اذعان تلویحی رابرت مالی به بندبازی آمریکا در قبال برجام

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با تکرار این ادعا که “باب دیپلماسی با ایران باز است”، مدعی شد که سیاست واقعی واشنگتن چیزی بین «دیپلماسی» و «پلن بی»(طرح جایگزین) است.

به گزارش شهروند آنلاین، «رابرت مالی» روز شنبه این مطلب را در اجلاس “گفت‌وگوی مدیترانه” در رم مطرح و ادعا کرد: دیپلماسی هنوز راهی برای پرداختن به مسائل ایران است؛ اما این کشور در ماه اوت با طرح درخواست‌های خارج از موضوع، پیشنهاد احیای توافق هسته‌ای را نپذیرفت.

او سپس ادعا کرد: سیاست واقعی آمریکا در قبال ایران جایی بین «دیپلماسی» و «پلن بی» است. هیچ سیاست سیاه و سفیدی وجود ندارد.

نماینده ویژه آمریکا در این نشست بدون اشاره به زیاده‌خواهی‌ها و ناتوانی دولت کشورش برای تصمیم‌گیری سیاسی در بازگشت به برجام مدعی شد که باب دیپلماسی با ایران باز است اما به دلیل آنچه او انتخاب‌های ایران درباره درخواست‌های فرابرجامی، ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، تهدید و گروگان‌گیری آمریکایی‌ها نامید، رسیدن به توافق در اولویت کاخ سفید نیست.

مالی پیشتر هم ادعا کرده بود که توافق وین جزو اولویت‌های واشنگتن نیست و این کشور روی حوادث اخیر ایران متمرکز است.  او ادعا کرده بود: گفت وگوها متوقف شده و به بن‌بست رسیده‌ به همین دلیل دیگر در تمرکز ما نیستند.

مذاکره کننده ارشد آمریکا در گفت وگوهای غیرمستقیم با ایران مدعی شد: ایران طی دو ماه گذشته موضعی را اتخاذ کرد که با بازگشت به توافق در تناقض بود. او ادعا کرد: آنها خواسته‌هایی را مطرح می‌کنند که هیچ ارتباطی با برجام ندارد.

این درحالی است که گفت وگوها پس از ماه‌ها رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک در وین به دلیل اینکه واشنگتن تحت فشار صهیونیست‌ها و مشکلات داخلی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق با ایران را ندارد معطل مانده است.

گفت‌وگوهاپس از ماه‌ها گفت‌ وگوهای فشرده در وین به مرحله‌ای رسیده است که چنانچه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض‌کننده برجام مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

تجربه ماه‌ها مذاکرات در وین ثابت کرد کاخ سفید به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد و از این منظر، به تاکتیک مقصرنمایی و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی علیه ایران متوسل شده است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیم‌های سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران هم تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین گفت‌ وگوی تلفنی با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار آمادگی دارد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.