آسوده بخوابید، خواب آشفته واکسن را بی‌اثر می‌کند

متخصصان می‌گویند قبل از تزریق واکسن آنفلوآنزا، خوب بخوابید تا اثربخشی آن افزایش یابد

به نظر می‌رسد خواب برای تقویت بدن و مسلح‌شدن آن در مبارزه با آنفلوآنزا و کووید-19 حیاتی است. متئو واکر، متخصص خواب و نویسنده کتاب پرفروش «چرا ما می‌خوابیم» به CNN گفت برای اینکه تزریق واکسن آنفلوآنزا موثر باشد، رعایت «بهداشت خواب» مهم است. او می‌گوید: «باید ببینیم آیا رابطه مشابهی بین خواب و ایمن‌سازی موفقیت‌آمیز بدن در مقابل کووید-19 هم وجود دارد، زیرا اگر وجود داشته باشد، می‌تواند تغییردهنده بازی باشد.»

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: همه می‌دانیم بعد از خوابِ خوب شبانه چقدر احساس بهتری داریم. به نظر می‌رسد خواب برای تقویت و مسلح‌شدن ما در مبارزه با آنفلوآنزا و کووید- 19 حیاتی است.

متخصصان پزشکی توصیه می‌کنند افراد حتما امسال واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند. این توصیه به این دلیل است که برخی علایم آنفلوآنزا و کووید-19 مشابه است.

تزریق واکسن آنفلوآنزا احتمال بروز علایم ناشی از این بیماری را کاهش می‌دهد.

متئو واکر، متخصص خواب و نویسنده کتاب پرفروش «چرا ما می‌خوابیم» به CNN گفت برای اینکه تزریق آنفلوآنزا موثر باشد، رعایت «بهداشت خواب» مهم است.

متئو واکر، متخصص رابطه خواب و سلامت انسان در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی گفت: «خواب ناکافی در هفته قبل از تزریق واکسن آنفلوآنزا ممکن است باعث شود تولید آنتی‌بادی طبیعی در بدن به زیر 50 درصد برسد که واکسن آنفلوآنزا را تا حد زیادی بی‌اثر می‌کند.»

واکر که متخصص رابطه خواب و سلامت انسان در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی است، گفت: «خواب ناکافی در هفته قبل از تزریق واکسن آنفلوآنزا ممکن است باعث شود تولید آنتی‌بادی طبیعی در بدن به زیر 50درصد برسد که واکنشی به وجود می‌آورد که واکسن آنفلوآنزا را تا حد زیادی بی‌اثر می‌کند.»

واکر با استناد به تحقیق سال 2002 که مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر کرده است و تحقیق سال 2020 مجله بین‌المللی پزشکی رفتاری که از این یافته‌ها پشتیبانی می‌کند، می‌گوید خواب در شب‌های قبل از واکسیناسیون می‌تواند در اثربخشی واکسن حیاتی باشد.

موسسه تحقیقات ارتش والتر رید درباره بررسی رابطه خواب و ایمنی مطالعات مداوم انجام می‌دهد؛ همچنین برای بررسی رابطه خواب و اثر واکسن مطالعات برنامه‌ریزی‌شده برای آینده دارد.

برای واکر، بررسی‌هایی از این دست می‌تواند پیشرفتی بزرگ در یافتن راهی برای افزایش مقاومت ما در برابر ویروس کرونا ایجاد کند: «پس باید ببینیم آیا رابطه مشابهی بین خواب و ایمن‌سازی موفقیت‌آمیز بدن در مقابل کووید-19 وجود دارد، زیرا اگر وجود داشته باشد، می‌تواند تغییردهنده بازی باشد.»

خواب سیستم ایمنی ما را تقویت می‌کند

کمبود خواب فقط تأثیرپذیری واکسن آنفلوآنزا را کاهش نمی‌دهد. به این دلیل که بدن شما در واقع هنگام خواب خود را از نظر بافت سلولی ترمیم و بهسازی می‌کند.

واکر گفت: «افرادی که کمتر از هفت ساعت می‌خوابند، سه برابر بیشتر در معرض راینو ویروس (رایج‌ترین عامل عفونی ویروسی در انسان و علت اصلی سرماخوردگی) یا سرماخوردگی قرار می‌گیرند.»

او افزود: «ما می‌دانیم افرادی که پنج ساعت یا کمتر در شب می‌خوابند، 70درصد بیشتر در معرض ذات‌الریه قرار می‌گیرند.»

