خوب نبودیم، حذف شدیم!

واکاوی دلایل حذف ایران از جام جهانی در گفت‌وگوی «شهروند» با کارشناسان

کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال در گفت‌وگو با «شهروند» به بیان دلایل شکست ایران مقابل آمریکا و حذف ایران پرداختند.

مونا ساکت‌نوا| آنچه انتظارش را نداشتیم، اتفاق افتاد و تیم ملی فوتبال ایران با ناباوری از جام جهانی 2022 قطر نیز مثل همه پنج دوره قبلی بدون صعود به دور دوم کنار رفت. رویایی که از ماه‌ها قبل در ذهن همه طرفداران تیم ملی ایران مبنی بر صعود به دور حذفی وجود داشت، به حقیقت نپیوست و حالا همه بابت این اتفاق ناراحت هستند.

تیم ایران اگرچه با شکست مقابل انگلیس خیلی‌ها را ناامید کرده بود، اما بازگشت فوق‌العاده‌ای به جام داشت و با برد مقابل ولز امیدهای صعود خود را زنده کرد. با نتایجی که در گروه دوم جام جهانی رقم خورد،‌ ایران حتی در صورت کسب یک تساوی به عنوان تیم دوم گروه راهی دور بعدی مسابقات می‌شد، اما در نهایت شکست مقابل آمریکا همه چیز را خراب کرد تا باز هم در رسیدن به افتخار تاریخی ناکام بمانیم.

بعد از بازی، بسیاری از مخاطبان، کارشناسان، پیشکسوتان و فوتبال‌دوستان به تحلیل اتفاقات بازی با آمریکا و به طور کلی عملکرد ایران در طول سه بازی انجام شده در تورنمنت پرداختند. در این بین طبیعی است نوک پیکان انتقادها به سمت سرمربی تیم ملی باشد.

هرچه هست در گفت‌وگو با سه کارشناس و پیشکسوت فوتبال به بررسی دلایل ناکامی پرداختیم. گفت‌وگوی آنها را با «شهروند» در ادامه می‌خوانید:

***

کربکندی: تیم ملی ایران آماده حضور در جام جهانی نبود

رسول کربکندی، دروازه‌بان اسبق تیم ملی که تجربه زیادی در فوتبال ایران دارد، درباره ناکامی ایران در جام جهانی به خبرنگار ما گفت:‌ «فکر می‌کنم بیشتر از آنکه مقابل آمریکا منطقی بازی کنیم و مسائل فنی را در نظر بگیریم، اجازه دادیم احساسات‌مان غلبه کند. بازی حساسی در پیش داشتیم و فکر می‌کنم بازیکنان ایران به خوبی از نظر ذهنی آماده این مسابقه نشده بودند.»

او با انتقاد از تصمیمات کارلوس کی‌روش در بازی با آمریکا تاکید کرد: «فکر می‌کنم سرمربی تیم ملی، بازیکنان را با ذهنیت تساوی به زمین فرستاد. او طوری ترکیب ایران را چید که یک تساوی به دست آوریم و صعود کنیم. در حالی که در فوتبال این یک اصل است که وقتی شما برای مساوی بازی کنید، به ندرت می‌توانید هدف خود را به دست آورید. همه دیدند که تیم ایران با ترکیب کاملا تدافعی به زمین رفت و مالکیت توپ و میدان کاملا در اختیار آمریکا بود. حتی وقتی عقب افتادیم هم فقط روی ارسال‌ها و ضربات شروع مجدد می‌خواستیم کارمان را پیش ببریم. بازیکنان ایران از هر جای زمین توپ می‌گرفتند زیر آن می‌زدند تا شاید بازیکنان حریف اشتباه کنند و توپ به مهاجمان برسد. یا ارسال می‌کردند تا شاید با سر یا در شلوغی به گل برسیم. این رویه اصلا برای تیمی در حد جام جهانی قابل قبول نیست.»

