برای این اعتراف اجباری!/ سبدفروشی ممنوع/ اسلحه روی قلب‌آمریکا

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي بیانیه‌ شورای امنیت کشور (شاک) ،ثبت «فرهنگ پهلواني و ورزش زورخانه‌اي» به نام جمهوري آذربايجان در فهرست ميراث ناملموس بشري ، حواشی قدم‌زدن سیدابراهیم رئیسی در بازار سنندج ، چالش بزرگ فرار مالیاتی ، مازوت‌سوز شدن صنایع و نیروگاه‌ها ، ممنوعیت فروش سبدی، نقدی و توقف فروش داروها توسط شرکت‌های پخش ، کولاک برف و باران در 21 استان ، بحبوحه افزایش خشونت و مالکیت اسلحه در امریکا و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ برگزاری همایش ملی «مسئولیت اجرای قانون اساسی» قانون اساسی در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي بیانیه‌ شورای امنیت کشور (شاک) ،ثبت «فرهنگ پهلواني و ورزش زورخانه‌اي» به نام جمهوري آذربايجان در فهرست ميراث ناملموس بشري ، حواشی قدم‌زدن سیدابراهیم رئیسی در بازار سنندج ، چالش بزرگ فرار مالیاتی ، مازوت‌سوز شدن صنایع و نیروگاه‌ها ، ممنوعیت فروش سبدی، نقدی و توقف فروش داروها توسط شرکت‌های پخش ، کولاک برف و باران در 21 استان ، بحبوحه افزایش خشونت و مالکیت اسلحه در امریکا و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

دزد هویت زهر خود را ریخت

روزنامه آرمان امروز: ناديده‌گيري حوزه‌هاي مختلف ورزشي به دليل آنکه مسوولان «‌وزارت ورزش و جوانان» اهميتي به ساير رشته‌ها نمي‌دهند باعث شده است تا برخي کشورها مانند «جمهوري آذربايجان» از اين خلاء به وجود آمده بر عليه فرهنگ و ورزش ايران اقداماتي را انجام دهند. مسئولان آذربايجان هر بار با بهانه جديد سعي دارند تا از ظرفيت فرهنگي ورزشي و ورزشي ايران استفاده مي‎کنند تا بتوانند خود را به عنوان ملت و دولت رسمي در جهان معرفي کنند. روز پنجشنبه سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد (يونسکو) از ثبت «فرهنگ پهلواني و ورزش زورخانه‌اي» به نام جمهوري آذربايجان در فهرست ميراث ناملموس بشري خبر داد. هرچند کشوري که حالا به نام جمهوري آذربايجان ناميده مي‌شود در سال‌هاي نه‌چندان دور در نقشه جغرافيايي ايران حضور داشت و به‌همين دليل همواره خود را مدعي دورغين ميراث باستاني ايران مي‌داند. آنها پيش از اين هم «تار ايراني» را به نام خود ثبت کرده بودند.اين در حالي است که کشورمان براي ثبت اين رشته ورزشي به نام خود تلاش زيادي داشته و فدراسيون بين‌المللي ورزش‌هاي زورخانه‌اي نيز در سال 1383 با حضور نمايندگان بيش از 21 کشور جهان در تهران تأسيس و رسماً آغاز به کار کرده است. در حال حاضر فدراسيون جهاني داراي 57 عضو از 5 قاره جهان است. در حال حاضر اين فدراسيون دو دوره مسابقات آسيايي ورزش‌هاي زورخانه‌اي در تهران 2006 و کاتماندو 2008 و دو دوره مسابقات اروپايي ورزش‌هاي زورخانه‌اي زاربروکن 2007 و فرانکفورت 2009 و يک دوره مسابقات قهرماني جهان بوسان 2008 و يک دوره جام جهاني باکو 2009 و چندين مسابقه بين‌المللي در شهرهاي کيش، دوشنبه و کابل را برگزار کرده است. حالا جمهوري آذربايجان خود را مدعي اصلي اين ورزش ناميده است.

