مونوکسید کربن، قاتل خاموش در کمین است

با فرا رسیدن فصل سرما و سرد شدن هوا استفاده از وسایل گرمازای گازسوز افزایش پیدا می‌کند

به همین جهت رعایت چند نکته ایمنی قبل از راه اندازی وسایل گازسوز گرمایشی، می‌تواند در پیشگیری از حوادث تلخ و حفظ جان شما و خانواده عزیزتان بسیار کارآمد باشد.

به گزارش شهروند آنلاین؛ در ادامه شما را با توصیه‌های ایمنی در این باب آشنا می‌کنیم.

۱. قبل از نصب بخاری از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود. استفاده از بخاری‌هایی که مجهز به سیستم کمبود اکسیژن (ODS) بسیار با اهمیت است.

۲. بررسی نشتی گاز از اتصالات مهم است این کار را می‌‌توانید با استفاده از کف آب و صابون انجام دهید.

۳. از مکش مناسب دودکش‌ها مطمئن شوید. تست مکش دودکش‌ها قبل از نصب لوله دودکش بخاری ضروری است. این کار ساده را می‌توانید با روشن کردن یک تکه روزنامه و قرار دادن آن روبروی لوله دودکش انجام دهید در صورتی که دودکش بخاری درست کار کند باید شعله آتش را به سمت خود بکشاند.

لازم به یادآوری است شاید دودکش شما سال پیش درست سرویس شده باشد ولی این ملاک نیست زیرا امکان دارد در طی این یک سال که از بخاری استفاده نکرده‌اید جسم خارجی درون دودکش قرار گرفته باشد یا کلاهک اچ دودکش افتاده باشد.

۴. تمام شیلنگ‌ها باید با بست استاندارد به شیرها و لوله‌های گاز نصب شده باشد.

۵. تمام شیرهای مرتبط به وسایل گازسوز باید مجهز به سر شیر باشند تا در صورت حادثه به سرعت بسته شوند.

۶. بدون هماهنگی و اطلاع همسایه‌ها اقدام به قطع شیر اصلی گاز واحدهای دیگر ننمایید زیر بعضی از خانوادها از وسایل گازسوزی استفاده می‌کنند که مجهز به ترموکوپل نیست مانند سماور گاز و به یک بار باز و بسته کردن شیر شعله خاموش و گاز در واحد منتشر می‌شود.

۷. در صورتی که وسایل گرمایشی را روشن کردید و احساس سنگینی و سر درد نمودید آن را جدی بگیرید و به بررسی و چک وسایل گازسوز و سیستم گاز منزل اقدام کنید.

۸. درفصل سرما از پوشاندن تمام درز درب و پنجره به بهانه گرم‌تر شدن خانه خوداری نمایید.

۹. قبل از روشن نمودن وسایل گازسوز به بالای پشت بام رفته و از وجود کلاهک H مطمئن شوید. (برای دودکش‌های معمولی یا بدون فن)

۱۰. در صورت نیاز به مشورت می‌‌توانید با آتش نشانی و یا دفاتر نظام مهندسی مناطق تماس بگیرید.

۱۱. از سالم بودن شیلنگ وسایل گرمایشی اطمینان حاصل شود شاید در طول یک سال گذشته پوسیده شده باشند و دوام خود را از دست داده باشند.

۱۲. استفاده از وسایلی گاز سوزی که دودکش آن از شیشه و دیوار بیرون داده شده مجاز نیست. وزش یک باد شدید می‌تواند مانع از مکش دودکش شود. این دودکش‌ها مکش مناسب ندارند و خطر گاز گرفتگي را تشدید می‌کنند.

۱۳. ما خانواده‌های ایرانی عادت داریم که شب‌ها بعضی از غذاها را برای صبحانه تا صبح روی اجاق گاز قرار دهیم و روشن بماند. این کار با توجه به تغییر ساختار خانه‌ها از جمله بکار بردن درب و پنجره‌های دو جداره و بدون درز و در نتیجه کمبود اکسیژن و نشر گاز CO خطرناک است.

۱۴. دریچه‌های کوچکی که 30 سانتیمتر زیر سقف آپارتمان‌های شما تعبیه شده دریچه‌های تامین هوای وسایل گازسوز می‌باشد هرگز مسدود نشوند. و روی این دریچه‌ها برچسب عدم مسدود شدن باید خورده شود.

۱۵. لوله های قابل انعطاف یا خرطومی که اشتباها بعنوان رابط دودکش استفاده می‌شوند، دودکش نیستند. امکان اتصال و چفت و بست کامل آنها به وسیله گازسوز و دودکش دیوار وجود ندارد و همچنین به آسانی سوراخ‌های ریزی در بدنه لوله ایجاد می‌شود و گاز CO یا مونواکسیدکربن از محل اتصالات و این سوراخ‌های ریز، نشت می‌کند و سلامت و جان اعضای خانواده را بشدت تهدید می‌کند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.