نظام پارلمانی یا ریاستی؟/ مجلس شفافیت را کنار گذاشته است/ کارلوس کی‌روش بماند یا برود؟

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي جيره‌بندي آب ،تلاش برای ایجاد شکاف میان مردم و تیم ملی ، وقوع اعتصاب‌های دنباله‌دار در انگلیس ، روز مجلس شورای اسلامی و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ بحث  نمایندگان و رئیس مجلس درباره اولویت ارائه دو لایحه برنامه هفتم توسعه و بودجه از سوی دولت در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي جيره‌بندي آب ،تلاش برای ایجاد شکاف میان مردم و تیم ملی ، وقوع اعتصاب‌های دنباله‌دار در انگلیس ، روز مجلس شورای اسلامی ،و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

نظام پارلمانی یا ریاستی؟

روزنامه آرمان امروز: سيستم سياسي هر کشور در دهه‌هاي گذشته همواره محل نزاع هاي سياسي متفاوتي بوده و موضوعاتي مختلفي در بستر آن ها مطرح شده است. سيستم‌هايي سياسي که غالبا از قرن گذشته پايه گذاري شده اند و حداقل در نوع ساختار ديگر محل نزاع نيستند اما در ايران پس از فراز و نشيب‌هاي فراوان و پس از آن که يک مرتبه نظام پارلماني کشور به نظام رياستي تبديل شد، بار ديگر زمزمه هاي تغيير نظام سياسي مطرح شده و برخي به دنبال سوق دادن کشور به سمت نظام پارلماني هستند. بر همين اساس محمدرضا باهنر درباره ضرورت اصلاح قانون اساسي صحبت هايي مطرح کرد.باهنر يکي از مواردي را که بايد اصلاح‌ شود، دو‌مجلسي ‌شدن کشور مي‌ داند و مي ‌گويد: طبق تجارب جهاني، کشوري را که اساس آن مردم‌‌سالاري ديني است، نمي‌توان با يک مجلس اداره کرد. بسياري از کشورهاي دموکراتيک، دو مجلس دارند.اما ظاهرا موضوع به همين يک مورد ختم نمي‌شود و بسياري بعد از طرح موضوع اصلاح قانون اساسي، بحث را به ضرورت تغيير ساختار سياسي کشور از رياستي به پارلماني بردند؛ موضوعي که براي نخستين ‌بار چند سال پيش و در جريان سفر رهبري به کرمانشاه مطرح شد. رهبري در آن سفر مطرح کرد: «اگر احساس شود نظام پارلماني بهتر است، هيچ اشکالي در تغيير ساز‌و‌کارهاي فعلي وجود ندارد».

 

باید قید جهانی شدن هگمتانه را بزنیم

روزنامه آرمان ملي: مردم همدان مي‌گويند که ميراث فرهنگي و آثار باستاني شهرشان برايشان مهم است و هر مسئول و مديري با هر سياستي بيايد و هر تصميمي اتخاذ کند، آن‌ها اجازه نخواهند داد که حتي يک خط به آثار تاريخي شهرشان بيفتد. آنچه در حال حاضر به نظر مي‌رسد براي شهروندان همداني و فعالان ميراث فرهنگي آن مساله شده، بحث تخصص‌گرايي مديران و انتصاب افرادي است که با اين حوزه آشنايي کافي داشته باشند تا سياست‌هايشان به‌طور ناخودآگاهانه منجر به تضعيف و تخريب بافت تاريخي و باستاني و ميراث فرهنگي نشود؛ اتفاقي که با توجه به گفته‌هاي فعالان حوزه ميراث براي استان همدان رخ داده: گويا يکي از نمايندگان اين استان در مجلس شوراي اسلامي در انتصاب مديرکل ميراث فرهنگي همدان نقش داشته است؛ مديري که به گفته کارشناسان و متخصصان و با توجه به سوابق و فعاليت‌هايش علي‌رغم اينکه انسان خوب و محترمي است، اما تخصص لازم در زمينه اداره اين سازمان مهم در استان را ندارد. شايان ذکر است که اين نماينده مجلس، پيشتر و در صحبت‌هايش در جمع مردم استان اظهار کرده بود که در عزل و نصب‌هاي استان دخالتي نخواهد داشت. آنچه براي شهروندان استان همدان حائز اهميت است، تخصص‌گرايي در جهت حفظ ميراث تاريخي و هويت‌شان است.