 

قانون اساسی هیچ بن‌بستی ندارد

روزنامه آرمان ملی: رئیس‌جمهور در همایش ملی «مسئولیت اجرای قانون اساسی» قانون اساسی را میثاق ملی و تبلور و تجسم انقلاب شکوهمند اسلامی دانست که تضمین کننده جمهوریت و اسلامیت نظام و حقوق اساسی و آزادی‌های مشروع است. سید ابراهیم رئیسی قانون اساسی را مشتمل بر اساس و اصولی دانست که هم نشان از حقوق آحاد شهروندان و هم نشان از تکالیف مسئولان و دست‌اندرکاران دارد و گفت: اینکه فرهیختگان و صاحب‌نظران، کیفیت اجرای اصول قانون اساسی را نه صرفا در محافل آکادمیک و علمی بلکه در عرصه اجتماعی مورد بررسی و نظارت قرار دهند، بسیار آموزنده و مفید خواهد بود. وی نظارت بر اجرای قانون اساسی را هم برای صاحبان حق و هم برای صاحبان تکلیف موثر و سازنده دانست تا هم صاحبان حق ببینند و بدانند که بر اساس قانون اساسی از چه حقوقی برخوردارند و هم صاحبان تکلیف بدانند که آیا به تکالیف خود عمل کرده‌اند یا نه؟ رئیس‌جمهور با بیان این‌که «اگر در برخی بخش‌های اجرای قانون اساسی ناکارآمدی‌هایی وجود دارد نباید به حساب این میثاق ملی نوشته شود»، افزود: قانون اساسی مشتمل بر اصول و ارزش‌هایی مثل جمهوریت، اسلامیت، استقلال و آزادی است که غیرقابل تغییر هستند، اما در کنار آن روش‌ها و ساز و کارهای اجرای قانون اساسی حتما قابل تغییر و ارتقا هستند و عندالاقتضا می‌توان ساز و کارهای اجرای آن را مورد تجدیدنظر قرار داد.

 

برای این اعتراف اجباری!

روزنامه جوان:کاسب سنندجی که هنگام رد شدن رئیس‌جمهور از مقابل مغازه‌اش، با ذوق و احترام و کاملاً دلی و از سر ادب یک شهروند به رئیسی شکلات تعارف کرد، مورد تهدید ضدانقلاب قرار گرفت و مجبور شد از میهمان‌نوازی خود عذرخواهی کند!روز پنج‌شنبه گذشته تصاویر قدم‌زدن سیدابراهیم رئیسی در بازار سنندج از صداوسیما پخش شد و در فضای مجازی هم مورد توجه قرار گرفت. در این تصاویر کسبه بازار با خوشرویی از رئیس‌جمهور که به طور سرزده به محل کارشان آمده بود، استقبال می‌کنند و یکی از کسبه هم با دیدن رئیسی خوشحال می‌شود، داخل مغازه‌اش می‌رود، مشتی شکلات می‌آورد و تعارف می‌کند.این مراوده صمیمانه به مذاق ضدانقلاب خوش نیامد. آن‌ها چند هفته است که می‌گویند سنندج اوضاع عادی ندارد، مردمش مقابل نظام ایستاده‌اند و بازار هم در اعتصاب است. حالا حضور رئیس‌جمهور و امنیت بازار، باز بودن مغازه‌ها و روی گشاده کسبه نشان داد همه آن ادعا‌ها دروغ بوده است. گرچه پیش از این هم، بار‌ها دروغ بودن این ادعا‌ها حتی با نشان دادن فیلم و با استدلال بیان شده بود، اما این بار حضور یک مقام عالی‌رتبه جایی برای انکار و رد نمی‌گذاشت.از آنجا که حضور رئیسی دروغ‌های این جماعت را برملا کرده بود، دنبال راه دیگری برای خنثی کردن پاتکی که خورده بودند، گشتند و با خوی دیکتاتوری و خشونتی که همواره داشته‌اند، آن را یافتند. عوامل ضدانقلاب ابتدا در فضای مجازی با انتشار عکس این مغازه‌دار و معرفی هویت و آدرس مغازه او از هموطنان خواستند با او برخورد کنند. شاید برخی تصور می‌کردند ماجرا صرفاً به جنجال و تهدید مجازی ختم می‌شود و اتفاق بیشتری نخواهد افتاد، اما ساعاتی بعد فیلمی از این کاسب بازار سنندج منتشر شد که او در منزلش نشسته و با زبان کردی خودش را اهل یکی از روستا‌های سنندج معرفی می‌کند و تأکید دارد که وابسته به هیچ ارگانی نیست و تاکنون هزار تومانی از دولت دریافت نکرده است و توضیح می‌دهد که: «آن اتفاق ناگهانی پیش آمد و به هیچ وجه برنامه‌ریزی قبلی نبوده است.»

