سرنوشت مخوف در انتظار ورزشگاه‌های جام‌ جهانی

تخریب، تغییر کاربری یا کاهش ظرفیت برای سازه‌های مدرن قطر

شاید عجیب باشد که بدانید قطری‌ها برای آینده کشور خود بعد از جام جهانی‌ هم برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ آنها حتی می‌دانند با ورزشگاه‌های جدید خود چه می‌خواهند بکنند.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، در همه سال‌های گذشته که مشخص بود کشور قطر میزبان جام جهانی 2022 است، همه از روند سریع ساخت‌ ورزشگاه‌های مدرن و پرامکانات برای این تورنمنت سخن می‌گفتند؛ ورزشگاه‌هایی با تکنولوژی‌های روز دنیا که ابداعات ویژه‌ای نظیر سیستم تهویه در آن گنجانده شد و قطر را از لحاظ مسائل زیرساختی در فوتبال به یکی از ابرقدرت‌های جهان تبدیل کرد.

این روزها که مشغول تماشای بازی‌های جام جهانی هستیم، حتی ما هم که از گیرنده تلویزیونی بازی‌ها را می‌بینیم از زیبایی‌های 8 ورزشگاه میزبان مسابقات لذت می‌بریم، چه برسد به آنهایی که با حضور در این ورزشگاه‌ها به تماشای مسابقات نشستند.

چمن‌های هیبریدی با قابلیت تابش نور مصنوعی به آنها، ساختمان‌های شیک و مدرن، صندلی‌های کاملا راحت، رختکن‌های دارای امکاناتی نظیر استخر، سونا،‌ جکوزی و چند اتاق مجزا با دستگاه‌های پزشکی و فنی، سیستم خنک‌کننده هوا، سقف‌های متحرک،‌ زیبایی‌های ظاهری و… فقط بخشی از امکانات ورزشگاه‌هایی است که قطری‌ها برای جام جهانی ساختند و بدون تردید بر جذابیت‌های جام جهانی قطر افزودند.

سوال اصلی اما اینجاست که بعد از پایان جام جهانی چه سرنوشتی در انتظار این 8 ورزشگاه شیک و مدرن خواهد بود؟

لیگ قطر، کوچک‌تر از جام جهانی

لیگ فوتبال کشور قطر تحت عنوان لیگ ستارگان با تیم‌های محدود برگزار می‌شود و از طرفی جمعیت نه چندان زیاد این کشور باعث شده امکانات ورزشی تا قبل از جام جهانی نیز به اندازه کافی در این کشور وجود داشته باشد. قطری‌ها برای آنکه علاقه‌مندان به فوتبال بتوانند آزادانه این ورزش را دنبال کنند تا قبل از جام جهانی نیز امکانات و کمپ‌های ورزشی ساخته بودند و عملا نیازی به این ورزشگاه‌ها برای بالا رفتن سرانه ورزشی در این کشور نبود.

به عبارت بهتر، 8 ورزشگاهی که در جام جهانی مورد استفاده قرار گرفت، صرفا برای جام جهانی ساخته شد و بعد از این تورنمنت چندان مورد استفاده برای فوتبال قرار نخواهد گرفت. از سوی دیگر، ظرفیت این ورزشگاه‌ها بسیار بالاست و حتی در بازی‌های ملی و حساس تیم این کشور هم مثلا 40 هزار نفر یا جمعیتی بالاتر به ورزشگاه نمی‌روند. شاید برایتان جالب باشد، اما قطری‌ها برای سرنوشت این ورزشگاه‌های شیک بعد از جام جهانی نیز برنامه‌ریزی کرده‌اند.

این دو ورزشگاه دست‌نخورده باقی می‌مانند

در میان ورزشگاه‌های میزبان جام جهانی، دو استادیوم اختصاصا متعلق به تیم‌های الریان و الوکره هستند. این استادیوم‌ها برای جام جهانی بازسازی شدند و ظرفیت‌شان زیاد شد. از طرفی، قرار است این دو تیم در ادامه مسابقات لیگ باشگاهی و احتمالا لیگ قهرمانان آسیا در همین ورزشگاه‌های خانگی خود میزبان حریفان باشند. بر این اساس، استادیوم‌های الجنوب (الوکره) با گنجایش 40 هزار نفر و احمد بن علی (الریان) با گنجایش 40 هزار نفر به کار خود ادامه خواهند داد.

ورزشگاه ملی قطر، آماده بازیافت است

دیگر ورزشگاهی که احتمالا به کارش ادامه می‌دهد، خلیفه است. این ورزشگاه قدیمی‌ترین استادیوم کشور قطر است که در سال 1976 تاسیس و برای جام جهانی به طور گسترده بازسازی شد. ورزشگاه خلیفه میزبان مسابقات دوومیدانی قهرمانی جهان هم بوده و در سال‌های اخیر برای بازی‌های تیم ملی قطر مورد استفاده قرار گرفته است.

جالب است بدانید که بازسازی ورزشگاه خلیفه با مواد بازیافتی انجام و از راه‌ حل‌های بهینه برای مصرف انرژی و آب در آن استفاده شده است. همین حالا نیز این ورزشگاه قابلیت تخریب دارد که در این صورت مواد آن دوباره مورد بازیافت قرار می‌گیرد. با این حال، ورزشگاه خلیفه بعد از جام جهانی هم برای بازی‌های ملی فوتبال قطر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تخریب ورزشگاه کانتینری!

