مکانیسم سقف قیمت گروه 7 برای نفت روسیه

گروه هفت، پس از گفت‌وگوهای بسیار تصمیم گرفتند سقف قیمت نفت خام روسیه را ۶۰ دلار در هر بشکه تعیین کنند.

به گزارش شهروند آنلاین از کیودونیوز، گروه هفت شامل ۷ کشور با اقتصادهای پیشرفته روز جمعه تصمیم گرفتند سقف قیمت نفت خام روسیه را ۶۰ دلار در هر بشکه تعیین کنند و این تصمیم به ماه‌ها گفت‌وگو درباره این اقدام جدید که هدف آن ضربه زدن به منبع اصلی درآمد مسکو با طولانی شدن جنگ علیه اوکراین بود، پایان داد.

محدودیت قیمت نفت روسیه از طریق دریا از روز دوشنبه یا در روزهای پس از آن برای ائتلاف سقف قیمت، شامل استرالیا و اعضای گروه ۷ مانند بریتانیا، ژاپن، ایالات متحده و اتحادیه اروپا، لازم‌الاجرا خواهد شد.

نفت خام برنت، معیار بین‌المللی این قیمت گذاری در روزهای اخیر حدود ۸۵ دلار معامله شد اما منتقدان گفته‌اند که سقف قیمتی ممکن است تاثیر زیادی بر درآمدهای نفتی روسیه نداشته باشد و به دلیل افزایش نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز اقتصادی چین به دلیل شیوع ویروس کرونا، قیمت نفت این کشور بنا به گزارش‌ها اخیراً به زیر ۶۰ دلار کاهش یافته است.

بر اساس مکانیسم سقف قیمت، اعضای ائتلاف، بیمه، امور مالی و سایر خدمات را برای حمل و نقل دریایی نفت خام روسیه ارائه نخواهند کرد، مگر اینکه خریداران نفت را با قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه یا کمتر از آن خریداری کنند.

از ۵ فوریه، فرآورده‌های نفتی روسیه از طریق دریا نیز با سقف قیمتی روبه‌رو خواهد شد که بعداً اعلام می‌شود.

اعضای ائتلاف در بیانیه مشترک خود گفتند که متعهد به نظارت دقیق اثربخشی این سقف قیمت هستند و آماده بررسی و تعدیل حداکثر قیمت در صورت لزوم خواهند بود.

یک منبع آگاه در اتحادیه اروپا گفت: این قیمت هر دو ماه یک‌بار بازنگری می‌شود و مکانیسم تعدیل برای حفظ سقف قیمت حداقل ۵ درصد کمتر از سطح بازار وجود دارد.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که ۶۰ دلار، قیمت مناسب است و انتظار می‌رود که تاثیر مطلوبی در محدود کردن توانایی رئیس‌جمهوری روسیه ولادیمیر پوتین برای استفاده از سود نفت برای تامین مالی ماشین جنگی خود داشته باشد.

به گفته وزارت خزانه داری ایالات متحده، انتظار می‌رود کشورهایی که بخشی از ائتلاف نیستند نیز با توجه به نقش غالب اعضای G-۷ در صنعت خدمات دریایی به ویژه بیمه، تحت تأثیر این اقدام قرار گیرند.

زمانی که سقف قیمت تعیین شد، هر واردکننده نفت روسیه که قیمتی بالاتر از سقف را بپردازد، باید انتقال آن را با استفاده از خدمات منحصراً از شرکت‌های خارج از ائتلاف انجام دهد که تنها بخشی کوچکی از بازار را تشکیل می‌دهند و اغلب گران‌تر هستند و به گفته این وزارتخانه کمتر قابل اعتمادند.

ایده ایجاد این محدودیت قیمت، ابتدا در ژوئن (خرداد) توسط رهبران گروه ۷ که متشکل از بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و ایالات متحده، به علاوه اتحادیه اروپا است، مورد توافق قرار گرفت.

جنگ روسیه علیه اوکراین که در ماه فوریه آغاز شد، قیمت انرژی را در سراسر جهان افزایش داده و مشکلات اقتصادی زیادی را به ویژه برای کشورهای فقیر ایجاد کرده است. گروه ۷ گفته است که یکی از اهدافش ایجاد یک سیستم سقف قیمت بوده است که جریان نفت روسیه را با تخفیف به بازارهای جهانی وارد کند.

کشورهایی مانند چین و هند که روابط نزدیکی با مسکو دارند و نفت روسیه را وارد می‌کنند، به ائتلاف سقف قیمت نمی‌پیوندند.

گروه ۷ در بیانیه خود گفت: جی ۷ و استرالیا قبلاً متعهد شده‌اند واردات نفت روسیه را ممنوع یا به تدریج متوقف کنند و این تعهد با اعمال سقف قیمت بدون تغییر باقی می‌ماند.

آخرین اطلاعیه تنها چند ساعت پس از آن منتشر شد که اتحادیه اروپا به توافقی در مورد سطح واقعی سقف قیمت دست یافت و لهستان که خواستار سازوکار سخت‌تری برای متوقف کردن روسیه بود، موافقت کرد وارد این توافق شود.

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا در توئیتی نوشت که توافق اتحادیه اروپا با هماهنگی سایر اعضای گروه ۷، درآمد روسیه را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.