 

طرفداران ناآرامی در کردستان چشم دیدن پروژه آبرسانی سنندج را نداشتند

روزنامه کيهان:-آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز پنج‌شنبه همراه شماری از اعضای هیئت دولت و با هدف بهره‌برداری از سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج به استان کردستان سفر کرد.پروژه آبرسانی از سامانه انتقال آب سد آزاد کردستان به تصفیه‌خانه سنندج یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام استان بود که اجرای آن از ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۹ آغاز شده بود و تا پایان دولت دوازدهم فقط ۱۵ درصد پیشرفت داشت، اما در دولت سیزدهم اجرای آن در اولویت‌ قرار گرفت و با اقدام جهادی دولت مردمی ۸۵ درصد باقیمانده طرح اجرا و این پروژه تکمیل شد.برای اجرای این پروژه که به لحاظ توپوگرافی در یکی از ناهموار‌ترین و صعب‌العبور‌ترین مناطق کشور اجرا شده، ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است. به دلیل ناهمواری مسیر انتقال آب، چند ایستگاه پمپاژ در مسیر احداث شده که آب را تا ارتفاع ۴۸۰ متری پمپاژ خواهند کرد. با بهره‌برداری از این طرح علاوه ‌بر ارتقای قابل توجه کیفیت آب شرب و انتقال سالانه حداقل ۵۷ میلیون مترمکعب آب سالم به شهر سنندج، پایداری آب شرب نیز تا افق سال ۱۴۲۵ تامین خواهد شد.رئیس‌جمهور سپس به میان مردم سنندج رفت در سخنانی کوتاه کردن زمان تکمیل طرح آبرسانی به سنندج را از مصادیق کار مجاهدانه و انقلابی برشمرد و اظهار داشت:‌ معتقدیم همین مدل و روش را می‌شود در دیگر نقاط کشور هم دنبال کرد تا کارها سریع‌تر به نتیجه برسد.

 

تغییر فاز از فشار حداکثری به جنگ ترکیبی

روزنامه ایران:شورای امنیت کشور (شاک) با انتشار بیانیه‌ای درباره رخدادهای اخیر کشور و با اعلام آمار شهروندانی که به هر ترتیب جان خود را در جریان اغتشاشات سازماندهی شده از دست داده‌اند، مسیر را پیش روی کمیته حقیقت‌یاب وقایع اخیر گشود. این بیانیه که به تصریح این شورا پاسخی به خواست عمومی مردم جهت ارتقای سطح امنیت اجتماعی است، با تأکید بر اینکه «آغاز و تداوم اغتشاشات با هدف تضعیف همبستگی ملی بوده و مطالبات واقعی مردم را به انحراف می‌کشاند» به تفصیل به تبیین «دلایل دشمن از تغییر راهبرد فشار حداکثری به جنگ ترکیبی»، «طراحی انجام شده از سوی ایران‌ستیزان برای کشاندن موضوع اعتراضات به نزاع قومی و مذهبی و سوء استفاده گروهک‌های تجزیه‌طلب و تروریسم داعشی»، «هدف قرار گرفتن دانشگاه‌ها و مدارس در جریان جنگ ترکیبی دشمن» و نیز «طراحی دشمن برای تداوم اغتشاشات و دلایل صبر راهبردی نظام در فضای عمومی کشور» پرداخت.شورای امنیت کشور در مقدمه بیانیه خود با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران با نظام مردم سالاری دینی در طول چهار دهه اخیر، لنگرگاه ثبات و امنیت منطقه‌ای بوده است و ناکامی کودتا، اقدامات تروریستی گروه‌های ضدانقلاب و تجزیه‌طلب در دهه نخست انقلاب اسلامی، دفع تجاوز رژیم بعث عراق در دوران دفاع مقدس تا حفظ امنیت ملی در محیط پرآشوب غرب آسیا با تجاوزهای مکرر نظامی امریکا و تروریسم داعش، همگی نشان دهنده توان امنیتی بالا مبتنی بر الگوی امنیت مردم پایه بوده است، تصریح کرد: اقتدار ملی در جمهوری اسلامی ایران بر مشارکت حداکثری مردم در نظام مردم سالاری دینی استوار است، به همین جهت نیز نقطه تمرکز دشمن، «مردم و ولایت فقیه» است.