 

جيره‌بندي آب دركمين ايرانيان

روزنامه اعتماد:اگرچه تحليلگران امنيتي يكي از ابرچالش‌هاي نيم‌قرن پيش‌روي ايران را مساله آب عنوان مي‌كنند، اما به نظر مي‌آيد اين چالش همين حالا هم تا اندازه‌اي سربرآورده و كار به بحث درباره احتمال جيره‌بندي آب در آينده نزديك هم رسيده است؛ موضوعي كه البته در صورت كاهش مصرف شهروندان يا افزايش بارندگي ممكن است به امسال نرسد يا دست‌كم تا پيش از تابستان پيش‌رو در حالت بحراني نمايان نشود. فارغ از اينكه چند ماه پيش‌رو چگونه سپري شود، آمار رسمي مي‌گويد كه ذخيره‌ سدها و همچنين ميزان بارندگي كاهش چشمگير داشته و در صورت ادامه همين وضعيت، جيره‌بندي آب در برخي شهرها گزينه محتمل خواهد بود. در اين بين البته شيوه و راهكارهاي مديريتي براي كنترل مصرف يا كاهش پرتي آب هم يكي از گزينه‌هاي مدنظر مسوولان است كه در چند ماه گذشته هم شدت گرفته و شاهد نوسازي برخي خطوط انتقال آب يا قطع آب باغ‌ويلاها بوده‌ايم. اين توضيحات خلاصه درباره شرايط كنوني، چند پرسش اساسي را به ميان مي‌كشد كه چگونه وضعيت آب ايران به چنين شرايطي رسيد و حالا چه راه‌حلي براي گذر از اين چالش وجود دارد؟

 

سربلندی ملت و تیم ملی ایران شکست حقارت‌بار وطن‌فروشان

روزنامه کيهان: موضوعی که دشمن از آن هراس داشت و در تمام این روزها سعی کرد تا شکافی را میان مردم و تیم ملی ایجاد کند و از سوی دیگر از رهگذر تولید دوگانه‌های دروغینی نظیر «مردم‌ـ حاکمیت» به‌زعم باطل خود تاکتیکی را جهت آرزوی دیرین خود یعنی تجزیه ایران پی‌ریزی نماید . درواقع آنچه ضدانقلاب دنبال می‌کرد این بود که مردم را از هر موضوع وحدت‌آفرینی که موجب یکپارچگی ملت ایران می‌شود دور کند. در طی دو ماه گذشته که عده‌ای به بهانه آزادی زنان بذر آشوب‌های جدیدی را در کشور کاشتند و خسارت‌های فراوانی به اموال عمومی آزادی و امنیت مردم زدند، حتی از فرصت حضور کشورمان در یکی از پرمخاطب‌‌ترین آوردگاه‌های بین‌المللی یعنی جام‌جهانی فوتبال نیز نگذشتند و از هفته‌های قبل از حضور تیم ملی در قطر به نفرت‌پراکنی علیه این تیم پرداختند.  پمپاژ نفرت و عملیات رسانه‌ای علیه ملتی متحد و یکپارچه  نقطه اوج این نفرت‌پراکنی رسانه‌های معاند چند روز پیش از بازی اول ایران مقابل تیم انگلیس بود که شبکه‌هایی مانند من‌وتو، بی‌بی‌سی و شبکه سعودی ایران اینترنشنال ویدیوهایی را از کشته‌شدگان خیالی اغتشاشات اخیر کشور بارگذاری کردند و از این طریق سعی کردند احساسات عمومی را جریحه‌دار کنند. از طرف دیگر شبکه من‌وتو در برنامه‌های متعددی، افرادی را روی آنتن خود می‌آورد که با اشک و نفرین برای تیم ملی آرزوی باخت می‌کردند؛ افرادی که کاملاً مشخص بود در مصاحبه‌هایی از قبل تنظیم‌شده تک‌تک دیالوگ‌های خود را حفظ کرده و آمده‌اند رسالت خود یعنی وطن‌فروشی را در قالب یک‌پروژه مسخ رسانه‌ای انجام دهند.  این ‌افراد به ‌ظاهر خبرنگار، سرمربی تیم ملی کشور و سایر بازیکنان را متهم به حضور در تیم کشوری می‌کردند که زن، زندگی، آزادی را نادیده گرفته است، در حالی که خودشان مزدور کشورهایی هستند که از هیچ جنایتی در حق ملت ایران فروگذار نکرده‌اند. در این میان افراد شناخته‌شده که به‌دنبال پاسپورت و اقامت کشورهای غربی‌، در رشته استوری‌های بسیار زیادی به وضوح تیم ملی را نفرین می‌کردند و برای بازیکنان آرزوی باخت می‌کردند. خبرنگاران این شبکه‌های تروریستی با کارویژه عملیات روانی علیه ملت ایران و تیم ملی فوتبال آن با حضور در نشست خبری تیم ملی کشورمان سؤالاتی را مبنی بر تحولات کشور می‌پرسیدند و سعی داشتند فوتبال را تبدیل به کارزار سیاسی کنند.

