پوست‌اندازی در انتظار تیم ملی فوتبال

این چند ستاره به خداحافظی نزدیک شدند

با پایان دراماتیک جام جهانی برای تیم ملی ایران، پیش‌بینی می‌شود شاهد پوست‌اندازی در بدنه بزرگ‌ترین تیم فوتبال کشور باشیم.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، وداع ناباورانه با جام جهانی اگرچه اتفاقی تلخ برای فوتبال‌دوستان ایرانی محسوب می‌شود، اما می‌تواند تجربه‌ای مهم تلقی شود؛ تجربه‌ای که با همه ناراحتی‌هایش، درس‌هایی برای فوتبال ایران به همراه خواهد داشت که شاید در آینده به سود فوتبال باشد. یکی از مهم‌ترین اتفاقات، پوست‌اندازی تیم ملی است؛ اینکه دیگر در تورنمنت بعدی، ایران بالاترین میانگین سنی را در بحث بازیکنان در اختیار نداشته باشد و نسل جدیدی به تیم ملی تزریق شوند.

کی‌روش و حرفی که به درستی زده شد

یکی از نکات مهم کنفرانس مطبوعاتی کارلوس کی‌روش بعد از دیدار با آمریکا به تزریق نسل جوان به تیم ملی اختصاص داشت. سرمربی ایران در جام جهانی قطر اعتقاد داشت این تیم باید وارد پروسه جوانگرایی شود و بازیکنان جدید با سن و سال کمتر وارد تیم شوند تا نسل جدید فوتبال ایران ساخته شود. در دل مسابقات لیگ برتر ایران بازیکنان جوان زیادی حضور دارند که اسکلت اصلی آنها در تیم ملی امید حضور دارد و البته در تیم‌های باشگاهی خود نیز خوش می‌درخشند. تعدادی از این بازیکنان حتی تا آخرین لحظات قبل از سفر به قطر در لیست ایران حضور داشتند، اما ناگهان خط خوردند و شانس حضور در جام جهانی را از دست دادند. این بازیکنان احتمالا رفته رفته جایگزین بازیکنان اصلی کنونی تیم ملی خواهند شد.

نسل طلایی تغییر خواهد کرد؟

بسیاری از کارشناسان، نسل کنونی تیم ملی فوتبال را که در دو جام جهانی قبلی اکثر آنها حضور داشتند، ستاره‌های طلایی فوتبال می‌دانند. البته این نسل برای موفقیت تیم ملی سال‌ها تلاش کرده و زحماتی که کشیده قابل تقدیر است. اما حالا مثل همه دوره‌های قبلی باید تغییراتی در ترکیب ایران ایجاد و خونی تازه به رگ‌های تیم ملی تزریق شود؛ اتفاقی که حتی کارلوس کی‌روش بعد از جام جهانی 2014 آن را رقم زد و با کنار گذاشتن نفراتی مثل امیرحسین صادقی، رحمان احمدی، دانیال داوری، سیدجلال حسینی، آندرانیک تیموریان، رضا قوچان‌نژاد و… بازیکنان تازه‌واردی را به تیم ملی رساند و آنها همین نسلی را تشکیل دادند که حدود هفت، هشت سال برای تیم ایران به میدان رفتند.

ستاره‌هایی که احتمالا کنار می‌روند

معمولا بعد از هر دوره جام جهانی تعدادی از بازیکنانی که سن و سال‌شان بالاتر از بقیه است و مثل دوران جوانی انگیزه لازم را برای حضور در ترکیب تیم ملی ندارند، کنار گذاشته می‌شوند. اگرچه ایران بازیکن مسن در ترکیب خود نداشت، اما احتمال اینکه برخی بازیکنان در آینده‌ای نزدیک از تیم ملی جدا شوند،‌ زیاد است.

بازیکنانی مثل احسان حاج‌صفی، کریم انصاری‌فرد، مرتضی پورعلی‌گنجی، رامین رضاییان، وحید امیری و چند نفر دیگر که حتی دراگان اسکوچیچ نیز پروسه حذف آنها را کلید زده بود، از جمله نفراتی هستند که احتمالا شاهد خداحافظی آنها با تیم ایران در آینده‌ای نزدیک باشیم. اگرچه حضور یک کاپیتان در ترکیب تیم ملی نیاز است، اما احتمالا چند نفر دیگر در تیم ملی برای جام ملت‌های آسیا 2023 جایی نداشته باشند.

پوست‌اندازی به سود فوتبال ملی

پوست‌اندازی و تغییر نسل اتفاقی است که همیشه تبعات مثبتی به همراه داشته است. همیشه تزریق نیروهای جوان‌تر به فوتبال روح دوباره‌ای به تیم ملی می‌دهد و قطعا این‌بار نیز این شیوه می‌تواند مثمرثمر باشد. بازیکنان جوان زیادی مثل سامان فلاح، محمد خدابنده‌لو، امید نورافکن، محمد محبی، مهدی قایدی و… همین حالا در لیگ برتر حضور دارند که جایگزین‌های مناسبی برای ستاره‌های باتجربه ایران محسوب می‌شوند. این نفرات احتمالا به زودی در ترکیب تیم ملی دیده شوند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.