 

نقشه راه حذف فرار مالیاتی

روزنامه تجارت:اقتصاد ایران دست کم در چهار دهه گذشته،با چالش بزرگ فرار مالیاتی مواجه بوده و از این ناحیه سالانه هزاران میلیارد تومان فرصت اخذ مالیات برای دولت از دست رفته است.به گزارش«تجارت»، بنابر بررسی‌های صورت گرفته،علاوه بر قانونگذاری معیوب،اکنون بسیاری از کسب و کارهای تولیدی و‌مولد در پرداخت مالیات پیشگام هستند اما همچنان بسیاری از فعالیتهای اقتصادی غیرمولد به راحتی قانون را دور میزنند ضمن اینکه بسیاری از خصولتی‌ها هم در پرداخت مالیات شفافیت ندارند.براساس این گزارش،فرار مالیاتی یا گریز از مالیات هر گونه تلاش قانونی یا غیرقانونی یک شرکت به منظور طفره رفتن و گریختن از پرداخت مالیات یا کمتر پرداخت نمودن آن، به هر شیوه که انجام شود، فرار مالیاتی گفته می‌شود. اصطلاح فرار مالیاتی در رابطه با ترتیبات غیرقانونی اتخاذ شده جهت اختفا درآمد یا نادیده گرفتن بدهی مالیاتی به کار می‌رود و به این معنی است که مؤدی کمتر از میزانی که قانوناً موظف است پرداخت نماید.عمده‌ترین زمینه پیدایش فرار مالیاتی در بسیاری از کشورها یکسان و مشترک بوده و معمولاً مالیات‌هایی که با هدف توزیع درآمد وضع می‌گردند دارای پایه‌های کمتر و نرخ‌های بالاتری هستند اینگونه مالیات‌ها قابلیت فرار فراوانی در خود نهفته دارند. افزایش نرخ‌های مالیاتی ضمن آنکه انگیزه‌های سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد، زمینه لازم برای اجتناب از پرداخت مالیات و فرار مالیاتی را نیز فراهم می‌آورد.

 

سلامت سوزی با مازوت تا کی؟!

روزنامه خراسان:سرمای زمستان هنوز از راه نرسیده اما همانند بسیاری از پاییزهای دیگر، امسال هم افزایش مصرف گاز خانگی، توجیهی برای مازوت‌سوز شدن صنایع و نیروگاه‌ها شده و صدای منتقدان را درآورده است. خبر یا همان شایعه گرانی سیمان که بی‌ارتباط با مازوت‌سوز شدن شرکت‌های تولیدکننده سیمان نبود، دیروز دست به دست و البته تکذیب شد؛ اما قبل از آن، دودهای بلندشده از نیروگاه شازند اراک واکنش‌ها را برانگیخته بود. اتفاقی که برخلاف اولی، شایعه نبود و «علی اکبر کریمی» نماینده اراک هم هفته گذشته، در تذکری شفاهی اعلام کرد: «استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شازند، نفس مردم روستاهای اطراف را به شماره انداخته است». در این میان البته زمزمه های استفاده از مازوت در نیروگاه اصفهان نیز جدی تر شده و قاسم زاده یک مقام محیط زیست آذربایجان شرقی هم از صدور مجوز استفاده از مازوت در نیروگاه تبریز خبر داده است. پیشتر نیز یک مقام نیروگاه توس مشهد از دریافت مجوز استفاده از مازوت در این نیروگاه خبر داد تا خاطره تلخ زمستان سال گذشته برای مشهدی ها تازه شود. واکاوی تبدیل گاز به مازوت تمامی کارشناسان و متخصصان حوزه محیط زیست، تاثیر قطعی مصرف مازوت در افزایش آلودگی هوا را تایید کرده‌اند، اما این‌که چرا همچنان این اتفاق در کشور رخ می‌دهد، نیازمند بررسی آمارهایی است که خبرگزاری دولت منتشر کرده است: «روزانه ۸۵۰ تا ۸۷۰ میلیون متر مکعب گاز در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری و صنعتی مصرف می‌شود که در نیمه دوم سال و با سرد شدن هوا، مصرف روزانه در بخش خانگی بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد و باید از بخش صنعت کم شود تا اختلالی در تامین برق بخش‌های مختلف مانند خانگی، بیمارستان‌ها و برخی صنایع ایجاد نشود. بنابراین نیروگاه‌ها به‌ناچار به سمت مصرف سوخت دوم یعنی گازوئیل یا مازوت می‌روند و گاهی هم تلفیق  گاز و مازوت مصرف می‌کنند».