پیشکسوت فوتبال ایران در بخش بعدی صحبت‌های خود گفت:‌ «ما که دیگر عادت کرده‌ایم هر چهار سال یک‌بار حذف شویم و بگوییم انشاءالله جام بعدی جبران می‌کنیم. هر دفعه حرف می‌زنیم و می‌گویم انشاءالله از تجربیات جام قبلی استفاده کنیم، اما چهار سال بعد آش همان است و کاسه همان. شما ببینید تیم ایران با چه شرایطی به جام جهانی رفت؟ مربی ما چند وقت قبل به تیم اضافه شد؟ سوالات زیادی در ذهن همه فوتبال‌دوستان وجود دارد که امیدوارم پاسخی به آنها از سوی مدیران فدراسیون فوتبال داده شود. نمی‌خواهم کسی را مقصر جلوه بدهم، اما مشخص است که اشتباهاتی وجود داشته. به هر حال الان وقت انتقاد نیست، باید بررسی کنیم، نقاط ضعف بررسی شود و بتوانیم آنها را پوشش بدهیم.»

***

درخشان: کادر فنی با تفکر هواداران ترکیب را چید

حمید درخشان، بازیکن اسبق تیم ملی و سرمربی سابق پرسپولیس هم یکی از افرادی است که ایرادهای فنی متعددی نسبت به رویکرد تیم ملی دارد. او به خبرنگار ما این‌طور توضیح می‌دهد:‌ «جام جهانی تورنمنتی است که همه تیم‌ها با صددرصد توان وارد می‌شوند. شما باید در همه بازی‌ها اول خوب بازی کنید تا بعد بتوانید نتیجه خوب طلب کنید. وقتی خوب بازی نکنید، شرایط به ضررتان می‌شود. ما در مقابل ولز خوب بازی کردیم، ادامه دادیم و در نهایت به گل رسیدیم. در بازی با آمریکا خوب بازی نکردیم و برعکس آمریکا خیلی خوب و با استراتژی درست وارد شد. آنها می‌خواستند ببرند، اما ما نمی‌دانستیم چه می‌خواهیم. همین شد که تسلیم شدیم و سریع گل خوردیم.»

بازیکن اسبق تیم ملی صحبت‌های خود را این‌طور ادامه داد:‌ «فکر می‌کنم کی‌روش همان فکری را کرد که مردم عام فوتبال‌دوست می‌کردند؛ اینکه ما با یک تساوی صعود می‌کنیم. کسی که فوتبال را آنالیز می‌کند، می‌داند دفاع آمریکا از کناره‌ها و روی ارسال‌ها متزلزل است. در این شرایط چه اشکالی داشت که اصلا به سبک 30 سال قبل بازی می‌کردیم و همه توپ‌ها را به کناره می‌بردیم و ارسال می‌کردیم. تیم ملی اما از اول بازی با آمریکا عقب نشست و مالکیت توپ را به حریف داد. این شیوه اگر جواب بدهد، عالی می‌شود اما اگر خدای ناکرده گل بخورید دیگر همه چیز به هم می‌ریزد؛ درست مثل بازی با آمریکا.»

درخشان در ادامه تاکید کرد: «تعجب دیگرم از شرایط بدنی بازیکنان است. ما چند بازیکن داشتیم که از دقیقه 70 راه می‌رفتند و پایشان گاهی می‌گرفت. فوتبالیست در جام جهانی که نباید عضله‌اش گرفتگی پیدا کند. این نشان از شرایط بدنی نامناسب است. متاسفانه برخی بازیکنان ایران مدت زیادی در تیم باشگاهی خود بازی نکرده بودند و از آمادگی دور بودند. همان‌ها در تیم ملی فیکس شدند و در نهایت آنچه انتظارش را نداشتیم رخ داد.»