 

روباه در تله اعتصاب

روزنامه جام جم: ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس، روزهای بسیار سختی را سپری می‌کند. وقوع اعتصاب‌های دنباله‌دار در انگلیس از یک‌سو نشان‌دهنده ناتوانی دولت این کشور در مواجهه با بحران اقتصادی و اعتباری در این کشور و از سوی دیگر، بیانگر عمق بی اعتمادی شهروندان انگلیسی به صاحبان قدرت است. بسیاری از تحلیلگران مسائل اقتصادی می‌گویند پس از ناامیدی مطلق شهروندان انگلیسی از حزب محافظه‌کار و حتی حزب رقیب آن(حزب کارگر) در حل بحران‌ها و معضلات معیشتی، آنها تصمیم گرفته‌اند به آخرین سنگر خود پناه ببرند: اعتصاب و نافرمانی مدنی!اگرچه دولت انگلیس نسبت به توقف اعتصاب‌ها در آستانه فرارسیدن سال نوی میلادی امیدوار بود، اما اکنون معادله به به‌گونه‌ای رقم خورده که جایی برای این خوشبینی باقی نگذاشته است. سران حزب محافظه‌کار اکنون با بحران فراگیری مواجه شده‌اند که عبور از آن، از عهده نخست‌وزیری مانند سوناک نیز خارج است. فراتر از آن، سران حزب کارگر نیز به‌رغم انتقاد از سیاست‌های دولت سوناک، نسبت به آینده با احتیاط سخن می‌گویند. آنها نیز به‌خوبی نسبت به ناتوانی خود در مواجهه با بحران اعتباری جاری در انگلیس(به‌خصوص در دوران پسابرگزیت و وقوع جنگ اوکراین) واقف هستند.  هزاران نفر از کارکنان اداره پست، استادان دانشگاه و آموزگاران دبیرستان‌های سراسر انگلیس دیروز(چهارشنبه) در ادامه اعتراض‌های عمومی به مشکلات اقتصادی و حقوق‌هایی که با تورم افسارگسیخته در این کشور سازگاری ندارد، دست از کار کشیدند.اما اوج نگرانی مقامات انگلیسی، کشیده شدن ماجرا به سال ۲۰۲۳ میلادی است. برخی اخبار تایید می‌کند اعتصاب‌کنندگان قصد ندارند با فرارسیدن عید‌کریسمس و سال جدید میلادی دست از اعتراضات مدنی و اعتصاب بکشند. سندیکای کارکنان اداره پست انگلیس موسوم به سی‌دبلیویو (CWU) هشدار داده است که اگر به اعتراض کارکنان ناراضی رسیدگی نشود در ایام کریسمس نیز که اوج فعالیت کاری این سازمان به‌شمار می‌رود، اعتصاب می‌کنند.

 