 

رویدادپیامک 30ساله شد؛ بازنشسته نشد

روزنامه همشهری:روز گذشته (سوم دسامبر) سالروز اختراع «پیامک» بود. درست 30سال پیش(1992میلادی)، این سرویس نوشتاری مخابراتی تحولی در بستر انتقال اطلاعات ایجاد کرد که همچنان با وجود ظهور پلتفرم‌های پیام‌رسان طی سال‌های گذشته، زنده است. نخستین پیامک با محتوای «تبریک کریسمس» به وسیله یکی از افراد همکار در اختراع این سرویس ارسال شد. این سرویس که ابتدا با عنوان SMS به مردم معرفی شد، در کشور ما از سال1381 آغاز به‌کار کرد. پیامک‌ها با محتوای تبریک، تسلیت، اطلاع‌رسانی، احراز هویت و تبلیغات همچنان محبوب همگان هستند؛ اگرچه طی سال‌های اخیر استفاده از این سرویس بین مردم کاهش یافته، اما طی 70روز گذشته، پیامک، یک‌بار دیگر اهمیت خود را به رخ کشیده است. با این حال، این سرویس با وجود مزیت‌های بسیاری که ایجاد کرد با معایب و سوءاستفاده‌هایی هم همراه بوده است. رمزنگاری نشدن پیامک و همچنین ارسال لینک‌های جعلی که مخاطراتی چون فیشینگ را به همراه دارد، از معایب این سرویس به شمار می‌آید. سینا تفنگچی، استاد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه پیام‌نور در گفت‌وگو با همشهری، مهم‌ترین کاربرد پیامک را انتقال اطلاعات در زمان کوتاه، در فضای محدودتر (کاراکترهای مشخص) و خارج از فضای اینترنتی و در بستر فضای مخابراتی می‌داند که موجب تسهیل در انتقال پیام می‌شود.

 

سبدفروشی ممنوع

روزنامه فرهیختگان: روز گذشته خبری بسیار مهم از حوزه سلامت در بسیاری از رسانه‌ها منعکس شد. رئیس سازمان غذا و دارو در ابلاغیه‌ای خطاب به شرکت‌های پخش دارو اعلام کرد که فروش سبدی، نقدی و توقف فروش داروها توسط شرکت‌های پخش ممنوع است و هرگونه تخلف درخصوص این موارد، از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌شود. عبارت‌های به‌کار‌رفته در خبر البته به‌گونه‌ای بود که مخاطب با خواندن آن احساس می‌کرد اتفاق جدیدی در این مورد رخ داده است چراکه تیتر خبر این‌گونه نوشته شده بود: «فروش سبدی، نقدی و توقف فروش داروها ممنوع شد.» اما با مشاهده ابلاغیه رئیس سازمان غذا و دارو به شرکت‌های پخش دارو می‌توان فهمید که این ممنوعیت، امر جدیدی نیست. قانون از مدت‌ها قبل تکلیف پدیده سبدفروشی را مشخص کرده و سازمان غذا و دارو تنها با مشاهده بحران‌های اخیر دارویی در کشور بالاخره لازم دیده با صدور ابلاغیه‌ای به شرکت‌های پخش و فروش دارو یادآوری کند که با توجه به ماده ۲۹ قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی و بند ۴ ماده ۸ آیین‌نامه تاسیس و فعالیت شرکت‌های پخش فرآورده‌های سلامت‌محور، فروش دارو به شکل سهمیه‌ای و تبعیض‌آمیز در قبال خرید سایر داروها ممنوع است و با متخلفان برخورد قضایی صورت خواهد گرفت. اقدامی که شاید جا داشت بسیار زودتر از این انجام شود. اکثر فعالان حوزه سلامت و تامین‌کنندگان زنجیره دارویی کشور می‌دانند همان‌طور که این ممنوعیت امر جدیدی نبوده و پیش از این نیز وجود داشته است، فروش دارو به شیوه‌های غیرمتعارف مانند سبدفروشی نیز اتفاق تازه‌ای نیست و سال‌هاست در داروخانه‌های مختلف در حال اجراست. در گزارش‌های قبلی ما در این حوزه به اموری از قبیل جزئیات احتکار، توقف تولید و پخش دارو اشاره شد. اقداماتی که هرچند با تکذیب‌های متوالی از سوی مسئولان مربوطه همراه بودند اما درنهایت توسط وزیر محترم بهداشت در جلسه‌ای علنی تایید شد. حال در این گزارش با توجه به ابلاغیه اخیر توضیح می‌دهیم که سبدفروشی چیست، چرا تخلف محسوب می‌شود و چه اهمیتی در ایجاد بحران‌های اخیر دارویی در کشور دارد.