یکی از ورزشگاه‌های جام جهانی با مواد عجیبی ساخته شده و سرنوشت مخوفی را هم تجربه می‌کند! این ورزشگاه به نام کد شماره‌گیری بین‌المللی قطر یعنی 974 وارد جام جهانی شده است. البته بسیاری آن را «راس ابوعبود» هم صدا می‌کنند، اما استفاده از 974 شهرت بیشتری دارد، چرا که علاوه بر کد کشور قطر، این ورزشگاه از 974 کانتینر ساخته شده است. جالب است بدانید که 974 پس از اتمام مسابقات قرار است به طور کلی از لیست ورزشگاه‌های قطر خط بخورد و از قطعات و کانتینرهایش برای مصارف صنعتی و تأسیس یک استادیوم در کشورهای جهان سومی استفاده شود. تمام کانتینرهای به کار رفته در ساخت ورزشگاه قابل استفاده مجدد هستند تا یکی از مدرن‌ترین ورزشگاه‌های جام جهانی به طور کامل تخریب شود.

بر اساس طرحی که از قبل مشخص شده، بعد از برداشته شدن کانتینرها به عنوان سازه اصلی استادیوم، نیمی از صندلی‌های ورزشگاه نیز برداشته می‌شود تا حدود 8 هزار دانش‌آموز از 9 دانشگاه و 11 مدرسه از این محل با نام جدید «شهر آموزش» استفاده کنند. در این مکان چند مدرسه و دانشگاه احداث می‌شود تا یک مرکز آموزشی بزرگ را در دوحه شاهد باشیم.

بزرگ‌ترین استادیوم، مرکز تجاری می‌شود

ورزشگاه لوسیل، بزرگ‌ترین استادیومی است که در جام جهانی مورد استفاده قرار گرفت. این ورزشگاه با ظرفیت 80 هزار نفر بسیار پرزرق و برق ساخته شده و میزبان مسابقه فینال هم خواهد بود. لوسیل که 20 کیلومتر از مرکز شهر دوحه فاصله دارد، بعد از بازی‌ها سرنوشتی عجیب را تجربه می‌کند. این ورزشگاه خانه هیچ باشگاهی نیست و مسئولان کشور قطر قصد دارند از آن یک مرکز تجاری و اجتماعی بسازند.

بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، لوسیل بعد از جام بیست و دوم یک مرکز اجتماعی می‌شود و قرار است در آن واحدهای مسکونی مدرنی را شاهد باشیم. این مرکز بعد تجاری هم پیدا خواهد کرد. مغازه‌های بزرگ،‌ چند مدرسه، کافه‌ها، رستوران‌ها و کلینیک‌های پزشکی هم در آن ساخته می‌شوند تا به‌طور کلی کاربری‌اش تغییر کند.

ورزشگاه افتتاحیه بیمارستان می‌شود

مسئولان کشور قطر برای استادیوم زیبا و خیمه‌ای البیت که میزبان افتتاحیه بود و شکل سازه آن بسیار مورد توجه قرار گرفته نیز فکرهایی در سر دارند. طراحی این استادیوم 60 هزار نفری الهام گرفته از تاریخ فرهنگ عرب و بادیه‌نشینان است که این نما در سقف استادیوم البیت کاملا مشهود است. در داخل این استادیوم هتل‌ لوکسی ساخته شده است که بالکن اتاق‌های آن رو به زمین فوتبال است. بسیاری از مردم و متخصصان البیت را بهترین ورزشگاه قطر برای جام جهانی می‌دانند. سرنوشت این ورزشگاه خیمه‌ای اما قابل توجه است.

سازه ورزشگاه هیچ تغییری نخواهد کرد و فقط صندلی‌ها و بخش چمن تخریب می‌شود. مسئولان قطری قصد دارند هتل ساخته شده را هم حفظ کنند و مورد استفاده قرار بگیرد. از سوی دیگر، یک مرکز خرید در ساختمان استادیوم ادغام خواهد شد و یک بیمارستان پزشکی- ورزشی نیز در آن افتتاح می‌شود.

الثمامه عمومی می‌شود

ورزشگاهی که میزبان دیدار ایران و آمریکا در مرحله گروهی جام جهانی بود، کاربری‌اش بعد از مسابقات نیز تغییر نمی‌کند، اما دستخوش اتفاقات جدیدی می‌شود. مسئولان قطری قصد دارند ظرفیت این ورزشگاه را از 40 هزار نفر به 20 هزار نفر کاهش بدهند و آن را در اختیار ورزش همگانی بگذارند تا همه مردم بتوانند از امکاناتش در بحث فوتبال و سایر رویدادهای ورزشی استفاده کنند. البته قرار است یک کلینیک ورزشی و یک هتل کوچک به عنوان کمپ اقامتی ورزشکاران هم در الثمامه ساخته شود و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

کمپ الریان پابرجا می‌ماند

دیگر استادیومی که در جام جهانی میزبانی می‌کند، ورزشگاه دوم کمپ الریان است. این ورزشگاه در بیابانی ساخته شده اما آنقدر زیباست که فضای جذابی را نشان می‌دهد. استادیوم دوم الریان به عنوان یک کمپ ورزشی بزرگ بعد از جام جهانی نیز پابرجا می‌ماند. اگرچه امکان دارد ظرفیت ورزشگاه کم شود و صندلی‌های اضافه به کشورهای جهان سومی اختصاص یابد، اما تغییری در سازه ورزشگاه ایجاد نخواهد شد و برای مسابقات فوتبال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.