بودجه 1402 در گرو برنامه هفتم توسعه

روزنامه ایران: مجلس شورای اسلامی روز گذشته محل بحث  نمایندگان و رئیس مجلس درباره اولویت ارائه دو لایحه برنامه هفتم توسعه و بودجه از سوی دولت بود. برخلاف نظر بعضی نمایندگان، محمدباقر قالیباف بر اولویت داشتن برنامه هفتم تأکید کرد.رئیس مجلس در پاسخ به تذکر شفاهی حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه که معتقد بود «بر اساس آیین‌نامه، دولت موظف است تا ۱۵ آذر لایحه بودجه ۱۴۰۲ را ارائه کند»، گفت: از آنجایی که امسال سال پایانی برنامه ششم است و بر اساس آیین‌نامه، لایحه برنامه بر بودجه تقدم دارد، ابتدا باید برنامه هفتم تصویب شود و سپس بر اساس آن بودجه ۱۴۰۲ تصویب شود.محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی هم گفت: دولت برای اینکه بتواند برنامه هفتم توسعه را به صورت جامع به مجلس ارائه کند نیازمند زمان بیشتری است و اگر مجلس اصرار کند تا دولت زودتر برنامه هفتم را ارائه کند از کیفیت لازم برخوردار نخواهد بود.وی با بیان اینکه  اکنون شرایط کشور نیز به گونه‌ای نیست که بتوانیم بودجه‌ای دوسوم تصویب کنیم، ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم دولت لایحه بودجه را در موعد مقرر ارائه کند، برنامه ششم نیز یک سال تمدید شود. قالیباف در پاسخ گفت: نمی‌توانیم خلاف قانون عمل کنیم. در جلسه سران قوا نیز این موضوع بحث شده است.مگر قانون اجازه می‌دهد که ما بودجه سال ۱۴۰۲ را بدون برنامه پنج ساله تنظیم کنیم. قانون آیین‌نامه مجلس درخصوص رسیدگی به بودجه نیز تغییراتی داشته که اکنون در مسیر شورای نگهبان است. اگر تأیید شود برای بودجه سال ۱۴۰۲ اجرایی می‌شود، اما ما نمی‌توانیم بودجه را بدون برنامه تصویب برسانیم.

 

حکایت همچنان باقی است

روزنامه اطلاعات:رئیس جمهور می‌گوید جوانان باید به آینده خود امیدوار باشند. فارغ‌‌التحصیلان نباید نگران آینده شغلی خویش باشند. رئیس مجلس می‌گوید تنها راه برون رفت کشور از مشکلات پیش‌رو مخصوصاً در حوزه اقتصاد، نوسازی نظام حکمرانی با بازگشت به مردم است. رئیس دستگاه قضا از ضرورت ایجاد تحوّل در دستگاه قضا سخن می‌گوید. جدای از رؤسای محترم سه قوه که از بایدهای مختلف صحبت می‌کنند، وزرای مختلف هم بسته به مسئولیتی که دارند از بایدهای حوزه‌ کاری خود سخن می‌گویند. باید نظام مالیاتی را درست کرد. فرارهای مالیاتی نباید باشد. تورّم را باید کنترل کرد. جوانان مشکل مسکن دارند و باید صد سال صبر کنند تا بتوانند مسکن تهیه کنند و باید برای مشکل آنان فکری کرد. در حوزه‌های اجتماعی هم همین‌طور است.بسیاری از مقامات و اصحاب قدرت و خدمت گاه حتی پرشورتر از مردم عادی اهل انتقاد و گلایه و نقدند. ظاهراً مشکلات را هم می‌دانند و تندتر و داغتر هم از مصائب و معضلات می‌گویند. اما در این میان معلوم نیست چه کسی باید این مشکلات را برطرف کند؟ اگر جسارت نشود دوستان کمتر از این می‌گویند که مثلاً ما مشکل مسکن مردم را دیدیم و برای آن فکر و اندیشه کردیم و برنامه گذاشتیم و آسیب‌شناسیِ درست کردیم و همانطور که دارید می‌بینید موفق شدیم انتظار صد ساله برای تهیه مسکن را به ۵۰ سال برسانیم.

 