 

کولاک برف و باران در 21 استان

روزنامه وطن امروز: با ورود سامانه جدید بارشی به کشور، از امروز 21 استان کشور با بارش برف و باران و کاهش دمای هوا تا 4 درجه مواجه خواهند شد. بنا بر این گزارش، سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی امروز و بارش باران و برف و کاهش دما در اغلب نقاط کشور خبر داد و برای برخی استان‌ها هم هشدار سطح زرد صادر کرد. این سازمان نسبت به بارش برف، کولاک برف و کاهش محسوس دما در اغلب استان‌ها و وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در شمال و جنوب کشور هشدار داد. این وضعیت امروز (یکشنبه ۱۳ آذر) در نیمه شرقی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، جنوب خوزستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، شمال بوشهر و غرب فارس و فردا (دوشنبه ۱۴ آذر) در اردبیل، گیلان، مازندران، تهران، البرز، شمال قزوین، شرق خوزستان، جنوب چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، نیمه ‌شمالی بوشهر، نیمه‌ شمالی فارس، نیمه غربی کرمان و هرمزگان پیش‌بینی می‌شود. حاکمیت این شرایط جوی روز سه‌شنبه در شمال و شرق اردبیل، گیلان، نوار شرقی و جنوب خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، جنوب اصفهان، فارس، بوشهر، هرمزگان و نیمه غربی کرمان و روز چهارشنبه ۱۶ آذر در خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، فارس، بوشهر، نیمه غربی کرمان، جنوب یزد، جنوب اصفهان، اردبیل، گیلان و آذربایجان شرقی دور از انتظار نیست. بر اثر این مخاطره احتمال لغزندگی و کاهش شعاع دید در جاده‌ها، کولاک برف، اختلال در سفرهای بین‌شهری بویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال آبگرفتگی معابر به ‌صورت محدود، احتمال تاخیر در پروازها، احتمال خسارت به سالن‌ها و تاسیسات گلخانه‌ای و احتمال اختلال در عملیات عمرانی وجود دارد. سازمان هواشناسی احتیاط در سفرهای برون‌شهری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی هنگام سفر، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، احتیاط در فعالیت کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها، انجام اقدامات لازم برای فعالیت‌های عمرانی و بتن‌ریزی، اتخاذ تمهیدات لازم در حفظ ماشین‌آلات کشاورزی، مدیریت در مصرف انرژی و آمادگی راهداری‌ها بویژه در گردنه‌های برف‌گیر را توصیه می‌کند.

