ویدیو/ چگونه اروپا از بحران انرژی نجات پیدا کرد؟

بسیاری از کشورهای اروپایی برای تامین انرژی به گاز طبیعی وابسته هستند که بیشتر آن از روسیه وارد می‌شد. اما پس از آنکه روسیه صادرات گاز خود را از طریق خط لوله به این کشورها کاهش داد، آنها مجبور شدند حجم گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) وارداتی خود را به ویژه از آمریکا و قطر به شدت افزایش دهند تا برای زمستان سرد ذخیره کافی داشته باشند

به گزارش شهروندآنلاین؛ بسیاری از کشورهای اروپایی برای تامین انرژی به گاز طبیعی وابسته هستند که بیشتر آن از روسیه وارد می‌شد. اما پس از آنکه روسیه صادرات گاز خود را از طریق خط لوله به این کشورها کاهش داد، آنها مجبور شدند حجم گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) وارداتی خود را به شدت افزایش دهند.
ال‌ان‌جی متان یا مخلوط متان با اتان است که در دمای منفی ۱۶۰ درجه سانتیگراد سرد شده و به مایع تبدیل می‌شود و در نتیجه ۶۰۰ برابر جای کمتری را اشغال می‌کند. ال‌ان‌جی سپس مانند نفت خام با نفتکش حمل شده و در مقصد در کارخانه‌هایی مخصوص پیاده شده و مجددا به گاز تبدیل شده و مانند گاز طبیعی برای پخت و پز و گرمایش قابل استفاده می‌شود.

در حال حاضر آمریکا بزرگ‌ترین صادر کننده گاز طبیعی مایع به اروپاست. استرالیا نیز یکی دیگر از صادرکنندگان عمده گاز طبیعی مایع است وتقریبا تمام ال‌ان‌جی خود را به بازارهای آسیا می‌فرستد.
قطر علاوه بر آسیا حدود 13 میلیون تن ال‌ان‌جی از طریق قراردادهای دراز مدت به اروپا صادر کرده است.
پس از شروع جنگ روسیه با اوکراین و مخالفت اکثر کشورهای اروپایی با آن، روسیه میزان صادرات گاز به اروپا را به شدت کاهش داده و قیمت گاز در بازارهای بین‌المللی بیش از 4 برابر شد که بر افزایش قیمت موادغذایی، هزینه‌های زندگی و قبض‌های انرژی تاثیر به شدت منفی داشت.
اتحادیه اروپا برای جلوگیری از ادامه افزایش بهای گاز، واردات ال‌ان‌جی از آمریکا را افزایش داد و هم‌اکنون ۴۰ درصد کل گاز مصرفی اتحادیه اروپا، گاز طبیعی مایع است. اگرچه روسیه صدور گاز به اروپا از طریق خط لوله را قطع کرده است اما همچنان به انتقال ال‌ان‌جی به اروپا ادامه می‌دهد.

اما از سویی میزان کربن تولیدی در جریان تولید و حمل ال‌ان‌جی10 برابر میزان کربن تولیدی در جریان انتقال گاز طبیعی از طریق خط لوله است. از سوی دیگر به دلیل محدود بودن ظرفیت، در حال حاضر اروپا نمی تواند گاز طبیعی مایع بیشتری ذخیره کند و در نتیجه بازار اشباع شده است.

کشورهایی که می‌خواهند گاز طبیعی مایع وارد کنند به کارخانه‌هایی احتیاج دارند که بتواند گاز طبیعی مایع را پیاده و آن را دوباره به گاز تبدیل کند که همه کشورهای اروپایی چنین کارخانه‌هایی ندارند.
به علاوه نبودن پایانه‌های کافی برای انبار کردن گاز طبیعی مایع در اروپا مشکلاتی به وجود آورده و برخی کشورها برای انبار و تبدیل ال‌ان‌جی به اجاره پایانه‌های شناور روی آورده‌اند.
با این حال همچنان نمی‌توانند از عهده تبدیل تمام گاز طبیعی مایع که وارد بنادر می‌شود برآیند.
این کشورها در نظر دارند برای انبار کردن گاز طبیعی مایع ۱۷ ترمینال دیگر بسازند، ولی بیشتر این پایانه‌ها تا سال ۲۰۲۶ آماده بهره برداری نخواهند بود.

مترجم: مهرناز الماسی
منبع:
BBC

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.