مجلس شفافیت را کنار گذاشته است

روزنامه فرهیختگان: کافی است تقویم امروز را نگاه کرده باشید تا به عبارت روز مجلس شورای اسلامی برسید؛ روزی که به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله مدرس نامگذاری شده است. مجلس یازدهم که نمایندگانش با شعار شفافیت توانستند اقبال مردم را جلب کنند، حالا پس از 2 سال  به زعم فعالان دانشجویی هنوز نتوانسته انتظارات موکلان را برآورده کند. روز مجلس بهانه‌ای شد تا در گفت‌وگو با برخی اعضای فعال تشکل‌ها عملکرد نمایندگان به ویژه کمیسیون آموزش را بررسی کنیم که در ادامه می‌خوانید.علی یزدی، دبیر تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های استان تهران به عملکرد مجلس اشاره کرد و گفت: «مجلس از همان ابتدا با استقبال خوبی وارد عرصه نشد، یعنی استقبال مردم از صندوق‌های مجلس خوب نبود و فضایی که وجود داشت و اتفاقات دولت روحانی و رکود اقتصادی و بنزین باعث شده بود که یک انتخابات تقریبا یک‌طرفه را داشته باشیم. مولفه‌ای که چند اتفاق را به همراه خود داشت؛ اول این‌که افرادی وارد مجلس شدند که شاید در شرایط عادی نمی‌توانستند به این جایگاه برسند، از نظر من این افراد نقطه قوت مجلس یازدهم هستند و همین افراد باعث تحرک مجلس هستند.»  او در توضیح بیشتر این مساله اظهار داشت: «از همان ابتدا لیستی که رای آورد حواشی بسیاری داشت و افراد در فضای سهم‌خواهی و… وارد شدند، از همان ابتدا نیز می‌شد برای این افراد نگران بود. این مورد از مضرات تک‌قطبی بودن انتخابات است.»  یزدی در ادامه درباره نحوه عملکرد کمیسیون آموزش مجلس گفت: «آن‌طور که باید و شاید بزرگ‌تر ندارد، کسی نیست که فضا را مدیریت کند. افراد هستند که باعث رشد و پویایی می‌شوند. معتقدم تمام اتفاقات مثبتی که در این حوزه افتاد این بود که مجلس به انتخاب وزیر آموزش‌و‌پرورش نگاه دقیقی داشت. اما حداقل توقع ما از مجلس یازدهم این بود که در زمانی که دولت جدید آمد و وزیر علوم نیاز به رای اعتماد داشت، نگاه دقیق‌تری نسبت به وزیر علوم می‌داشتند. به خاطر دارم آن زمان اکثرا نسبت به این وزیر اعتراض داشتند و دانشجویان به نمایندگان پیام می‌‌دادند و در این خصوص دغدغه داشتند، درحالی‌که این وزیر رای اعتماد گرفت و در حال حاضر این وضعیت دانشگاه‌های ما است.»

 

برده‌های بی‌وطن

روزنامه وطن امروز: شامگاه چهارشنبه رقابت‌های جام‌جهانی 2022 قطر با شکست تیم‌ملی فوتبال کشورمان برابر آمریکا رسما برای ایران به پایان رسید. در شرایطی که یک قدم تا تاریخ‌سازی و صعود به مرحله حذفی جام‌جهانی فاصله داشتیم و آن یک قدم کسب نتیجه تساوی بود، بازیکنان تیم ‌ملی فوتبال کشورمان به رغم همه تلاش‌ها و جنگندگی خود، در نیل به این هدف ناکام ماندند. جام‌جهانی 2022 قطر با همه شایستگی‌های تیم ‌ملی و تلاش‌های حداکثری بازیکنان ایران برای ما به پایان رسید اما چهره جدید و البته عریانی از جریان آشوب ضدایرانی را برای مردم ایران به نمایش گذاشت. در طول 2 ماه گذشته بارها و بارها جریان آشوب، با ترورهای کور مردم و ایجاد اغتشاش و ناامنی نشان داد مساله نه جمهوری اسلامی، بلکه کلیت واحدی به نام ایران است اما اتفاقاتی که در جریان رقابت‌های تیم‌ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی شاهدش بودیم، ضدیت این اوباش بی‌وطن با ایران و البته وطن‌فروشی‌شان را شفاف و با صراحت هرچه تمام‌تر به نمایش گذاشت؛ اتفاقاتی که وجهه جدیدی از شعار زن، زندگی، آزادی را نشان داد؛ بی‌وطنی.24 سال پس از درخشش تیم‌ملی فوتبال ایران در برابر آمریکا در رقابت‌های جام‌جهانی فرانسه، ۲ تیم این بار در جام‌جهانی 2022 قطر به مصاف یکدیگر رفتند و این بار بخت با ایران یار نبود و تیم فوتبال کشورمان از صعود به مرحله حذفی رقابت‌ها بازماند. همین موضوع باعث شد تا مردم ایران شب خود را در غم و اندوه به صبح برسانند. اما باخت ایران به آمریکا با نتیجه یک بر صفر روی دیگری هم داشت. تعدادی از اوباش پس از به صدا در آمدن سوت پایان مسابقه، به خیابان‌ها آمده و بابت برد آمریکا و باخت ایران به ابراز خوشحالی و شادمانی پرداختند.