 

احياي برجام؟ توافق موقت؟ يا برجام‌پلاس؟

روزنامه اعتماد:فروردين 1400 مذاكرات براي احياي توافق هسته‌اي ميان ايران و 1+4 و ايالات متحده آغاز شد. روندي كه در آخرين هفته‌هاي عمر دولت هشت‌ساله حسن روحاني به گفته مقام‌هاي وقت به حصول توافق بسيار نزديك شده ‌بود، اما نهادهاي تصميم‌گير در اين پرونده ترجيح دادند مذاكرات توسط هيات جديد مذاكره‌كننده و منتخب دولت سيزدهم ادامه پيدا كند. پس از كش‌وقوس‌هاي فراوان مذاكرات در آذرماه 1400 به رياست علي باقري، معاون سياسي وزير خارجه و از منتقدان سرسخت برجام آغاز شد. مذاكراتي كه در همان نخستين دور با مشاجره دو طرف بر سر بحث درباره معيار بودن متن حاصله در دولت قبل يا لزوم نگارش متني جديد به مانع جدي خورده و گرفتار حاشيه‌ها شد. با قرار گرفتن مذاكرات روي ريل و تبديل شدن دوباره وين به مقري براي ديدار مستقيم هيات ايراني با هيات‌هاي 1+4 و رايزني‌هاي غيرمستقيم ميان ايران و ايالات متحده، اميدها براي احياي برجام در چند مقطع زماني به شمول اسفند 1400 و فروردين و مردادماه 1401 پررنگ‌تر شد اما اندك اندك طولاني شدن روند مذاكرات، منجر به تاثير گرفتن آن از رويدادهايي نظير جنگ اوكراين‌، انتخابات ميان‌دوره‌اي كنگره امريكا و البته آغاز ناآرامي‌ها در ايران شد. به اين مسائل ميداني، اختلاف ميان ايران و آژانس بين‌المللي انر‍ژي اتمي در حوزه پادماني و غيربرجامي را هم بايد اضافه كرد. در چنين شرايطي مي‌توان گفت كه برجام در مسير احيا در دو حوزه سياسي و فني با چالش برخورد كرده است.

 

رازهای پنهان قیمت ها

روزنامه اطلاعات:حتما تابلو تبلیغاتی کاهش قیمت یک برند تلویزیون از۵ر۱۸ به ۵ر۱۳ میلیون تومان را دربزرگراه های تهران و دیگرشهرها دیده اید.در این تابلو بهای این تلویزیون ۵ میلیون تومان یعنی حدود ۲۷ درصد کاهش یافته است؛ آن هم درشرایطی که قیمت لوازم خانگی و دیگر کالاها رو به افزایش است.نگاهی به محتوای این تابلو دو سوال مهم را ایجاد می کند: اول اینکه اگر امکان این مقدار کاهش قیمت وجود داشته چرا از همان اول اعمال و کالا ارزان ارایه نشده است؟یعنی درشرایطی که تولید کننده با ایجاد حدود ۲۷ درصد کاهش قیمت بازهم سودش را می برد وآن قدر می برد که هزینه تابلوهای تبلیغاتی مربوطه راهم بپردازد،آن قیمت اولیه برچه مبنایی تعیین شده است؟سوال دوم هم این است که اگر این برند توانسته، چرا دیگر برندهای لوازم خانگی و دیگر کالاها تن به کاهش قیمت های این چنینی نمی دهند تا مردم دراین کوران گرانی ها حداقل نفسی تازه کنند؟واقعیت این است که قیمت واقعی دراقتصاد،قیمت های شناور است که براساس مکانیسم خودتنظیم، شفاف و رقابت مدارانه عرضه وتقاضا تعیین می شود و برخلاف قیمت گذاری دستوری که رویه حاکم درایران است، ثابت نیست. قیمت های واقعی گاه کاهشی وگاه افزایشی است و متغیرهای اقتصادی و رفتار مصرف کننده نقشی اساسی درنوسانات آن دارد.اما دراقتصاد دستوری ایران، بازوهای دولتی دراتاق های محصور و بسته و با متر معیارهایی ناشفاف ومحاسباتی که هیچ گاه اعلام نمی شود، قیمت گذاری کاغذی انجام می دهند که چون با واقعیت های بازارجور درنمی آید، عملا رعایت نمی شود و بازار به آن به سان قیمت های پایه نگریسته و قیمت های واقعی گاه تا ۱۰۰ درصد بالاتر ازآن برای مصرف کننده تمام می شود.