سرمربی سابق پرسپولیس با اشاره به بازی خوب آمریکا افزود: «احساس می‌کنم که آمریکا ما را آچمز کرد. علاوه بر اینکه استراتژی کادر فنی ایران درست نبود، آمریکا هم ایران را خوب می‌شناخت. آنها دقیقا می‌دانستند باید چه کنند؛ اینکه فضاهای پشت دفاع خود را با بردن مدافعان چند متر عقب‌تر ببندند، در خط هافبک همه توپ‌ها را بگیرند و جنگنده باشند و با استفاده از فضای پشت مدافعان کناری ایران که کمی کند بودند، ضربه بزنند. بارها از این شیوه استفاده کردند و یکی از همین توپ‌ها هم گل شد. متعجبم که تیم ایران چرا اینقدر سردرگم در زمین حاضر شد.»

***

بیانی: چرا به بازیکنان لیگ برتر فرصت داده نشد؟

شاهرخ بیانی، ستاره سال‌های دور فوتبال ایران که این روزها به عنوان مربی در تیم هوادار تهران حضور دارد، اصلی‌ترین دلیل ناکامی تیم ملی را در انتخاب بازیکنان قبل از شروع جام می‌داند. او به خبرنگار ما گفت:‌ «چیزی که من در بازی با آمریکا یک ضعف بزرگ آن را دیدم، نبود شجاعت نزد بازیکنان و کادر فنی بود. این مساله البته ریشه در انتخاب‌های کادر فنی برای جام جهانی هم دارد. ما در لیگ برتر ایران بازیکنانی داشتیم که می‌توانستند کمک کنند، اما سرمربی تیم ملی ترجیح داد یک یار کمتر و چهار دروازه‌بان به قطر ببرد، اما چشم خود را روی ستاره لیگ ببندد. ما در خط حمله زهردار نبودیم، خب این مساله را قبل از جام می‌دانستیم. چرا فکری به حال آن نکردیم؟»

هافبک تکنیکی سابق تیم ملی فوتبال ادامه داد: «ما بازیکنی مثل محمد محبی در لیگ ایران داریم که برای استقلال فوق‌العاده بازی کرد. او تجربه بازی در اروپا دارد، اما همراه تیم ملی به قطر نرفت؟‌ به نظر شما محبی نمی‌توانست گره از کار تیم ملی در خط حمله باز کند؟ آن هم در شرایطی که برخی بازیکنان اصلا فرصت بازی نیافتند و برخی هم فقط 10، 15 دقیقه بازی کردند. ما مهره‌هایی داشتیم که می‌توانستند کارساز شوند، اما متاسفانه سرمربی تیم ملی در انتخاب‌هایش دقت نکرد و نتیجه همین است که می‌بینیم.»

بیانی با اشاره به عملکرد تیم ملی مقابل آمریکا گفت: «بازی با آمریکا را که دیدم یاد زمانی افتادم که پیشکسوتان خودم بازی می‌کردند! تیم ملی ایران مقابل آمریکا مثل 40 سال قبل بازی کرد. مدام توپ‌ها را بلند می‌کردند و سعی داشتند با استفاده از سرزنی به گل برسند. خب این که تاکتیک نیست؛ مربی حریف سریعا فهمید و دو بازیکن بلندقامت به داخل زمین فرستاد و همه ارسال‌ها اصطلاحا کور شد. جالب اینکه وقتی دیدیم روی توپ‌های بلند به گل نمی‌رسیم، هیچ تاکتیک دیگری نداشتیم؛ آن هم در شرایطی که بازیکنی مثل وحید امیری داشتیم که می‌توانست جو را عوض کند. حتی سامان قدوس که عالی کار کرد، اما تعویضی به زمین رفت. متاسفانه کادر فنی تیم ملی ریسک نکرد و نتیجه‌اش هم خوب نبود.»

بیانی صحبت‌های خود را این‌طور به پایان برد: «باید بررسی شود و یک تصمیم منطقی بگیریم. ما نیاز به مربی‌ای داریم که به  جوانان خودمان بها بدهد و نسل جدید فوتبال را بسازد. مربیان ایرانی زیادی داریم که انگیزه کار کردن دارند. اگر به این مربیان اعتماد شود، شاید چهار سال بعد اتفاقات بهتری برای فوتبال ایران رخ بدهد.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.