 

کارلوس کی‌روش  بماند یا برود؟

روزنامه شرق:قرارداد کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران، با فدراسیون به پایان رسیده است. حداقل این موضوعی است که می‌شود با استناد به صحبت‌های مهدی تاج، زمانی که درباره قرارداد کارلوس حرف می‌زد، آن را قطعی دانست. قرارداد کی‌روش با تیم ملی فوتبال ایران تا بعد از بازی‌های جام جهانی است و در صورت رضایت کارفرما، یعنی فدراسیون فوتبال ایران، این قرارداد قابلیت تمدید‌شدن را دارد. حالا این همان موضوعی است که باید درباره آن صحبت کرد. آیا قرارداد کی‌روش باید تمدید شود؟ برای پاسخ‌دادن به این پرسش بهتر است عجله نکرد و به‌طور مختصر شرایط را مورد ارزیابی قرار داد. اول اینکه باید پرسید چرا کارلوس کی‌روش به ایران برگشت و جانشین دراگان اسکوچیچی شد که کارنامه خوبی در تیم ملی داشت؟ دو دلیل برای این کار می‌توان پیدا کرد؛ اول اینکه تعداد زیادی از بازیکنان تیم ملی با مطرح‌کردن اینکه دراگان مرد بازی‌های بزرگ نیست، پشت او را خالی کرده و خواستار بازگشت کارلوس کی‌روش شدند. دوم اینکه ایران در گروهی سیاسی قرار گرفته بود و نتایج جام جهانی اهمیت زیادی داشت؛ از همین رو ترجیح دادند هدایت را به دستان مردی بسپارند تا بتواند در این گروه کسب موفقیت کند. اما پرسشی که جدیدا باید مطرح شود، این است که آیا دو طرف به هدفی که در سر داشتند رسیدند؟ پاسخ سریع به این پرسش منفی است. همین که ایران بعد از سومین بازی مرحله گروهی جام جهانی از دور رقابت‌ها کنار رفته، نشان می‌دهد توفیقی حاصل نشده و نتایج رقم‌خورده چیزی نبوده که فدراسیون فوتبال ایران، آن را تصور می‌کرده است. با‌این‌حال، کی‌روش در جام جهانی‌ای که به بدی برای ایران تمام شده، یکی، دو اتفاق مهم را رقم زده است؛ اول اینکه تیم ملی برای اولین بار در یک دوره از جام جهانی چهار گل زده است، دوم اینکه برای اولین بار یک تیم اروپایی را شکست داده و سوم اینکه بهترین برد تاریخ در جام جهانی را هم به نام خود زده است. شاید هواداران کارلوس کی‌روش با استناد به همین موارد برای تداوم همکاری‌اش با تیم ملی دست به کار شوند ولی این سکه روی دیگری هم دارد. در همین جام جهانی، ایران با کارلوس کی‌روش تحقیر شد و بدترین شکست تاریخش در بازی‌های رسمی را متحمل شد.

 

احداث آرامستان در شرق تهران

روزنامه همشهری :طی ماه‌های اخیر قیمت مسکن افزایش چشمگیری داشته است؛ به‌طوری‌که در برخی از مناطق خانه‌ها بیش از متری 100میلیون تومان معامله‌ شدند. این روزها تأمین مسکن به بزرگ‌ترین دغدغه مردم تبدیل شده و براساس آمارهای وزارت راه‌وشهرسازی تهیه مسکن در سبد درآمدی خانواده‌ها سهم بیش از 60درصدی دارد، اما موضوع گرانی مسکن فقط به اینجا ختم نمی‌شود؛ چراکه پای گرانی مسکن به بهشت‌زهرا(س) هم کشیده شده و این روزها اموات هم دغدغه مسکن دارند. فارغ از قیمت مزارها در قطعات مختلف؛ وجود دلالان و بازار سیاه، سبب ایجاد نوسان قیمت خانه‌های ابدی در این شهر شده است؛ به همین دلیل مسئولان سازمان بهشت‌زهرا(س) تصمیم دارند با اجرایی کردن پیش‌فروش (رزرو) مزارها البته با شرایط خاص، از یک‌سو تعادلی بین قیمت‌ قبرها ایجاد کنند و دغدغه مردم را کاهش دهند و از سوی دیگر دست دلالان را از تصرف مزارها و فروش آنها به قیمت‌های نجومی کوتاه کنند. برای بهبود وضعیت این آرامستان و البته نزدیک شدن آن به تکمیل ظرفیت و ایجاد آرامستان‌های جدید برای تهران  و ارائه خدمات مطلوب‌تر به زائران اهل قبور برنامه‌هایی پیش‌بینی‌شده که محمدجواد تاجیک، مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س) در گفت‌وگو با همشهری آنها را تشریح کرده است.

//انتهای پیام

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.