 

اسلحه روی قلب‌آمریکا

روزنامه جام جم:آمریکا در بحبوحه افزایش خشونت و مالکیت اسلحه در طول سه دهه گذشته شاهد بیش از یک میلیون تلفات ناشی از سلاح گرم بوده و میزان مرگ و میر ناشی از سلاح‌های گرم در سال۲۰۲۱ به بالاترین میزان در ۲۸سال گذشته رسیده است.براساس مطالعه‌ای که به تازگی در مجله پزشکی جاما نت‌ورک منتشر شده است، از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱، یک میلیون و ۱۱۰هزار و ۴۲۱ مورد مرگ و میر مرتبط با سلاح گرم در این کشور رخ داده، که نزدیک به ۸۶ درصد از آنها در میان مردان بوده است. میزان مرگ و میر به ازای هر ۱۰۰هزار نفر در سال، پس از آن که در سال ۲۰۰۴، به ۱۰.۱نفر رسید شروع به افزایش کرد و با افزایش ۴۵.۵درصدی به ۱۴.۷نفر در سال۲۰۲۱ رسید. اریک فلگلر، یکی از پژوهشگران این مطالعه، که مسئولیت صحت داده‌ها و دقت‌تجزیه و تحلیل داده‌ها را بر عهده دارد، می‌گوید: تلفات ناشی از سلاح گرم در طول همه‌گیری کووید به طرز چشمگیری افزایش داشته است. فلیگلر، دانشیار اطفال و طب اورژانس در دانشکده پزشکی هاروارد و پزشک اورژانس در بیمارستان کودکان بوستون است. او می‌گوید عوامل متعددی از جمله بحران شدید اقتصادی، بحران سلامت روانی و افزایش قابل توجه فروش سلاح گرم در این امر نقش داشته‌اند.این پژوهش همچنین بر اختلاف فزاینده در میزان مرگ و میر ناشی از سلاح گرم در میان گروه‌های نژادی و قومی تاکید کرده است. قتل در میان مردان سیاهپوست غیراسپانیایی بین ۲۰تا ۴۰سال و خودکشی در میان مردان سفیدپوست غیر اسپانیایی ۷۰ ساله یا بیشتر، رواج بیشتری دارد. تفاوت‌ها در حداکثر میزان مرگ و میر به ازای هر ۱۰۰هزار نفر در سال به سبب قتل در میان زنان بالاتر بود، به طوری که زنان سیاهپوست غیراسپانیایی‌تبار در سال ۲۰۲۱ با حداکثر میزان مرگ و میر ۱۸.۲مورد، زنان اسپانیایی تبار با ۳.۷مورد مرگ و میر، و زنان غیراسپانیایی سفید با ۲.۲مورد جان خود را از دست دادند.

 

باید حرف همه طیف‌ها و بخش‌های مختلف جامعه را شنید

روزنامه جمهوری اسلامی:رئیس قوه قضائیه در نشست غیررسمی مشترک قوه قضائیه و مجلس گفت:با صدای بلند اعلام میکنم اعتقاد دارم با همه طیف‌ها و بخش‌های مختلف جامعه باید نشست و برخاست داشته باشم و حرف آنها را بشنوم.در این نشست غیررسمی، علاوه بر روسای قوای مقننه و قضائیه، تعدادی از نمایندگان مجلس و اعضای شورای عالی قوه قضائیه به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در باب مسائل مختلف کشور و موضوعات فی‌مابین پرداختند.مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه متن سخنان رئیس دستگاه قضا در این نشست را برای تنویر افکار عمومی منتشر کرده است.محسنی اژه‌ای در سخنان خود به مسائل و موضوعات اولویت‌دار کشور پرداخت و از ضرورت تعامل و هماهنگی هر چه بیشتر قوای سه‌گانه برای جامه عمل پوشاندن به این اولویت‌ها سخن گفت و توصیه‌هایی تخصصی و کاربردی را درخصوص پیوستگی و انسجام مضاعف امور تقنینی، نظارتی، حقوقی و قضائی خطاب به نمایندگان مجلس مطرح کرد.رئیس قوه قضاییه ضمن گرامیداشت روز مجلس و ادای احترام به شهدای قوه مقننه و همه افرادی که در خانه ملت گام‌های بلندی برای تقویت مردم و اسلام برداشتند، اظهارداشت: شهید آیت‌الله مدرس یک روحانی مبارز، انقلابی و دین‌شناس و نماینده‌ای شجاع، مستقل، مردم‌مدار و جامعه‌شناس بود که خون مطهر خود را در جهت تقویت مردم و اسلام تقدیم کرد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.