فرض بر این است که هر شب بسته به سن بین 7 تا 10ساعت بخوابیم. نتایج تحقیقات می‌گوید انواع وضعیت سلامتی از جمله تغییرات خلقی، پارانویا، افسردگی، فشارخون بالا، ضعف سیستم ایمنی بدن، افزایش وزن و میل جنسی پایین- با کمبود خواب مرتبط است. همچنین کمبود خواب با بالارفتن خطر برخی سرطان‌ها، زوال عقل، دیابت، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی – عروقی ارتباط دارد.

بر اساس مطالعه‌ای بلندمدت روی 10هزار و 308 کارمند دولت انگلیس، خوابیدن کمتر از مقدار توصیه‌شده حتی ممکن است خطر مرگ زودرس را دوبرابر کند. محققان دریافتند کسانی که خواب‌شان را از هفت ساعت به پنج ساعت یا کمتر در شب کاهش می‌دهند، تقریبا دو برابر بیشتر، به هر دلیلی می‌میرند، اما بیشتر از نارسایی‌ قلبی- عروقی.

همین حالا خوابیدن دشوار است؟

درحال حاضر، ممکن است خوب خوابیدن سخت باشد. در گزارش‌ها آمده است که در دوره پاندمی کرونا تعداد افرادی که خوابی راحت نداشته‌اند، افزایش یافته است. بر اساس تحقیقی که موسسه Kaiser Family انجام داده است، 36درصد آمریکایی‌ها گزارش کرده‌اند که تابستان امسال به دلیل استرس درباره پاندمی کرونا، با اختلال خواب مواجه بوده‌اند.

واکر می‌گوید: «واضح است که بی‌ثباتی اقتصادی و اضطراب در مورد ابتلا به ویروس کرونا بسیار در افزایش اختلال خواب تأثیر داشته است، اما همه خبرها هم بد نیست. خواب برخی از افراد در واقع کمی افزایش یافته است.»

نظرسنجی‌ دانشگاه موناش در ملبورن استرالیا دلیل این مسأله را نشان می‌دهد.

نتایج اولیه این نظرسنجی که حدود 1600 نفر از 60 کشور در آن شرکت کردند، نشان داد که 42درصد گفته‌اند خواب بهتری دارند. این یافته‌ها اواخر امسال منتشر خواهد شد.

با موج دوم ویروس کرونا در زمان پیش‌رو و هنجارهای جدید در برنامه روزمره، بسیاری از مردم دیگر مجبور نیستند زودتر از خواب بیدار شوند تا به محل کار خود بروند یا بچه‌ها را زود از خواب بیدار کنند تا به مدرسه بروند.

واکر می‌گوید: «اگر انعطاف‌پذیری وجود داشته باشد، مردم نزدیک‌تر به تمایلات طبیعی خود حرکت می‌کنند.»

اگر مشکل خواب دارید، این مراحل ممکن است راهگشا باشد. (با درنظرگرفتن اینکه نگرانی در مورد خواب، ارزش مشاوره با پزشک را دارد.)

به خواب بیشتر نیاز دارید؟ به این مراحل توجه کنید

با چند مرحله اساسی می‌توانید بدن خود را برای داشتن خواب راحت‌تر آماده کنید:

– مطمئن شوید تختخواب و بالش شما راحت و اتاق خنک است؛ بهترین دما بین 60 و 67 درجه است. در اتاق خواب خود کار نکنید یا تلویزیون تماشا نکنید؛ مغز شما می‌داند اتاق خواب شما فقط برای خوابیدن است.

– از خوردن قهوه، چای و سایر محرک‌ها بعد از ساعت 3 بعدازظهر و غذاهای چرب قبل از خواب خودداری کنید.

– نور آبی تلفن‌‌همراه یا لپ‌تاپ‌ و همه چراغ‌های دیگر را هنگام خواب حذف کنید (همچنین صداهای کسل‌کننده و یکنواخت را). در صورت نیاز از گوش‌گیر (مسدودکننده که برای جلوگیری از نفوذ آب یا صدا در گوش قرار می‌دهند) یا دستگاه white noise (کمک می‌کند فضای اتاق خواب آرام‌تر باشد که به خواب سالم و باکیفیت کمک می‌کند) استفاده کنید.

– در طول روز در معرض نور طبیعی باشید، زیرا این امر به تنظیم ریتم شبانه‌روزی شما کمک می‌کند.

– برنامه زمانی برای خواب شبانه تنظیم کنید. دوش آب گرم بگیرید، موسیقی آرام گوش کنید، کتاب بخوانید، مدیتیشن یا حرکت‌های کششی سبک انجام دهید؛ اینها همه گزینه‌های خوبی است.

منبع: CNN

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.