ما معنایی ندارد. این فقط ویژگی من نیست، همه جوانان هلال‌ احمری با تمام توان برای کاهش آمار کرونا تلاش می‌کنند.»


آمران سلامت در استان‌های دیگر هم پای کار هستند. مختار سلحشور، مدیرعامل جمعیت هلال‌ احمر هرمزگان می‌گوید: «آمران سلامت در 130 پایگاه این استان مستقر شده‌اند. آنها در معابر پرتردد ضمن ارایه نکات آموزشی هموطنانی را که به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجه هستند، راهنمایی می‌کنند.»

باید مشارکت کنیم

مردم هم از اجرای این طرح راضی به نظر می‌رسند. این رضایت در لبخندی که در برابر توضیحات آمران به چهره می‌نشاندند، به خوبی هویداست. رضا شاه‌محمدی در حالی‌ که دستی به شانه یکی از آمران می‌زند و خداقوتی می‌گوید، در گفت‌وگو با ما می‌گوید: «این بچه‌ها از سلامت و جان‌شان برای ما مایه گذاشته‌اند و ما باید با مشارکت و همراهی‌شان خستگی را از تن‌شان بیرون‌کنیم.»
او می‌گوید: «اکثر مردم ماسک می‌زنند، اما جماعتی هستند که همیشه ساز مخالف می‌زنند و این جماعت هم باید با زبان خوش همراه با مردم دیگر شوند.»
یکی دیگر از شهروندان تهرانی می‌گوید: «خوشحالم می‌بینم با وجود توزیع ماسک رایگان، مردم توانمند از لحاظ مالی ماسک نمی‌گیرند و اجازه می‌دهند این ماسک‌ها بین نیازمندان توزیع‌ شود.» او خوشحال است از اینکه در سایه فعالیت طرح آمران سلامت ماسک به نیازمندان هم می‌رسد.
لیلا بهرامی یکی دیگر از شهروندان تهرانی می‌گوید: «برای خاتمه‌دادن به کابوس کرونا باید متحد شویم و همه دست‌به‌دست هم دهیم. مقاومت برای ماسک‌زدن یا سرپیچی از پروتکل‌های بهداشتی بازی با جان همه انسان‌هاست. همه باید غرور و لجبازی را کنار بگذارند و در یک مسیر حرکت کنند.»
طرح آمران سلامت با حضور داوطلبان جمعیت هلال ‌احمر در سراسر کشور از پنجم تا پانزدهم آبان‌ اجرا می‌شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.